Příspěvků: 37, poslední: 7.11.2022 20:48:4470460.Elektro
cuz vim ze se to tu uz probiralo ale doba a vyvoj de dal a chtel bych se zeptat zda nekdo nema praktickou pozitivni skusenost s led zarovkama treba z aliexpresu
neba mne kupovat za draho ty dnesni zarovky co porad odchazej a vubec nesvitej
parabolu mam ok pokovenou a mam 6v vape a rad bych aby to svitilo homologaci neresim.
diky za info
Řekl bych, že to příroda vymyslela dobře - sice je čípků reagujících na modrou nejméně, ale se stmíváním roste citlivost oka na modrou (v šeru se modré předměty zdají být jasnější, než červené).
Ale to s barvou vyzařovaného světla světlomety nějak souvisí? Pořád je řeč o bílé někde kolem 5000-6000K, což je mj. i denní světlo.
[Jeník]
(7.11.2022 20:48:44)
Trochu blbé je, že čípky, které reagují na krátkovlnné modré spektrum, tvoří asi jen 2 % všech čípků. Což není v noci moc výhodné
[Banjokid]
(7.11.2022 8:18:06)
Studenější světlo vybuzuje k aktivitě, teplejší uklidňuje a uspává. Proto se dávají na pracoviště studenější barvy a do ložnice teplejší.
Wolfram žárovka pod 3000K
Halogen něco přes 3000K (třeba Osram Nightbreaker 3600K)
Světlo v poledne v létě 5000-6500K
[Kalasnikov Č175]
(6.11.2022 10:37:24)
Tak se ale podívejme,jakou barvu (resp. teplotu světla) mají xenonové výbojky, popř. LED používané ve světlometu v automotive a jakou barvu má modré světlo.
BTW, vnímání světa je skutečně posunuté k teplejším tónům, ale to vlivem vnímání množství světla tyčinkami a čípky - ale to se bavíme o vnímání bez barev, což není zrovna žádoucí při řízení.
Ty žluté brýle také kompenzují studené odstíny v nepřízni počasí.
Vše tedy směřuje k tomu, aby měl zdroj světla odstín podobný dennímu.
Věrnost podání barev je jiná disciplína, ale věřím, že pro někoho, kdo si na originály svítí potkávačkama, to může být argument ;-)
Samozřejmě z úvah můžeme vyloučit pochybné LED a Ali a pod - to je na pouť a ne na silnici.
[Jeník]
(5.11.2022 12:00:08)
Dodávám, že to, co píšu, platí v noci, kdy se modrá hrozně vnucuje. Kdo někdy jel v noci v Brně v Bohunicích kolem kampusu MU, tak ví, jak nepříjemné je modré osvětlení nouzových schodišť. Nevím, který vůl to vymyslel, je to děs a navíc není vidět. Ne nadarmo se používá modré osvětlení v některých podchodech apod., aby si feťáci netrefili žílu. Osvětlení je nepříjemné, nutí tě jít pryč a stejně tam vidíš tak akorát abys nezakopl.
Ve dne modré majáky třeba v zrcátku člověk přehlídne jako nic.
[longr]
(5.11.2022 8:11:05)
V práci máme v pavilonech digitální hodiny. V našich jsou nepříjemně modré, v jiných jsou červené. Červené vidím dobře z dálky, na modré musím z dálky mžourat a ostřit, a to mám oči v pohodě. Když jede vůz záchranné složky, tak vás modrá barva "otravuje". Modré majáky mě iritují, je to nepříjemné na pohled, zatímco popeláři, nadměrný náklad, zúžení na silnicích apod. jsou pro mě v pohodě. Dává to smysl. Modrý řve "Uhni!", zatímco oranžový "Dávej na mě pozor!" Trochu offtopic, ale modré majáky obvykle přitahujou víc čumilů, než oranžové :)
[longr]
(5.11.2022 8:06:06)
Jeník, protože se musejí odlišit. Oranžoou mají i popeláři, nadměrný náklad ... zkrátka vše nebezpečné pro silniční provoz. Složky s modrými majáky mají i houkačky bo dobře polovina lidí si jich jinak na silnici vůbec nevšimne
[-]
(4.11.2022 18:08:41)
To je zajímavé, sakra a zrovna vozidla záchranných složek mají majáky modré barvy...
[Jeník]
(4.11.2022 13:46:43)
Je potřeba zapomenout na selský rozum. Auta prodávají články v novinách, na netu a různá revue v tv. Vesměs novináři, kteří o vědě a výzkumu vědí pramálo. Vypadá to hezky a to je hlavní. Ovšem pravda je, že halogenka má spojité spektrum a lépe podává barvy, než LED s několika spektrálními čarami. Led světla s věrnějším podáním barev jsou násobně dražší a ani tak to není žádná hitparáda. Já bych si teda obraz od Moneta sebelepší ledkou nenasvítil ;-) Doma, kde chci mít nejlepší světelnou pohodu, si dávám halogenové žárovky. Druhý fakt: Při plném dostatku světla (den) oko a mozek lépe a přesněji vnímá obraz v bílém světle. Při nedostatku světla naopak lépe vnímá v oranžovém světle. Pravděpodobně dáno miliony let vývoje, kdy ráno a večer slunce ychází a zapadá růžovooranžově a ve dne svítí bíle. Modré světlo je úplný úlet.Jasný příklad funkce oranžových brýlí pro řidiče pro jízdu za špatné viditelnosti. Brýle samosebou žádné světlo nepřidávají. Jen odfiltrují část modrého spektra a oko a mozek vnímá obraz kontrastněji. Proč asi veškerá výstražná světla bývají oranžová. Dát na silnici na označení překážky místo oranžových světel modré, věřím, že by bylo mrtě havárek.
[-]
(4.11.2022 13:28:26)
[Banjokid]: Napsal jsi to dobře, protože jak píše i long,r modrá ty lidi přiláká spíš. Ale že to žere oči je v pořádku.
[Michi]
(3.11.2022 21:53:07)
longr: jde mi spíše o to, že jistě není problém vyrobit LED s menším podílem vyzařovaného modrého spektra. No, ale bude to svítit více do žluta, což je asi problém marketingový. Nikdo nepozná, že máš na tom novém voze LED matrix a ne H7. Modrým ať se klidně svítí v denních světlometech... Móda je móda. Ale třeba je ten důvod jiný, co já vím.
[Banjokid]
(3.11.2022 12:24:53)
Mimochodem třeba vývoj halogenové lampy stojí nemalé peníze a tvar světla je stále dost limitovaný. Vždyť co jen v designu umožnil vývoj plastové čiré optiky oproti sklu... Takže pokud LED matrix umožňuje extravagantnější designérské špeky, je jasné, že o to bude zájem. Vždyť čím jiným mají dnes z velké části sejná auta na stejných platformách a se stejnými motory napříč jednotlivými koncerny zaujmout?
[longr]
(3.11.2022 9:40:51)
Michi: Ale kdepak. To jen člověk nesmí tahat EU do každého tématu, když to s tím navíc vůbec nesouvisí (tedy pokud není v EU celý zbytek světa, co ledky v autech vyvíjí nebo používá).
Nelze očekávat, že paraboly, konstruované na určitý typ (bodového) zdroje světla budou spolehlivě fungovat s jiným, než daným typem zdroje světla. Konstrukce se stále posouvá a technologie umožňují leccos, ale do veterána taky nikdo nebude lít E85, protože je to přece palivo s oktanovým číslem 105 a mělo by tedy být kvalitnější...
Banjokid: Ano, je to moderní a je to dobře vidět. Že to oslňuje, je věc druhá. To mě štve taky. Vždyť takový halogenový projektor svítí výborně a světlo je mnohem příjemnější, než třeba LED nebo xenony. Ale když se vezme třeba žárovka typu Night breaker, tak má taky bílé světlo a je to v protisměru velice nepříjemné.
[longr]
(3.11.2022 9:36:30)
[Banjokid] : správně, je to cool, proto musíš poslušně kupovat super NEW výrobky jak zarytej EU debílek, a běda ti, jak cool a super světla, kterýma opravdu uvidíš na cestu, a nežerou tolik baterky, dáš do vozidla, které mělo být dávno ve šrotu, a to i pár let staré.Výrobci to dělají podle mě tak vychcaně, aby to na stará auta nešlo naroubovat, a tys vzteky koupil nové.. Holt politika a hnus v jednom.
[Michi]
(3.11.2022 8:53:59)
Mně není úplně jasné proč výrobci aut zatvrzele osazují světlomety bílými LED s krátkou vlnovou délkou. Vypadá to víc cool a draze, když to svítí do modra? Když vezmu, že člověk prý ovládá oheň asi 1,7 mil. let (oko se vyvinulo ještě mnohem dříve), tak 20 let asi nestačí na to, abychom se v noci přizpůsobili tomuto nepřirozenému spektru
[Banjokid]
(3.11.2022 7:54:40)
Tak vidím, že vývoj se zatím nikam neposunul. LED světlomety u moderních aut - za to bych konstruktéry zfackoval na dvě doby. Už mám starší oči, to nejsem určitě sám, a ve tmě a dešti mě oslní prakticky všechny moderní auta. Nebudu to ale dělat i já, na LED do světlometu kašlu...
[Endy]
(2.11.2022 13:31:37)
Já mám poměrně čerstvou zkušenost s LED H4. Potkávačka super a svítí lépe než vlákno, ale dálková je taková nějaká do ztracena. Jako svítí, né že né, ale žárovka svítila lépe. Cena 2200 za obě, varianta s chladičem, takže do moto paraboly dost nevkusné.
[Jer250]
(1.11.2022 11:31:04)
[Jakub PB]: přesně, jak píšeš.A nejlepší je to nízký ranní sluníčko z jara nebo podzimka. Takovejch supermoderních bliken jsem potkal na dnešních autech, a opravdu nebyly vůbec vidět proti slunci. 12V 21W žárovky jsou vidět jakžtakž, ale Ledky ještě líp..
[Michi]
(31.10.2022 23:11:21)
[Michal]: tak si zkus jet v mlze,a v noci.Já tomu taky nevěřil, a tvrdil jsem úplně to samé co ty, protože pár segmentových variant jsem už vyzkoušel.Potkávačka dobrý, ale dálková nedosáhla ani na dopravní značku, cca. 20 metrů ode mě, a v noci.
[Michi]
(31.10.2022 23:05:42)
[Tomáš S.]: LEDky ani ne, ale za to jed typu Xenon a biXenon, to je modrá poprava pro oči v protisměru..
[Michi]
(31.10.2022 23:02:32)
[longr] Ale jo, jsou, rozpětí 6 - 9 V
https://www.classiccarleds.co.uk/products/pair-of-6-volt-led-headlights-p45t-classic-warm-white-hi-lo-beam-conversion-423
Kdybych tu chlazenou LEDku nedostal, a nevyzkoušel, ani bych nevěděl, že rxistují.Je fakt, že do Parabol u 634 a vejš musíš brát ty s kratším chladičem, jdou tam opravdu na fous, a zrovna u kejvy mi přijde, že je prostor větší, možná se pletu.
[Michi]
(31.10.2022 23:00:20)
Ty s chladičem vypadají zajímavě, ale do kývačky se asi nevlezou kvůli tacho a nejspíš nebudou v 6V variantě.
[longr]
(31.10.2022 22:24:08)
Ta LED žárovka tam nemá co dělat. A je to vidět. Sám jsem si do 350/634 dal parabolu pro halogen H4. Není to poznat, jenom to svítí lépe.
[Jawa_forever]
(31.10.2022 22:09:03)
na to "vidět", jsou LEDky na houno
na to "být viděn", jsou nejlepší i v obyč parabole
[Michal]
(31.10.2022 21:56:22)
Dnes jsem jel někde kolem Kutné Hory a proti mě jel člověk na pravděpodobně kývačce. Nevím, co to přesně bylo za stroj, protože mě nejvíc upoutala barva světla. LED žárovka, na první pohled. Vypadalo to hrozně a nevěřím, že to v té parabole svítilo.
[Jawa_forever]
(31.10.2022 20:52:00)
Ano, takové hlasy zaznívaly již dříve - třeba když se začly rozšiřovat halogenové žárovky... To také byli řidiči přílišně oslňováni od moderních zdrojů světla.
Konkrétně u těchto Osram Night Breaker LED jde o to, že jejich barva světla je blízká dennímu, na nějž je lidské oko vnímavější. Svítivost je identická s halogenovou žárovkou.
BTW, za deště a tmy mě osobně vadí cokoliv v protisměru;-).
[Jeník]
(31.10.2022 20:22:46)
Jeník: Velmi pozitivní zkušenost, ale s negativním dopadem. Nevím, ale je to jen můj pocit, že v noci a za deště všechny ledky oslňují jak prase? A to jsem měl novou helmu s nepoškrábaným plexi.
[Tomáš S.]
(31.10.2022 19:33:11)
Mám pocit, že už se to tady probíralo. Neustále tady zminujete oslnění. Už několik let výrobci vozidel cpou do aut světla která oslnují protijedoucí standartně. A není to jen seřízením, dost vozidel má el. regulaci výšky. Blinkry jsou integrovány do vnější strany předního světlometu a za slunečného počasí v určitém úhlu nejsou vůbec viditelné. Pak jsou zde potuněná vozidla co světlem pomalu řežou asphalt pře sebou. A v reálu už ani PČR není schopná řádně posoudit co je správně. Technici na STK v tom taky tápou a leckdy jsou si nejistí. Dost světel má na sobě homologaci a vůbec jí nesplnuje.
[Jakub PB]
(31.10.2022 19:31:40)
Ale ono se to už dalo do pohybu - Osram získal schválení od Ministerstva dopravy pro H7 a H4 Night Breaker LED - zatím teda pro vybrané vozy a světlomety (v podstatě se musí vyzkoušet u každého světlometu zástavba a kresba světla), není to schválené jako náhrada za všechny.
https://www.osram.cz/am/night-breaker-led.jsp
V podstatě jde o to, aby LED čipy byly tam, kde má vlákno žárovka a zároveň aby kovové tělo co nejméně stínidlo. Plus vyzařování LED čipů není v prostoru rovnoměrné.
Má zkušenost z auta s elipsoidními světlomety je velmi pozitivní - a to i za mokra.
Problém je samozřejmě nutnost chlazení a tím pádem zástavbové rozměry.
[Jeník]
(31.10.2022 17:58:30)
Teoreticky by šel použít LED filament, což je to, co se nachází v led žárovkách, které imitují klasické vlákno, nicméně to bys musel něco zkusit vyrobit vlastního. Další otázka by byla, co to řekne na vibrace.
[bartoň]
(31.10.2022 17:44:23)
Tyhle H4 s LED segmenty se mi neosvědčily, protože mokrá silnice není vůbec vidět, a dálková je řešena zvýšenym napětím oprozi potkávačce. Dobré jsou ty s chladičem, ale ještě nemám přesný adekvátní typ, který by byl nejlepší. https://www.google.com/search?q=H4+led+with+cooler+&tbm=isch&ved=2ahUKEwiOnubpi4r7AhWUT6QEHTUADPEQ2-cCegQIABAA&oq=H4+led+with+cooler+&gs_lcp=CgNpbWcQDFC-C1i-C2DoH2gAcAB4AIABpAGIAcYCkgEDMC4ymAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=_4xfY86iLpSfkdUPtYCwiA8&bih=576&biw=1280&client=firefox-b-d
Mám něco podobného. Dostal jsem ji darem, bere 15W, a je to opracdu rozdíl, a na dálkovou je ten kužel skutečně vidět i v mlze.S klasikou H4 vždy na dálkovou mlíko, a není vidět nic, 65W spotřeba. Sice je to docela porno ji do klasické paraboly narvat, ale jde tam.
[Michi]
(31.10.2022 9:59:40)
Mám jako koncovou ledkovou sufitku žárovku v zadním světle kývačkopůllitra. Vyrobil jsem si ji sám ze čtyř ledek. Svítí to dostatečně, stejně nebo líp, než klasická. Brzdovou ale mám normálně 10W vláknovou sufitku. Vepředu mám 25W klasickou. V nově pokovené parabole svítí docela dobře. Žádná LED do klasické paraboly prostě pořádně nefunguje, jak píšou ostatní. Buď to oslňuje, nebo nevidíš, většinou dokonce oboje naráz. Dá se to tak do kontrolek, do blinkrů, možná do toho zadního světla, ale dopředu ne.
Kdyby někdo chtěl mermomocí ledky na 12 V, byla by varianta asi jen v přídavném světlometu s homologací nebo nějak dobastlit homologovanou led optiku ("parabolu") přímo do světla.
[longr]
(31.10.2022 8:59:12)
Experimentoval jsem s par ledkovyma „H4“ a Wesem parabolou. Nenasel jsem typ, co by svitil normalne, abych neoslnoval a dalo se s tim jezdit. Tak jsem se na to nakonec vyprdnul.
[Bakoun]
(31.10.2022 8:28:17)
Je to nezmysel a nikdy to nebude svietiť dobre, lebo takýto mrakodrap LED nedokáže svietiť v parabole, ktorá je navrhnutá pre bodový zdroj svetla - vlákno. Svieti to všade, ale nie na cestu
Takéto LED dokážu nejako svietiť aj v parabole, lebo sa tvária ako vláknová žiarovka, ale stoja raketu, výdrž oničom (teplota, spália sa, studený spoj a začne blikať...)
https://www.laquila.com.br/laquilasite/wp-content/uploads/2020/04/1104778.jpg
[Milos634]
(30.10.2022 23:22:17)
Nu, vývoj jde dál, ale legislativa to furt nepovoluje s výjimkou pro světla, který jsou již od počátku konstruovaný pro LED zdroje světla.
[pračlověk]
(30.10.2022 21:09:54)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,125 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 23.11.2024 1:56:14