Proč Praga?
Po úspěšném ukončení vysoké školy jsem potřeboval nějakou odměnu, a to pořádnou odměnu! Rodiče a přítelkyně o dalším motocyklu nechtěli ani slyšet, atak mi nezbývalo nic jiného než si dárek nadělit sám…
Při výletech na Jawě350 mě lákalo enduro, atak když jsem viděl na mapě nějakou zkratku (ve smyslu je to sice delší, ale zato horší cesta :- ) neváhal jsem a užíval si enduro, které mi dovoloval stroj. Protože mi Jawy bylo líto, jednalo se spíše jen o polní a lesní cesty. Líbilo se mi to a chtěl jsem víc a jelikož jsem Jawu nechtěl ničit, nezbývalo nic jiného než se poohlédnout po něčem jiném…českém...
Začal jsem pošilhávat po JAWE350- Tramp, ale jak jsem se sám přesvědčil, pokud chci mít radost z enduro vyjížděk a CrossCountry tak Jawa350 opravdu není tím pravým ořechovým. Při výběru jsem hleděl na techniku, jednoduchost a váhu, určitě se nechci tahat v terénu se 150kg jako má Jawa, a proto jsem si stanovil hranici 130kg. Jelikož tuzemská výroba nic takového nenabízí a enduro 125ccm od Blaty se mi zdálo slabé, byl jsem byl nucen hledat nečeské motocykly:-( A našel jsem – TTčko a LC4. U TTčka se mi líbila 100% jednoduchá a technik, vzduchem chlazený motor, u LC4 zase lepší podvozek a možná ta úchylná oranžová barva :- )
Při výběru nevím jak se mohlo stát, že jsem zapomněl na Pragovku! Vždyť je to motocykl co hledám! Hned se mi zalíbila. Motor Jawa! Pořádný podvozek a brzdy! A bylo rozhodnuto.
Ve skrytu duše si stále říkám, že český člověk by měl jezdit na českém motocyklu. Já vím že je to těžké, zvláště dnes, ale Praga je opravdu pořádný český motocykl se srdcem, které buší JAWA.
Průzkum trhu
Praga se od roku 2004 bohužel nevyrábí, musel jsem se poohlédnout po inzerci.
Nedalo mi to a ještě než jsem dostudoval jel jsem se podívat na konkrétní inzerát. Cena byla vyšší než než byly ostatní nabídky, ale zase byla nejmladší. Bylo to kousek, tak proč vysněný motocykl nevidět konečně naživo. Hned jak majitel otevřel garáž jsem se lekl, je docela velká :- ) Vyšší cena odpovídala, byla jak nová, r.v.2004, najeto 3800km, prý poslední prodaná Praga od Hamouze, servisní kniha, původní pneu, řetez, kotouče, nikde ani šrábanec. Po blátu ani památky, majitel opravdu jezdil jen po silnicích maximálně po polačkách. Svezl jsem se prohlédl a bylo rozhodnuto, beru ji! Jelikož byl listopad, zima a silnice od soli tak ani jeden z nás nechtěl Pragovku tahat na dlouho do soli. Navíc majitel nikterak nespěchal na prodej a byl solventní. Dohodli jsme se tedy že ji závazně beru a ozvu se na jaře, jakmile dostuduji a ze silnic zmizne sůl. V lednu jsem úspěšně dostudoval a hned zavolal. Majitel se mi velmi omlouval že si prodej rozmyslel, respektive že ji nechá v rodině a prodal ji bráchovi. A mě nezbývalo nic jiného než začít hledat znovu.
Praga, rv. 2002, plně otevřená, majitel pošilhává po něčem silnějším. Je to sice 150km ale po telefonátech a rozebírání stavu a studováním fotek se rozhoduji že pro ni jedu. Ale než se rozhoupu, už je prodaná…
Další inzerát, tentokrát kousek, neváhám a jedu. Nacházím konečně motocykl do bláta od bláta, to mě na první pohled teší:-) Na druhý už méně, je celá domlácená, ohlé páčky, sjeté kotouče, utržený náhon od tachometru. Skrátka vůbec nevypadá jako pěkný dárek za studia :- ) Domlácená není nikterak hodně ale přeci jen mám stále v živé paměti tu „zamluvenou“ skoro novou a tak říkám ne a odcházím. Už si říkám že si snad žádný dárek nenadělím…až každodenní hlídání inzerátů se nakonec vyplácí...
Praga, r.v. 2001, první majitel, nový píst a válec a pneu, najeto 19 000 km. Počet ujetých km mě ihned vyděsil, max . se v inzerátech pohybovaly kolem 5 000 km, jen dvě 9 000 km. V inzerátu chybí fotky, nechávám si je poslat a ihned vidím lepší podvozek (dával se jen na první hard endura bez TP) než mají ostatní Pragy. Chci ji vidět. Z majitele se vyklube bývalý vývojář přímo z Pragovky. Motocykl si skládal přímo on sám ve fabrice pro sebe a podle toho Pragovka vypadá, jedná se vlastně o tovární motocykl doslova a do písmene. Jedu se projet, nárust výkonu je brutální, trochu mi rve ruce. Při prohlídce nacházím totálně vytahaný řetěz, ale byl jsem upozorněn, také objevuji poměrně velkou vůli v ložiskách zadního kola, výměna mě nemine spolu s řetězem. Páčky už mají vůli, těch 19 000mk je přeci jen trochu znát, ale není domlácená, je vidět že se pečlivě staral. Beru ji !
Rozdíly oproti sériové Pragovce:
- motor : kompletně otevřený (úprava válce, snížená hlava, otevřené koleno výfuku a tlumivka, jen karburátor nechal kvůli spotřebě Jikovácký). Motocykl používal na občasné svezení, žádný ostrý terén. Podle toho že má vyhřívané rukojeti a dle stavu tomu věřím.
- podvozek : vidle Marcocchi Magnum 50, centrál WhitePower
- kola : komplet japonská - ráfky Excel,
- náby, kotouče, rozeta Talon
- řídítka Tommy, duralová páka nožní brzdy
polepy - chybí, jelikož se majiteli nelíbily...