Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Klima v aute smrdi po zapnuti [Sim](28.7.2015 18:00:35)
Příspěvků: 27, poslední: 19.2.2016 13:49:1560973.Automobily a jiné vehikly
Peugeot Partner, rok 04 v osobni verzi s klimou. Po zapnuti zasmrdi takovym divnym neidentifikovatelny puchem (rekneme ze nekde v pulce mezi tim, kdyz hori elektrika a kdyz se piluje texgumoid), trva to chvilku (v souvislosti s nastavenou intenzitou vetraku) a radove po desitkach vterin az jednotkach minut je to v poho ... tedy za predpokladu, ze se otevrou okna a vyvetra se ten smrad z kabiny.
Servisak mi (po telefonu) rikal, ze u techdle pikapu je to normalni stav, kterej souvisi s kondenzaci a zahnivanim vody ve vyparniku a ze pomuze pred vypnutim motoru mit klimu chvili vypnutou. Ale prijde mi to divny; ted o vikendu jsem si to hodne hlidal a je to furt stejny - klima je treba par dni vypnuta uplne a po zapnuti zasmrdi uplne stejne, jako kdyz jsem ji vypnul pred ctvrt hodinou, nebo kdyz jsem pred pulhodinou chcipnul motor se zapnutou klimou. A smrad je to takovej spis technickej, nez hnilobnej.
Teoreticky neni problem, abych do toho servisu zajel a nechal je na to kouknout ... ale chystame se o vikendu vyrazit na dovcu a me zbylo nejak moc popojizdeni, takze se mi asi nepovede jim tam na pul dne nechat auto v dobe, kdy maj otevrino.
Ma nekdo nejakej tip, co to muze byt? Auto sem privez v breznu a v praci sice par let jezdim "skoro tim samym", jenze bez klimy... takze tyhle figle nemam vychytany.
Dělalo mi to to stejný, napřed jsem na aukru koupil ty čistící bomby, ale to nijak nepomohlo, takže jsem nakonec jel do servisu http://www.autoindividual.cz/plneni-opravy-klimatizace a za tu stejnou cenu mi ji na počkani vyčistili. takže bych to asi příště, radši, zase řešil takto. [Jan Kubica] (19.2.2016 13:49:15)
Tak hotovo :-) ... teda skoro O:-)
Postupovat dle navodu ke spreji bylo trochu usmevny - hadickou od spreje jsem posolichal lopatky vetraku, smrad je o dost mensi, ale trochu to zustalo => po dovoleny bych to rad vzal na ozon.
No a ted par detailu:
- plastove nyty ven nesly a asi ani nemely - na opacne strane je jeden nytosroubomatka, proste plastove cosi, co melo drazku a dalo se vytocit sroubovakem
- krome deklu na filtru a samotnyho filtru jsem nic dalsiho nevyndaval. Jestli to chapu spravne, cely je to postaveny ve smyslu: vstupni mrizka / klapka prepinani vnitrniho vetrani / ventilator / filtr / vyparnik klimy / topeni / klapky prepinani smeru foukani vzduchu / hadice k jednotlivym vydechum ... takze jsem se dostal na predni stranu vyparniku, ale nikam dal.
- filtr jsem tam zatim nechal puvodni a moc moudrej z toho nejsem; vyndal jsem ho z toho kastliku a nevim, jak tam byl. Nicmene podle vseho tam byl obracene, nez mel byt, tedy aspon podle jeho tvaru a toho, co jsem nahmatal uvnitr.
Takze v dohledny dobe este objednam novy filtr a zkusim zjistit, kde v Plzni delaji to osetreni ozonem. A mel by byt klid.
Diky vsem za pomoc.
[Sim] (3.8.2015 22:56:12)
Vcera jsem se na to chtel vrhnout, ale byla uz prakticky tma, kdyz jsem k tomu mel moznost, takze snad dneska.
[Malken] > diky za tip, to me nenapadlo, ze to budou mit takhle pekne zpracovany.
[kastanyi] > zkusim to prohlidnout, uvidim kam az se tou dirou dostanu - v odkazu od Malkena jsem prolezl nekolik verzi toho auta a docela me prekvapilo, ze v podstate jedno a to samy auto to vetrani muze mit reseno tolika ruznymi zpusoby. A to vcetne nytu, nektere se maji otacet, jine ne ... no uvidime co vykoukne na me.
Jinak jeste jsem si s tim cestou do prace hral a zjistil nasledujici: ze ctyr kruhovych vydechu z palubovky (= "foukani nahoru", na ksicht) mi to fouka vzdy a prakticky stejne v kterekoliv pozici otocneho ovladace, kterym se voli nahoru/dolu/dolu a na sklo/jen na sklo. Je to tak spravne a ma to tak byt, nebo je pravdepodobne, ze mi nefunguje klapka, ktera mi to ma zavirat?
Nemam to ted s cim porovnat, sluzebni Berlingo je v servisu se spojkou.
[Sim] (31.7.2015 8:09:07)
Wiku: ano očištění-smytí je účinnější, ale většina autoservisů "čistí" jen sprejem fouknutým do mřížky z interieru (v Cliu to známému vydrželo necelý týden.. po ozonku má pokoj už 4,5měs), a oproti takto užitému spreji je celkový ozon přece jen účinnější. "Dáváme" ho každý rok a ještě se nestalo, že by se smrádek po vyčištění ozonkem a profouknutím vrátil; a že prochladíme(topíme) za rok dost.
Výměna filtru je jasna samo sebou.. mnohdy není ani uhlik o tolik dražší jak obyč.
Sim: pro příští výměnu-připomenutí http://catalog.mann-filter.com/EU/cze/vehicle u filtru mají montážní návod ;)
[Malken] (30.7.2015 14:30:23)
Sim u spolujezdcovo nohou vytáhni ty nýtky, ale netahej za tapucírunk, ale za nýtky (bude to tam pěkně pasovat i při montáži zpět). Odsuň daleko spolujezdcovo sedačku a zkus tam nacpat hlavu a baterkou si posviť ať vidíš co tam máš schované. Stojí za to vyndat ventilátor, pylový filtr a regulační blok (vše je tam max na 3 šroubcích - ventilátor) vše pročisti a zkus se podívat kam až v tubusech uvidíš. Pokud budeš mít ještě dotazy napiš zprávu ;-) [kastanyi] (30.7.2015 11:21:55)
Sim: zkus prohledat uložto, zda se tam nenachází manuál k Pažoutovi. [Jiřík] (30.7.2015 10:30:59)
Sprostě vytrhnout z podpalubky, je to na plastových nýtech. Zatím se mi je nepodařilo poškodit. [jc3] (30.7.2015 10:13:20)
[jc3] > supr, diky za navigaci, zkusim to tam najit. Jen me jeste napada, jak se sundava ten tapecirung? Je tam na nekolik plastovych ... cosi jako nyty; jak na ne? Hrubym nasilim, nebo to ma nejakej figl, jak to vydloubnout? [Sim] (30.7.2015 10:04:30)
Filtr, výparník, ventilátor i regulaci otáček najdeš pod tapecírunkem u spolujezdce. Filtr je tam na stojáka pod plastovou šoupačkou. Regulaci zmiňuju pro úplnost, protože dřív nebo později ji pravděpodobně budeš řešit, odchází tam tepelná pojistka a u polovodičové regulace tranzistory. Tož tak. [jc3] (30.7.2015 8:17:18)
Tak vymenit filtr je z8klad, bez toho bych ostatni veci ani nedelal. Kde je u Peugeota nevim, u nekterych Renaultu je dole pod palubkou, musi se oddelat plastove kryty nad strednim tunelem. Nebo taky vyndat cely kastlik od spolujezdce, aby se k filtru vubec mohlo. Zjisti si, kde Peugeot filtr kabiny ma. [vwkafer] (30.7.2015 7:50:06)
[Jeník] > ja samosebou pro vymenu filtru jsem, ale kde ho v tom aute mam hledat? Vcera jsem sel "po proudu" a dal nez na klapku, co prepina vnitrni a vnejsi okruh ventilace jsem se nedostal. Je to pravdepodobne kdesi v pravy pulce palubovky, jenze nevim, kudy se k tomu dostat - jestli spodem (sundat tapecirung pod palubovkou), skrz palubovku (vykuchat kastlik u spolujezdce) nebo vrchem (vydechy u celniho skla). Uz aspon vim, ze v motorovym prostoru to nema smysl hledat.
Pak sem taky vyspekuloval, ze prepinani klapky vnitrni/vnejsi okruh je pravdepodobne mechanicky, prepinani teploty taky zjevne ovlada tahlama nejakou klapku a paradoxne jediny prepinani smeru foukani (nahoru/dolu/dolu a na sklo/jen na sklo) se jevi tak, jako by to ovladalo pres nejaky servomotorek nebo co - pri otaceni kroutikem to klade porad stejny odpor a pod palubovkou nic nesramoti.
Jo a zjistil jsem jeste jednu zvlastnost - kdyz dam foukani "jen na sklo", fouka to na studeny vzduch mnohem vice, nez na teply - pravdepodobne musi ten teply jinudy a shodou okolnosti to ma zrovna k tomu sklu nejak vic za roh, nez ten studeny. Cekal bych to spis opacne.
[Deadman] > tohle auto ma elektronicky uplne vsecko, krome levyho zrcatka a ovladani klimy - vse ma naprogramovany spinace a pripojeny na nejakou centralni sbernici. Takze cekam, ze az mi nekam natece voda, ze mi to pri zapnuti blinkru zacne troubit, sterace vypnou ESP a pripojeni vleku do zasuvky u koule mi bude prepinat kanaly na radiu. Do diagnostiky se radsi zatim nehrnu, zatim mi bohate staci poznavat, jaky mechanicky konstrukcni veglementy tam dokazali frantici naroubovat :-D
[Sim] (30.7.2015 6:39:56)
Sim> S diagnostikou nic řešit neplánuji, ale u auta s asi 15 řídícími jednotkami a nespočtem čidel patří diagnostický kabel do základní výbavy. Už to není Sierra, kde se každý funkční celek skládal ze dvou mechanických pohyblivých dílů a v celém autě bylo dohromady 5 čidel. :-) [Deadman] (29.7.2015 23:08:47)
Ozon má stejný ůčinek jako dezinfekční spreje, pouze ho je aplikováno větší množství. Pozabíjí bakterie v celém autě, ale špína ve ventilace a na výparníku zůstane stále na svém místě. Je pak jen otázkou času kdy opět začne žít. Podle selského rozumu je lepší špínu s bakteriemi odpláchnout pěnou a nechat odtéct pryč, než to jen umrtvit. [Wiku] (29.7.2015 22:38:14)
Pravda, na ten ozon jsem zapomnel, delali mi to pri doplneni klimy taky. Jako pomuze to, je to bez prace, ale sprej primo na vyparnik mi prisel jako ucinnejsi varianta.
Vzduch jde prave pres vyparnik klimy porad. Proto se doporucuje vypnuti klimy pred dojezdem - na (studenem - pri pustene klime)vyparniku kondenzuje vlhkost. Drivejsi vypnuti klimy vyparnik vysusi humus tak ma mene moznosti vzkvetat.

Ten smradek kratce po zapnuti neni nic jineho, nez ze se suchy zahumuseny vyparnik namoci, po nekolika chvilkach namrzne a smrdet prestane. Aneb suchy nebo zmrzly lejno nesmrdi tolik, jako mokry :-)

Kazdopadne, zacni vymenou kabinovyho filtru, osobne preferuju uhlikovy, pobere nejaky ten smradek zvenku...
[Jeník] (29.7.2015 21:50:38)
nechat si klimosku vycistit ozonem-ne zadnymi spreji. je to takova mala krabka, zavre se do auta, zapne se vnitrni okruh vetrani a klima da na min. moznou teplotu. nejlepe provadet za vetsich veder, aby byl rozdil teplot co nejvetsi. 2x 20-30min a je po smradku, bonusem i vycisteny interier-smradek, bakterie.. [malken-mob] (29.7.2015 19:46:55)
[Westfan634] > primo smrad spaleniny to neni, je to takovy tezko identifikovatelny smrad, nevim k cemu to prirovnat. Rikal sem si, esi nemuze nekde po zapnuti kompresoru utect trochu plynu z toho uzavrenyho okruhu. Nevim, jak ten chladici plyn ma smrdet.
[krf] > tohle funguje tak jak pises - klima jede v rezimu on/off a vychlazenej vzduch z klimy se pripadne pak ohriva pravdepodobne normalnim topenim. Kdyz zapnu topeni naplno (bez ohledu na to, zda pri zapnute nebo vypnute klime), "zavoni" z toho typickej smradek, jako kdyz se na topeni pripaluje prach ... coz je zcela jinej smrad, nez kdyz se zapne ta klima.
[Jeník] > neco takovyho sem si predstavoval, ze bude nutny. Napikacu je, ze vubec nevim, kde mam vyparnik klimy v tomhle aute hledat.
[Wiku] > on to neni primo elektrickej smrad ... ale predpokladal jsem, ze nekde tady by moh bejt pes zakopanej. Me by hlavne zajimalo, jestli jde vzduch pres vyparnik chlazeni i v pripade, ze je klima vypnuta, nebo jde jinudy a prepina se nejakou klapkou.
Pokud jde stejnou cestou, melo by to po vypnuti klimy zacit vysychat proudicim vzduchem a ze to pak zasmrdi musi znamenat nejakej pruser (me napada treba prave unikajici chladici medium). Kdyby tam byla nejaka prepinaci klapka, nemelo by zadny vyznam vypinat klimu par minut pred chcipnutim motoru - klapka tam tudy stejne vzduch nenecha proudit, takze to nema sanci vyschnout. A muze do toho prostoru "za zavrenou klapkou" klidne neco sice malinko, ale vytrvale smrdet a zapnutim klimy se to proste jen vyplachne do kabiny.
[Deadman] > neprovokuj :-D co chces vlastne resit behem cesty za diagnostiku?
[kastanyi] > nemenil jsem nic co se tyka klimy a vzduchu, zatim jsem resil jen zakladni servis. Mas nejaky zkusenosti s timhle autem (pripadne Berlingem, to bude stejny)? Jde mi o to, kde ten filtr a vyparnik hledat, kudy se do toho roubovat, jestli skrz pristrojovku, z pod pristrojovky nebo z motorovyho prostoru?
[Sim] (29.7.2015 18:20:14)
V partneru pokud máš klimu A/C tak je regulace otáček ventilátoru strčená za pylovým filtrem (měnil jsi ho???) v tubusu kudy proudí vzduch. Ta regulace je vlastně několik odporů, mezi kterýma kolečko přepíná. Pokud máš ucpaný pylový filtr tak ten regulační blok se přehřívá a může zasmrdět. Klapka na přepínání polohy okruhu je myslím pouze ovládána lanky, žádné motůrky. Dále u peugeotů je časný problém nasátí bordelu do sání vzduchu pod čelním sklem v motorovém prostoru... Možná se pletu, ber to jen jako nápady kam kouknout [kastanyi] (29.7.2015 6:46:01)
Těším se, až si pro večerní pohodu na dovolené otevřu pivo a bednu s nářadím :-) [Deadman] (29.7.2015 1:58:56)
Jeník: potvrzuji tvou zkušenost. Nejlepší je vyhodit kabiňák a pěnovým čističem klimatizace vystříkat výparník a všechny průduchy. Na jednu klimu jsem spotřeboval čtyři spreje, ale vydržela nesmrdět už téměř rok. Dezinfekční spreje nemůžou mít dlouhodobý účinek, neboť jen zabijí plísně a bakterie v dutinách. Pěnový sprej by ten humus měl vypláchnout, aby se plíseň neměla na čem tvořit.

Nemůže smrdět nějaký servomotorek co natáčí klapky? Třeba fabia má takový motorek na přepínání vnitnří/vnější okruh, přestože má klimu manuální.
[Wiku] (28.7.2015 23:40:22)
desinfekční sprej na místo spolujezdce, každopádně tohle, co popisuješ není na sprej. Odvez to někam, kde klimatizacím rozumí a nejenom plní okruh, předpokládám, že to bude nějakej nemocnej ventil na okruhu. [mais] (28.7.2015 21:45:35)
klasika, chce to poradne vydesinfikovat vyparnik.
V podstate jsou nasledujici metody, vyzkousel jsem vsechny, lisi se samozrejme ucinkem, trvanlivosti a pracnosti.
Srovnano od nejmene ucinnych po nejvice:
- sprej do interieru: zapnes klimu, prepnes na vnitrni okruh, pustis do toho sprej, nechas v zavrenem aute pusobit. Dle mych zkusenosti takova nouzovka, kdyz neni cas na neco lepsiho.
- desinfekcni pena: skrz vydechy ventilace v interieru procpes dodavanou hadicku kam to jen jde a vypenis. O fous lepsi, nez sprej vyse, rychle, tomu odpovidajici ucinek - navic se pena strika spis na vymenik topeni, nez na klimu¨. Klidne kupuju Starline, funguje.
- desinfekcni roztok ve spreji: skrz gumove kolinko odtoku kondenzatu (tj. pod autem) prostrcit dodanou hadicku a strikat. Pokud mas moznost snadno zvednout auto - idealni volba z hlediska ucinku a pracnosti. Osvedcil se mi sprej Würth, klima vydrzela nesmrdet mnohem dele, nez s takto aplikovanou penou.
Vyse uvedene postupy jsou aplikovatelne relativne snadno, ale nejsou idealni. Nejlepsiho ucinku jsem dosahl, kdyz jsem se dostal az k vyparniku, pokud je to mozne (to zalezi na aute).
U meho auta je potreba sundat ventilator topeni, ktery je pred kastlikem spolujezdce. Tim se velmi slusne dostat az k vyparniku. Na jinych napr. sundat torpedo, vyndat kabinovy filtr a pak uz byl vyparnik klimy videt. Pak uz staci aplikovat penu primo na vyparnik.
[Jeník] (28.7.2015 21:45:00)
Westfan634: hm, ale jak se smrad ze spáleniny komprezoru může dostat až na výparník?... ale nejaký pežoty (nevim jaky, kolega homěl, takovej velkej kravin:-) měli elektrickej předehřev vzduchu, regulace klimy neexistuje, budto chladí nebo ne a na regulaci teploty se do ní topí, třeba odchází ono topné elektrické těleso a jednotka počítá s tím, že než se dovalí tepla voda do vymeniku, musí se to předehřít elektricky... šlo by to eliminovat vytažením pojistky nebo relata onoho předehřevu - má li... a stejny problem/puch to bude dělat i v zimě, kdy to automaticky pustí to el. těleso než se aspopn voda trochu ohřeje. [krf] (28.7.2015 21:10:14)
No jestli píšeš, že to smrdí spáleninou, tak je možné, že se ti přidírá kompresor klimatizace a pak se teprve rozjede, nebo můžeš mít někde v elektrice přechoďák a když to zapneš, tak to zasmrdí. [Westfan634] (28.7.2015 20:17:50)
Já jsem viděl spray kterej se položí na podlahu, pustí, zapne se klimatizace na max s vnitřním oběhem a nechá se to 45 minut provětrat [Klouzek] (28.7.2015 20:00:07)
Metrovou hadičku na sprej a postupně strčit do každého fukýře až na doraz, "spustit" sprej, držet a pomalu hadičku vytahovat. Tak se vydesinfikuje celé větrací potrubí [Jer250] (28.7.2015 19:38:32)
[pmr] > Sprej mam, ale nevim, kam ho u tohodle auta nastrikat :-D
... a jak sem psal, vypinani na to nema vliv, v podstate se to susilo par mesicu provozu (nez sem v hicech zapnul klimu) a chova se to furt stejne.
[Sim] (28.7.2015 19:23:09)
Kup si sprej na desinfekci klimatizace a aplikuj podle návodu. Jinak se klima má vypnout cca 10 minut před dojetím do cíle, aby se stačila vysušit, jinak se na výparníku usazují plísně a z toho je ten smrad. [pmr] (28.7.2015 18:50:08)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (6), 0,125 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 29.11.2024 10:30:19