Příspěvků: 39, poslední: 25.5.2015 17:17:4960457.Automobily a jiné vehikly
Zdravím,
na Jawe ventily čistiť nemusím, ale mám problém s motorom z Dacie 1300. Má nabehaných cez 68 000km, čo na túto dobu nie je až tak veľa. Nedávno som písal, že ide iba na tri valce. Tlaky som síce nemeral manometrom, ale pri pretáčaní motora kľukou to je poznať.
Musím s tým teda niečo robiť. Hľadal som nejaké návody ako na to, ale väčšinou som našiel všetko na naftu. Viem čo mám približne robiť, ale neviem, ako mám postupovať pri zhadzovaní hlavy a už vôbec neviem ako ju nahodiť naspäť tak, aby sa mi ventily otvárali vtedy kedy majú. Dá sa to nejako "rozštelovať"?
Treba ventily znova nastavovať? Aké by mali byť medzery?
Počul som aj o nejakých aditívach, ktoré odstraňujú karbón, ale neviem ako to presne funguje, či by to prečistilo ventily aj na tom valci ktorý nebeží.
Ďakujem za odpovede.
Inak, zabudol som napísať.
Staré uhlíkové VN káble som vypral preč už dávnejšie, nahodil som klasické medené. Nové fajky, rozdeľovač čistý, odtrh a predstih v norme. Skúšal som odpojiť fajku z toho druhého valca a napojiť sviečku - iskry sa len tak sypali.
Inak motor štartuje úplne perfektne, stačí iba ťuknúť po tlačítku a už beží.
[pepo1504]
(25.5.2015 17:17:49)
Som rád, že sa tu našiel niekto kto vlastní takýto stroj :-)
Dnes som premeral vôle ventilov, všetky sedia. Skúšal som aj to čistenie vodou (má to nejaký účinok), ale keď zmes neodpáli tak to ventily asi nevyčistí. Nestihol som si však zohnať manometer, tak som iba točil kľukou a sledoval podľa ventilov, ktorý valec má akurát kompresiu. Po čistení vodou to má tuším lepšie kompresie (aj zvuk sa zmenil, výfuk nedymí ako dymil predtým), ale neviem či to nie je len placebo efekt :D
No a valec č. 2 sa dá pretočiť podozrivo ľahko. Vyberal som asi 5x sviečku pri rozdielnych zmesiach, vždy bola mokrá, niekedy trocha od oleja.
Tak to tipujem na podpálený ventil, alebo riadnu kopu karbónu. Rád by som s tým ešte trochu pojazdil na tie tri valce (vraj sa tým nemá čo pokaziť) a cez zimu by som tomu spravil menšiu generálku.
Dúfam že tie krúžky rozsypané nebudú, pri väčších otáčkach by to asi robilo olejovú neplechu, však?
[pepo1504]
(25.5.2015 17:13:32)
Jak píšou kluci zkontroluj si ventilový vůle spárovacíma měrkama na sacim bys měl mít 0,2 a na vejfukovym 0,3 za studena, a opravdu zkontroluj zapalování starý kabely sou svině sežeň si jiný a vyzkoušej to snima, taky se mrkni na víčko rozdělovače a očisti kontakty. A zásadní věc sešteluj si pořádně zapalování, na převodovce máš nálitek a na setrváku drážku měly by se překrejvat když pálí a + - stejně bys to měl vidět na 1 a 4 válci. nastavuješ to klasicky pomocí žárovičky připojený na kladívko a na kostru. motorem pootáčej né klikou ale velkym klíčem co nasadíš dolu na řemenici motoru jak otáčíš klikou a o řemenici s pumpou si jí krásně přibrzdíš druhou rukou když překonáváš kompresi a seš línej si vyndat svíce. Jinač tyhle motory sou skoro nesmrtelný, jezdí na bezolovnatej benzín, já na svý 1310ce mám najeto přes 450 000 a z toho víc jak polovinu na LPG
[Pacmag]
(25.5.2015 7:54:50)
Myslel som striekať, asi som chcel napísať šústať. Odvodené od slova šustnúť :-D
[pepo1504]
(24.5.2015 21:52:06)
krf: a vidět orla cenit zuby.
[maspe]
(24.5.2015 21:16:01)
slyšet šustit olej? to je jako vidět koně blít nebo hada chcát :-D omluvuju se předem :c)
[krf]
(24.5.2015 20:54:23)
Práveže olej nešustí nejak dramaticky. Myslím, že ho ide iba toľko, aby to mazalo. Chápem ako zmerať tie ventilové vôle (medzi vahadlom) ale na tej Dacii sa mi to zdá byť nejaké iné. Ešte to kuknem na poriadnom svetle keď nebude pršať a bude to von z garáže.
[pepo1504]
(24.5.2015 10:37:12)
"Ak mi budú sedieť vôle ventilov (ani riadne neviem, ako ich zmerať)"
cpat do motoru vodu a sundavat hlavu ano, ale naučit se ventilové vůle to ne :-D kocourkov, nejdříve postavíme střechu a potom pod ní teprve barák... :-)
náhodou z olejového víčka to nefouká dramaticky ven? můžou být i zapečené kroužky, a ne že tě napadlo dřív než sundáš hlavu, vyndáš spodek a vytahneš klikovku s písty ;-)
[krf]
(24.5.2015 8:45:04)
No jasně,kdo nic nedělá,nic nezkazí.Píšeš že "známy automechanik má kľúč doma, možno mi s tým aj pomôže" tak řekni kurnik tomu kámošovi kdy má čas,kup nějaký pivko a hoďte na to o víkendu oko.Máš to lepší jak mydlit dotazy do klávesnice,a můžu teda říct že DACII-tu klasickou jsem už dlouho na silnici neviděl.
[daveho]
(23.5.2015 22:12:11)
Pokud čtyřválec běží na tři válce ve volnoběhu, otáčky je schopný držet stejně jako na čtyři válce, pouze znatelně víc vibruje. Nejdřív ze všeho zkus z toho válce, který podle tebe zlobí, sundat fajfku, kabel i svíčku a přesťehuj to na jiný válec. Pokud se po nastartování závada nepřestěhuje jinam, bude problém ve víčku rozdělovače, nebo někde v hlavě či válci. Bakelitové víčko po navlhnutí dokáže začít probíjet a probíjí už na vždy, aniž bys to na něm pohledem poznal. Taky můžes zkusit ochmatat celou zapalovací soustavu rukou, přičemž se budeš dotýkat kostry vozidla. Jestli to někde probíjí, pak tě to kopne a našel jsi závadu. Takhle najdeš třeba probíjející zapalovací kabel, který se opět, jako víčko rozdělovače, může na pohled tvářit OK.
Pokud bude probém ve ventilech, žádné adititvum ani dekarbonizace vodou ti nepomůže. Jestliže ventil netěsní, pak musí podfukovat. Pokud podfukuje, máš malou vůli na onom ventilu a vačka ho stále drří lehce otevtřený. Druhá možnost je podpálené sedlo, které netěsní přestože ventilové vůle je dobrá a ventil dosedá. Třetí možnost je visíví ventil který se dříkem zadřel ve vodítku, což se projevuje cvakáním, jak do něj vačka (zdvihátko) při každé otáčce midlí.
Nenech se odradit strašením ostatních co sešrali šalamounovo ho*no. Jestli je to s rozvodem OHV, pak schození hlavy nemůže být složitější, než hlava na favoritu. Budeš potřebovat akorát nové těsnění pod hlavou. Spároměrky na ventilovou vůli a mpomentový klíč. Obojí si můžeš půjčit od známého či kamaráda, jelikož je ptořebuješ až na konci opravy zhruba na dvě hodiny. Navíc, pokud máš startovací kliku, bude seřízení ventilových vůli snadné.
[Wiku]
(23.5.2015 21:58:16)
Ak mi budú sedieť vôle ventilov (ani riadne neviem, ako ich zmerať) a stále to pojde na tri valce, tak asi zhodím tú hlavu. Teda ak nie je šanca nejako rozhodiť poradie otvárania ventilov. Viem momenty (známy automechanik má kľúč doma, možno mi s tým aj pomôže), viem poradie uťahovania ventilov, viem vôle ventilov. Len neviem pár ďalších vecí okolo.
[pepo1504]
(23.5.2015 19:18:51)
možný je všechno, dokud nezměříš tlaky, tak bez křištálové koule nic dalšího nelze poznat
[monty]
(23.5.2015 19:06:59)
A je to možné, že by tie ventily mohli byť podpálené už po 68 000km? Inak čo som čital, pri podlpálených ventiloch vraj býva problém so štartovaním. Mne to chytí hneď ako sa zatočí štartér, či za studena alebo za tepla.
[pepo1504]
(23.5.2015 19:04:18)
pokud jsou ventily podpálený, tak musí hlava dolů, zafrézovat sedla a zabrousit ventily.
Pokud je špatná pouze ventilová vůle,stačí seřídit a bude to dobrý.
[monty]
(23.5.2015 19:00:57)
Napadlo, ale potreboval som voz schovať do garáže, vonku stále prší. Chystám sa to otvoriť keď bude lepšie počasie. Stačí povoliť iba tri šróby a dekel je dole.
Teraz stále hľadám niečo na internete a narazil som na "dekarbonizáciu vodou".
Strašne to chvália, ale mne to príde ako volovina.
Postup:
vyhnať motor na 3000ot a rozprašovačom striekať vodu do karburátoru pred klapku, cca 2 litre vody
vraj by tá para mala vyžrať všetok karbón v spaľovacom priestore
Viem, že para, resp horúca voda dobre odstraňuje mastnotu, ale nemôžu mi odpadnuté kusy karbónu narobiť ryhy vo valci?
Nie sú to aj prudké zmeny teploty?
[pepo1504]
(23.5.2015 18:57:04)
a zkontrolovat ventilový vůle vás nenapadlo?
[monty]
(23.5.2015 18:37:57)
Ďakujem za rady.
Neviem čo s tým robil pôvodný majiteľ, ale k autu mi priložil náhradu olova na ochranu sediel, ktorá sa leje do benzínu. Hádam to tam pravidelne dával.
Pokúsim sa zohnať si ten barometer. Inak, kabeláž som menil hneď na začiatku, dal som nové BRISKy, vyčistil som rozdeľovač, kladivko je tieže nové. Preto som sa zameral na ventily.
Dnes som spravil nasledovné:
Zhodil som kryt, prezrel som, či nie je niečo poškodené. Skúsil som to pretáčať kľukou a všetko bolo pohyblivé. Na chvíľu som to naštartoval. Keby boli nedajbože v prdeli krúžky alebo diera v pieste, tak by sa malo odtiaľ kadiaľ tečie olej dymiť, či sa mýlim?
Nahodil som naspäť kryt. Trocha som pridal, držal som to v cca 3000ot/min. Vytiahol som fajku na ten valec, ktorý nejde. Bolo poznať pokles otáčok ale na voľnobehu (cca do 1000ot/min) už pokles poznať nebolo. Postup som opakoval, stále rovnaký výsledok.
Môžu to teda robiť tie ventily? Zapaľovanie vylučujem. Mohla by to robiť zmes? Je trochu bohatšia.
[pepo1504]
(23.5.2015 17:48:57)
Jen drobnej tip. Tipuji podpálená sedla ventilů. Tyhle motory nebyli uzpůsobené pro provoz na bezolovnatý benzin. Tak je klidně možný, že tomu dal někdo pokouřit na klasický natural.. :-)
[Sonic X]
(23.5.2015 15:22:14)
Áha tak on už to je veterán.. :-D No jo, tak si hrej.. :-)
[Sonic X]
(23.5.2015 15:16:00)
Udělal bych to jako LADIS nebo KRF.
[monty]
(23.5.2015 12:30:13)
chce to postupně zjištovat co se v motoru děje, ne hned sundavat palici a tahat ven ventily, děláš to prvně a něco beztak pokurvíš... Ano, každý dobrý vrtal se na něčem učil, ale třeba nad náma mladýma stal aspoň známej jezeďák, dílenskej praktik.
[krf]
(23.5.2015 12:13:03)
Takže jinak. Ty potřebuješ nejdřív ze všeho diagnostiku toho, proč ten motor jede jen na 3 válce a ne od nás pomocí křišťálové koule věštit, zda to je ventilama nebo něčím jiným a fantazírovat o shození hlavy a tak podobně. Nejprve si přejdi zapalování, zda vše funguje jak má. Potom si někde vypůjč manometr a přeměř ty tlaky, zda opravdu je to tak, že jeden z nich je hin. Pokud ano, pak si sežeň měrku a podívej se na vůle ventilů a seřiď je na tabulkové hodnoty. Dále nastavit karburátor. Aby motor neměl tlak kvůli tomu, že má špinavé ventily od karbonu, je prakticky nesmysl, to snad ani, že by se s tím autem po celou jeho dobu jezdily výhradně minikrátké trasy od baráku na hřbitov a zpátky.
[ladis]
(23.5.2015 11:20:23)
jinak čištění ventilů od úsad pokud se nepřidírají ve vodítkách, je spíše estetická věc než funkční. Skoro byhe řekl, že podhuštěné kolo o 0,5 atm má větší vliv na funkci vozidla, než nějaká troška karbonu na dříku ventilu.
[maspe]
(23.5.2015 10:24:36)
když si něco pořídím, tak si k tomu seženu uživatelský manuál a pokud se v tom chci hrabat, tak i servisní manuál. Často si toto seženu ještě před tím, než to koupím, protože se třeba dozvím, že mne čekají investice, které nikdo nepředpokládal - například hodně stroujů mají časový interval na výměnu gumových částí brzdového systému.
Vrtačku s momentem - to je dobrá sranda, to je jako povolovat matici zednickým kladivem. Momentový klíč stojí v levné funkční variantě pětikilo, a dá se s ním předejít velkým škodám.
To co popisuješ, je zabrušování ventilů, nikoli čištění. A dělá se standardně se sundanou hlavou.
Hlava při montáži má předepsaný postup - i pořadí dotahování jednotlivých šroubů a síly na jejich dotažení.
Každopádně je vhodné začít kompletním správným nastavením, pak teprve řešit další věci. Malou kompresi může způsobovat i malá vůle ventilu.
[maspe]
(23.5.2015 10:21:02)
Ahoj, jen jsem koukl na inzerci a hned na 1. stránce jsem našel 3 inzeráty s díly z rozebranejch dacii a motory ¨běží¨prej. To by asi šlo sehnat i u Vás,ne? A myslim že celej jetej motor by vyšel za docela levno.
[Lewis]
(23.5.2015 9:22:04)
Nazdar. Řekl bych, že je ještě brzy na stresování se shazováním hlavy a zabrušováním ventilů. Doporučoval bych nejprve dát do pořádku zapalování. Teda kontakty v rozdělovači. Odtrh kontaktů, předstih. Víčko rozdělovače a palec. Zapalovací kabely. Svíčky, vzdálenost elektrod 0.5-0.6mm. Pak se vrhnout na seřízení vůlí ventilů. Jestli i potom to půjde na 3 válce tak shodit sací a výfukové potrubí a poslechnout při protáčení motoru klikou, jestli některý ventil při kompresi slyšitelně syčí. Hlavně u toho válce, který ti nepálí. Když jo, tak hlava dolů a zabrušovat nebo při větším poškození vyměnit ventil a zafrézovat sedlo. Pokud nesyčí a přesto válec zjevně nemá tlaky tak to nebude způsobeno ventily. Budou v pánu kroužky, píst a válec. To už asi nemá cenu opravovat. I s vyběhaným válcem by to ale mělo jet na všechny 4 jen volnoběh bývá nepravidelný a emise nejdou pořádně seřídit. Na emisích ti to pak při snaze dostat to na tabulkové hodnoty rožeštelujou tak, že s tím nejde kloudně jet a je třeba to poštelovat zpátky.
[Zahradník]
(23.5.2015 8:32:09)
Nemám v pláne zabrusovať sedlá ani ventily, jednoducho potrebujem odstrániť karbón, ktorý je nachytaný na ventiloch.
[pepo1504]
(23.5.2015 8:28:40)
Takže si to zhrňme, nemáš ani základné skúsenosti, nemáš ani základné náradie a chceš zabrusovať ventily, k čomu je treba v horšom prípade fréza na opravu tvaru sedla a v každom prípade T držiak na zabrusovanie ventilu - k tomu treba mať navyše aj grif v ruke, nedá sa to len tak točiť bez rozmyslu. A ked to nemáš v ruke, tak bez momentového kľúča ani tú hlavu nedáš späť poriadne.
Zaplať si nejakého dedu, ktorý robil mechanika, nech to spraví a pozeraj sa, čo bude robiť. Sám sa do toho nepúšťaj, lebo to nespravíš poriadne.
[Jean]
(23.5.2015 8:20:51)
Ako písal [ladis] - skúseností so štvortaktmi mám málo a áno, mám to viacmenej na učenie. Dať to na značky ma ani za svet nenapadlo, nebojte sa.
Ešte som hľadal na nete a našiel som uťahovacie momenty hlavy a vôle ventilov za studena a za tepla. Je tam aj zoradenie ventilov.
Času mám ja dosť. Priamo mi môže pomôcť dedo, keď sa tomu venoval tiež. Sused je automechanik, ale chodieva do zahraničia, preto sa pýtam tu.
Už som spravil viac vecí, ku ktorým by som potreboval znalca a podarilo sa to spraviť vždy, aj keď to niekedy dlhšie trvalo. Ako to zhodiť vie asi každý, ako to nahodiť - na to by som prišiel možno sám. Ale neviem či je vhodné to robiť brúsnou pastou, alebo či je lepšie to nechať odmočiť v nafte, na každom fóre som sa dočítal niečo iné.
Už som pochopil, že je to asi zložité vysvetliť v pár slovách, ale stačí mi keď mi poradíte, čomu sa vyhnúť.
[pepo1504]
(23.5.2015 7:54:08)
Sonic x - Napřed čti, mysli a pak piš. Tazatel mluví o Dacii 1300 r.v. cca 1980, takže sehnat příručku tak na aukru. Prodejce taky bude shánět těžce neboť to byla Mototechna n.p. ( národní podnik) nebo Tuzex.
Nicméně se pokusím příručku najít a naskenovat nutné pasáže. Tak se jestli to opravdu potřebuješ ozvi do vzkazů...
[Daanda]
(23.5.2015 7:53:25)
Dacia 1300 je motor OHV, tedy vačka v bloku. Hlavu lze sundat a zase nandat bez nebezpečí změny časování. Nutno ještě minimálně sehnat těsnění pod hlavu a pod výfuk; nevím z hlavy, jestli nejsou taky gufera na vodítkách. Asistence znalého nezbytná....
[.]
(23.5.2015 6:52:59)
To je tak, když chce někdo ušetřit a koupí si Dacii. Nakonec všem zbudou jen oči pro pláč.. Netuším proč stahuješ kalhoty, když brod je v nedohlednu. Nejdřív projdi tlaky ve válcích pomocí manometru a pak konej dál.
Nicméně, potřebuješ montážní knížku, kde budou údaje jako jsou utahovací momenty, vůle ventilů, atd. Zkusil bych napsat výrobci a nebo servisu, který se těmito auty zabývá, neměl by být problém u nich příručku sehnat. Poloha ventilů vůči klice je pevně dána rozvodovým ozubeným řemenem či řetězem, snad tam nemají královský hřídel.. :-D Ta poloha je vyznačena na hnacím a hnaném kole rozvodového řetězu/řemenu. Na použití akuvrtačky místo momenťáku zapomeň. Nehledě na to budeš možná potřebovat nějaký přípravky.
Pro lajka je toto neproveditelná operace, pro zručného kutila to takový problém nebude, ale bude to pro něj dost trápení a takový člověk to povětšinou dělá proto, že chce. Stráví na tom mraky hodin času, utratí spoustu peněz za nářadí a ve finále ho to vyjde dráž než v oprava v servisu. Bejt tebou tohle strčím do servisu a čas a energii věnuji něčemu, čemu fakt rozumím a co mi vydělá prachy na ten servis..
Nechť tě provází síla..
[Sonic X]
(23.5.2015 1:09:05)
Evidentně máš naprosté minimum zkušeností, takže bych se do toho sám nepouštěl a zkusil si sehnat kamaráda automechanika, něco mu dal bokem a koukal pod ruce a ptal se. Ono to sice na těhle starých verglech většinou až tak složité není, ale pokud tomu nerozumíš, jako že při vší úctě a bez urážky bohužel nikoliv, tak se do toho raději sám nepouštěj - pokud to teda nemáš jenom na učení a na hraní a je ti jedno, jestli to ještě někdy bude jezdit. Jinak vrtačka s nastavováním momentu ti fakt moc nepomůže a na zabrušování ventilů (pokud je to ventilama a ne třeba kroužkama nebo dírou v pístu či kdo ví čím ještě...) musí bohužel opravdu hlava dolu. Postup přes web začátečníkovi lze ale fakt těžko vysvětlit. Zkus se nejdřív naučit nastavit vůle na ventilech, jak píše Jad, pak se teprve pouštěj do věcí jako shazování hlavy a pod.
[ladis]
(22.5.2015 23:02:54)
Doporučuji autoservis !
[Klouzek]
(22.5.2015 22:45:43)
15" gumy na 14" diskach - proc ne, pokud je nebudes chtit nafoukat a smiris se s tim, ze se budou po ceste zouvat:-) To snad nemyslis vazne...
[Jad]
(22.5.2015 22:21:40)
Nez se pustis do sundavani hlavy, zkus sehnat manual (jak uz bylo receno) a podle neho nastavit ventilove vule.
[Jad]
(22.5.2015 22:16:56)
Nechcem rýpať, ale nepíš mi tu, že ty sa nikdy nikoho na nič nepýtaš. Ja nie som profesionál v týchto veciach, ale chcem sa niečo naučiť a viem, že sú tu ľudia ktorí mi poradia. Zatiaľ som sa venoval iba dvojtaktom. Po rumunsky bohužiaľ neviem, mám doma 17 stranový manuál a tam sú písané iba základné veci. Zas tak blbý ako si myslíš nie som. Keby som bol sprostý, tak sa neviem opýtať ;-)
Teraz k veci.
Mám vŕtačku, kde sa dá nastaviť moment sily. Myslím, že sa to dá použiť.
Dedo mi hovoril, že kedysi na traktoroch čistili ventily brúsnou pastou. Ale neviem presný postup. Vraj naniesli pastu a ventilom otáčali. Ale hovoril to tak, ako keby nemali ani zhodenú hlavu. Nie som si istý.
A ak si na zhadzovanie hlavy nakoniec netrúfnem, tak budem musieť vyskúšať tie aditíva alebo nejaký vlastný postup.
Keby mám pár stoviek eur navyše, tak sa nebabrem s motorom z Dacie, ale bohužiaľ.
Btw, aké máte skúsenosti s 15" gumami na 14" diskoch? Vraj sa to dá skombinovať?
[pepo1504]
(22.5.2015 22:16:44)
budu se opakovat - divím se že si někdo pořídí takový vergl a nesežene si k tomu manuál. Jestli se v tom chceš hrabat, sežeň si k tomu návod. Rozebrat i složit to jde intuitivně, ale chce to mít zkušenosti a používat hodně hlavu. Tady očividně padají naděje na úspěšné provedení hned na první podmínce. Na montáž hlavy jsou předepsané postupy, utahovací momenty (momentový klíč máš?), když je hlava dole zabrušují se ventily, pokud netěsní, když je to špatné opravují se sedla ventilů, aj.
[maspe]
(22.5.2015 21:41:10)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (6), 0,234 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 30.11.2024 5:15:19