Příspěvků: 32, poslední: 3.3.2016 16:19:3062204.Informace
Ahojte,
niekde som zapatrošil podložku pod spojkový koš a neviem sa dopátrať k rozmerom, neviete niekto z hlavy? JAWA 638, veľký spojkový koš (ilustračné foto http://jenikovo.wz.cz/Foto/Full/350-5Q/350_5Q_12.JPG) Díky...
Ota > samosebou je vzdy lepsi, kdyz je to "strojarsky spravne", tedy ze optimalne neklouze ocel po oceli, ale po nejakem "samomaznem" materialu (bronz, mosaz, ruzny "berusky" s uhlikovejma vsadkama). Takze kde to jde, je to prakticky idealni reseni.
Kde to nejde, je mozny dat ocel na ocel ... nicmene opet je lepsi, kdyz jedna je pevnejsi a druha mekci. Takze v nastrojich bezne pouzivam kombinaci ve hmote prokaleny nastrojovky a nejaky bezny konstrukcni oceli, treba St52, nebo klidne C45 s nejakou povrchovou upravou.
No a pak jsou pripady, kdy ani tohle nejde. Typicky ulozeni strizniku ve vodici desce. Oboji je prokalena nastrojovka, strizniky byvaji sice tvrdsi, ale nepatrne (striznik treba HRc 62, vedeni HRc 58). A taky to jde. Ale pozor!!!
Cim vic se vzdalujes tomu optimalnimu stavu (= bronzova vlozka), tim narocnejsi je to na mazani - to je totiz jediny, co dokaze zabranit zadreni. Tam, kde je ocel na ocel to proste musi bezet s olejovou/tukovou mezivrstvou, jinak to neni otazka "jestli se to zadre", ale "jak rychle se to zadre". Takze ty strizniky nad vodici deskou se primo koupou ve vanicce oleje a diky tomu, ze delaji pouze axialni pohyb, si pri kazdem zdvihu obnovuji olejovou vrstvu. Jakmile by se to ale melo otacet, bez tlakoveho mazani by to pravdepodobne neslo.
Tolik vsuvka od strojarinou se ziviciho elektrikare pro jawama posedlyho pravnika ;-)
[Sim]
(3.3.2016 16:19:30)
Hlade: z toho si nic nedělej, jsem na tom úplně stejně :-)
[Marlboro]
(2.3.2016 16:45:40)
Marlboro: Asi už u mě skleróza překročila rozumnou mez a pletu si to s panelkou...
[Hlade]
(2.3.2016 12:15:51)
2,6mm a kola mám v ose, ale dík značím si
[gargamel]
(2.3.2016 11:26:01)
ty podložky jsem měl dvě 2,6mm a 2,8mm, na čz jsem potkal zatím jen 1,8mm
[maspe]
(2.3.2016 10:16:44)
Sice nejsem strojař, ale vždy jsem měl za to, že u kluzných uložení by měl být jeden z materiálů měkčí, než druhý, což by právě svědčilo ve prospěch bronzových futer, která se také užívají u futer předlohového hřídele převodovky, futer kyvky, pouzder kluzáku přední vidlice (bronz, hliník, pertinax, plast). Co na to páni strojaři?
[Ota]
(2.3.2016 9:10:28)
Mám doma starší koš z 634, ten má bronzový střed. Minulý rok jsem kupoval novovýrobu a tam už bronz nebyla.
[Bakoun]
(1.3.2016 22:57:37)
Hlade: ten koš je s jehlovým ložiskem je milánka. Zkoušel jsem to taky, ale nepodařilo se mi zajistit výroby atypickýho čepu pro jehly v potřebný tvrdosti. Upřímně jsem na středu jsem nikdy nic jinýho než bronz neviděl, ale co jsem koukal na nějaký fotky po eshopech, tak tam je střed ve stejný barvě jako okolí, takže asi tam bude opravu ocel. Co bylo dřív netuším, ale fotka koše z jeníkových stránek je z jeho prototypovýho pětikvatlu, takže bych sázel na to, bronz byl dřív a spíš ta ocel je až poslední dobou. Moje 638 z 85 roku měla původně 638 spojku s bronzem, pak v r. 2000 634 spojku na bronzu, teď mám zase 638 na bronzu a u starších dobových košů (panelka/kejvačka) jsem taky nic jinýho než bronz neviděl. Je ale očividný, že se dělalo oboje, otázka je co bylo dřív. Na to by nám mohli odpovědět lidi jako monty, Míra Toušek z etovaru a podobní, který se v tom pohybujou a vědí. Tímto se tedy omlouvám (ač neznalost neomlouvá), sypu si popel na hlavu a uznávám, že jsi měl taky pravdu.
[Marlboro]
(1.3.2016 22:39:53)
To je spojkový koš z Milánkovy 350 natý fotce
[Gepin]
(1.3.2016 22:36:39)
Než to napíšu tak mě utlučou důkazama :D Ale svuj motor kvůli tomu rozebírat nebudu abych dokázal že tam bronz není :D
[Hlade]
(1.3.2016 22:14:13)
Marlboro: No fakt ne :D Vim že ve starších to je běžný ale v osmičkvoým koši ne ;) Teď koukám po netu a asi se to taky někdy dělalo... No asi zlevňovací úprava :D
Varianta s ložiskem tutaj: http://jawamania.info/Files/moto/212881/NP1040233.JPG není to náhodou tvoje práce Marlboro?
[Hlade]
(1.3.2016 22:13:02)
Taky jsem v osmičkovém koši nikdy neviděl bronz!A těch motorů jsem už udělal dost!
[gryzzlik]
(1.3.2016 21:55:47)
V osmičkovým spojkovým koši je uložení v bronzu.U někoho semito uložení líbilo že místo toho měl ložisko ,jen nevím jak jeto dělaný
[Gepin]
(1.3.2016 21:55:03)
Hlade: mluvíme o tom samým? Nechce se mi věřit, že zrovna ty bys neviděl nikdy na spojkovým koši bronz :-)
[Marlboro]
(1.3.2016 21:31:04)
Tak to jo. V osmičkový spojce jsem nikdy bronz neviděl, vždycky ocel na ocel. Jak je to u čtyřkový to nevim. Nicméňě to s těma vůlema platí i tak.
[Hlade]
(1.3.2016 21:19:25)
Hlade> Presne ako napísal Marlboro.. a ocel by mala stačit podľa mňa, samozrejme nemám to upichnuté z blatovej gulatiny, uvidím čo pošle sesa,,, teda až pošle :-D
[gargamel]
(1.3.2016 21:11:10)
Hlade: bylo myšlený pouzdro přímo ve spojkovým koši (to je bronzový) ne rozpěrnej čep na hřídel. To jen pro upřesnění
[Marlboro]
(1.3.2016 20:55:05)
Víš o tom že ta podložka by měla bejt kalená a broušená? Je bezpodmínečně nutný aby byly její plochy perfektně rovnoběžný jinak to bude ohejbat hlavní hřídel. A to pouzdro by mělo bejt taky ocelový. Jestli je tam bronz tak je to nějaká lidová tvořivost. Na hřídel převodovky by mělo jít pouzdro nastrčit s co nejměnší vůlí a pouzdro v koši by mělo mít mírnou vůli, řekněme do pěti setin.
[Hlade]
(1.3.2016 20:28:41)
Podložku som vytočil dneska, sedí perfektne,,Zohnal som druhý koš... v porovnaní s tým mojím je prúser tu.... medzi hriadeľ a bronzové futro strčím menším násilím spárovú mierku 0,10 a ľahko 0,05, keď chytím celý kôš tak na koncoch lieta milimeter dovnútra-von... oproti zánovnému rozdiel jak sviňa, a tipujem, že to bude aj zdroj vibrácií čo som tu riešil pred pár dňami,, díky moc a cenné rady!
..futro tvoriť nebudem, nemá to význam keď sú zuby koša ostré :(
[gargamel]
(1.3.2016 19:42:13)
jak napsal Ota, ale nutno podotknout, že ani novej koš není úplně bez radiální vůle, jak bysme si přáli, ale 2 mm je opravdu hodně. Bronzový futro koše je stočenej bronzovej pásek, resp. futro s dělící rovinou. Vybrat nějaký vhodný se určitě dá, ale je pak nutný ho dotvořit na správnej rozměr. V Jawa kšeftě ho ale nekoupíš, spíš ve speciálcce jako exvalos a pod
[Marlboro]
(1.3.2016 18:49:18)
To je strašná vůle. Skoro mi to připadá, jak kdybys v tom koši neměl vůbec to bronzový futro. Jak jsem napsal, koš by měl jít na hřídel nasunout lehce, bez odporu, ale taky bys neměl cítit žádnou radiální vůli, takže vůle je přípustná dle mého názoru max. v řádu desetin mm. Takže buď si sežeň jinej koš anebo (pokud je jinak koš dobrej), tak si nech do něj vytočit nový futro (nevím, jestli se prodává futro samostatně).
[Ota]
(1.3.2016 15:33:35)
Ano meakulpa O:-) Keď chytím spodok a vrch koša tak chodí na hriadeli cca dva milimetre (milimeter voci osi kolmo na hriadel).. Len ma znepokojuje trosku ta vola a neviem ci neni pasee bronzove puzdro
[gargamel]
(1.3.2016 13:43:50)
gargamel: Takže jsi myslel radiální vůli? Koš by měl jít na hřídel nasadit snadno, suvně, ale vůli do stran bys měl pociťovat minimální, spíše žádnou.
[Ota]
(1.3.2016 12:41:20)
Myslel som vôlu hriadeľ voči bronzovému púzdru, teda celá spojka voči hriadeli
[gargamel]
(1.3.2016 10:55:44)
A ještě drobnost, vejškou tý podžky se nastavuje vzájemná rovina řetězovejch kol primárního převodu. Dohánějí se tím tolerance uložení klikovejch ložisek proti zbytku převodovky.
[Hlade]
(1.3.2016 10:54:30)
fuha jednu sem nasel a tak rozměr 36,23x17,40x2,60
[SESA]
(1.3.2016 10:50:10)
Jestli myslíš axiální vůli mezi vnějším a vnitřním spojkovým košem, tak ta se nikde neudává, ale měla by být co možná nejmenší, při zachování volného pohybu obou dvou košů vůči sobě. Samozřejmě, že tam ale jistá vůle být musí, aby nebyly oba dva koše k sobě na pevno přitaženy a spojka tím pádem vyřazena z funkce.
[Ota]
(1.3.2016 10:08:35)
A ešte otázka aká môže byť maximálna axiálna vôla na koši? Dik
[gargamel]
(1.3.2016 9:02:31)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (6), 0,141 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 28.11.2024 13:32:17