Příspěvků: 34, poslední: 1.9.2015 13:59:1361181.všechno ostatní
Přátelé, kamarádi, měl bych teoretickou otázku na neteoretiky. Nechal jsem si na panelce zapsat do techničáku více alternativních rozměrů pneumatik pro lepší výběr pneu. Zajímá mě ale, zda máte někdo osobní zkušenosti, jak se projeví šířka pneumatiky na jízdních vlastnostech případně kilometrové výdrži vzorku. Ptám se ale spíše na případ, kdy se jde s rozměrem dolů, tedy když bych použil šířku 3" místo 3,25" ve předu a 3,25" místo 3,50" vzadu. Bavíme se o reálných rozměrech, vím, že některé pneumatiky mají napsáno 3,25" a skutečnost je třeba 3,75". Díky za názory
Nojo, jasně :)
Řekněme, že provozní teplota je taková, kdy se tlak vzduchu v pneumatice již dále nezvyšuje.
Naštěstí se to při pár psi nahoru nebo dolu neposere.
Před pár lety, kolem roku 2000 se Fordu Explorer přezdívalo Exploder, protože na něm bouchaly gumy. Za prvé Ford předepsal nižší huštění, aby to nebylo tak tvrdý a pak výrobce gum měl nějaké problémy s kvalitou. Ani jedno ani druhý by samo o sobě průser nebyl, ale že se to sešlo, tak jich pěknejch pár skončilo hore kolama a bylo tam dost smrťáků.
Ale to už kecám z cesty :)
[70CB750]
(1.9.2015 13:59:13)
[70CB750] > definuj provozni teplotu ;-)
Jako ono to ma svoji logiku, ale ... na 150/352 nejsou gumy ani v tech nejvetsich hicech rozpaleny tak, ze by byl problem na nich udrzet ruku. Naopak na Piwe to problem byval i v mnohem nizsich teplotach.
[Sim]
(1.9.2015 13:10:27)
Na odhad huštění mám trik, tlak v gumě po zahřátí na provozní teplotu by měl stoupnout o 2psi, pro vás pokrokový evropany to je 13,7kPa.
Takže změřím, dojedu do práce, změřím znovu a takhle si hraju dokud to nedá ty 2psi.
Kde se ty 2psi vzaly nemám páru, ale mezi americkejma motorkářema je to celkem známá věc.
[70CB750]
(1.9.2015 12:29:01)
Hustilo se min taky proto, ze byly deravy/sterkovy silnice. Na off se odpousti a nechava se treba jen jedna atmosfera. Potrebujes pak kvalitni/silny duse, aby se necvakla
[_remove]
(1.9.2015 10:55:36)
Sim: ale tím jenom potvrzuješ co jsem psal, že tehdy stačilo hustit na nižší tlak, dneska je to nepříliš vhodné. Zadní brzda tak prostě byla, protože bylo v provozu dost vozidel pouze se zadní brzdou, navíc to nebyl zlozvyk, ale vyučovaná metodika jízdy, že byla špatná je druhá věc, teda špatná...ono na těch štěrcích šotolinách, kočičích hlavách atd jít za mokra na přední brzdu si rozmyslíš.
[mais]
(1.9.2015 9:55:31)
... a jeste pro doplneni - ono s temi tehdejsimi podminkami pro jezdeni souvisi i takova drobnost, ze mit stejny rozmer kola vpredu i vzadu melo dve nesporne vyhody. K dokonalosti to bylo sice dotazeny az u panelky (aspon doufam, ze se nepletu - kejvacky jeste mely vzadu unasec na rozetu a vpredu nikoliv, kdezto panelka ma vpredu unasec jen zakryty), ale to uz je detail.
[Sim]
(31.8.2015 23:20:55)
[Bakoun] > zakladni pravidlo je, aby guma drzela tvar; jakmile se dole vyvaluje do stran, je to malo.
Pak je druhy pravidlo: radsi vic, nez min. Prefouknuti znamena vysi opotrebeni tlumicu a vetsi namahani ramu, kdezto podhusteni snizuje stabilitu a zvysuje namahani gumy. Ta se pak prehriva a nefunguje spravne.
V podstate je to vzdy o tom, naji rozumny kompromis mezi tim, aby to mco neskakalo (= fungovalo to jako tlumic a ne jako trampolina) a pritom to bylo dostatecne stabilni. Podhusteny gumy jsou poznat hlavne nedrzenim stopy pri prujezdu zatackou ... coz sice u jawky s vykvedlanym ulozenim kyvky muze byt pomerne obtizne detetkovatelne, ale narozdil od te kyvky snadno overitelne :-)
[mais] > ono by mozna bylo vhodne si uvedomit, jak vypadaly silnice v dobe, kdy ty kameniky a lisovane tmy vznikaly. A taky jakym stylem se jezdilo a jaky byl provoz (s tim taky souvisi, jaky byly tehdy naroky na brzdy a vseobecny zlozvyk tehdejsich jezdcu, ze hlavni brzda je ta zadni). Asfalt rozhodne nebyl pravidlem, pokud byla cesta nejak zpevnena, byly to casteji kocici hlavy a o vymoly vsech druhu a tvaru nebyly nouze. Prvorada nebyla prilnavost gumy, ale snaha zajistit rozumny komfort jizdy v dobe, kdy si kyvna vidlice a tlumice perovani teprv prorazely cestu nasi kotlinou.
[Sim]
(31.8.2015 23:17:36)
A teď úplně pitomá otázka: Na kolik teda hustit, jak to poznat?
[Bakoun]
(31.8.2015 21:31:32)
zajímavé je, že stejné tlaky v pneu při prakticky stejných pneu má travelka, tempo i 640ka, a to mezi nimi je jak konstrukční, tak váhový rozdíl. A i na té travele radši hustím trochu více, tak o 0,3
[maspe]
(31.8.2015 21:01:26)
Mně se líbí, jak šermujete tlaky a docela by mě zajímalo, kdo z vás to přepočítává na moderní pneumatiky a současné směsi. Co vím, tak dneska jsou pneumatiky mnohem měkčí a poddajnější, takže na to, aby vozidlo "stálo" před padesáti lety, je potřeba vyššího tlaku. Samozřejmě na pneumatice značky kameník není potřeba tlaku takřka žádného, také to pak není jízda, ale odskakování
[mais]
(31.8.2015 18:47:55)
Jenom postreh k poznamce, ze tlusta duse se spatne obouva.
Mrkni na video, jak se spravne obouva. Sila duse nema na obouvani zadnej vliv. (nejdriv plast, do nej dusi-mirne nafouknout a pak obout i s dusi). Potrebujes ale spravny montpaky, daj koupit treba v Razzo nebo podobnych obchodech. (siroky na konci, ne jako ty od Lujze)
Kvalitni 21'' crosova duse stoji 6-7 stovek. Da se i za 4, ale rozdil kvality tam je.... .. Je to jen postreh, no offence
https://www.youtube.com/watch?v=BE1qG9iQZlg&feature=related
[_remove]
(31.8.2015 15:24:50)
Asi jsem divnej, ale jezdím cca na hodnoty dle výrobce (asi tedy o něco vyšší, řekněme 1,4/1,7). Když jsem měl vzadu sólo přes 2 atm, zdálo se mi to takové nervoznější, v přímém směru vlnivější...:-)
[Peterson]
(31.8.2015 15:21:58)
Jad: možná tohle zdánlivě nesmyslné foukání malými tlaky (taky foukám víc než stojí v manuálu) má důvod v nižším namáhání rámu. V Hošťálkově knížce o S22 stojí, že během pevnostních zkoušek rámu snížili doporučené huštění o nějaké desetiny atm (nevím z hlavy z kolika na kolik), což vedlo dle měření ke snížení namáhání rámu o 30%. Měření probíhalo za jízdy po normální silnici, kdy na namáhaných místech rámu byly nalepeny tenzometry, jejichž výstupy "online" vyhodnocovala přes kabely aparatura ve vedle jedoucí T-805. Možná ty doporučené tlaky i u "dospělých motorek plynou právě z tohoto důvodu..ale jezdit se na ně opravdu nedá..
[z477]
(31.8.2015 14:51:54)
Foukam taky 1.8 predni a 2.2 zadni. Nechapu kde Jawa prisla napr. u 634 na hodnoty 1.25 predni a 1.5 zadni pri jednom jezdci. Na takovych backorach se neda jet ani na sebestarsich ztvrdlych gumach.
[Jad]
(31.8.2015 14:14:11)
Podle vyrobce (Metzeler) foukam vpredu 1.8 a vzadu 2.3 a prijde mi to tak optimalni, foukam tak i mitasky.
[mickael]
(31.8.2015 14:00:37)
Když jsme u toho foukání, kolik foukáte moderní gumy (Me22, Mc7, ContiGo apod.)?
[Bakoun]
(31.8.2015 13:55:07)
Ja si dotedka dobre pamatuju, jakej to byl sok, kdyz jsem presel z mitasek na savy s hribkovym profilem (tusim MC7, uz nevim presne). Proste uplne jina motorka, najednou se to chova mnohem predvidatelnejc. To vse v predepsanym rozmeru ... a samosebou s "normalnim" (= nikoliv jawou predepsanym) foukanim na 1,8 az 2,2 predek a 2,0 az 2,5 zadek (podle zatizeni).
Jestli ma guma profil "hadice" nebo "hribek" ma vliv na to, jaky radius ma v profilu ta pojezdova plocha; u hribku je to pri stejne sirce pneumatiky zpravidla vetsi radius, takze to jakoby simuluje sirsi pneumatiku.
Dalsi vec je, ze spousta gum ma jinou realnou sirku, nez je deklarovana (typicky mitas u offroadovych), takze kolikrat i s papirove mensi gumou ma covek vubec problem se vejit do blatniku/vidlice.
A k te konkretni sirce pneumatiky - i v praxi plati, ze sirsi guma znamena nutnost vetsiho naklonu ... ale to vse tak nejak prirozene, aniz by si to pilot vubec uvedomoval. Mnohem dulezitejsi, nez konkretni sirka pneu, je, ze sirka gumy musi byt v symbioze s geometrii podvozku. Sirsi guma zpravidla znamena, ze pri prujezdu zatackou je motorka jakoby stabilnejsi a ma vic tendenci se narovnavat, pokud motorku prestanu do zatacky tlacit. Ale to plati na dobrem povrchu - jakmile se jede po rozbite ceste, nebo nedej boze frezovanem asfaltu, jsou siroky gumy pruser.
[Sim]
(31.8.2015 12:37:22)
Podle fyzikálních zákonů platí, že jestliže chceme projet stejnou zatáčku stejnou rychlostí, musí se motorka s širší gumou víc naklopit. Už proto nejsem fanda montovat na motorku nějaký nesmyslný balóny...
[Peterson]
(31.8.2015 12:12:54)
eurodriver: Musíš foukat víc, než je předepsáno pro staré barumky. Osobně foukám předek na 180 kPa, zadek podle toho, jestli jedu sólo nebo se spolujezdcem na 230 - 250 kPa. Nicméně samozřejmě, že šíře ráfku musí odpovídat šíři nazuté gumy. Pokud neodpovídá, vede to samozřejmě ke zhoršení jízdních vlastností.
[Ota]
(31.8.2015 8:37:00)
Moje skúsenosti so širšímy gumami sú následovné.Pavel má ravdu,že užšia je lepšia na klopenia,ale nikde som tu zatiaľ nečítal o výmene ráfiku.Mám gumy Michelin Activ Sport,v zadu 120/90 r18 a ráfiky sú Excely,v zadu namiesto 2,15" som dal 2,5",takže už zadná guma nemá taký presah a lepšie sa ovláda,lepšie drží.Keď som mal v zadu mitasku H-15 tiež 120 a pôvodný ráfik,mal som pri tlaku pod 210 pocit,ako by sa chcela guma vyzuť.A to som vtady jazdil sám,bez batožiny a vážil som 65 kg.
[eurodriver]
(30.8.2015 20:56:46)
Na všem po ztvrdlých Barumkách dnes MITASky a pohoda co se týče poměru cena/výkon.
[verdom]
(30.8.2015 13:56:39)
pokud sjíždíš gumy dohranata, tak je šířka gumy z hlediska výdrže úplně jedno.
[maspe]
(30.8.2015 11:55:05)
kaucukove duse-drzici by meli byt mitas a sava, michelin..
[Malken]
(29.8.2015 21:59:08)
zuzeni predni gumy z 3,25 na 3,0 u 634 prospelo ovladatelosti, castecne jak mistni, tak predevsim jizdnim. lip se ovlada, ovladatelnejsi v zatackach-lehci-, s 3,25 je to takovy kolos, s 3,0 prima ovladatelna motorka. kratkodobe jřem musel mit i 2,75, to je uz moc uzke ke stavbe jawske moto.
vsechny gumy se sjizdi, provozem a do patvaru stavem tlumicu, a na to dnesni mitasky doplaci-ztvrdle predchozi barumky a kilometrovy najezd-kdo bezne vyhodi mitasku s vice jak 1/2 vzorku, jen kvuli stari... na vikendove motorce.
[Malken]
(29.8.2015 21:53:21)
Vomi: Zkus duse Metzeler. Jsou znatelne silnejsi nez continental, veerubber atd, ja je jezdim na 639 od loni a na kejvacce od letoska, a co se nutnosti dofukovani tyce, staci jednou za par mesicu zkontrolovat tlak.
[Krizoň IV.]
(29.8.2015 17:31:51)
Si prihodim. CB750 ma od Hondy 110/90-18 vzadu a 100/90-19 vepredu. Vselijaky stavitele a kafari strkaj dozadu sirsi, pripadne pomalu gumy z auta dopredu i dozadu, ale Honda ma nejradsi to co mela z vyroby.
Ovsem u nas je rozdil v tom, ze technicky je u prdele jak sirokou gumu si tam das.
[70CB750]
(29.8.2015 17:27:19)
Nápad se zesílenou duší se zdá bejt perfektní jen do chvíle, než jí tam musíš při monrtáži dostat... :D Má i další úskalí - hmotnost (a to výrazně vyšší) a asi i vyšší tření uvnitř. Pro hardcore nasazení super, pro ježdění tady upřímně nevím, ale furt lepší než ty nový tenký kondomy, co se teď prodávají namísto duší a člověk je musí každej tejden dofukovat... Dělají se ale i méně zesílené (jakejsi střed) a ty by mohly vyhovovat. Samozřejmě budou dražší. Btw, při využití původních rozměrů i vzorků Mitasu (kdysi Barumu) jsem musel uznat, že tehdejší páni konstruktéři zase nebyli úplný jelita a věděli určitě víc, než my. Ta motorka na tom prostě fungovala v drtivé většině příležitostí.
[pavelEC300]
(29.8.2015 14:58:55)
[pavelEC300]: Díky za zkušenosti. Takže pro sólo blbnutí na českých silnicích kolem komína se užší pneu zdá i jako lepší alternativa. Cenově jsou ty gumy taky o něco levnější. Na cestování s naloženou motorkou pochopitelně budu volit originálně předepsaný rozměr tj 3,25"+3,50". Ten nápad s MX duší je bezvadnej - minulý týden mi za jízdy praskla duše a byl jsem rád, že jsem to ustál. Budu se po ní muset podívat. S dnešníma dušema pro normální použití nejsem vůbec spokojen a staré silné duše Barum mi už došly
[Vomi]
(29.8.2015 14:44:24)
Vomi: mou 634 bych sem netahal - její jízdní vlastnosti vzhledem ke kilům, co vezla, nejsou určitě nijak reprezentativní :DDD Ale když si člověk zvykne, potahá ty hliníkový kisny po silnici v zatáčkách taky. Když jsem psal o alternativách, měl jsem na mysli volbu u velký motorky, kde vždycky radši sáhnu po užší a jsem spokojenej. Ovšem z principu fyziky je to jasný (viz předchozí příspěvek).
Na cestě jsem měl v zadním kole extra silnou MX duši se stěnou 4mm, takže žádnej šutr (a že jich bylo!) v terénu nic nezmohl. Tlak spíš vyšší na kamení. Vzhledem k absenci gumihalterů jsem v měkkém terénu nijak nepokoušel štěstí a tlak nesnižoval, ač by to možná pomohlo.
Přilnavost na čistém asfaltu je s širší gumou (a tím větší plochou) lepší, ale na znečištěném povrchu už je to diskutabilní. Užší gumy jsou lepší i na vodu, ale rozdíl 0,25" není moc. V živější ovladatelnosti to ale bude znát. Když jsem jako mladej rybíz dal na 350/640 dozadu místo 3,50 parádní 4,00, byl jsem sice hustej frajer, ale v zatáčce jsem hned poznal, že to nebyl zrovna dobrej nápad...
[pavelEC300]
(29.8.2015 14:26:04)
Nejčastěji je problémem tlak nebo srovnání kol do roviny. Na ovladatelnost zase ten profil nemá takovej vliv, jako spíš na stabilitu v náklonu. Žádná mitaska určená pro sólo motorku nemá hranatej profil, udělá se provozem. Modernější gumy s hříbkovitým profilem prospějou stabilitě, ale ovladatelnost kdovíjak nezlepší, odporuje to fyzice. Je to mnohem víc placebo efekt, protože nový metzelerky zpravidla nahradí ojetý mitasky. Mitaska zdaleka není tak špatná, jak se o ní rádo traduje.
Kouzlo úzké gumy je v tom, že v náklonu přes širší profil není nutné tolik zdvíhat samotnou hmotu motorky prostřednictvím páky profilu gumy. Čím je širší, tím je rameno větší a ve vinglu je nutné motorku víc přemlouvat. Na druhou stranu se moto na širších gumách snáze samo narovnává na výjezdu.
[pavelEC300]
(29.8.2015 14:15:44)
[pavelEC300]: Takže například pokud bys na svojí 634 dal o čtvrt palce užší kombinaci pneu (3"+3,25"), tak by byla ovladatelnější a pravděpodobně s menší výdrží. Co z hlediska přilnavosti na asfaltu, je tam taky nějaká změna? A co riziko poškození pneu při offroadu, není užší guma náchylnejší? Jakým způsobem jsi přizpůsoboval tlak v pneu k typu podkladu? Díky
[Vomi]
(29.8.2015 14:11:09)
Ono zalezi taky i na profilu pneumatiky. Jezdil jsem ME22, ktere jsou sirsi nez udavane hodnoty, ale tim, jak mely kulaty profil, tak to s nima bylo mnohem lepsi jak s uzsima, ale zato ctveratyma Mitaskama.
A porad netusim co delam spatne ohledne zivotnosti :) ME22 na zadku vydrzely tak 5 tisic km, Mitas H-03 tak 7 tisic km...
[mickael]
(29.8.2015 13:50:07)
Samozřejmě - stará pravda: čím užší, tím lepší ovladatelnost. S životností je to přesně naopak: čím užší, tím menší plocha styku a tím nižší životnost, ovšem tady jsou ve hře ještě používaný tlak, typ vzorku (masa pozitivního vzorku) a směs, takže odhad nemožný, pomůže jen něčí zkušenost. Za mě volím vždycky radši užší alternativu.
[pavelEC300]
(29.8.2015 13:41:23)
Jízní vlastnosti se spíše zlepší. Měl jsem na 640 vzadu Mitas H15 o rozměrech 4"x18 (110/90-18) - oba rozměry napsány na pneu. Po jejím sjetí jsem jí nahradil Metzellerkou ME-22 o rozměru 90/90-18. Při koupi Metzellerky jsem se domníval, že to bude ekvivalent 3,5", ale guma je vizuálně ještě menší (a to na šířku i na výšku), než Sava 3"x18, co mám na předku. Jízdní vlastnosti se však přechodem na tuto menší pneumatiku zlepšily. Motorka jde lépe klopit - ochotněji se skládá do zatáček. Navíc při přechodu z mohutné balónové H-15 na tuto subtilní gumu, se patrně dostavil stejný efekt, jako kdybych namontoval o zub menší sekundární řetězové kolečko, takže motorka i ožila. Navíc Metzellerka na rozdíl od Mitasky dobře drží i za mokra, takže za mě samá pozitiva. Životnost nejsem schopen sdělit přesně, ale mě vždycky zadní guma vydržela zhruba 15000 km, kdy jsem jí měnil spíše preventivně - ještě tam nějaký vzorek zbýval.
[Ota]
(29.8.2015 13:12:31)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (6), 0,109 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 29.11.2024 10:30:19