Stáří příspěvků: 1 Hodina : 1 Den : 3 Dny : Starší
Příspěvků: 3, poslední: 14.6.2025 7:44:1673611.Informace
Vyrobit samolepku, to chce nápad mít,
pěkně vystřihnout a ručně nakreslit,
hlavně linky ve znaku ručně vybarvit,
nebojte, udělám vám prima cenu, pane Hagrid.
Krizonovu samolepku vezmu pro polednici, když krizon na krucik nedorazí.
[maspe]
(14.6.2025 7:44:16)
Jestli budou rucne linkovany tak ti za ni dam extra pivo (:
[Krizoň IV.]
(13.6.2025 15:54:59)
Info pro Krizoně IV. :o)
[Daryth]
(13.6.2025 11:04:50)
Příspěvků: 3, poslední: 14.6.2025 9:17:5473610.Oleje, mazání ...
Jaký používáte olej do převodovek jawa čz, do loňska jsem používal nalevaný PP7 do všeho, od 350 kejvačky až po babetu. Jenže už se nedodává, a tak jsem letos koupil PP90 jenže hustotou aji barvou připomíná spíše motorový olej, a si nejsem jist jestli bude dobře fungovat i s bronzem v pouzdrech jawa čz převodovek.
Pouzdra a převody umaže jakejkoliv olej. Řidší oleje prolinaj z motoru a na kvalitu oleje nejvic trpi spojka.
[Mates]
(14.6.2025 9:17:54)
Převodový olej 80W nebo 75W-90 a žádný problém.
[Čezet-rider]
(13.6.2025 23:27:18)
Ano, PP90 jsem dával dlouhá léta do všech motorek Jawa i ČZ, funguje to normálně. V současnosti mám všude Mogul 80W90, který jak koukám už se taky nedělá.
[Jad]
(13.6.2025 23:18:47)
Příspěvků: 3, poslední: 14.6.2025 7:48:2773609.Informace
Čtyři roky je doba tak dlouhá,
zapomenout na STK jde tak snadno,
já mám tři dny a fronta na STK dlouhá,
podívat se do techničáku je tak radno.
U auta jsem to měl za 200,- . Věděl jsem že někdy ten měsíc končí, tak za 200,- jsem se dozvěděl i konkrétní datum- v minulosti
[maspe]
(14.6.2025 7:48:27)
To neřeš, to je jen za 1500,-, když budeš mít velkou smůlu a zastavěj tě.
[Davy_]
(13.6.2025 8:54:44)
Příspěvků: 4, poslední: 11.6.2025 21:15:0873608.Informace
Nabízím hyper-mega-kule rvoucí půjčku, pouhých 0.150,35 p.d. úrok,
kup si vysněného pionýra 125, nebo Jawu 500 OVC,
přibal dovolenou v Dubai a splácet můžeš začít až za rok,
užívej života, nevěř zdravém rozumu, nebuďte spořivé ovce!
(Tento text nevytvářel automat ani AI, speciálně věnováno Matesovi).
Už mi naskocila nasiraci žilka na čele a malem sem to smazal
[Mates]
(11.6.2025 13:09:47)
A pujcka na samolepky Modry dym 2025 by nebyla ?
[Krizoň IV.]
(11.6.2025 12:21:22)
Příspěvků: 1, poslední: 10.6.2025 17:04:2473607.Informace
Je to zvláštní když kupujete helmu dcerce,
směsice pocitů radosti, strachu a obav,
i když semnou už roky jezdí, svírá to srdce,
na silnicích je příliš mnoho volů a krav.
Info ze včerejšího večera.
[Daryth]
(10.6.2025 17:04:24)
Příspěvků: 2, poslední: 13.6.2025 16:26:0973606.Barvy a lakování
Ahoj.
Trápí mě jedna otázka. Chci lakovat motorku, ale nechci ji lakovat akrylátem. Je moc lesklý a zrcadlový. A taky už nesmyslně drahý. Nechci ani syntetiku, protože při několika vrstvách prý schne týdny a na slunci poměrně rychle bledne (kombinace černo-bílá).
Váhám mezi polyuretanem (který se nabízí v matu, pololesku a lesku...) nebo epoxidem.
Někde jsem četl, že epoxid časem na slunci křídovatí, křehne, praská atd., nicméně kdysi jsem z nutnosti nalakoval boční schránky na 634 bílým vrchním epoxidem a do dnes vypadá stejně. Navíc mi ta barva přijde jako extrémně odolná proti mechanickému opotřebení (na rozdíl od akrylátu). S polyuretanem jsem nikdy nedělal. Případně bych si vybral buď mat nebo pololesk.
Dokázal by někdo shrnout vlastnosti, pro a proti?
Děkuji
Za mě asi lepší polyuretan. Jednak umějí namíchat odstín jaký potřebuješ, mechanicky celkem odolný, dělá se i mat, ale ani lesk není nijak extrémní, je se slušnou UV stabilizací, která u epoxidu nebývá běžná a líp se s ním i dělá, protože epoxid co já kdy měl, tak tvrdnul dlouho a riziko stečení při stříkání na svislé ploše je větší. Používám jej snad jen na vylévání nádrží. (bílý epolex)
[Verdom]
(13.6.2025 10:40:07)
Příspěvků: 2, poslední: 9.6.2025 9:12:3473605.Informace
Před 20 lety, chtěli jsme motorkářskou vyznávat víru,
však dostupné byli jen staré jawičky pouze,
tak jsme tu, ruce a srdce navždy od šmíru,
my, dnes zaskočení, pracháči z nouze.
8. Den bez půjčkařů
[Mates]
(9.6.2025 9:12:34)
Odpočet začal.
[Daryth]
(9.6.2025 8:25:41)
Příspěvků: 8, poslední: 12.6.2025 22:28:1473604.Informace
Ahoj, kupujete a montujete repliky pružin páky ovládání brzd Panelka a výš? Abych otočil páku na tisicihranu do rozumné polohy, přijde mi, že tu pruzinu musim poměrně hodně presponovat. Je to normální? Originál mi přijde poddajnejsi. Aby mi tato pružina neznicina stit....?
No nekecej! U kejvy 1956 tam pruzinu mam. Brzda je tuha (spojka je mnohem tuzsi). Pokud mate pravdu, tak na mou omluvu, kola jsem kupoval komplet od TKmoto, a ani on nevedel, ze pruzina tam nepatri.
[Endy]
(12.6.2025 22:28:14)
Taky když tu brzdu léta nikdo nerozdělá, nevyčistí a nenamaže klíč a čepy paken, lanko atd. tak není divu, že se nevrací. A pak se místo toho bastlí pružiny... Už jsem se i s tímto setkal.
[Jad]
(11.6.2025 8:24:54)
Ale člověk potkává mnoho lidí, kteří si rádi posilují předloktí :-D Je tam důlek na pružinku (štít je univerzální přední i zadní), tak to tam šoupnou. I kamarádovi jsem musel těžce argumentovat, že když už si dali práci s tím, že vyrobili dopředu delší páku na klíč, tak proč by to hned zabili pružinou?
[Banjokid]
(11.6.2025 7:50:04)
No_-_name: přesněji bojovat se dvěma pružinami, stačí bojovat s jednou (co stahuje pakny k sobě)
[maspe]
(10.6.2025 19:07:13)
Na kejvacce jsem ji taky neměl a z nevědomosti to považoval za chybu. Tu jsem opravil a pak to zas vrátil zpátky do stavu bez ní - nepotřebuju rukou bojovat s pružinou :-)
[No_-_name]
(10.6.2025 2:09:25)
Na přední brzdě jsem zažil něco podobného. S novou pružinou nešla pořádně nastavit,vrátila se stará a bez problémů.
Nevím možná je to jinej tvar ,silnější drát kdoví. Záleží také jaká brzda.
Přední nebo zadní,jaká je páčka bronzového klíče.
Přední delší,zadní kratší délky přesně nevím cca 90/76 mm.
S tím je rozdíl i v pružinách.
Zdejší znalci jistě odpoví fundovaněji.
A jestli se na přední páku dávala pružina později nebo odpočátku nevím ale bez pružiny jsem přední brzdu neviděl.
[Cholerix]
(9.6.2025 21:44:56)
Pružinu zahodit. Například ČZ Deluxe ji také na předním štítu nemá. :)
[Čezet-rider]
(9.6.2025 17:06:31)
Dopredu pruzina nepatri viz katalog ND na prdelku z roku 1968 a dozadu shanim na burze stary nezniceny origos
[Uhlíř]
(9.6.2025 9:10:34)
Příspěvků: 3, poslední: 13.6.2025 8:43:5573603.Veteráni
Zdar. Prosím vás mám dotaz ohledně jawy 250 353/04 rv61. Mám tam karburator 2926 SBD 15b. Může tam být? Trysky nevím nekoukal jsem. Problém mám ten že mitorka při max otáčkách jakoby nemá výkon. Zezacatku to nešlo do vysokých otáček dělalo to takový trrrrr tak jsem poladil ještě zapalování a teď když už jde do plných otáček tak mi přijde že ten max výkon tam není že je tam tak 70% výkonu.Diky za rady .
Už to bylo níže naznačeno, pro úplnost shrnu. Než se začne cokoliv seřizovat, je potřeba 1. vše vyčistit: výfuky, spalovací prostor a kanály od karbonu, palivovou cestu, karburátor, filtr sání a 2. vše utěsnit: zkontrolovat / srovnat přírubu karburátotu, těsnění pod hlavou a válcem, těsnění výfuku, zkontrolovat jestli těsní gufero pod dynamem. Pak až má cenu něco ladit.
[Jad]
(13.6.2025 8:43:55)
Tak jestli to dělalo takovýto trrr, jak uvádíš, tak to je úplně jasný! Můžeš to mít buď hrozně bohatý nebo úplně chudý, chyba může být v karbu, sání, zapalování, výfukách, klikovce, pístu i ve svíčce. PS: Točit kejvu do "maximálních otáček" je zločin! zdar sam559
[sam559]
(11.6.2025 9:14:09)
Muze tam byt cokoliv 26mm , jezdit to bude dobre i s 24mm , všechno záleží jen na tryskách,jehle a plovaku. Zaklad je cisty výfuky, správná svicka atd.
[Mates]
(10.6.2025 11:34:20)
Příspěvků: 8, poslední: 9.6.2025 22:51:5473602.Tuning a přestavby
A pořád se najdou lidé, kteří výstupy umělé inteligence považují za nějaké dogma a jsou schopni to dávat i jako podklad pro obhajobu vědeckých prací... No nic, posílám to zejména z důvodu, že venku prší :-)
https://125ccm.cz/jawa-125-pionyr-vs-sport-porovnani-retro-motocyklu/
Milos634> To je tak, když u Porsche stejně jako u dalších velkých korporací jsou zaměstnanci výzkumných oddělení hodnoceni podle počtu patentů.
[Deadman]
(9.6.2025 22:51:54)
Banjokid - nedávno si podobnú šialenosť s premenlivým zdvihom piestu nechalo patentovať Porsche a nazvali to 6-takt. Jedna otáčka motora ako 4-takt, druhá ako 2-takt s kanálmi vo valci :D
https://www.youtube.com/shorts/kGIpPTn7oRo
[Milos634]
(9.6.2025 21:26:55)
Já už jsem na tyhle obrázkový, textový a hlavně hudební bullshity úplně alergickej. Nicméně Deadman dobře kontroval, to si nech patentovat :-D
[Banjokid]
(9.6.2025 7:47:15)
Buď mu země lehká, ty jeho píčoviny mi chybí,ale v hlavě jich pořád dost jako vzpominka zustalo.
[Mates]
(9.6.2025 7:12:31)
Deadmane takže,neco jako kdysi vymyslel Cerin "čtyřválcový čtyřtakt, orientován do hákového kříže"
[Mates]
(9.6.2025 7:10:58)
Mates: Ty výfuky odhalují Jawí revoluční motor s proměnným počtem taktů. V nízkých a středních otáčkách běží motor ve 4-taktním cyklu, kde sání a výfuk jsou řízeny čtveřicí standardních ventilů v hlavě a splodiny jsou vypoučtěny horním výfukem. Ve vysokých otáčkách se vačkové hřídele posunou v ose o 15mm tak aby vačky byly stranou vahadel a ventily zůstaly uzavřeny. Naopak se otevřou přepouštěcí a výfukové kanály za pomoci otočného prstenu s výřezy nasunutého na vložku válce v jeho spodní části nad karterem a odjistí se jazyčkový ventil sání. Motor pak běží ve dvoutaktním cyklu a splodiny odcházejí spodním výfukem. (Vygenerováno živočišnou polointeligencí)
[Deadman]
(8.6.2025 22:44:00)
To bohužel neni moje práce, to je nějakej pšonek :-) Nicméně generičtější české jméno než "Jan Novák" už udělat nemohl :-D
[No_-_name]
(8.6.2025 18:40:00)
Nemáš porad vypouštět ty kachny. Ty vejfuky jsou u válce brutalni, to ji nech opravit.
[Mates]
(8.6.2025 17:34:43)
Příspěvků: 13, poslední: 11.6.2025 21:14:1473601.všechno ostatní
Zdravím Vás. Chtěl bych se zeptat jestli tu někdo nejezdí na Jawě 350 gumy Heidenau K60 a nemá s tím podobné zkušenosti. Je to takový Enduro vzorek. Doposud jsem jezdíval klasické mitasky vepředu H04 a vzadu H06, H03 a podobně. Na silnici OK ale po tom co už několikrát nebyly dostačující v podmínkách balkánu jsem se rozhodl že koupím Heidenau K60 - gumy které jsou více vhodné do lehčího terénů ale mají dobré vlastnosti i na silnici.
S těma měkkýma mitaskama to bývalo OK, když jsem dobře seřídil sbíhavost kol na provázek tak při puštění řiditek motorka jela krásně rovně.
S novýma K60 které jsou výrazně tvrdší tak mi vznikl problém že jakmile pustím řiditka, motorka se hned začne stáčet na levou stranu, pouze na levou, na pravou nikdy. Abych ji dorovnal tak se musím opravdu hodně celý z motorky vyklonit na pravou stranu.
Vše jsem kontroloval a měřil. Jak zadní tak přední vidlu, horní i spodní brýle, sbíhavost kol, vše je v naprostém pořádku. Obě kola jsou vyvážené, pneumatika na ráfku sedí dobře a přesně tak jak má. Laborování s tlakem pneu od 1.5 po 2.5 nemá na nic vliv.
Ikdyž motorka zažila už hodně různých držkopádů tak po dlouhých hodinách optické kontroly a měření ocelovým pravítkem jsem ani nenašel žeby byl nějak hnutý rám. I kola jsou v zákrytu, nejsou do štaflí. Kdyby byl ohlý, myslím si že by to tahání doleva dělaly i ty mitasky.
Napadla mě taková varianta, je možné že ten rám může byt od výroby nějak mírně nepřesný? což u jawy asi neni nic neobvyklého. Ty měkké mitasky tu chybu té přesnosti nějak pobraly a vykryly ale ty tvrdší K60 se prostě jen tak lehce nepřizpůsobí a promítne se to pak na tom že motorka tahá doleva?
Pár lidí mi i říkalo že u některých pneu to může být normální a je potřeba aby se guma trochu ojela a ono se to pak časem ustálí. Myslíte že to tak může být nebo je to hloupost? Je fakt že na nich mám najeto asi jen necelých 200Km
Jad: pravdu máš... Nicméně bych se nerejpal v detailech. Třeba mu to táhne fakt doprava a jen si spletl strany... No dobře, tak se mi to úplně nepovedlo, ale škoda nechat takový řešení ležet ladem 😃
[charlie.vlcak]
(11.6.2025 21:14:14)
Ale párkrát jsem vyjel s vyklopeným bočákem a hned při prvním mírném zatočení do leva člověk slyší to drhnutí. Naštěstí se to vždy odhalilo takřka ihned po rozjetí, aniž bych stačil nabrat rychlost:-)
K tématu: Jsou kola opravdu v zákrytu? Jak již bylo řečeno, špagátem se to neseřídí. Chce to rovnou lať, trubku, apod. - zkrátka něco pevného. Jinak i velmi hrubý vzorek na přední gumě (špunty) dle mé zkušenosti test puštění řídítek za jízdy takřka znemožňuje. Když to udělám, motorka má obvykle tendenci ihned někam zatáčet, ale u mě je to střídavě na obě dvě strany, v závislosti na posazu na stroji. Pustit řídítka za jízdy by se v podstatě rovnalo držkopádu. Dokud gumy nebyly zajetý, měla motorka ve vyšších rychlostech, zvláště na horším asfaltu tendenci se rozkývat. Po čase se to spravilo, ale po nandání bočních kufrů a s tím související změnou těžiště zase objevilo. Ale já mám na 639 skutečně špunty (viz profil). Ta K60 má rozhodně směrovější vzorek.
[Ota]
(11.6.2025 11:08:55)
Jad: Já jsem se zamknutým řízením naštěstí nikdy nevyjel, ale ono dost naštve i to, že člověk motorku nastartuje, nasedne na ní, chce srovnat řídítka a ono to nejde:)
[Ota]
(11.6.2025 10:55:16)
charlie.vlcak: Dovolím si polemizovat s touto neotřelou myšlenkou - v takovém případě by motorka táhla spíš doprava, ne? :-) Taky už jsem takhle jednou vyjel z parkoviště se zamčenými řidítky a když jsem je chtěl na cestě srovnat, nestačil jsem se divit:-)
[Jad]
(10.6.2025 8:07:23)
Chybu vidím jednoznačně v neodemknutém zámku řízení... 😃
[charlie.vlcak]
(9.6.2025 22:02:24)
Ohledně nastavení směru zadního kola - pozor na házivost kola i gumy, pár milimetrů sice neovlivní jízdní vlastnosti, ale úplně rozhodí měření. Je potřeba to měřit několikrát s různě natočeným kolem. Dále pozor zda nemáš přední kolo vycentrované do strany, mimo osu řízení.
[Deadman]
(9.6.2025 10:01:45)
Je to blbost, to by ta guma musela mít velmi asymetrický profil. Na 639 jsem měl spoustu gum, často na dojetí z rejže, včetně K60, a nikdy nikam netáhla.
[Deadman]
(9.6.2025 9:56:30)
Jak už bylo psáno, podle provazů, latí apod. jsem kola do roviny nikdy pořádně nedostal. Osvědčilo se mi měřit vzdálenost ráfku od ramen kyvky, tak aby byl uprostřed, a případně lehce doladit pokud by motorka táhla ke straně.
[Jad]
(9.6.2025 9:55:41)
Zdarec. Na své 640 mám na obou kolech Heidenau K60, zdůvodu dovolené v Albánii. Před týdnem jsem se vrátil a mám na pneu najeto 4000km.
Po změně pneu z Mitasky H-06 vzadu a MC-07 vpředu, jsem žádnou změnu, že by motorka najednou začala někam táhnout, nepozoroval.
U Jawy seřizuji stopu kol, tak, že kašlu na nějaké latě, nebo provázek (ten je napsáno podemnou na nic), vyjedu na silnic, která má minimální sklon do příkopy. Sundám kufry a projedu se po středu vozovky s puštěnými řídítky (tam i zpět po stejném místě) Pokud motorka táhne na některou stranu, tak tím směrem natočím zadní kolo. A pak mám klid. Je pravda, ze když naložím kufry, nebo si za mne sedne moje, tak motorka zase někam malinko táhne, ale je to již nezanedbatelné.
Přesnost výroby u Jawy nebyla nic moc, a po namontování zadní kyvky Tramp od firmy TKmoto je stopa uplně v prdeli.
[Doly_cz]
(9.6.2025 8:09:06)
BooCheer: troufám si tvrdit, že špagátem zákryt seřídit je o náhodě. Špagátem spíš uvidíš, to co vidět chceš, než co tam je. Stačí sebemenší nepřesnost gumy a na vzdálenosti k přednímu kolu se to projeví značnou odchylkou. I když se místo provázku použije napnutý drát, to není nic moc. Kupodivu to jde celkem dobře pohledem zepředu a zezadu. Ještě líp pak laserovým ukazovátkem. Při kontrole vždycky kolem pootáčet, ať se eliminuje nepřesnost gumy a centrování.
[-]
(9.6.2025 7:27:29)
Děkuji za předmětný a užitečný příspěvek. No. je fakt že u motorky se tomu neříká sbíhavost, asi spíš souosost nebo zákryt nebo tak něco. Za což se omlouvám ale 99,9% lidí to asi pochopí :D Jinak se to provázkem měří uplně jednoduše. Změřím si šířku zadní pneu ( 100mm ) a šířku přední pneu ( 90mm ). Rozdíl v šířkách je tedy 10mm, to znamená že 5mm na každé straně. Od zadního kola natáhnu provázek tak aby se provázek dotýkal pneumatiky na dvou bodech. Vzadu pevně a na přední straně pneumatiky lehkým dotekem. Provázek natáhnu až před přední kolo, přední kolo si vyrovnám tak aby mezi provázkem a kolem byla mezera která bude s kolem souběžná. Tato mezera mezi kolem a provázkem musí být široká 5mm ( měříme pravítkem ). Samozřejmě jak na jedné tak na druhé straně. Dá se to samozřejmě dělat a něčím co je přesně rovné například vodováha nebo dlouhé ocelové pravítko. Bohužel jsem měl po ruce jen provázek a dělá se to tak uplně běžně.
[BooCheer]
(8.6.2025 20:40:45)
Moja 634 sa tiež ťahala do strany po pustení riadítok. Mne to ale vyriešilo lepšie-presnejšie nastavenie zadných napinákov aby koleso bolo v kyvke rovno
[Milos634]
(8.6.2025 20:30:40)
Jak se prosím seřizuje sbíhavost u jednostopého vozidla?
Jak se seřizuje zákryt kol špagátem, když zadní guma je o pořádný kus širší, než přední? Jen řečnická otázka k zamyšlení.
[-]
(8.6.2025 18:56:19)
Příspěvků: 11, poslední: 8.6.2025 9:03:0573600.Informace
Ahoj všem, prosím vás, čím mažete bubnové brzdy na Jawách? Myšleno čepy paken, uložení klíče brzdy a dotyk klíč brzdy - pakna? Dříve jsem používal měděnou pastu, ale poslední dobou mám pochybnosti o vhodnosti tohoto maziva. Co keramická vazelína ve spreji? Děkuji
Také léta používám Ate Plastilube k plné spokojenosti.
[Toki]
(8.6.2025 9:03:05)
Pouzivam primo „vazelinu“ od ATE urcenou na brzdy.
[Bakoun]
(7.6.2025 8:37:20)
70CB750: Jednou jsem zadní bubnovou brzdu při sjezdu z kopců tak přehřál, že výrazně klesla její účinnost. Nespravilo se to ani po vychladnutí. Tak jsem si říkal, že mi vytekla právě ta grafitka. Ta byla ale nedotčená, doslova se uvařila vazelína v ložiskách kol (byly tam ještě původní nezakrytý) a i přes prachovky s filcem vytekla do brzdového bubnu. Takže grafitka je taky OK.
[Ota]
(5.6.2025 12:36:46)
Známej testoval vazelíny v troubě včetně brzdových. Test spoĉíval v kopečku vazelíny na víku z krabice a ověřoval za jaký teploty se rozteĉe.
Nejlìp dopadla High vacuum vazelína a tak brzdy mažu tou.
[70CB750]
(5.6.2025 11:40:41)
Grafitovou vazelínou G3. Je hodně tuhá, takže se teplem netaví a pokud vyschne, pořád tam zůstane ten grafit, kterej maže.
[Ota]
(5.6.2025 10:50:04)
ATE Plastilube.
Pasta přímo určená na brzdy.
[Jeník]
(5.6.2025 10:23:19)
Já to mažu grafitovou vazelínou Molyka G. Obyčejná vazelína mi přišlo že za pár let vždycky vyschne a brzda se blbě vrací, tohle vydrží dýl.
[Jad]
(5.6.2025 8:34:04)
Příspěvků: 38, poslední: 9.6.2025 21:41:3773599.Nejede nebo nestartuje
Ahoj,
při oživování leta stojící motorky jsem vylil benzín, vyčistil nádrž, zprůchodnil kohout a nemaje nového filtříku/sítka na hadičku (starý jsem zničil sundáváním z betonové hadičky), tak jsem dal "přechodně" :) asi půlmetrovou hadičku a na ní tak 15cm uzel vedle karburátoru.
A když jsem se trochu rozjezdil, tak mi nestíhá na plnej plyn dotékat benzín. Plovákovka prázdná, ale když sundám víčko z karbecu, teče pěkně, a když ještě sundám víčko z hadičky, vypustil bych nádrž za pár minut. Čekal jsem přicpaný kohout nebo víčko, ale vypadá vše super. Podtlak v nádrži taky vylučuju.
Je možný, že by vzduchová bublina v hadičce tak škrtila průtok? Mockrát jsem takový uzel viděl, řešilo se to i tu jako super náhrada filtru, tak se ptám. Na všem ostatním mám přímé krátké spojení kohoutu s karbecem a věšinou i bez filtru.
Zdarec, tak abych to uzavřel. Z větší části byl problém v bordýlku v karbecu, jemná rez, která ještě 2-3 nádrže zběžněm vyčištění nádrže protékala skrz sítko kohoutu a uzlem na hadičce.
Menší část, kolem max. otáček, pak věřím že byl poloviční odrth u jednoho kladívka, než by měl být.
A závěrem - co jsem před časem řešil, jakou 6V baterku koupit - nakonec jsem našel na Allegru od poláků čínu, celouzoavřenou 6V/11Ah, prodávanou pod značkou "ah simson mz etz jawa 6V". Už najela asi 2x tolik, co jsem plánoval na celou pětiletku, tak snad splní to, že z ní nic nepoteče ven.
[agent]
(9.6.2025 21:41:37)
Nejsem si jistý ale mám dojem že jsem těsnil 3/8" zátkou
[nunici]
(9.6.2025 12:15:49)
Závit v nádrži je 14x1.5
[skvarek]
(8.6.2025 4:58:41)
Zavit v nadrzi je normalni metricky M14x1.25
[Krizoň IV.]
(7.6.2025 14:23:01)
Ten závit v nádrži je hrubý metrický, nebo nějaký trubkový?
[Deadman]
(7.6.2025 9:39:37)
A proč si se svíčkou komlikovat život a kurvit závit v nádrži když STEJNÝ závit má napouštěcí zátka oleje ??
[skvarek]
(6.6.2025 19:14:22)
Jiný stoupání, ale průměr sedí. když potřebuješ nádrž třeba odrezit, svíčka si chytne 2,3 závity a máš problém vyřešen:-) Nemusíš to ani motat páskou, těsní...Samozřejmě to chce s citem utahovat a nedělat tam 2 závity naráz:-)
[sam559]
(6.6.2025 12:12:37)
K (ladis) a svíčka do nádrže. Už jsem se párkrát s touto radu setkal. ALE ať nevznikají fámy - svíčka a kohout do nádrže NEMAJÍ stejné stoupání závitu.
[skvarek]
(6.6.2025 6:13:21)
Na mé 639 vyzkoušeno, že když sundám hadičku z karbecu a nechám jí ve stejné poloze, musí i s minimem paliva v nádrži být průtok aspoň 3 deci za minutu, jinak je zaděláno na problém. Lze snadno spočítat, jakou spotřebu má motor na plný výkon. To vynásobte bezpečnostním koeficientem 1,3 a máte to. Zjistíte, že se pohybujete někde kolem dvaceti litrů za hodinu. Za minutu ca 330 ml. Mluvím o motorce, která trochu jede a není uškrcená clonkou, jawími nepřesnostmi atd. Ta už si umí pápnout.
[-]
(5.6.2025 20:46:41)
Hmm. Pak snad už jen se zaměřit ještě na ten karbec. Jestli tam nalítaly nějaké chlupy, tak to klidně mohou být někde zalezlé v kanálcích a dělat tam rotyku.
[ladis]
(5.6.2025 12:45:02)
Jer250: standartní jikováckej kouhout udělá lehce přes 2 dcl za minutu což bohatě stačí, pak tě stejně brzdí víčko plovákovky nebo jehlovej ventil, kde je podstatně menší otvor než v kohoutu
[Marlboro]
(5.6.2025 12:45:00)
Kohout je ok. Před 10 lety ucpanej a sežrané sítko. Najeto 20km a pak až zas letos. Opět ucpanej ze strany nádrže. Rozebrán na prvočinitele, zprůchodněn v původních rozměrech. Teď po 3 nadržích rozebrán znovu a bez závad.
[agent]
(5.6.2025 12:33:17)
Daryth: normálně né, ale když jí v kopci držíš na trojku za játra, jak píše agent, tak v ten moment může být momentální spotřeba klidně 20 litrů na sto. To už nějaký průtok je. V kombinaci s naladěním motoru bych se fakt nedivil, kdyby ten průtok v tu chvíli prostě nestačil.
[Jer250]
(5.6.2025 12:08:51)
Ota :-DDD Jawa sežere sice všechno, ale krmit jí hmyzem, o tom jsem teda ještě neslyšel...
Agente, co to znamená "rozebral jsem kohout"? Jestli jenom tu část, kde je gumička a tělo kohoutu zůstalo namontované v nádrži, tak v horní části kohoutu, co kouká do nádrže, se dokáže usadit ledacos. Je tam takové docela hluboké vybrání, to se mi kdysi zaneslo rzí a bahnem a zatuhlo to tak, že to bylo jak beton. Musel jsem to normálně odvrtat na stojanovce. Tu vstupní trubičku tam máš? Jestli ne nebo jestli vypadla, tak se ti to bude zákonitě chovat stejně i při přepnutí na rezervu. Vyndat celý kohout a zkontrolovat. Holt budeš mít pod strojem louži. Připrav si svíčku s těsněním, tou se to dá ucpat, případně odpustit do kanystru nebo si udělat Molotovův koktejl... a pak položit na bok. Jinak ucpané víčko nádrže zjistíš lehce - sundat a hubou profouknout sem/tam. Buď to jde zlehka oba směry nebo to nejde, nic víc, nic míň.
[ladis]
(5.6.2025 12:02:02)
Kohout jsi čistil, ale čistil jsi i vstupní trubičku paliva do plovákovky? Není ta nějak přicpaná? Kdysi jsem tam našel zbytky nějaký mouchy nebo jinýho hmyzáka - jak se tam dostal, to netuším:-)
[Ota]
(5.6.2025 11:02:56)
Jezdil jsem i bez víčka nádrže, nebo jsem co půl minuty otevřel/zavřel nádrž, tím to nemůže být.
Asi to bude chtít péči po všech stranách, problém nebude v uzlu na hadičce.
Z plovákovky jsem ještě vydoloval trochu jemného blatíčka co doteklo z nádrže, možná i něco jako drobný chomáč vaty/vláken. Řekl bych tak 80% zlepšení.
Včerejší "hadr v sání" jsem dnes cestou vylepšil vyhozením vložky filtru vzduchu - přidalo to života v otáčkách. Najeto má minimum, vorel-quality (pro Brno), ale postávalo to tak 15let ve vlhku tak nevím, jestli se může "zalepit". Je čistej, hubou profouknu bez znatelného odporu (myslel jsem že mě trochu přidusí, ale nikdy jsem to dríve nezkoušel).
No nic, díky za názory, další experimenty nejdříve příští týden.
[agent]
(5.6.2025 10:01:43)
Jer250: Litr benzínu za čtyři minuty ti snad žádná jawa nevypije, to je podle mě úplně v pořádku.
Agent: Matně si vzpomínám, že tu kdysi někdo řešil tenhle problém a nakonec zjistil, že to bylo příliš dobře těsnícím víčkem nádrže a ucpanou dírkou v něm. V nádrži tak za provozu vznikal podtlak a benzín tekl míň a míň. Třeba to bude ono.
[Daryth]
(5.6.2025 8:39:54)
Agent: to bude ten problém. Litr za bezmála čtyři minuty je dost málo. Plnou nádrž bys kohoutem vypouštěl skoro hodinu...
Podle mě bys měl mít litr tak za minutu. Rozebral bych kohout na atomy a pořádně pročistil. Bude v něm nějaká usazenina, která brání průtoku.
[Jer250]
(5.6.2025 0:21:47)
Přidírání už mně taky napadlo, ale myslím, že už by se to muselo zastavit a na chvíli sevřít.
Předstih byl nastaven kdysi precizně, nenajelo se skoro nic. Kladívka, kondíky ještě československé, taky nebyl problém, ale zítra na to mrknu.
Jo, jeden výfuk je horší, myslím že mu chybí jedna přepážka co motorku máme, to by možná mohla být ta jiná svíčka? Najezdilo to přes 10 tisíc takhle ale zatím se to takhle nechovalo.
[agent]
(4.6.2025 22:37:20)
Odvzdušnění nádrže???
[monty]
(4.6.2025 21:55:35)
Příspěvků: 8, poslední: 13.6.2025 8:32:3173598.všechno ostatní
Zdarec, neměl by někdo šroubení do Jikováckého kohoutu ? Viz.odkaz co přesně myslím. Ne na O-kroužky
http://www.jawamania.info/tree/images.aspx?rootid=257961&nodeid=277934
Všechny naletovaný sítka se mě v těch současných sra*kách rozpustili a když vyndám kohout, tak tam zbyde jen ta cíová část kolem kohoutu, tyčinka nahoru a klobouček. Tak možná to umělohmotný sítko bude lepší?
[HonzaBK]
(13.6.2025 8:32:31)
Dal jsem tam o něco menší fíbr. kroužek a vypadá, že je to OK :)
[DavidČZ]
(12.6.2025 20:05:19)
když ni slzí s O kroužkem,přidám LOCTITE nit
[nunici]
(6.6.2025 7:43:00)
To nemá smysl kupovat ty shit replikové kohouty. Zrepasovat se dá původní, je potřeba tam dát správné komunistické fíbry a nic neteče a sítko má být naletované.
[Čezet-rider]
(4.6.2025 22:39:12)
Sroubenim mam.to co lezi na stole. Vnejsi zavit do nadrze a vnejsi zavit do kohoutku. Dokonce je nove pozinkovane zlutym chromatem. Na motorce ho mam tesneno o krouzky. Netece. Ale asi to neni co hledas, kdy o krouzky nechces.
[bobanito]
(4.6.2025 21:46:44)
Příspěvků: 6, poslední: 5.6.2025 11:12:2373597.Srazy a sleziny
Ahoj, je sice ještě čas, ale tahle komplikace ještě pár týdnů vydrží... Momentálně je kvůli rekonstrukci silnice HB-ZR Krucemburk neorůjezdný. Ve směru od HB začíná uzavírka na křižovatce u Rytíře Střely. Na Staré Ransko se odbočit dá, čili komplikace veškerá žádná. Ve St. Ransku zhruba od Osady Souhvězdí platí přenosnými d.zn. zákaz vjezdu motorových vozidel s dodatkovou tabulkou "mimo dopravní obsluhu", normálka se tudy na Řeku jezdí. Při cestě od Žďáru se dá dojet až na náves(/-městí), před nebo za "velkou" Jednotou odbočit vlevo a prokličkovat spodem k JZD a přijet do kempu shora.Nová "ranvej" mezi Ranskem a JZD je obsazena zakazy vjezdu, asi kvůli autobusům. Takže zatím dobrý, ke změně k horšímu (posun rekonstrukce směrem ke Ždírci) by mělo dojít až v červenci.
Těším se, zkusím dovízt nějaký ne běžný pivo, ať můžete brblat, že stálo za hovno 😀.
charlie.vlcak: Jak jsme tam byli v březnu pomáhat s přípravou kempu na sezónu, tak jsem jel z Novýho Ranska kolem Pobočného rybníku, nevědouce, že se dá dojet až k Rytíři Střelovi po hlavní. Byly tam jen zákazový značky, tuším s tabulkou mimo dopravní obsluhu. Každopádně projet se tam dalo, nic tam nebylo rozkopanýho.
[Ota]
(5.6.2025 11:12:23)
jaw250: kolem Pobočáku je (podle značek) zákaz vjezdu mot. vozidel, reálně nevím, nezkoumal jsem to. Ale myslím, že se tam nic neděje, že to tam je opravdu jen proto, aby si z toho nedělal tranzit objížďka.
[charlie.vlcak]
(4.6.2025 7:54:21)
Krizoň IV. : Chotěboř to nebude a nevyzvídej :) A servírky taky nebudou, jen stáří a oškliví servíři, hezký holky na tenhle víkend schováváme 😀
[charlie.vlcak]
(3.6.2025 18:01:17)
Bude chotebor ? to je na hovno, s cim budu trollit servirky ?
[Krizoň IV.]
(3.6.2025 17:07:16)
Šupnahoru, protože je to neslušné.. Pouhé neplacené info...
[charlie.vlcak]
(3.6.2025 16:09:55)
Příspěvků: 1, poslední: 12.6.2025 8:29:1973596.Informace
Ahoj, mám prosbu. Nezkoušel jste někdo taiwan nebo china karburátor na 638 jako dárce dílů? Jde mi o emulzni trubici volnoběhu zda tam vubec je a je srovnatelná parametry s originálem. Totéž klapka sytiče.. klapku sytiče jsem TW koupil samotnou, ale je to nepoužitelný bazmek. Rozměry mimo. Díky
Ahoj. Než se dupat s Jirkovem, raději dát Dellorto. Brácha mi sehnal tuším phbh28bs. Dal jsem ho tam tak, jak byl. Sednul jak prdel na hrnec. I připojení na filtrbox v pohodě, jen je potřeba přemluvit humovou propojkou, protože Dellorto má trochu větší průměr vstupního hrdla. Pak už jen doladit hlavní trysku. Já už jsem někde u HT150 a ještě to chce malinko zvětšit. Mám ale uřezaný komínek filtrboxu a upravené výfuky. Na sérii bude stačit HT menší. Emulzní trubici jsem neměnil. Moto chodí jak víno. Takhle skvěle nikdy nejezdila. Přechody super. Kolik plynu přidám, tak plynule zvýší krouťák. Typické bučení s Jikovem prakticky zcela vymizelo. To Dellorto je asi levnější kopie z východu, ale kvalita super. Plovákovka je plastová bez výstupků a pod. Karbecu jde normálně otočit na motoru stejně jako Jikov. Ladění trysky je ještě snadnější než u jikovu, protože stačí povolit jeden šroua ne 4 šroubky plovákovky jako u jikovu. Sytič mám klasický podobný jako na jikovu. Nahmátnout se dá, i když trošičku méně pohodlně.
[-]
(12.6.2025 8:29:19)
Příspěvků: 1, poslední: 29.5.2025 13:59:2073593.Informace
Zdravím, v manuáli píšu že na to bol určený vercajk s riskou, ktorý z vrchu z kadiaľ sa okej nalieva, sa vloží a odmera hladinu oleja v prevodovke, no týmto náradím už nedisponujem.
Koľko tam mám dat oleja? poprípade v akej výške je ta mierka na danom nástroji, napíšte prosím kto ho ma.
Ďakujem :)
Příspěvků: 10, poslední: 29.5.2025 11:16:0073591.Elektro
Zdravím,
potřeboval bych poradit ohledně zapojení světel.
Dávám dohromady španělskou motorku Montesa Cota 247T. Je to takový velký pionýr :-D Má to magnetové zapalování jako naše ČZ 150C, ale 5 cívek (tři větší a dvě menší) a z něj vedou celkem 4 kabely - černý, růžový, zelený a žlutý. Baterku to nemá.
Černý na zapalovací cívku. Růžový přes spínač na brzdové světlo. Tam není co řešit.
Žlutý by měl živit zadní světlo a parkovačku vepředu. Zelený by měl živit klakson a hlavní světlo (ať už potkávací nebo dálkové) podle origo schématu.
Bohužel se nedochoval originální světelný spínač(na řídítkách, slouží zároveň i jako spínací skříňka), který má dostatek poloh. Umí jenom dálky/klopené a zapnuto/vypnuto.
Mám představu, že bych spojil zelený a žlutý kabel na jeden slot přepínače a z toho krmil všechny spotřebiče zaráz. Podle mě by se nemělo nic stát, akorát mi bude chybět ta poloha, kdy svítí pouze parkovačka vpředu a zadní světlo. Bude vše vypnuto nebo vše svítit.
Technický dotaz k tomu. Pokud ta motorka je původně 6V a takhle bych ty cívky spojil, zůstane 6V nebo jako paralelní zapojení vznikne 12V?
Raději se ptám, abych náhodou něco nespálil, je opravdu problém na to cokoliv sehnat. Díky moc. Fotky kdyžtak přiložím
Proč na motorce bez baterky něco vypínat? Hlavní světlo tady baterku nežere a je zcela oddělené od napájení zapalování. Samo se rozsvítí a zhasne s motorem. Za jízdy stejně svítit musíš a nic tě to nestojí. Na bezbateriové elektice je elegantní to, že kromě chcípáku (v tvém případě dekompresor) nepotřebuješ ovládat vůbec nic. V jednoduchosti je síla.
[Deadman]
(29.5.2025 11:16:00)
Já bych to viděl opravdu na to spojit natvrdo žlutý drátek s parkovačkami a připojovat spínačem jen hlavní světlo.
Případně, jak radí Krizoň, schovat ještě někam jeden spínač.
A třeba se někde někdy objeví origo spínač. Jinak to zůstane takhle.
[Chleba s máslem]
(28.5.2025 23:03:06)
Ohledně watáže žárovek, pravděpodobně existovala dvě provedení statoru. Třícívkový a pěticívkový. Z třícívkového vedly dva dráty (černý a zelený). Dvě protilehlé cívky statoru byly zapojeny do série, vedl od nich zelený drát a krmil veškeré osvětlení a klakson, pokud byl. Ty dvě protilehlé cívky nejsou stejně velké, ale jsou vinuté stejným drátem. Zjednodušeně ta větší dá např 4V a 6A. Ta menší 2V a 6A. Protože jsou v sérii, tak dohromady je to 6V 6A = 36W pro veškeré osvětlení. Z pěticívkového statoru vedou čtyři dráty (růžový, žlutý, zelený a černý). I tady jsou přesně ty dvě cívky proti sobě spojeny do série ale krmí jen hlavní žárovku, takže celých 36W je k dispozici jen pho hlavní žárovku (a klakson). Obrysovky (nesprávně parkovačky) mají svoji nezávislou cívku (žlutý drát). Brzdovka má svoji nezávislou cívku (růžový drát). Na obou statorech je jedna samostatná cívka pro zapalování (černý drát). Kdybys mermomocí trval na tom, že se ti obrysovky musejí rozsvěcet pouze zároveň s hlavní žárovkou, šlo by to řešit jedním vhodným relátkem. Protože to je ale střídavý obvod, není to jako práce s buzolou (impedance ...). Musel bych znát maximální otáčky motoru a napětí naprázdno na zeleném drátu při maximálních otáčkách a pak ještě volnoběžné otáčky a napětí naprázdno na zeleném drátu při volnoběhu. No a to nejhlavnější, muselo by se mi chtít spočítat potřebné parametry AC cívečky v relátku a hledat v datasheetech vhodné relé, které tomu odpovídá. A to se mi co? To se mi nechce ;-)
[-]
(28.5.2025 19:43:29)
Přesně jak říkáš. Obrysovky nechat zapojené natvrdo pořád. Mají svou vlastní cívku, tak o nic nejde. Hlavní žárovku klasicky přes přepínač. Píšeš, že přepínač hlavního světla má polohu 0 to znamená buď nesvítí, nebo svítí potkávačka, nebo dálkové.
[-]
(28.5.2025 18:16:37)
Vsak tam dej DVA prepinace. Na tom trojpolohovym bude zem, a dve pozice na dva spotrebice. Tak dej dva dvojpolohovy, a muzes si nezavisle zapnout hlavni svetlo a parkovacky. Na kazdy dovedes zem a napeti z civky.
[Krizoň IV.]
(28.5.2025 14:00:32)
Krizon - přesně tak to nám udělané, dokonce bude i od stejné firmy jako originál, akorát má málo poloh oproti originálu. Dvě oproti třem. A tak musím vymyslet, jak to nejlépe spojit, aby to chodilo a nic se nepokazilo.
Jinak dotaz k dotazu. Každé schéma má trochu jinou watáž žárovek. Volty vždy 6. Někde je 25w nekde 35w. Brzdové i koncové jsou taky každá jiná v různých schematech. Když dám slabší, tak budou praskat. Když silnější, tak to bude min svítit, ale nic by se stát nemělo,že? Třeba u našich jaw 555 se snad v případě praskani dávala dozadu i 12v žárovka.
[Chleba s máslem]
(28.5.2025 12:30:33)
To je takovej problem vzit nejaky bezny vypinac/prepinac co se pridelava paskem kolem riditek, a na nej to vytahnout ?
Anglicani toho maji docela spoustu, nebo proste jawa prepinac blinkru.
[Krizoň IV.]
(28.5.2025 11:14:21)
Ty cívky jsou navinuté každá pro určitý výkon podle předpokládaného spotřebiče. Na statoru jsou v nějakých polohách jak to mechanicky vycházelo bez ohledu na vzájemnou fázi která vychází nějak náhodně. Jelikož to nepředěláváš na bateriové zapojení, jediné co má smysl je zapojit každou cívku na spotřebič, pro který je určena. Protože to nemá baterku, není potřeba nic zapínat, tedy žádný vypínač. Cívku pro obrysovky zapojit drátem rovnou na obrysovky, cívku pro přední světlo rovnou na přepínač dálkového/potkávacího vlákna. Když motor běží, světla svítí, není důvod nic vypínat. Pokud to má dekompresor vytažený lankem někam, kde je po ruce, není důvod mít ani chcípák nebo vypínač zapalování.
[Deadman]
(28.5.2025 9:24:15)
Ona spínací skříňka tady neslouží primárně k vypínání zapalování. Má sice chcípák, který ukostří vysokonapěťovou cívku (na podobném principu jako bzučák na pionýru), ale jinak se počítá s použitím dekompresoru.
Je to původně soutěžní motorka a teprve dodatečně někoho napadlo, že se postaví i verze pro běžný provoz a podle toho to vypadá.
Tzn. možná by to šlo udělat tak, aby po nastartování automaticky svítila parkovačka a zadní světlo. A přepínačem se kdyžtak připojí i hlavní světlo. To zní rozumně ne?
[Chleba s máslem]
(27.5.2025 22:10:59)
Magneto je zdroj přibližně konstantního proudu, aby bylo na žárovkách předepsané napětí musí mít předepsanou watáž, pokud bude menší žárovky se brzo přepálí, pokud bude větší budou svítit méně.
Cívky bys mohl spojit paralelně za předpokladu, že napětí na nich je ve stejné fázi a stejné(shodné cívky), jinak mezi nimi poteče vyrovnávací proud, pokud budou v protifázi bude vysledné napětí velmi malé a proud značný.Pomohlo by cívky samostatně usměrnit(dvoucestně můstkem a pak teprve ukostřit a spojit)doplnit stabilizátor(omezovač)napětí a pak s tím zacházet jako s klasickým rozvodem, myslím, že to je pro tebe komplikované.Co nechat svítit zadní světlo a parkovačku trvale a klidně i dálkové/tlumené a spínací skřínkou vypínat jen zapalování.
[El Fag]
(27.5.2025 22:02:45)
Příspěvků: 6, poslední: 27.5.2025 20:49:5273589.Informace
Zdravím všechny, poradíte někoho nejlépe okolí Kolína kdo by mi zprovoznil mého hodináře, už na to nemám nervy, motor udělaný, namontováno Wape, karburátor jsem zkoušel originalní i novou repliku a dělá to samé, když chci nastartovat musím vysušit tu gumu mezi vzduchovým filtrem a karburátorem, je tam vždy trochu benzinu, pak chytne, ale při přidání někdy jde dobře a někdy se dusí a dnes když chvilku běžel tak se zblaznil a vylítli otáčky a ani při vypnutí klíčku nezhasl musel jsem přerušit benzin. díky
U samozápalů mají výhodu předválky s mechanickým dekompresorem.
[Jenda.592]
(27.5.2025 20:49:52)
Jeste me napadá,jestli se ti neseka plynový lanko, jestli ho nemas někde moc zlomeny.
[Mates]
(27.5.2025 17:38:52)
Když mě někdy běžel motor na samozápaly, nejjednodušší bylo zařadit 4 a udusit to. Jinak se dá motor zastavit obohacením směsi = vyzáhnout sytič/přeplavení. To obohacení funguje dobře. Někdy dokonce stačí jen prudce přidat plný plyn a samozápaly hned zhasnou.
[-]
(27.5.2025 15:59:35)
Vysoky otáčky mě to už párkrát taky chytlo, poprvý jsem z toho byl dost v šoku když nepomohlo vytàhnout klíček. Pokaždý ale pomohlo vyměnit gufero, možná náhoda ale bylo nový a nebo ze silikonu.
[rikša]
(27.5.2025 14:08:25)
Tak tak falesnej vzduch, jde ho najit pomocí start spreje. I když u prasete to bude trochu problem kvuli uzavřenýmu motoru.
[Mates]
(26.5.2025 22:40:20)
Saje to falešnej vzduch.
Kdekoliv - bud guferem na klice pod dynamem,
nebo přírubou mezi karbecem a válcem,
nebo klidně těsněním pod hlavou.
[monty]
(26.5.2025 22:15:30)
Příspěvků: 51, poslední: 3.6.2025 7:50:1073587.Informace
Perak kilo, 350 70k, 250 za pade. Chtěl bych si koupit peráka s TP a postupně si ho dát dohromady, ale ty ceny v inzercích jsou neskutečné. Myslíte že je to teď drahe třeba pro to, že si to lidi chtějí koupit z nostalgie, protože na tom kdysi jezdili? Nevím jestli třeba děcka co mají teď dvacet budou mít někdy zájem o ty naše vráčky… Jak vidíte ceny v budoucnosti, zůstane to už takhle nebo to poletí na měsíc? je to sice jako věštění z koule, ale zajímala by mě diskuze na tohle téma.
Díky všem
Pánová a dámy je to trh jako každý jiný a jako každý jiný má svá obecná pravidla. Tedy obecně. Pokud je konjunkce financí, času a doby je zájem větší. Ne li až obrovský. Vemte situaci před C-19/UA WAR, kdy bylo opravdu, ale opravdu dobře! Bez sociálních nejistot typu zdechnu bez 12 doplňující dávky, nebo dnes kdy zase hrozí Pershingy a válka. Tehdy (do 2019-2020) stál hezký pojízdný Půlbuben 250/353 1955 100.000,- Dnes to klesá, relativně klesá, právě z těchto důvodů. Ty podružné, že klesá technický um a tak podobně bych neviděl jako bernou minci. Základem je spokojenost a přežranost obyvatelstva, pak se nakupuje. Viz za C-19 chaty a chalupy! Srovnejte například opět relativně neklesající ceny na aukci https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/v-aukci-se-vydrazily-veterany-za-13-milionu-hitem-byly-zase/r~508d338aa9dd11ef9af20cc47ab5f122/ na Retrogaráži. Takže můj závěr je takový. Hned jak se přežere válka na UA, ceny plynu a další základní komodity debilního systému posledního desetiletá ,..tedy až nebude ekonomická nervóznost mezi lidem prostým, tak to zase poleze nahoru. Ale Péráka za 20.000 ,- bych už asi nečekal nikdy!
[Dolin]
(3.6.2025 7:50:10)
Borderer> Naopak, delat tu elektroniku je mnohem snazsi a nove vyrobeny veci budou mit mnohem delsi MTBF nez originaly i kdyz to budou bouchat cinsky deti. Vyvoj v tyhle oblasti leti dopredu strasne rychle. To co byla pred triceti lety draha spicka dneska udelas za par drobnejch.
S fabrickym sw se nikdo patlat nebude, mj. proto ze nikdo nebude pouzivat stary MCU. Proc by to delal? 30 let je zpatky je ve vyvoji elektroniky doba ledova. Tak dlouho se vyrabej jen exoti typu 8051.
Vyrabet a vyvijet jsou dve dost rozdilny cinnosti ;)
[Davy_]
(2.6.2025 14:08:14)
Davy_: Jenže mechanika dá o sobě vědět dopředu. A když je to šmejd, tak odumře mnohem dřív. U elektroniky je to horší a jestli to budou vyrábět stejný lemplové nebo horší, co vyvíjí dnes infotainmenty do nových aut, tak potěš prdel.
I když si kupuješ tu repasovanou klapku, tak si koupíš díl bez SW, který ti tam musí někde nahrát...
Ale pokud někdo vytvoří kopii na základě reverzního inženýrství a naklonuje do ní tovární SW z původní jednotky, tak by to fungovat mělo...jen se opět dostáváme k tý ceně...přecijen lisovat hardy spojky z lisovaný tmy místo gumy je poněkud snažší...
[Borderer]
(2.6.2025 13:33:31)
Borderer> Myslis, ze dnesni repliky dilu do veteranu maj nejakou homologaci? Treba hardyspojka rizeni te taky muze bezpecne zabit. Audituje nekdo vyrobce replik, jestli dodrzuje technologii? Ani hovno.
Kdyz dneska chces novej rozdelovac na Oktavii, tak das starej protiuctem na repas. Uplne stejne to bude treba s tou skrtici klapkou. Vyrabej se repliky mechanickejch nahradnich dilu, budou se delat stejne tak elektronicky.
Dalsi vec, ktera vstoupi do hry a celou tu srandu s opravovanim starejch krumplu zjednodusi a zlevni je 3D tisk. Holt veteranista budoucnosti nebude mit v ruce ockoplochej klic, ale tablet.
[Davy_]
(2.6.2025 9:16:29)
Davy_: Jenže to jsou řídící jednotky, ale co ten zbytek? Od čidel přes elektronický škrtící klapky po já nevim co. Asi bude dost velký rozdíl (a hlavně finanční) mezi domácí hračkou a něčím, co se nebudeš bát strčit do auta, protože tě to v případě selhání může i zabít. Ke konverzi na elektro se asi nebudu vyjadřovat, protože to vlastně zabíjí celou podstatu věci. Pokud se teda nebavíme o Škodě Eltra.
...i když, vlastně by to zapadalo do frčících trendů hipsterství a podobných sraček. :-D
[Borderer]
(2.6.2025 8:13:25)
Krizoň: Deska s FPGA a pro konkrétní aplikaci udělanou výkonovou elektronikou okolo s krabičce se dá udělat tak, aby se zaplatila už při desítkách prodaných kusů. Ale udělat do FPGA funkční logiku nebo software do procesoru pro každou konkrétní aplikaci, to už chce prodat stovky kusů, aby to zaplatilo čas schopného odborníka, pokud to nedělá jako koníček ale živí to firmu. Něco o tom vím, FPGA dělám skoro 20 let. Čím méně se toho plánuje prodat, tím vyšší cenu musí být zákazník ochotný zaplatit za kus. Jedna věc je najmout si po internetu nějakého Inda, co ti spatlá něco, co bude nějak fungovat asi na úrovni, jako by ses to za týden naučil dělat sám, zcela jiná věc je udělat něco, co bude fungovat zaručeně za všech podmínek.
[Deadman]
(31.5.2025 0:35:12)
Vyvoj elektroniky na zakazku je hodne zajimavy. Dost me prekvapilo jak se v posledni dobe objevilo na trhu spousta replik spatne a draze sehnatelnych karet a custom cipu z 80 a 90 let. Vsechno postavene na FPGA cipech. Neni problem nechat na zakazku udelat par desitek desek, na to hodit nejakou alteru nebo xilinx, a prodavat po netu. Co se elektroniky do rozsirenejsich a popularnejch aut tyce, toho bych se nebal.
[Krizoň IV.]
(30.5.2025 20:32:11)
Borderer> Nechtel jsem jmenovat s tim ze kdyz se budes chtit vyjadrit, tak se poznas. :)
Jo, to s tim podilem elektroniky v autech jsem si myslel taky. Ale ono se zacina ukazovat, ze to bude trosku jinak. Jedno z moznejch reseni je konverze na elektro. Pro zajimavy auta uz se delaj kity. No a druha moznost je vyroba elektroniky na zakazku. V podstate neni problem udelat treba univerzalni konfigurovatelnou ridici jednotku pro auta urcity generace. Je to jenom otazka nabidky a poptavky. Ani by to nemuselo bejt drahy. Ja treba uz mam takovy zapalovani pro mou Supertenere. Ty cidla ABS taky nejsou nic slozityho. Elektronika jednodussi jak strojarina.
Je to vesteni z kristalovy koule, uvidime za par let.
[Davy_]
(30.5.2025 14:51:00)
Davy_: Pokud je to narážka na mne, tak bych si dovolil to trochu poupravit. Škodovku jsem nezdědil v pravém slova smyslu, nýbrž mi spadla do klína, abych se v osmnácti naučil řídit. Pak měla jít do šrotu stejně jako většina v té době, protože cena plné nádrže se rovnala hodnotě vozu. Že se to časem trochu zvrtlo už je věc jiná. Jinak máš pravdu, je zajímavý pozorovat nástup další generace, pro které je Felicie to, co pro mne užovka. Přitom já už Felicii považuju za moderní a spolehlivé auto.
Nicméně musím s Deadmanem souhlasit v tom, že podíl "veteránistů" klesá už z důvodu více možností, které my jsme neměli a taky v čem odmala vyrůstají. Konzum, co rok letecky dovolená u moře, hodinovka na brigádě o který se nám ani nesnilo. S penězi, který si schopný student dokáže vydělat při škole se dá koupit slušný auto, cestovat po Evropě a ne s odřenejma ušima udržovat pětadvacet let starej pekáč a počítat jestli mi vystačí "béňo" i na cestu zpět.
Ty máš sice pravdu v tom, že jich nikdy reálně moc nebylo a že se mladý kluci hledali, jenže tohle je právě důležitý mezičlánek, který slouží k udržení stroje v období morální zastaralosti, než se fotříci, kterým trochu odrostli děti, zase začnou nudit a vzpomínat jak klátili tehdy osmnáctiletou manželku na zadním sedadle stodvacítky. Auta jdou místo toho do šrotu a nebudou, motorky se zase sprzní a rozeberou na díly.
Celkově si myslím, že tady se celý kruh uzavře, protože další generace už nebudou mít co obdivovat. My pořád s těma našima starýma křápama žijeme z nasyslených dílů našich předků, což se po revoluci přestalo nosit a automobilky už neprodaný díly nepouští do oběhu pod cenou, ale rovnou je likvidují, protože to vyjde levněji. Spolu s množstvím elektroniky budou tyhle auta neservisovatelný. Pochybuju, že někdo začne jakože na veterána znovu vyrábět čidla ABS či senzory natočení volantu atd.
[Borderer]
(30.5.2025 9:22:42)
Ještě k těm německým platům... kdo myslíš, že na těch Jawách v té bývalé NDR jezdí? To je stejné ja v Česku, ty kluci fakt nejsou žádní Topverdiener, většinou normální nižší střední třída. Když od těch jejich nominálně vyšších hrubých platů odečteš německé náklady, je na tom kupodivu řada lidí v Česku dneska už vcelku srovnatelně. A východoněmecký důchodce, který dneska mezi majiteli Jaw převažuje, taky nemá bezednou kapsu. Ale to je téma na jinou debatu.
[ladis]
(29.5.2025 12:57:25)
Michale, rozdil je v tom, ze Ural neni veteran, to je radoby moderni motorka. Kupujou si to strejcove ve strednim veku, ktery nevedi co s penezma. To sem vubec nepatri.
Pocet mladejch veteranistu neklesa. Ono jich nikdy ani moc nebylo, protoze to je hobby na ktery dneska potrebujes v prvni rade penize a ty mlady lidi nemaj. Ty mlady to nekde vysapli u souseda ve stodole, zdedili (viz treba jeden z tvoji sirsi rodiny a jeho Skodovka) atp. Skutecny veteranisti z nich mozna jednou budou, ale spis je to vetsinou pusti. Proste si zkousej co by je mohlo bavit. Jo, hodne z nich ma vzor v rodine. Zadna zmena oproti drivejsku, zadna zmena do budoucna. Akorat pro pristi generaci uz to nebudou kejvacky, ale 638 atd.
[Davy_]
(29.5.2025 12:13:18)
Vraky se sice prodávají špatně, ale u těch lepších strojů už jsou ceny natolik přepálený, že už je jen málo lidí, co jsou za to ochotní tu raketu vypláznout. Tady zákonitě nastoupí stejný trend, který se v Německu už začíná projevovat na podobném trhu bazarových obráběcích strojů. Sehnat na německých bazoších před pár lety starší malý soustruh/frézku v garážové/obývákové velikosti ve slušném stavu za nějaký rozumný peníz, byl děsný porod, ceny vyrostly do naprosto nesmyslné výše. Dneska, protože generace těch, co ještě uměli točit u mašiny kličkama, začala vymírat, se v německé inzerci začínají pomalu objevovat zajímavé kousky i se zajímavější cenou. A visí v té inzerci přesto dlouho a postupně slevují. Pak jsou stroje, kde se cena zatím drží, protože je vyhypovaná, typicky třeba soustruhy Kärger nebo frézky Deckel. Protože "značka", o příslušenství nemluvím, tam je to občas už úplně mimo mísu. Ale podobné stroje méně zvučného jména se už začínají objevovat za polovinu, někdy i méně a je jich stále víc. Stačí počkat.
[ladis]
(29.5.2025 12:07:23)
Davy, Ural sice není kejvačka, ale oboje je krumpl a platí na to "Proč by na tom jezdili?". Mladí "veteránisti" sice existují, ale jejich množství má dlouhodobě klesající tendenci. Troufám si tvrdit, že 95% mladých na kejvačkách k tomu přivedl fotr. A nadále to bude klesat. Zde nutno dodat, že ten vývoj nelze ani srovnávat s předválečnými veterány, protože těch strojů se vyrobilo řádově méně a dochovalo ještě mnohem méně. Kejvaček, panelek atd. v různém stavu se dochovalo asi o 4 řády více. Na vysokou tržní cenu je tedy potřeba poptávka velké masy lidí. To dnes funguje jen protože je to posledních 15 let masový folklór. Kdyby se tomu věnovali jen veteránisti, poptávka by byla o 2 řády níže.
Tvůj odhad vývoje platí pro následujících 10 let. Můj odhad je pro situaci za 20-30 let. Nutno ale dodat, že v té době nám už asi bude fuk, jakou tržní hodnotu mají naše stroje. A i naše odhady jsou optimistické v tom, že předpokládají že naše část světa bude nadále fungovat zhruba jako doposud.
[Deadman]
(29.5.2025 11:50:37)
ladis> On se ten trh hejbe uz ted, vraky se prodavaj spatne. Ale laciny tak jak si predstavuje Deadman to nebude. Kez by bylo. Nicmene nemyslim si, ze by to zpusoboval ten mechanismus, kterej popisujete ty a Deadman. Spis se nas trh, nebo obecne bejvaly RVHP, priblizujeme zapadnimu modelu. Vraky, nebo jak se ted rika "projekty", budou (uz jsou) relativne dostupny. Naopak lidska prace je cim dal tim drazsi, takze kvalitne zrenovovany stroje jsou za raketu. No a pak sberatelsky stroje kat. A1, tam je to dany kupni silou lidi a ta taky stoupa.
Stroje z dedictvi jsou standartne velka cast nabidky, to neni a nebude nic zvlastniho. Jawy se do CR z Nemecka budou vozit v okamziku kdy si to Cesi budou moct dovolit, az budeme mit ty slavny nemecky platy. Budou to jednotky kusu a trh si toho ani nevsimne.
[Davy_]
(29.5.2025 8:13:50)
Dovolím si, Davy_, jemně nesouhlasit. Jen popisuju situaci a pravděpodobný vývoj v Německu a potažmo v západní Evropě a snažím se predikovat pravděpodobný vývoj. Co se těch nově registrovaných mašin týče, tak to jsou nejen nové stroje, ale také staré werky, co dosud nebyly nikdy zaevidovány v Zentralregistru - většinou staré NDR stroje bez papírů nebo dovoz. Tím hůř pro stávající fabriku. Prostě když to přeženu, tak o Jawu tu v rajchu už v podstatě zájem není, trochu ještě něco málo na východě, ale na západě už pes neštěkl. Že je situace v ČR trochu jiná, je dané tím, že to je tradiční lokální výrobce. Na území bývalé NDR je to úplně to samé s MZ/Simson. Ty se tu drží se stejnou vehemencí jako Jawa v ČR, poměrně dost i u mladých. Simson navíc, protože může na rozdíl od současných skútrů legálně jezdit víc jak 45km/h, tak trochu boduje i na západě Německa. Ale troufal bych si tvrdit, že se za pár let začnou vozit Jawy zpátky do ČR z dědictví po německých důchodcích a to s veteránským trhem lehce zamává. Zemětřesení to asi nebude, ale s cenami to nejspíš trochu hne.
[ladis]
(28.5.2025 22:44:05)
Tak bych řek, že mícháte jabka a hrušky a do toho ještě švestky. Veterány a nový motorky, Dněpry a Uraly ... Urala si nikdo mladej nekoupí, protože proč by to proboha dělali. Mladý chtěj motorky a ne traktor. Dněpr, tak tam už vůbec, to je pro masochisty. Naopak mladejch jawařů je na veteránskejch srazech spoustu. Protože kejvačka je ideální socka-veterán. Dá se to relativně levně koupit, lehce zrenovovat, udržovat. Že nebudou mladý jawaři bych se vůbec nebál. Teď jsem byl zrovna v Terezíně a na Pérácích, kejvačkách, fichtlech atp. jenom mládež. Nový Jawy, to je zas jinde. Jo, Jawa půjde do kopru, to je celkem jasný. Ale o starý Jawy tu zájem bude, dokud bude veteránský hnutí obecně fungovat.
[Davy]
(28.5.2025 22:08:40)
Deadman: to je už dávno jasný. Jenže spousta lidí je pořád zajetá v té své confirmation bias, že náhodné výskyty dělají trend, protože je to přece Jawa a tudíž musí být zajímavá i na západě. Houbeles. Ono je sice hezké, že co se počtu registrací týče, tak jsme na tom v Německu ve stejné lize jako třeba Buell, Enfield nebo MV Agusta, ale jak je vidět z těch statistik, tak v Německu registrace Jawy už začaly v podstatě stagnovat, nejpozději během pár let začnou klesat a bude to nejspíš padat čím dál víc rychleji. Když si ta čísla extrapoluješ a porovnáš to s tím počtem mladých, tak jsou až brutálně jednoznačná. Ty ostatní mají kolem 10% mladých, Jawa jen s bídou klesající 1% a prostor pro nějaký zázrak jaksi momentálně nevidím, to by v Týnci musel nastat soudný den a vzkříšení mrtvých. A když se to nepovedlo ani s novou indickou kejvačkou, tak už fakt nevím, s čím by měli přijít, aby se z toho opět v Evropě stala zajímavá značka, která osloví mladé, co pak budou sentimentálně udržovat naše staré šroty. Na západě vidím akorát prakticky nulové povědomí a zájem a na východě to vymře s naší generací. Nakonec zbyde v rajchu akorát pár staromilců, co to budou mít na památku po dědečkovi z Ostblocku a tím to zvadne, muzea a sběratelé už jsou dnes dávno saturováni. Ten příměr s pianinem je krutý, ale bohužel ve finále asi dost pravdivý. Chce-li tazatel mermomocí péráka, pár let bych počkal, ceny půjdou postupně dolů, trh je nasycen a začne být časem převis nabídky.
[ladis]
(28.5.2025 19:24:21)
Ono se stačí zajet podívat na sraz Dněprů a Uralů.
Když jsem na ně začal jezdit před 15 lety, byl jsem tam prakticky nejmladší. A jsem tam prakticky nejmladší dodnes. Po nových nadšencích zhruba mého ročníku už další mladší nikdy nepřišli. Jen dva, kteří tam předtím jezdili jako děti s rodičema. Když přibyde někdo nový, je to vždy někdo kolem šedesátky +-5 let.
Polovina účastníků je už v důchodu a někteří ze zdravotních důvodů už dokážou přijet jen s motorkou na přívěsu. Za 10 let jich tu už bohužel spousta nebude. Za 20 let nás tam bude tak čtvrtina.
[Deadman]
(28.5.2025 18:03:18)
Davy_: Nz. Ještě ti přidám 2 další statistiky. Jsou to sice všechno čísla téměř na úrovni statistické chyby, ale i tak se z nich dá leccos vyčíst. Čím dál na západ, tím je Jawa záležitostí max. pár nadšenců a jinak téměř nikomu nic neřekne. To, že si nějaký excentrický blázen v Anglii koupí jeden/dva kusy Jawy, nelze považovat za nějakou seriózní vlnu zájmu. Na východě je pak třeba vzít v úvahu, že valná většina těch strojů pochází z původních DDR zásob. Tady proběhla podobná retrovlna, kdy se stejně jak v Česku vytahovaly poklady ze stodol, těch strojů, co šlo přes čáru, zas tolik v poměru k celkovému množství nebude. Nicméně tohle období je už víceméně passé. Na srazech v Německu potkáváš akorát pořád stejné staré páprdy, vše 50+, o mladýho téměř nezavadíš. Holt jsme pomalu vymírající druh a vývojová slepá ulička... V tomhle ohledu bych spíš očekával vývoj, který nastínil Deadman. Možná ne tak brutální, slušné stroje si nějakou cenu asi udrží, ale bude toho tolik, že tahle bublina splaskne. Mejdan končí, zapomeňte.
Vývoj počtu držitelů ve věku do 29 let:
2024 - 152
2023 - 158
2022 - 153
2021 - 166
2020 - 184
2019 - 203
2018 - 233
2017 - 249
2016 - 258
2015 - 248
2014 - 231
2013 - 252
2012 - 259
2011 - 253
2010 - 273
Nově zaregistrované stroje podle spolk. zemí za 2022.
Baden-Württemberg - 0
Bayern - 0
Berlin - 0
Brandenburg - 10
Bremen - 0
Hamburg - 0
Hessen - 0
Mecklenburg-Vorpommern - 5
Niedersachsen - 1
Nordrhein-Westfalen - 1
Rheinland- Pfalz - 0
Saarland - 0
Sachsen - 6
Sachsen- Anhalt - 4
Schleswig- Holstein - 1
Thüringen - 6
Sonstige - 0
[ladis]
(28.5.2025 14:08:28)