Příspěvků: 32, poslední: 9.4.2015 12:22:0960092.všechno ostatní
V autoskole me instruktor na motorku ucil pred podrazenim trosku polechtat plyn abych synchoronizoval rychlost nizsiho kvaltu. Dodneska mi nejde do hlavy jakej to ma smysl kdyz pritom stene drzim zmacklou spojku a mam furt zarazenou tu vyssi rychlost. U auta je mi to naprosto jasny, ale tam si muzu vyradit neutral, coz u moto nejde.
Ale pomůžeš... Stejnej systém jako při klasickém meziplynu, viz níže...
[Peterson]
(9.4.2015 12:22:09)
Hnací kolečko má otáčky hnacího hřídele, hnané hnaného. Plymem tlačíš do celé soustavy. Pomůžeš jedině spojce a zadnímu kolu, převodovce-řazení vůbec.)
[bledemon]
(8.4.2015 21:50:53)
To sice jsou, ale posouváš je po hřídely, která má jiné otáčky. Takže ty tím vrknutím plynu přiblížíš otáčky hřídele vůči kolečkům...
[Dave99]
(8.4.2015 20:27:11)
já se v tom nevyznám, ale myslel jsem si co kO. Tedy, že vždy je v záběru určitá dvojice kol a nejde bez neutrálu unášející spojkou roztočit jen hnací hřídel. Vždyť se napřed vrká plynem a pak až řadí. Asi pujde o hromadný zlozvyk, už jsem se to odnaučil, nehlučnost stejná. Možná to trochu brání blokaci kola po puštění spojky, díky vyššim otáčkám motoru (na to ale stačí pomalejší pouštění-delší prokluz nebo antihop)
[bledemon]
(8.4.2015 18:03:12)
krf: kedysi ako chalani sme mali škodovku 105L na vozenie a tam bolo niečo s prevodovkou kde sa nedalo podradiť na 1 a 2 bez medziplynu. Tam som sa to naučil :D
[Milos634]
(8.4.2015 9:02:43)
ono je to taky kus od kusu, v autoskole jsme meli v3s a jedna chtela meziplyn obrovskej, druha naopak zadnej.
[malken]
(8.4.2015 8:00:12)
u vícero aut zažili 1000km ve městě synchrony vietnam, jeste ze mame kvalitni oleje, že je to nesežralo :-D co takhle zkusit auto bez synchronu?
[krf]
(8.4.2015 6:26:53)
Milos634, dík za příspěvek. To co popisuješ celkem názorně potvrzuje moji teorii z minulýho komentáře a to co psal Majkl, tak myslim záhada vyřešena.
[k0]
(8.4.2015 1:58:41)
[k0] s tým radením hore a dole (quickshifter) to bude asi podobné ako s radením na aute bez spojky (kto to pozná tak vie o čom hovorím, kto nevie tak žiadne chrrrr rátanie zubov nemám na mysli). Pri preradovaní nahor napríklad 2 >> 3 vyradíš (bez spojky, správne otáčky), necháš padať otáčky a keď sú otáčky vhodné presne na 3 rýchlosť tak tam jemne zatlačíš páku, krásne tam zapadne a ideš ďalej. Pri podradzovaní 3 >> 2 musíš už medzi rýchlosťami jemne kopnúť po plyne aby si dostal motor na otáčky toho 2 kvaltu, jemne ztlačíš páku a zasa tam krásne skočí bez spojky. (Kto to nevie ešte raz opakujem že žiadne ničenie prevodovky ani pazvuky z radenia nemám na mysli. Mám tak na viacerých autách odjazdené asi 1000km v meste https://youtu.be/jLw0hAtOik4?t=1m10s )
[Milos634]
(7.4.2015 22:30:50)
Jediná motorka, na které musím při podřazování používat falešný meziplyn, jinak počítám zuby, je ta co má ještě předpotopnější převodovku, než Jawa. A to je konkrétně Ural.
[Deadman]
(7.4.2015 20:35:02)
btw pokavad se opravdu budeme bavit o vyrovnání rychlostí hřídeli a zapadnutí spojek kvaltů (u motorek spíše jen zubů) může za to jediná věc a tou je unášenlivost mokré motocyklové vícelamelové spojky kor mokré, ale zařadit jde a nevyužívání "vrknutí" nezpůsobí havárii motocyklové převodovky, kde jsou hmoty značně malé, kdyby ne, osadili už dávno japonci synchrony
[krf]
(7.4.2015 20:13:47)
Ono to funguje i opačně, třeba když se hodně vytočí jednička u pérkýnelkových převodovek, tak tam dvojku nedáš, dokud trochu neklesnou otáčky, možná ji tam narveš, ale to je sadismus.
A jinak, mezi každou rychlostí je úsek, kde je neutrál a jelikož tyhle spojky unášejí, tak v onu chvíli se může hřídel trochu roztočit a tak vyrovnat rychlosti.
Koukám, že hodně lidí tu zřejmě myslí přidání plynu před puštěním spojky, ale na to ty se určitě neptáš.
[Jer250]
(7.4.2015 20:12:43)
s převodovkou to nema nic společnýho, jen zabráníš silnější deceleraci stroje a blokaci kola, majitele 1Va2V ví o čem je řeč velmi dobře... kdyby šlo o řazení a nemožnosti zařadit rychlost, doporučuji se seznámit s opravdovým meziplynem s výroby československého průmyslu značky tatra, liaz, hlavne té druhé značky, kdy každý vůz řadí jinak.
[krf]
(7.4.2015 20:11:07)
Jo ja to tak chapu jak pises ty = kdyz radis nahoru tak vypnes plyn otacky motoru klesnou a vemou ssebou i prevodovku pres tu unasejici spojku a muzes to tam sazet.. obracene asi vis co se stane kdyz tam kopnes kvalt bez meziplynu udela to docela rachu..
[Majkl]
(7.4.2015 17:26:10)
Možná tim že ti na chvilinku vypne motor se vrchni kvalt dostatečně spomalí a tim se vlastně synchronizuje, zatimco při podřazení samozřejmě neni jiný cesty jak synchronizovat než vrknout plyn.????
[k0]
(7.4.2015 16:49:40)
Respektive proč při řazení nahoru vynecháni synchronizace ala dvojtá spojka nevadí, a můžes to tam sázet, zatim co při řazení dolů tu synchronizaci vyžadujou. Přímo tvrděj že tim zničíš převodovku.
[k0]
(7.4.2015 16:48:08)
Peterson, dík, to dává smysl. Mimochodem sem rád že někdo pochopil o čem sem mluvil. TeĎ sem seděl na hajzlu a představoval sem si ten proces řazení a došel sem k podobnýmu závěru jako ty. Teď ještě musim rozlouzknout proč se nesmí používat ten quickshifter při podřazení. ňáký nápady?
[k0]
(7.4.2015 16:37:49)
k0: já si to vysvětluju tak, že zmáčkneš spojku, vrkneš plynem, řadíš - v momentě, když se vyřadí předchozí stupeň jsou převody chvíli v mezipoloze - jako kdybys měl zařazený neutrál - v té chvíli se díky unášející spojce (u relativně subtilní převodovky motocyklu to stačí) kolečka roztočí na tu správnou obvodovou rychlost - a dořadíš hladce a bezhlučně. V podstatě je to to samé jako regulérní meziplyn u vejtřasky.
[Peterson]
(7.4.2015 16:28:41)
lk, pochopil si co myslim, ale to bohuzel u většiny motorek nejde. Ja bych mavnul rukou nad tim co řikal kdysy autoskolak, ja meziplyn normlálně dávat umim a neřešil sem to, ale co mě přivedlo na tuhle myšlenku je proč je zakázaný používat quickshifter při podřazení. Prej se tim zničí převodovka.
[k0]
(7.4.2015 16:24:09)
Marlboro: v momentě když pouštíš spojku, tak je to určitě jak říkáš. Když se budeme bavit jenom o tom samotném řazení, aby bylo bezhlučné, bez "počítání zubů" - tak jde o obvodovou rychlost koleček v převodovce - je potřeba aby byla v momentu řazení stejná. U velkých motorů bez synchronizované převodovky je potřeba "regulerní" meziplyn, u Jawy stačí "falešný meziplyn" kvůli mírně unášející spojce.
[Peterson]
(7.4.2015 16:22:25)
Pánové Krizoň IV. a Maspe , díky za odpovědi, ale bohužel se nebavíme o tom stejnym. Mě je jasný co se stane když podřadim moc brzo a případně trochu nedám plyn, myslim ze každej kdo někdy zkoušel roztlačit motorku to zablokování kola názorně zažil. Mě jde o to co popisuje buudulinek a Peterson a to je akt samotnýho zapadnutí kvaltů do sebe. Co se dějě potom-po puštění spojky, to je už jinej příběh. Já si konkrétně pamatuju jak mi učitel řikal: slyšíš jak to míň mlátí když dáváš ten meziplyn?
Jenže to co řiká buudulinek a Peterson furt nedává smysl. To že spojka trochu unáší mě napadlo hned, ale co je to platný když máš furt zařazeno. Kdyby si tim na krásně roztočil převodovku tak tim docílíš uplně stejnýho efektu jako kdybys přidal za normální jízdy plyn. Zrychlíš sice nížší kvalt, ale zrychí ti i zadní kolo a celá motorka a pro naše učely hlavně výstupní hřídel, takže nula od nuly pojde a k žádný synchronizaci přece nemůže dojít. Nebo se pletu?
[k0]
(7.4.2015 16:19:33)
Při podřazení s meziplynem nejde o otáčky převodovky ale o otáčky kliky - prostě před pořžazením na nižší kvalt zvýšíš otáčky motoru, zadní kolo nemá šanci kopnout a klika nedostane od převodovky takovou šlupku a nehrozí, že si nabiješ hubu. To že tam kvalt zapadne líp je logický a spíš už je to takovej bonus. Když člověk párkrát podřadí blbě, tak ten meziplyn přijde na mozek prostě sám, začneš ho používat ani o tom nebudeš vědět
[Marlboro]
(7.4.2015 16:08:49)
a v tom je výhoda jawy, která má neutrál mezi kvaltama... s trochou citu a cviku se dá krásně řadit jak se synchro... navíc ten zvuk u třipade kdy jedeš na 4 do kopce, vyhodíš rychlost, dáš meziplyn a opět zařadíš nižší stupeň je prostě výbornej :)
[lk]
(7.4.2015 16:04:44)
Samotný akt podřazení - hladké a bezhlučné - to je u motorky právě pomocí toho "falešného meziplynu", neboť spojka (obzvlášť mokrá) trochu unáší i zmáčknutá...
[Peterson]
(7.4.2015 15:45:23)
Najdi si a koukni na the twist of the wrist, tam je to popsáno
[maspe]
(7.4.2015 15:38:19)
k0: jenze tobe nejde o roztoceni kolecek prevodovky, ale o zvednuti otacek motoru. prevodovka je ti ukradena, kolecka jsou malicka a nemaji setrvacny efekt - jejich rychlost se snadno srovna po zarazeni od zadniho kola. To co te trapi jsou nizke otacky klikovky ktera ma setrvacnik jako krava, a pri pousteni spojky se roztoci razem pres prevodovku, a nebo v horsim pripade se neroztoci a zablokuje kolo.
[Krizoň IV.]
(7.4.2015 15:34:14)
k0: Každá spojka na každé motorce unáší aspoň trochu. Tj takovou silou, že roztočí samotnou předlohovou/ hlavní hřídel. Je jasný že s takovým falešným meziplynem by si u traktoru nebo náklaďáku nepochodil, ale u motorky to miniunášení byť zmáčklé spojky stačí...
[buudulinek]
(7.4.2015 15:32:15)
LarrySVK, nejsem zas takovej diletant a vim co je mokra spojka, a ne kazda motorka ma mokrou spojku. Donedavna tim byla znama napriklad Ducati. Jestli je spojka sucha nebo mokra tady nehraje roli. Ja mluvim o tom, ze kdyz drzis spojku tak ti protoceni motoru s prevodovkou ani nehne, protoze je motor odpojenej od prevodovky. Ucelem meziplynu u auta je prece to, aby tim ze zvysis otacky motoru na neutral zvysis i rychlost otaceni ozubenyho kola u nizsiho kvaltu a priblizil si tak jeho rychlost k otackam vystupu z prevodovky ke kterymu ho budes pripojovat. Diky tomu ti tam pak krasne padne ten kvalt. Ale jak tohle udelas u motorky kdyz si nemuzes vyradit na neutral a pustit spojku aby si prevodovku roztocil? Proto nechapu jakej tahle procedura s meziplynem na motorce ma vliv na synchronizaci kvaltu.
[k0]
(7.4.2015 15:22:28)
Podradiť s medziplynom má aj tú výhodu že kvalt tam krásne zaskočí, ako do masla. Kolečka v prevodovke sa proste otáčaju podobnou rýchlosťou a krásne do seba zaskočia.
[Milos634]
(7.4.2015 15:21:11)
Zkus si podřadit při nájezdu do zatáčky ve vyšších otáčkách na nějakém 4V japonci bez meziplynu (u 2V postačí i ve středních otáčkách) a hned budeš vědět, proč se to dělá (a dost možná si při v důsledku zablokovaného kola nabiješ hubu). Pragmatické je to i u dýchavičné jawy, a to z důvodu, že při meziplynu a následném puštění spojky budou otáčky výstupu z převodovky a motoru +/- vyrovnané => mnohem nižší mechanický ráz a vyšší uživatelský komfort než kdybys meziplyn nedal.
[z477]
(7.4.2015 14:59:12)
je úplně jedno jaká tam je spojka, jinak souhlasím - prostě srovnáš otáčky motoru, takže ti to v lepším případě neskáče jak ženský v autoškole, v horším to je schopný poměrně snadno zablokovat kolo
[xTas]
(7.4.2015 14:43:40)
Ked sa nechceš niekde vykotiť, tak počuvaj inštruktora ;-) zmysel to ma. V motorke je tzv. mokra spojka, v aute je suchaspojka. Mokra spojka znamena že lamely su ponorene v oleji ;-) Ak budeš vo vysokej rychlosti podradovať a bez medziplynu, tak sa može stať, že sa ti zablokuje zadne koleso a to nie je velmi žiadany jav ;-) Novšie motorky maju ANTIHOP spojku ak ma pamäť neklame... ktora by mala niečomu takemu zabraniť.
Opravte ma ak sa mylim
[LarrySVK]
(7.4.2015 14:39:58)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (6), 0,125 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 30.11.2024 5:15:19