Návod

Vzhledem k tomu že jawa na tyto typy nikdy nedělala nosiče kufru, řeší jeho majitelé nosiče podomácku a to více či méně úspěšně.

Pokusím se sepsat návod na výrobu nosiče který je dle mého názoru povedený a je úspěšně odzkoušený roky ježdění na několika moto někdy i za mimořádně krutých podmínek.

 Vyztužení rámu

Zadní část rámu 638 není konstruována na větší zatížení a proto se často ohýbá,její dodatečné vyztužení je proto nezbytnost.

Na odstrojený rám navařte rozpěrnou trubičku – čím dál povede tím líp,manuálně zruční tam můžou navařit i do špičky vytvarovaný jekl.

NEZAPOMEŇTE KONCOVÉ TRUBKY PŘED VYZTUŽENÍM ZKONTROLOVAT A EVENT. SROVNAT ,BÝVAJÍ OHNUTÉ DOLU VELMI ČASTO, PO VYZTUŽENÍ UŽ S NIMY NEPOHNETE J.

konstrukce vzpěry 3D rozložení napětí

 

Úprava plastů

Do podsedlových plastů vyvrtejte díry dle přiložené šablony (je použitelná oboustranně).

Při vrtání opatrně protože plast je tenký a křehký – doporučuji vyvrtat po obodu malé díry a obrys dopilovat.

plast plast2 prilozit na plast a obkreslit

Příprava madla

Kupte boční hliníkové držáky a madlo na jawu 350/640 –komplet vychází asi na 500kč ,zde je velký prostor pro jejich náhradu domácí improvizací,ale ušetříte hodně času a super vzhled je předem zajištěn.

Madlo a držáky jsou vyrobeny na přidělání šrouby M6 imbus – převrtejte otvory na šroub M8 – celek je podstatně pevnější a líp to vypadá.

bocní držáky - na foto jsou už vyleštěné a zkrácené

Úchyty

Jako nosný prvek doporučuji pásovinu 8x20mm – rozhodně ne tenčí, nebo jekl 20x20x3.

Boční al. úchyty použijte jako šablonu a s pásovinou svrtejte k sobě – kdo si chce vyhrát může otvory nahradit závity M8.

 

Odmontujte zadní blatník a strčte madlo i s držáky do plastů a ustavte co nejpřesněji ,podle toho co naměříte odřízněte pásovinu pod úhlem a navařte na ní vodorovný nosník

Poté už hotový nosník zpět namontujte i s madlem  co nejpřesněji nastavte polohu a nabodujte co nejpevněji ať se už nepohne.

Následuje demontáž plastů a celkové zavaření – zde doporučuji svařovat s kompletně namontovaným A UTÁHLÝM  madlem kvůli zamezení zkroucení.

pohled na jedno řešení s uchycením pásovinou - maximálně jednoduché a solidně pevné pohled z vrchu jiné řešení tvarovým plechem o síle 5mm  pohled na moto při použití jenom madla - zaroveň jediná foto samotného madla kterou mam

Madlo je nyní hotové a v případě že se z jakéhokoliv důvodu rozhodnete nosič oddělat stačí koupit nové a můžete  kdykoliv jezdit jenom s ním – vypadá velice efektně a je velmi praktické .

Nosič

Na hotové madlo můžete nyní navařit libovolnou konstrukci na kufr dle vlastní fantazie.

Nosič drží velmi dobře i bez vzpěry,ale z důvodu dalšího zvýšení pevnosti doporučuji ještě dovařit šikmé vzpěry po vzoru nosiče jawy 640.

Zde několik inspiračních foto různých verzí nosičů - základ je ale vždy stejný - madlo + držáky z jawy 640.

toto je verze nosice v kombinaci s brašnami - jako spodni oporu použivá origo nosiče brašen 638 a bočmí padáky jsou součástí nosiče typ nosiče se vzpěrou uchycenou přímo za zadní část - nejpevnější řešení je třeba extrémně vyztužit podsedlové trubky !! nejjednodušší verze úpravy madla

Několik typů na závěr:

Když patky bočních al. držáků zkrátíte,můžete navařit vzpěry dál od sebe a úložný prostor se o tolik nezmenší – dá se to hnát až do extrému a nosník vytvarovat přesně podle vnitřního profilu plastu .

Pokud se vám nepovede udělat otvory v plastu pěkně nebo přesně,dají se velmi dobře maskovat nábytkářskou tapetou libovolné barvy viz některé foto  – drží perfektně.

 

Jawa přesnost je kapitola sama pro sebe a ani garážová výroba zrovna nepřipomíná podmínky v NASA, takže se víc než na měření metrem soustřeďte na to aby to rovně aspoň vypadalo J.

Zde platí upravené heslo: 2x boduj jednou svařuj.

 

Při svařování není od věci mít u sebe kelímek s vodou ,krycí hadry chránící chromy a jiné díly rády hoří J, v tomto směru se mi z hlediska nehořlavosti kupodivu osvědčil starý koberec.

 

Nenavařujte nosníky k rámu natupo ale s několikacentimetrovým přesahem – riziko prasknutí se sníží na minimum i bez vyžíhání.

 

V každém případě doporučuji jako povrchovku komaxit - jiny lak používaní nevydrží.

 

Výsledky pro inspiraci:

nosic v kombinaci s brašnami klasický styl inspirovaný komlet nosičem 640 podrobný pohled

PS:

V případě že vám hrabe jako mně :-)),lze dovést konstukci zadního nosiče k dokonalosti  totálním předěláním zadní části moto:

no comment :-) no comment :-))