Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 30, poslední: 13.10.2016 11:03:1563511.Informace
Zdravím nedávno se tu řešily benzíny s vyšším oktanovým číslem.
http://jawamania.info/poradna/detail.aspx?questionid=63458

Mě by jako laika zajímalo kdybych dával "lepší benzín" do Jawy (např: verva100) jestli je nutno hýbat s předstihem? Díky
[Klouzec] > i Yama R1 muze byt ve stavu, kdy pojede jako Jawa :-D [Sim] (13.10.2016 11:03:15)
To už není žádná novinka a možná to tady už bylo [ventil] (12.10.2016 16:35:59)
No horší je, že se zřejmě stahují černá mračna nad Naturalem 95.
Můžete si počíst zde: http://www.styl.severoceskydenik.cz/auto/nove-palivo-e-10-v-cesku-ma-od-roku-2019-nahradit-natural-95.html
[bartoň] (12.10.2016 16:18:51)
Snad každý mate kousek pravdy. Ale taky se každý trochu mýlíte. U motoru je vždy zjišťován nejlepší průběh předstihu vzhledem k dosahovanému výkonu. Ve všech režimech. Použije se palivo s vysokým oktanovým číslem. Výsledkem je nejlepší nejefektivnější křivka předstihu. Nad tuto křivku nemá smysl předstih zvyšovat - výkon klesá a namáhání zbytečně narůstá. Píst zbytečně dlouho přetlačuje hořící směs. Pak se zjišťuje oktanový nárok motoru. To je takový počet oktanů, kdy motor s ideální křivkou předstihu neklepe v žádném režimu otáček a zatížení. Vyjde třeba 98. Ale těch 98 oktanů je potřeba jen v určité oblasti, kterou můžeme obětovat. Tak předepíšeme použití 95 oktanů a v dané oblasti snížíme předstih napevno nebo s využitím čidla klepání. A to za cenu mírného snížení výkonu v dané oblasti. Pak do hry ještě vstupuje ekologie kdy pro potlačení nežádoucích prudkých nárůstů emisí NOX ... v některých oblastech charakteristiky tu oblast záměrně předstihem a bohatostí ořízneme, abychom tam snížili spalovací teplotu a pod. Tenhle koloběh můžeme opakovat a opakovat a ladit tak optimum. Pokud Potřebujeme hodně oktanů v širším spektru charakteristiky a není marketingově účelné předepisovat vysokooktanový benzín, tak se sníží kompresní poměr a motor se udělá na 95.
Řízení předstihu má smysl I u dvoutaktu. Křivka se ale musí hledat výše uvedeným způsobem. Důkazem užitečnosti řídit předstih je moje 639 kdy nejvyšší výkon dosahuje na předstih pouze cca 2,2mm ale ztratila citelněji spodek v oblasti do 1500 ot/min a malilinko střed kolem 2500 ot/min.
Vysokooktanové benzíny a jejich vliv. Předně je potřeba si uvědomit, že benzín jsou nejrůznější směsi nejrůznějších složek. Oktanové číslo popisuje mez klepání v jednom režimu zkušebního motoru. Reálný motor se dvěma různými benzíny se stejným okt č. se může chovat pokaždé citelně odlišně nejen co do klepání. Vliv má podíl jednotlivých složek a tzv destilační křivka. To jest kolik % se odpaří při jednotlivých teplotách 40-200°C
[Zahradník] (12.10.2016 14:30:42)
Správně a proto si Klouzimírku na plácku vedle svojí JawaChaty udělás malou rafinerii kombinovanou s ropným polem a budeš prodávat panenský benzín pro naše stroje,.. [Roadrunner] (12.10.2016 12:05:26)
Já bych tuto debatu završil názorem, že Jawa nikdy nepojede jako Yamaha R1, ale kvalitním benzínem bez ekosraček docílíme větší životnost simerinků, gumiček v kohoutu a čistotu karburátoru. [Klouzec] (12.10.2016 11:15:59)
Z praxe môžem ku tomu povedať toľko, že po natankovaní 100 oktánu do babetty som nevyšiel "testovací kopec". Predstih som zväčšil a vyšiel som ho normálne ako vždy. Čiže 100 oktan horel pomalšie a potreboval väčší predstih. Na Jawe som to ešte neskúšal [Milos634] (12.10.2016 10:55:25)
Roadrunner: jo, v tom máš asi pravdu, že před/přesně v horní úvrati není z dalších důvodů nejšťastnější, ale z hlediska účinnosti dle stavového diagramu potřebuješ dosáhnout maximálního tlaku - nejsem motorář, spíš fyzik. [JZ] (12.10.2016 10:12:43)
Začíná se to svrhávat do debat na téma Oleje a spol, jestli předstih 2,457*BTDC vyžene z výfuku víc pavouků, než 3,648ATDC.. když dneska je tolik odborníků na všecko.. školy nestíhají chrlit odborníky na jaderné ponorky, jawy, a jiné vergly.. :) [Roadrunner] (12.10.2016 9:54:05)
JZ: No vidiš a my se vždycky učili, že vrchol expanzního tlaku má být xx stupňů za horní úvratí... asi jiná doba :) Pokud máš nějaký stabilák se stokilovým setrvačníkem, tak proč né.. klidně i před horní úvratí.. [Roadrunner] (12.10.2016 9:51:49)
Vzhledem k necitlivosti cvajtaktu na predstih je celkem zbytecny o tom uvazovat. Zvetsuje se u starejch ctyrtaktu s malym kompresnim pomerem, pri kterym dnesni benziny horej pomalu, takze jdou plameny do vejfuku, modra chrom na kolenech, podpalujou se ventily atp.. V extremu se do benzinu pridava nafta, nebo olej. Ale u Jawky na to zas v klidu zapomen. ;) [Davy_] (12.10.2016 9:34:13)
Roadrunner: Podle toho, co vím, tak obráceně, je snaha udržet co nejmenší předstih před samovolnou detonací. Jak jsem již psal - k hoření by už nemělo dojít poté, co píst překročí horní úvrať - nedojde k využití mximálního konstrukčního tlaku a tím ke snížení účinnosti. Na druhou stranu, pokud píst ještě stlačí již plně vyhořelou směs, energetická ztráta není taková a je podstatné zabránit klepání, kdy trpí celý klikový mechanismus. [JZ] (12.10.2016 9:25:05)
Bakoun: Přesně tak to funguje.. je snaha za normálních okolností udržet CO NEJVĚTŠÍ předstih.. měření detonací funguje malinko složitěj, měří se jenom v určitých polohách kliky, aby se nebraly "detonace" od toho jak všechno kolem mlátí - každý blok motoru i samotné čidlo má svoji rezonanční frekvenci laděnou pro konkrétní kus železa. Předstih se posléze zmenšuje při vyšším zatížení, teplotě motoru a dalším.. Nicméně u dvoutaktů s už tak relativně malým předstihem není moc prostoru pro kocekce.. i když taková jednoválcová 350... :) [Roadrunner] (12.10.2016 9:15:57)
Kdyš skončil speciál tak jsem přešel na 95 a na výkonu to bylo znát celkem dost.Mam panelku 559.Ten 100oktanovej jsem nezkoušel ale myslím že půjde líp za plynem.Samozrejme jak kterej motor.Kazdopadne prez zimu jedine 100oktan.Dnešní kvalita brnzinu je bídná a o bio sloškach nemluvě špatně pak váze na sebe olej.Hold skončila doba kdy jsme měli benzin do motorovky celou sezonu.Teď Max 3 měsíce.Dekujeme pane a Babiš😈 [Viktor] (12.10.2016 9:04:33)
Mám za to, že na stránkách o olejových mýtech tvrzení, že benzín s oktan. číslem má pomalejší dobu hoření, vyvraceli. Jestli ono to nebude spíš tím, že modernější auta mají senzor "klepaní" a nastavují předstih co největší před tou hranicí. A jelikož oktanové číslo udává "jen" odolnost proti detonacím, tak řídící jednotka nastaví větší předstih... Opravte mě, jestli se mýlím. [Bakoun] (12.10.2016 8:35:25)
Já běžně jezdím v 579 Natural 95, ale jednou jsem tam zkusil jednu nádrž Naturalu 101.
S předstihem jsem samozřejmě nedělal vůbec nic. O nějakém zvýšení výkonu nemůže být vůbec řeč, ale zpozoroval jsem, že mi klesly volnoběžné otáčky a při volnoběhu měla snahu chcípat. Na přidání plynu byla taky trošku pomalejší. Tak jsem se vrátil k N95 a volnoběh zase OK. Natural 100 natankuju jen před zimou, kdy motorka stojí v garáži, tak ať je v karbecu benzín bez těch biosložek.
[jc] (12.10.2016 6:35:40)
Prémiové palivo (Verva 100 nebo to samé z OMV - mělo by to být stejné palivo původem z Rakouska) kupuju do všeho, s čím jezdím minimálně. Neřeším oktanové číslo, předstih ani výkon, cenový rozdíl je zanedbatelný. Údajně by nemělo obahovat povinnou biosložku. Možná je to jen placebo efekt, ale nemám problémy s ucpanými kohouty, karburátory atd. Starty i po delší době jsou vcelku bez potíží. Dá se polemizovat o tom, zda to má smysl, ale Jawě rozhodně neublíží.
http://auto.idnes.cz/odpovedi.aspx?t=BENZINA
[jc3] (12.10.2016 0:37:59)
Krizoň IV: mám za to, že pro maximální účinnost by plného prohoření měla směs dosáhnout v okamžiku horní úvratě pístu, takže při výrobních tolerancích a vyváženích Jawy je vliv OČ na výkon zanedbatelný až neměřitelný... [JZ] (11.10.2016 23:13:30)
Začátkem 70. let se prodával Normal 80 okt.(2,10 Kčs) Special 96 okt. (2,30 Kčs) a Super 96 okt.(3,- Kčs). V šedesátých letech měl Normal kolem 63 oktanů. V roce 1978 se zrušil Normal a za něj byl 90 oktanový Speciál.
Takže naše staré Jawy jsou konstruované na 60 - 80 oktanový benzín a dávat do nich prémiová paliva je jako házet perly sviním.
[holdas] (11.10.2016 23:06:21)
Krizoň IV.:
Ale samozřejmě, že většího, nikoli nižšího.
Nezkoušej si vytvářet pseudoteorie a podívej se do odborný literatury.
[Venca_n] (11.10.2016 23:05:18)
Roadrunner: Snad nizsiho predstihu, ne ? Ciste teoreticky muzes dosahnout vetsi komprese smesi tim ze ji zapalis pozdejc, cehoz docilis tim ze snizis predstih. Jinak s tim ze to v praxi nebude mit vliv souhlasim. [Krizoň IV.] (11.10.2016 22:40:56)
Do takové sekačky když se dá směska meťáku, nitrometanu a promázne se to ricinem, to pak bere aj krtince... [Roadrunner] (11.10.2016 22:26:51)
Propeller477: už neseká pampelišky? [krf] (11.10.2016 22:21:29)
Jestli ono zakopaný pes nebude v tom, že větší oktanové číslo tj vyšší antidetonační odolnost dovolí použití většího předstihu a tím pádem teoreticky většího točivého momentu v některých provozních režimech. Ruku v ruce s tím také možnost vyššího kompresního poměru a dalších bejkáren, které toto dovolí.. Není to o tom, že se něco nutně MUSÍ, ale MŮŽE. [Roadrunner] (11.10.2016 22:07:26)
rozdíly ve stáří a kvalitě benzínu jsou dost poznat na zahradní technice. Rok starý benzín seká o něco hůř, než čerstvý. [Propeller477] (11.10.2016 22:04:59)
Jawa jede na vse ale ano bylo by vhodne zmenit predstih viz prispevky nize. [Sukin] (11.10.2016 21:59:41)
no ja bych myslenku nezatracoval. Pokud je motor v OK stavu, mirne zvetseni predstihu proti tabulkove hodnote o neco malo zvysi pocitove zatah ve vysokych otackach. Ale to v postate na jakykoliv cerstvy a kvalitni benzin i 95tku. Moje zkusenost rika, ze na lepsi benzin taky motor lip toci. Ono kdyz natankujes nejaky divny, horsi benzin, poznas to. Ale ten uz dneska koupis malokdy, spise kdyz vyjizdim nadrz po zime. Docela zajimave by to bylo srovnani s zapalovanim od IMFSoftu, kde si muzes tlacitkem prepinat mapy. Ale uprimne, 70% je placebo efekt a nestoji to za tu snahu. Odpoved je, ne nemusis, ale samozdrejme muzes a je mozne ze snad rozdil i poznas :-) A taky ze 100vkove benziny do jawy maji smysl jedine kvuli tomu, ze nemaji biosracku a nenici tesneni. Jinak, co se vykonu tyce, to nema zadny racionalni duvod. [Zdeněk] (11.10.2016 21:53:44)
můžeš to zkusit a pokus jsi ho měl špatně a dáš ho správně, tak to pojede skutečně líp :-D [maspe] (11.10.2016 21:42:00)
-"kvůli pomalejšímu hoření víceoktanovému benzínu musíš změnit předzápal o 1% do mínusu"- předstih je daný konstrukcí motoru, motor š781 na normal 91 se chová stejně jako na lpg, které nedetonuje a výpočetem vychází jeho oktan na 120, což je nesmysl, rozdíl je ve vydaném výkonu, teplotě hoření a poměru se vzduchem [krf] (11.10.2016 21:41:42)
Ne, není NUTNO hýbat s předstihem.
Použití paliva s vyšším OČ, než na jaký byl motor výrobcem stavěn, umožní jezdit i na předstih větší.
***
Doufám, že opět vyleze odněkud ten mamlas z Prahy a "vysvětlí", že "palivo s vyšším OČ pomaleji hoří" atd...
[Venca_n] (11.10.2016 21:32:57)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (6), 0,141 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 27.11.2024 10:39:17