Příspěvků: 8, poslední: 4.6.2022 11:26:2770199.Veteráni
Dělám už nekolikátý motor 250, kde byly místo labyrintu mezi ložiskama na levé straně 2 gufera. Donutilo mě to k zamyšlení, zda je lepší (nebo spíš nutné) dávat replikové labyrinty (protože originály už nemám, a když v motoru labyrint není) a nebo dát "jen" ty dvě gufera? Evidetně to nějak fungovalo, jinak by přece byla klika zadělaná od převodového oleje, přisávalo to vzduch, tím pádem moc nejelo.
Viděl jsem už i řešení, kdy bylo vnější ložisko asi nižší a přes něj ze strany spojky ještě nízké gufero. Pak asi není problém kdykoli motor přetěsnit bez půlení a vyndavání kliky jen výměnou toho gufera pod primárním kolečkem. Bohužel jsem si to nezdokumentoval. V té době mi to ještě nějak nezaujalo, ale možná je to taky zajímavé řešení, které stojí za úvahu.
Jak to děláte vy?
Myslím, že tvoje obavy o průnik oleje do prostoru jsou zbytečné, tak vysoká hladina v motoru není a nehrozí to ani při náklonu. Důvod, proč tam bylo gufero, mohl být ten, že se labyrint poškodil při demontáži ložisek. Pokud se na to použije násilí, skončí to poškozením labyrintu. Zadělaná klika bude spíš kv.ůli emdvatéčku, to má každej starej motor
[pračlověk]
(4.6.2022 11:26:27)
Díky za super vysvětlení. Napadá mě hned spousta souvislostí. Myslím, že ta předělaná moto, která měla gufero i pod primárním kolečnek byla starého pána, který jí nestavěl na stojan, ale na boční stojánek. Možná to nechal upravit na gufero právě proto, aby mu to při stání nebralo olej z převodovky do kliky, který by při náklonu a stání labyrint propustil. I tak byla klika celá zadělaná, pokud si dobře pamatuju, což jsem přisuzoval právě tomu bočnímu stojanu. Ale už nevím, je to dýl.
[Bart.]
(4.6.2022 10:09:25)
Princip je ten, že hřídel prochází opakovaně s nepatrnou vůlí "štěrbinkami" mezi povrchem hřídele a vnitřním povrchem labyrintu. Navíc ta štěrbinka buď několikrát mění průřez (to jsou ty drážky v labyrintu u moto) nebo směr - je několikrát "za roh". Podle zákonitostí o proudění plynů vlivem tlakového spádu, je-li plyn nucen-tlačen přetlakem do takto řešené "štěrbinky", dochází v ní za každým zlomem či rozšířením ke ztrátě jeho kinetické energie, a tedy i schopnosti plynu proudit. Tedy těsní. Tento efekt posilují drobné částice kapaliny v plynu rozptýlené, které svoji viskozitou tu štěrbinku "ucpávají". Svojí roli zde hraje i rychlý otáčivý pohyb hřídele a viskozita vlastního plynu. Aby toho efektu bylo dosaženo, musí být přesně vyroben ve správných tolerancích a stejně tak namontován.
Výhoda - bezkontaktní, nevadí mu (i extrémně) vysoké otáčky, při kterých gufero shoří, pracuje bez opotřebení (pokud neodejde na poruchu ložisek, viz níže), nevadí mu vysoké teploty ani tlaky, agresívní prostředí....
Nevýhoda - drahá výroba, nutnost přesné montáže, nefunguje na tlakové kapaliny, nesmí být kapalinou přímo zaplaveno, pak propouští
[.]
(4.6.2022 7:12:26)
No tak jo :). Já mám holt pech, buď je v motoru 2x simerink a nebo předminule labyrint ojetej skoro na rovinu. Takže jsem měl o té bezúdržbovosti určité pochybnosti. Jinak jsem je dřív taky normálně dával. Ale teď se mi to prostě nevede, holt motory čím dál tím větší šroty. Jaký je vůbec princip toho labyrintu, není mi to moc jasný, jak to funguje?
[Bart.]
(3.6.2022 23:08:54)
Vzhledem k tomu, že labyrint je bezkontaktní těsnění, tak je jeho životnost, narozdíl od gufera, v podstatě neomezená - pokud se neudělá taková vůle v ložiskách, že o něj začne škrtat hřídel. Takže za mě jednoznačně labyrint. Používají se i v proudových motorech k utěsnění přechodů mezi jednotlivými stupni turbíny či kompresoru, takže to rozhodně není nějaká zastaralá a přežitá technologie.
[Ota]
(3.6.2022 13:18:37)
Motorů Jawa 250 jsem už udělal mraky a vždy jsem dával replikový labyrint. Moje osobní zkušenost s tímto replikovým labyrintem je, že vydržel 80 tisíc Km. Takže za mě slušné ne?
[Uďa]
(30.5.2022 17:30:36)
Určitě bych použil labyrint. Občas se dají ještě sehnat v originálu.
[Čezet-rider]
(30.5.2022 11:10:05)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (9), 0,125 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 23.11.2024 1:56:14