Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 13, poslední: 3.9.2015 17:03:4161190.Informace
Ahoj,

řeším přední pružiny na 634. Staré jsou unavené a i když jsem je podložil, motorka sedí na čumáku a přijde mi že to pořádně nepruží. Koupil jsem u Sesy nové, ale jsou delší a tvrdší, takže při každé nerovnosti nebo zhoupnutí se tlumiče vysouvají na doraz a mlátí to. Rozhodl jsem se tedy nechat si vyrobit nové.

1. Nevíte co je origo pružina za materiál? Očekávám nějakou obyč pružinovou ocel. I když ono se to Ečko zas tak neliší co jsem koukal.

2. Našel by se někdo kdo by mi oměřil rozměry? :-) Nevím nakolik můžu těm současným věřit, že mají původní parametry, přijdou mi na tom dost špatně.

3. Nebo nedělal to už někdo z vás? Ať nevymýšlím vymyšlené. Nebo čirou náhodou i výkres, to by bylo nejbožejší :-D

4. Je dobrý nápad udělat pružiny vepředu progresivní? Jestli ano tak jaké parametry použít? To mi teď jen tak prolétlo hlavou....

5. Zkušenosti s někým kdo by to zvládl udělat? Cena cca?

Díku dík, Lukáš :-)
Já bych spíše potřeboval nastudovat nějaký litanie o enduro nastavení [Vomi] (3.9.2015 17:03:41)
Vomi: o sagu si můžeš nastudovat litanie, co je nejlepší u MTB jezdců, v odborné formě, je to docela zajímavé [mais] (3.9.2015 14:55:53)
[Lukáš Jawa 350/634]: Četl jsem, že tlumiče by měly být nastaveny tak, že při zatížení jezdec+motocykl by měly klesnout o 30% zdvihu. Čili sednout si na motorku, dát nohy na stupačky (asi se nějak opatrně něčeho chytit, aby motorka nepadla) a druhá osoba udělá na tlumičích značku. Pak dát motorku na stojan, nahnout tak, aby bylo vždy jedno kolo bez zatížení a změřit délku ke značce na tlumiči. Tuto hodnotu konfrontovat s maximálním zdvihem tlumiče. Mělo by to být ca těch 30%. To jsem četl o silničních motocyklech, jak je to u endura nebo crossu těžko říct, ale Jawu bych charakterizoval jako něco mezi silnicí a endurem. Třeba místní enduráci budou vědět jinou hodnotu [Vomi] (3.9.2015 14:02:07)
Lukáš Jawa 350/634: Do předních tlumičů u 634 mám vyzkoušenou směs 100 ml tlumičového oleje (jiné označení na flašce než "Mogul, tlumičový olej" nebylo) + 40 ml převodového PP90. [Jad] (3.9.2015 12:46:22)
A ještě jedna věc, jaký je ozkoušený olej do 634 tlumičů? Vím, že běžný samotný tlumičák je řídký, ten jsem kdysi zkoušel. Teď tam je směs motorového oleje a tlumičového, teď už nevím přesně viskozity a poměr (10:4???), ale rozebíralo se to taky tady ve fóru. To funguje dle mého ok, ale jestli je nějaká ověřená směs, nebo ideálně jen jeden olej. [Lukáš Jawa 350/634] (3.9.2015 12:25:00)
Díky za reakce. Vnitřek, tedy tlumič jako takový je samozřejmě v pořádku, měl jsem to rozebrané při výměně pružin, množství oleje taktéž. Udivilo mě právě, že nemají nějaký měkký mechanický doraz při vysunutí, ale nic tam není, což mi bylo potom potvrzeno tady na fóru. Takže doraz je řešen asi tak jak píše Vomi.
Staré pružiny si už při shození nezatížené motorky ze stojanu sednou do cca poloviny zdvihu. To není špatný tlumič, ale pružina.
Tam jde spíš o to, že ty nové pružiny (kupoval jsem je sice jako na 634 ale skoro bych se vsadil že je to z něčeho jiného) jsou z o dost silnějšího drátu a taky trochu delší. Po shození ze stojanu to ani neklesne, jsou fakt tvrdé. A při jízdě ani nemusí být nerovnost, stačí třeba na jedničku prudčeji přidat a už to klepne, jak se motorka zaboří dozadu. Zkrátka, po pár kilometrech šly ven.
Takže si nechám utočit nové a zkusím ty progresivní, jsem zvědavý :-)
O kolik se může unavená pružina v nezatíženém stavu jevit kratší? Když to budou dělat podle staré/udělám podle ní výkres, tak průměry jsou stejné, ale délka počítám že se bude trochu lišit.
[Lukáš Jawa 350/634] (3.9.2015 12:21:51)
V okolí Plzně jsou i malé pružinárny, které dělají kusovou výrobu. Ceny nevím, ale nemůže to být žádná darda, kterou by si nemohl Jawař-tuzingář dovolit. [Vomi] (2.9.2015 17:28:54)
[dejvV] > to byla hromadna objednavka pro CTAF, pokud se spravne pamatuju, slo radove o dvacet paru pruzin ... na zaklade tehle objednavky jsem potom nechal delat ty svoje progresy na zadek. Je to v arealu Skoda, firma Invel plus ... nicmene pocitam, ze ty ceny a sluzby budou plus minus srovnatelny ve vetsine peroven. Samosebou, cena za jeden par pruzin bude trochu jinde, nez pri te hromadne objednavce. [Sim] (2.9.2015 12:41:03)
někdo mě říkal že si nechával namotat tvrdší pružinu na TransAlpa někde u Plzně a že to vyšlo kolem litru a spokojenost. akorát to trvalo 2 týdny + pošta [dejvV] (2.9.2015 10:54:22)
Aké dlhé majú byť pružiny na 634? [Milos634] (2.9.2015 10:13:33)
Tak vezmi pružinu a po obvodě zbrus. dělal jsem to vždy na prasáka v ruce na brusce. DOsáhneš i progresivity. Sice je to prasárna, drát je potom oválnej místo kulatej,ale nikdy to neprasklo. [monty] (1.9.2015 21:41:48)
Také jsem koupil nové pružiny a v porovnání s originálními jsou z asi o 0,5mm silnějšího drátu. Na pružení jsou znatelně silnější, ale to mi vyhovuje. Se starými jsem byl furt na dorazech, tady spodní dorazy zatím nebyly třeba. S těmito pružinami se mi taky stává, že při velkém propružení (třeba na polňačce přejezd přes vystouplý kámen nebo kořen) se vidlice vrací rychle a klepne o horní doraz - jak kolo nadskočí, tak jde všechna síla pružin zpět. Logicky je třeba zajistit větší tlumení. Jenže v ten okamžik je jawská přední vidlice dost nevhodná. Měl jsem je komplet rozebraný a podrobil jsem je detailnímu zkoumání. Mluvím o posledním typu tj. pružiny vně, pístky ukotvené v kluzácích přes šroubek M6. Vidlice má dva druhy tlumení - tlumení v celém zdvihu ( to má za úkol tlumit vidlici při běžném zdvihu) a tlumení dorazová (na koncích zdvihu). Ani jeden druh tlumení nejde nijak štelovat - pouze olejem. Schválně jsem si zkoušel hrát se správně naplněným tlumičem a zkoušet útlum při stlačení/roztahování. Dorazová tlumení fungují dobře, v krajních polohách zdvihu je znát okamžitý nárůst odporu vůči pohybu a dá to dost práci dosáhnout dorazové polohy (olej 10W-40). Se zde doporučovaným olejem Mogul Silence 15 si můžu s tlumiči šoupat sem tam bez odporu a dovolím si prohlásit, že to vůbec netlumí, maximálně ten olej maže pohyblivé části. I ten olej 10W-40 se mi zdá ještě málo. Když se budu bavit o tlumení v celém zdvihu, to je zajišťováno trubičkou, ve které jezdí váleček a tlumení se realizuje obtékáním oleje mezi válečkem a stěnou. Obojí tam mám originální, váleček byl po obvodu znatelně oleštěný, ale těžko říct, jaký rozměr by měl správně mít. Tlumení probíhá v obou směrech, tj při stlačení i při odskoku - a to je právě asi hlavní chyba těch tlumičů. Když si olejem nastavím vyhovující tlumení odskoku, bude zase moc tvrdé tlumení při stlačování.. Vezměme si zadní tlumiče. Když vyndám samotný tlumič bez pružin a budu tlumič stlačovat a roztahovat, tak zjistím extrémní rozdíl tlumení. Při stlačování to téměř netlumí, při roztahování to tlumí jako prase. Mám za to, že u předních tlumičů by to mělo být podobně, jenže se to jaksi nekoná. Jediná možnost je okopírovat systém tlumení ze zadních tlumičů a vyrobit si to dopředu. Pravděpodobně do toho půjdu teď po sezóně. Ještě jsem zkoušel ucpávat horní dírky v maticích tlumičů a tím by se dal dosáhnout určitý rozdíl tlumení při stlačování a roztahování. Pokud by se tam namontovaly jednocetné ventilky, které by vyfukovaly bez odporu, ale napouštěly vzduch s odporem, pak by bylo roztahování vidlice tlumeno ještě podtlakem ve vidlici. Co na to gufera ale nevím. O progresivních pružinách také uvažuji, protože mám v plánu jezdit po špatných silnicích [Vomi] (1.9.2015 20:16:49)
Pruziny jsem si nechaval delat zakazkovy na Piwu dozadu ... prinesl jsem origo a domluvil se na miste, ze chci radove o 10% tvrdsi. Material si zvolili sami, stejne jako ostatni parametry - ja jim jen oznacil to, co je dulezite kvuli upinani a kde se to musi nekam vejit. Byly to progresy, stejne jako origo.

Jestli zvolit linearni, progresivni nebo jiny zpusob vinuti, je na tobe. Zjednodusene receno, linearni jsou pohodlnejsi a "houpavejsi", pokud jezdis na lehce az stredne rozbitych cestach. Jak vjedes na vice rozbitou, pohodlne je to stejne, ale pujdes na dorazy.
V pripade progresu se pri jizde na dobre a hodne lehce rozbite ceste pohybujes v pasmu mekkeho pruzeni, takze je to komfort. Jak se dostatnes na stredne a hodne rozbite cesty, budes ve srovnani s linearama pocit, ze te chce motorka setrast, ale kdyz si na to navyknes, zjistis, ze to vlastne pobira lepe, protoze "jit na dorazy" se stane prakticky neznamym pojmem.

Me osobne progresivni pruziny sednou vice, takze pokud bych je nechaval delat, u linearu bych asi nezustaval. Ale zase, na veteranech maji ty lineary svoje kouzlo.

A jeste jedna vec; pokud ti pri zhoupnuti na nerovnostech mlati spodni dorazy, neni chyba v pruzinach (ty odvadi svou praci evidentne dobre), ale v tlumicich - zaridit, aby to na spodnich dorazech dosedlo mekce a bez klepani, je jedna z jejich funkci. Takze pred tim, nez nekam poneses pruziny, rozhodne prekontroluj tlumice, jejich spravne utlumeni dorazu a velikost naplne (pokud jinde funguji OK, pocitam ze je tam malo oleje). Pripadne by jeste zadrhel mohl byt v tom, ze doporucovane oleje (motorove) muzou penit a tim padem se i pri spravnem mnozstvi naplne vytvori vrstva, ktera diky bublinkam vzduchu netlumi spravne.
[Sim] (1.9.2015 12:48:19)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (6), 0,125 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 29.11.2024 10:30:19