Příspěvků: 20, poslední: 19.12.2024 12:44:2772372.Automobily a jiné vehikly
Zdravím. Takový dotaz na dobíjení u auta. Mám podezření, že mi klekla buď baterka nebo alternátor. Včera jsem ráno nastartoval (stará nafta, točí asi 10 vteřin než chytne), ujel 30 km, tam na hodinu zastavil a pak už startér jen "mňoukl". Takže roztlačit. Ručička (ano, ručička 😀) dobíjení byla téměř na minimu, světla svítila výrazně slaběji než normálně a potom doma to nešlo chcípnout - jako jawí samozápaly. Může tohle udělat k.o. baterka nebo je to alternátor? Kdyby byla k.o. baterka, utáhl by to alternátor? Nemám to bohužel jak změřit. Díky
spec: je to mazání té vývěvy.
[Tom353]
(19.12.2024 12:44:27)
OT: Měl sem mazdu 2.0D a taky měla pumpu na altíku. Do té pumpy vedly hadice s olejem. Na co tam ten olej byl? To bylo přisávání oleje aby byla ta pumpa mazaná? Nepředpokládám, že by japonci touto pumpou mazali motor, to by asi na spolehlivosti nepřidalo.
[spec]
(19.12.2024 7:19:17)
OTO, je tam spatne udelaná izolace mezi statorovýma plechama a vinutím a vinutí se prosekne o plech v míste kde vybíhá z drážky a ohýbá se přes hranu, tam není izolační papír nebo tkanina nebo nekvalitní.Vzhledem k tomu, že je to úplně vespod a předpokládám i vakuově impregnovaný tak o doplnkové impregnaci pochybuji.Já to vinutí kupoval od chasníka který opravoval elektropříslušenství ale je to už více než 10let, jak je to s kvalitou nevím, já to asi po 3 letech rozstřelil na náledí o svodidla. Já měl atmosféru a nízká spotřeba a bezproblémovost(mimo toho altu).
[El Fag]
(18.12.2024 14:54:44)
Tak altík je venku. Odvezl jsem ho na repas. Nechci se s tím trápit, chci aby to bylo spolehlivé. Snad ho chlapík opraví.
Dám vědět, jestli to byla opravdu tím.
[Tom353]
(18.12.2024 10:52:07)
El Fag: Je to přesně tak, jak říkáš. Mám dva alternátory, oba se stejným problémem. Už asi 3x mi odešla některá z diod v usměrňovači, naposled to i pěkně zasmrdělo, takže v tom asi něco shořelo a pak jsem musel dojet cca. 80 km jen na baterku. Jinak jezdím s tím několik let, baterku to dobíjí, ale napětí v létě klesá na cca. 13,6 V, v zimě celkem OK. Občas dobíjím nabíječkou.
Nevím, zda se dá sehnat nový stator, viděl jsem komplet nový altík v Auto Kelly, ale slyšel jsem od jednoho známého, který opravuje alternátory, že kvalitou je na tom bídně.
Blbý je, že má tenhle altík na zadní straně namontovanou vakuovou pumpu pro posilovač brzd, takže tam prostě nejde dát libovolný jiný a bezproblémový altík.
Vzhledem k tomu, že za studena ze zkrat neprojevuje, nemyslíš, že by šlo vinutí nějak dodatečně naimpregnovat, např. nějakým bakelitovým lakem nebo něco na ten způsob? Chtěl bych si to auto do budoucna ponechat jako veterána - je to jedno z posledních aut s klasickým rotačním vstřikovacím čerpadlem bez elektroniky, naprosto blbuvzdorné a velmi spolehlivé a bezporuchové.
[Ota]
(18.12.2024 9:35:26)
OTO-BINGO,naprosto stejný problém u stejného auta před cca 15ti roky, za alternátorem navíc vakuová pumpa pro posilovač brzd,otřesný přístup a demontáž.Je to typická závada alternátoru Hitachi.Po zahřátí se sekne vinutí o statorové plechy a podle toho kde se to sekne odejde některá z diod hlavního usměrnovače,časem se diody se prorazí a bude se ti přes ně vybíjet akumulátor.Bud sehnat jiný alternátor ale musíš umět zkonrolovat zda není poškozený stejným způsobem, nebo koupit stator s vinutím a nejspíš i diodový blok a alternátor rozebrat a opravit, další možnost koupit nový alternátor.Z vlastní zkušenosti nedoporučuji takhle dlouhodobě provozovat, než jsem sehnal nový stator s vinutím tak jsem s tím jezdil s tím, že přes noc jsem baterku nabil a ráno jel do práce a zpět, pak se prorazily diody(když se vinutí sekne o kostru pak diody jdou do zkratu a ta která je na zkratlé sekci se po nějaké době prorazí a po nějaké době se prorazila i jedna z plusových diod a baterka se přes proražené diody a vinutí alternátoru vybíjela na kostru za vývinu tepla a kouře).Pokud s tím chceš přesto jezdit, odpoj raději alternátor a baterku dobíjej.
[El Fag]
(17.12.2024 16:25:59)
Motor Isuzu = alternátor Hitachi. Zde udělali soudruzi z Japonska chybu. Po zahřátí altíku se objeví mezizávitový zkrat a klesá dobíjecí napětí. Stejný problém řeším u Opelu Astra 1,7 DTI.
[Ota]
(17.12.2024 12:40:58)
To vypadá, že dvojice alternátor+regulátor nedobíjí buď vůbec nebo nedobíjí dostatečně. Pokles z 13,2 na 12,6V je prosté vybíjení baterie - tohle auto (starý diesel) nebude mít vedle světel žádnou velkou elektrickou spotřebu...
[Tomas]
(17.12.2024 10:17:29)
monty: asi budeš mít pravdu. Ráno jsem nastartoval, napětí na baterce 13,2, přijel jsem do práce a napětí 12,6. Po přidání otáček se napětí lehce zvedne. Vypadá to, že po zahřátí se altíku značně sníží dobíjecí napětí...
[Tom353]
(17.12.2024 8:55:33)
El Fag: je to frontera, ale ta první, motor 2.8 isuzu. Tomu budíku moc nerozumím. Třeba jawí ampérmetr má na středu 0 a výkyvy dobíjení/nabíjení napravo nalevo od ní. Tady nejsou žádné hodnoty ani symboly. Běžně se ručka drží lehce pod středem , no v tu sobotu skoro ležela na spodní rysce a auto dělalo, co dělalo. Včera jsem jí dobil, a nutně jel do města (v kufru mám ještě jednu záložní). Ručička držela střed a auto fungovalo normálně...
Každopádně, i při mrtvé/poškozené baterce bych na ní měl měřit oněch 13-14V? Zkusím.
[Tom353]
(16.12.2024 23:32:45)
Budík na dobíjení není AMPERMETR,ale VOLTMETR.
Ukazuje napětí na baterce, a v celým autě. Po nabití tedy baterka chvíli vydržela, takže není KO.
Podle mojí křištálové koule to NENABÍJÍ.
[monty]
(16.12.2024 23:18:48)
El Fag: je to frontera, ale ta první, motor 2.8 isuzu. Tomu budíku moc nerozumím. Třeba jawí ampérmetr má na středu 0 a výkyvy dobíjení/nabíjení napravo nalevo od ní. Tady nejsou žádné hodnoty ani symboly. Běžně se ručka drží lehce pod středem , no v tu sobotu skoro ležela na spodní rysce a auto dělalo, co dělalo. Včera jsem jí dobil, a nutně jel do města (v kufru mám ještě jednu záložní). Ručička držela střed a auto fungovalo normálně...
Každopádně, i při mrtvé/poškozené baterce bych na ní měl měřit oněch 13-14V? Zkusím.
[Tom353]
(16.12.2024 23:00:56)
Ručička dobijení, ukazuje 0 a vybíjení i dobíjení?Pokud je alternátor s regulátorem OK, tak většinou udrží provozní napětí(cca 14V) i při vadné baterce , baterka je pak výrazně teplá a alternátor taky.Máš to na ulici nebo na dvoře? Na dvoře doporučuju připojit nabíječku a zkusit nabít v autě, pokud nabiješ je baterka použitelná.Předem bych zkontroloval svorky na baterce a alternátoru, čistota,dotažení.Bohužel, bez měření věštíš z koule, sežen si někde měřák nebo známého s měřákem a po nastartování měř napětí na baterii při zvýšených otáčkách, z toho co naměříš budeš hned vědět.Já to odhaduju na altík.Co máš za stroj?Jak to chcípáš - klíčkem(elmag. ventil) nebo mechanicky?Nafta nemá zapalovaní a vpodstatě jede na samozápaly ale vstřikovací čerpadlo musí do válců stříkat naftu, motor se zastaví přerušením přívodu nafty(karburátorový benzinák vypnutím zapalování).
[El Fag]
(16.12.2024 21:51:04)
A do nafty si přidej aditivum VIF pro naftu. Pokud s tím málo jezdíš, tankuj prémiovku.
[longr]
(16.12.2024 12:47:33)
Pokud máš někoho, kdo by ti půjčil NABITOU a dobrou baterku, tak zkus přehodit a budeš vědět, budík v autě ti ukáže. Ale pořiď si obyčejný multimetr, na měření v autě stačí i oybč za 150 Kč. Tím zjistíš, kolik ti přesně dává altík se světly, bez světel a tak.
[longr]
(16.12.2024 12:46:04)
Řemen ? Prokluzem, nebo totální nepřítomností na pracovišti. I to jsem už zažil.......
[monty]
(16.12.2024 8:17:00)
Může to být zkrat článku v baterce. Projevuje se taky podobně. Řemen to spíš nebude. Tyhle starý klumpry mívaly řemenem hnané servo, takže bys poznal, že ti nejde ani posilovač řízení.
[-]
(16.12.2024 8:07:35)
monty: díky. Jak to může způsobovat řemen? Prokluzem? Nepíská.
[Tom353]
(16.12.2024 0:54:26)
Altík nebo řemen. Kdyby baterka, tak naopak jde ručička za roh.
[monty]
(15.12.2024 23:10:40)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,094 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 22.12.2024 9:03:37