Příspěvků: 11, poslední: 27.2.2022 22:27:4170042.Elektro
Zdravím,
mám dotaz mimo moto.
Vrátil jsem do Zetora 25 dynamo a trochu mě zlobí dobíjení. Při vypnutých světlech začne kontrolka dobíjení pravidelně problikávat dle otáček motoru a změřené napětí na výstupu z dynama skáče od 6-14V. Když ale zapnu světla, tak kontrolka dobíjení zhasne a napětí na dynamu se ustálí na necelých 15V. Čím by to mohlo být? Může za to dynamo nebo regulátor?
Jinak dynamo jsem měl komplet rozebrané, je vyčištěné, je stažený a vyčištěný komutátor, jsou nová ložiska i uhlíky a regulátor jsem použil elektronický od aev, který mám zastavěný do starého hliníkového obalu.
Tady je ještě odkaz na video, kde je vidět, jak se to chová:
https://www.rajce.net/a17721880
Předem díky za rady.
On bude problém trochu taky v tom, co píše Orel - ta 25 nemá po nastartování žadnou spotřebu proudu, což u motorky nemůže nastat, odběr má zapalování.
Pokud připojíš žárovku k D a kostre tak se bude dynamo o něco hůře nabuzovat a mimo to, že za chodu motoru bude žárovka svítit to na nic dalšího nebude mít vliv,po zastavení motoru se přes regulátor k dynamu a žárovce nemůže dostat z baterky žádný proud.
Mimo otravného blkání by nemělo žádné poškození hrozit, napětové špičky zatlumí baterka a regulátor nedovolí aby dynamo dávalo víc než 10A(150W).Raději bych to ale provozoval vždy s připojenou baterkou.Být tebou, zkusil bych to konzultovat přímo s AEV Kroměříž.
Radu ti dávám jen teoretickou, nemám to na čem odzkoušet ale myslím že by to mohlo pomoci.Bud tak hodný a napiš, jestli se ti to podařilo vyřešit, osobně mě to zajímá.
[El Fag]
(27.2.2022 22:27:41)
El Fag: díky za vysvětlení. A hrozí něco, pokud by se ta soustava takto dlouhodobě používala? Kromě toho otravného blikání?
Případně pokud bych využil tvou radu s připojenou žárovkou a problém s blikající kontrolkou by zmizel, tak lze to s tou žárovkou normálně provozovat?
[LK]
(25.2.2022 20:22:26)
Děkuji za odpovědi. Vyzkouším různé varianty.
Jinak baterka je tam 180Ah a je celkem svěží.
Když jsem zkoušel měřit napětí na přívodu u startéru, naměřil jsem cca těch 14,5V.
Mě jde hlavně o to, že u motorek se mi to s použitým aev regulátorem nikdy nestalo a nerad bych, aby to odneslo dynamo či samotný regulátor.
Ještě mám půjčený nepoužitý původní dvoucívkový regulátor, tak až budu mít čas, zkusím ho tam dát.
Montgomeryx: Jojo, 25 má ikonický zvuk, kvůli kterému je dost v oblibě :D
Ještě jsem nahrál jedno video, zase trochu jiného motoru: https://www.rajce.net/v1526147567
[LK]
(25.2.2022 20:14:39)
Montgomeryx: Tak to jo..:-)Taky mám svý sny, který se mi nikdy nesplní. Naštěstí, oproti dobám minulým, můžeme snít u videí jiných, třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=GwrOdyS9LuQ
Perfektní mechanika, perfektní seřízení! zdar sam559
[sam559]
(24.2.2022 8:15:32)
sam559: No naštěstí pro ten traktor, já si ho nikdy nepořídím, protože budou peníze vždycky potřeba někde jinde. To bych musel leda vyhrát ve sportce a v tom případě si na ten traktor pořídím i stodolu, aby na něj nepršelo, a bude tam v dobré společnosti dalších minimálně dvaceti aut a nesčetně motorek, které bych si přál mít :-D
[Montgomeryx]
(23.2.2022 22:31:55)
Nějak tam nic nečtu o baterce. Máš-li plně nabitou baterku, tak zhruba na 150 procent, nebude třeba tu mrchu dobíjet a bude to mrkat. Obdobně se bude chovat baterka asi tak 20 let po smrti nebo nepřipojená. Skus měřit na baterce, to tě šoupne o kus dál a napiš. Zdar.
[Orel]
(23.2.2022 21:45:47)
Montgomeryx: Pětadvacítka má parádní zvuk, ale hrozně záleží na stavu motoru, hlavně na vůlích na ojnicích. Pokud jsou, tluče to na volnoběh a někdy poměrně dost. S tátou jsme pár Z25 udělali a slyšet úplně syrovej motor, zahřátej, s novým M6A, seřízenej, tichounkej...to je neskutečný balzám na duši a odměna za ty hodiny matlání se v karbonu, mytí a škrabání bordelu:-) A pokud jí nemáš kam dát, je zločin na ní nechat pršet!! zdar sam559
[sam559]
(23.2.2022 15:24:52)
Montgomeryx: podstatnou část toho hezkého zvuku dělá samotné vstřikovací čerpadlo. Třeba 12V vstřikovací čerpadlo na kalibrační stolici, to je teprve Vivaldi :-) dej si do youtube CALIBRATING INJECTION PUMP a můžeš poslouchat.
https://www.youtube.com/watch?v=B79A80kbE1M
Na dvanáctiválcové to ovšem zdaleka nemá :-)
[-]
(22.2.2022 16:42:38)
Sorry za OT, ale to cvakání toho dvouválce, to je úplně dokonalý. Chtěl bych ten traktor, jenom kvůli tomu zvuku, na nic ho nepotřebuju a nemám ho kam dát, ale chci ho..to je prostě koncert!
[Montgomeryx]
(22.2.2022 13:24:09)
Bliká ti to pěkně...Dynamo i regulátor můžou být v pořádku, jen si vzájemně nerozumí, v klasickém relátku je buzení třístavové(plné buzení, buzení přes odpor,žádné buzení) s tím že kotvička kmitá mezi dvěma sousedními stavy a odpor zatlumuje budící vinutí takže v něm poklesává budící proud rychleji.Elektronické relátko je dvoustavové(s proporcionální šířkovou modulací) a při přechodu z plného buzení na nulové buzení proud v budícím vinutí klesá pomalu protože je k budícímu vinutí paralelně připojena dioda, která nedovolí budícímu proudu rychle poklesnout.Nejspíš se nevhodně sešly časové konstanty dynama a regulátoru.Vzhledem k tomu, že při zatížení světly to funguje normálně bude asi dynamo i reg v pořádku.
Přesto by stálo za to zkusit jiný regulátor, pokud nemáš možnost vypůjčení, je možnost laborování - bud mezi D a kostru připojit nejakou žárovku(začít třeba od 12V/5W) nebo mezi M dynama a M regulátoru vložit nějaký výkonový odpor( začít třeba od 1ohm/10W), oba zpusoby nemají žádný odběr při vypnuté spínačce, žárovka je jednodušeji realizovatelná.
[El Fag]
(21.2.2022 21:03:29)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,141 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 23.11.2024 1:56:14