Na konci šedesátých let bylo švédskou armádou vypsáno výběrové řízení na motocykly, které by byly schopny jezdit i v tamějších podmínkách po dobu celého ročního období. Výběrové řízení nakonec vyhrála Jawa. Motocykly dodávané švédské armády vycházely ze soutěžních motocyklů zvaných "Libeňák" - tedy Jawa 250 typ 553 a 350 typ 554. Na obrázku je vyobrazen motocykl Jawa 250 typ 553 "Lineňák"
První se v roce 1959 začaly vyvážet dvěstěpadesátky, o rok později třistapadesátky. Motocykly se sériově vyráběly v provozu n.p. Jawa – Libeň pro „švédskou armádu“ a to v provedení 554/05 – dvouválec 350 a 553/03 – jednoválec 250. V roce 1968 pak byl motocykl překonstruován a firmě Fleron dodávány komponenty pro „modernizovaný armádní motocykl“ pod označením 579/03 – jednoválec 250 – v provedení AC, tj. s tříokruhovým alternátorem bez baterie. Novější provedení se od staršího nechá na první pohled bez problému odlišit podle krytování před kastlíky z pogumované textilie namísto plechového, jak tomu bylo u předchozích typů. Některá pozdější provedení měla též nádrž jako Jawa Californian.
Největší zajímavostí těchto motocyklů zřejmě bylo to, že se vybavovaly lyžemi pro jízdu po sněhu. Z tohoto důvodu byly motocykly vybaveny další páčkou na pravé straně řidítek ovládající zadní brzdu. Řazení bylo též zdvojené po pravé straně motocyklu. Dále měly motocykly na nádrži koženou brašnu, byly vybaveny nosičem a světlem pro noční svícení.
Firma Fleron, která měla ve Švédsku za úkol se o motocykly starat a zabezpečovat jejich chod, pro ně používala též své vlastní značení:
Jawa 250 typ 553.03 - 255A (1959-1968)
Jawa 350 typ 554.05 - 355A (1960-1968)
Jawa 250 typ 579.03 - 257A (1968-197?)
Dále existoval model 356A, což byl motocykl s podvozkem Monark a motorem Jawa 350 typ 554. Údajně bylo do Švédska též vyvezeno ca. 1000 samostatných motorů a švédská armáda tyto motory zastavěla. Označení motocyklu bylo Monark-Jawa 350 typ 962, resp. typ 356A.
Mimoto existují různé fotografie i jiných strojů Jawa a ČZ s lyžemi a výbavou pro švédskou armádu. Jako příklad mohu uvést ČZ 175 typ 470 Sport a Jawu 350 typ 361 Sport. Tyto motocykly se zřejmě ale nikdy sériově do Švédska v tomto provedení neprodávaly.
Jan Vošalík
Jawa 250 typ 553.03 255A
|
|
|
Schéma zapojení elektriky 553/03 a 554/05
|
|
|
Jawa 350 typ 554.05 355A
Monark 350 typ 962 (armádní typové označení 356A) s motorem Jawa 350 typ 554:
Jawa 250 typ 579.03 257A
ČZ 175 typ 470 pro švédskou armádu (zřejmě šlo pouze o přípravný motocykl, který v tomto provedení sériově dodáván nebyl):
Jawa 350 typ 361/02 Sport: