Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Spůlení motoru. [Rassel](21.11.2016 19:24:52)
Příspěvků: 32, poslední: 23.11.2016 16:27:0463669.Informace
Zdravím měl bych tu dvě otázky ohledně spůlení motoru.
1. Jak se skládaly motory ve výrobně? Za studena či za tepla?

2. Skládám teď motor na Maneta 90 a v levém karteru na klice jsou dvě ložiska a mezi nima gufero. Mám dilema že při nahřátí kartru gufero zničím, tak nevím jestli to spůlit za studena (to se mi moc nechce) nebo koupit gufero VITON.

Díky.
Taky mám u dvaapůly váleček napravo a u třípade jsem dal válečky na obě strany. [longr] (23.11.2016 16:27:04)
váleček byl origo u některých 356 a myslím skůtrů? u velorexu 572 a od někoho jsem slyšel že snad v libeňáku nebo v něčem podobným, bavíme se ale o 1 válcích u dvouválce se musí blok nahřát kvůli čelu, řekl bych že u velorexu je to hlavně kvůli radiálnímu zatížení. Ale kde dávám kuličky tak stejně nahřívám, myslím že za tepla a s citem si to všechno líp sedá. Když jsem dělal motor do velouše tak jsem k řemenici dával válečkový a k zapalku kuličkový protože tam mám vape, netočí se tam pětikilovej rotor od dynamáku. [Klouzec] (23.11.2016 13:43:18)
Jin: natahovákem se motor i spůlí. Klika se vpravo chytne za závit pro rotor, při použití pevnostního šroubu jsem neměl problém... Uznávám, že u dvouválu je lepší skříň nahřát. [Peterson] (23.11.2016 13:34:30)
Ano, co jsem měl možnost dělat GO u motoru z velorexu (poslední verze z hydraulikou) tak i tam bylo u primáru válečkové ložisko. [ED250] (23.11.2016 13:32:23)
tez soudim, ze valeckove lozisko neni zadny konstrukcni problem. Z konstrukcniho hlediska, pokud vyhovuje svou unosnosti kulickove, neni duvod pouzivat valeckove (ktere nabizi samozrejme mnohem vetsi radialni unosnost). Cenovy rozdil v hromadne vyrobe je zrejmy.
Analogicky lze posuzovat i napr. pouziti dvouradeho kulickoveho loziska na prave strane u motoru 350/638, resp. pouziti dvou stredovych lozisek.
[Jeník] (23.11.2016 13:20:38)
velorex měl taky válečkový ložisko, né? [Majkl250] (23.11.2016 13:11:29)
vačková hřídel je z pohledu zatížení poněkud jiná liga než klikovka, není-liž pravda :-)? [Kosťa] (23.11.2016 13:01:41)
Kosťo válečkové ložisko je v motoru půllitra i na vačkové hřídeli. Nemyslím si, že by kvůli tomu klesala životnost. Ty motory najedou dost. [ED250] (23.11.2016 12:45:50)
Kosta: Stejne se mi to s tim valeckovym loziskem nezda. U triumfa byl pri prechodu na 750ccm problem s tim ze odchazelo kulickove lozisko na klice - bylo to moc vykonne. Nakonec to vyresili priskrcenim vykonu jinym profilem vyfukove vacky. Dneska se vykon zveda montazi puvodni vykonne vacky, a misto toho kulickoveho loziska se dava taky valeckove - pak to funguje spolehlive. Timpadem mi fakt prijde jako blbost aby bylo valeckove lozisko na kliku nedoporucene ... [Krizoň IV.] (23.11.2016 12:39:30)
Ten natahovák je hezká záležitost, ale i tak to neřeší spůlení motoru dohromady - především na dvouválu. Na jednoválu po ohřátí ložiska, nebo karteru mně to vždy pěkně padlo k sobě bez sebemenšího problému. [Jin] (23.11.2016 12:18:22)
jsou různé důvody proč konstruktér někdy použije obecně nedoporučené či dokonce nevhodné řešení. Pozdní Avie měla na výstupu z rychlostky dvě gufera za sebou, a přitom kdo tohle zkusil v konstrukční úloze ve čtvrťáku, toho docent závlačka vyrazil; vnější gufero naní mazané a jeho životnost inklinuje k nule. Servisovatelnost může být jeden z důvodů. a jestli to dali z výroby kvůli ušetření, nebo třeba kvůli vysokým nákladům na garanční opravy... kto znájet, čto? ale u našich strojů s )většinou) minimálním nájezdem je to asi fuck. [Kosťa] (23.11.2016 12:07:18)
T.A. Muzu to potvrdit, kdyz jsem daval dokupy svoji 356, tak jeden z motoru co jsem koupil na dily mel na klice puvodni socialisticke valeckove lozisko. Moc hezka vec, mam ho doma schovane (: [Krizoň IV.] (23.11.2016 11:44:33)
Padesatikonovej triumph ma na klice valeckove lozisko, a netvari se ze by mel problem s prohybanim klikovky. Ostatne na 356 se v pocatcich vyroby valeckova loziska davala, a uteklo se od toho z duvodu ceny, nikoli z duvodu nizsi spolehlivosti. [Krizoň IV.] (23.11.2016 11:42:33)
Válečkové ložisko na klice pod dynamem měly z výroby i malé kývačky 355, 356. Tedy minimálně dle manuálu, zatím jsem svou 356 nepůlil. Nejsem strojař, ale soudím, že dymanické ohýbání klikovky je u jawího motoru s výkonem 8,5k marginální problém. Případné ohýbání (je-li klika nedostatečně dimenzována) požere ložisko, čímž se časem jeho válečky změní na soudečky, nic horšího se nestane :) [T. A. Jawettsson] (23.11.2016 11:42:28)
NSU RO80 má taky z výroby wankel a funguje desítky let, ale my konstruktéři to považujeme za slepou uličku lidského poznání. Tudy ne, přátelé :-)!! moje předválečný zetka má dokonce dvě válečková ložiska a jak jsem se hezky vyvztekal, než jsem to uvedl do chodu... a jak dlouho tot tam vydrží, bůh suď. Tedy asi do smrti, naštěstí není čas ji jezdit. [Kosťa] (23.11.2016 11:27:31)
Kosťo OHC má jedno válečkové ložisko na klice z výroby a funguje dobře desítky let. [ED250] (23.11.2016 10:56:48)
klouzec: nevím, vzhledem k dynamickému ohýbání klikovky se válečková ložiska s přímkovým stykem (na rozdíl od bodového styku kuliček) na klikovku za příliš vhodná nepovažují, ale když ti to vyhovuje... já tento nápad nevyužiju z toho prostého důvodu, že motor obvykle dělám jen jednou, ale těch motorů je jaxi víc a nejen mých. [Kosťa] (23.11.2016 7:19:54)
Natahovaly obdobne monstrukce mam na 50ky a na velky. Zatim jsem delal jen jednovalce a ta prace je pohodicka... [Peterson] (22.11.2016 18:39:27)
ložiska nandavám po nahřátí horkovzduškou.Natahovák mám taky vlastní konstrukce.Čep kliky namažu olejem -jde to jak po másle.Motor dávám do kupy se starejma guferama,který měním za nový až nakonec (myšleno u J350).Jinak pracovní postup dle konstrukce konkrétního motoru. [Leopold Makumba] (22.11.2016 17:55:38)
Kosťa: ten požitek si vytvořím válečkovým ložiskem a je řekl bych ještě o 3/4 lepší :D já vím 200 ložisko, ale pak kdykoliv půlení bez přípravků. [Klouzec] (22.11.2016 17:48:58)
Jin a Peterson: ano, natahovák kliky je ten úžasný vynález. Já mám vlastní, ale třeba tady je: http://etovar.cz/cs/specialni-naradi/1940-natahovak-kliky-do-karteru-jawa-cz.html věřte že pokud děláte motor častěji než jeden za pět let, ten požitek stojí za investici. [Kosťa] (22.11.2016 17:33:34)
Teplotu nahřívání gufero přežije, pokud ho nevezmeš na hulváta plamenem. Trouba nebo horkovzduška je úplně v pohodě, žádný poškození nehrozí [Marlboro] (22.11.2016 15:37:07)
Kubo to je u některých jedinců standartní a když to nejde tak si pomoct pořádnou palicí :D [Klouzec] (22.11.2016 15:26:34)
Milos634: pravděpodobně jsi měl smůlu a prodali ti gufera určená do pračky, která toho v motoru skutečně moc nevydrží. Já takové "štěstí" zatím neměl, do všeho dávám černá gufera koupená v kamenném obchodě s ložisky a nikdy s nimi nebyl problém. Moje Čz 477 má gufera zevnitř kliky - nejdou vyměnit bez půlení, ale motor jsem půlil vždy kvůli jiné závadě, kvůli guferům nikdy - ty totiž mají díky tomu, že jsou mazána z obou stran velkou životnost. Ovšem měním je vždy když mám motor rozpůlený - stojí pár korun.

K dotazu ad 1) ve výrobě se malé motory mopedů skládaly za studena, velké nevím; ovšem snad ve všech dílenských příručkám k "velkým" motorkám je doporučeno (u dvouválce nutno!) kartery nahřát; u jednoválce stačí nahřát vnitřní kroužky ložisek - na to používám mírně upravené topné tělísko ze staré absorbční lednice (teda chce to pak fofr a kliku usadit naráz jedním šťouchnutím).
ad 2) předpokládám, že na Manetu nechceš jet cestu kolem světa, takže bych dal černé gufero a rozumně nahřál - aby se slina rychle odpařila (nikoliv odskočila, to už je zbytečně moc - guma sice snese i vyšší teplotu, ale asi se nechceš při skládání popálit)
[T. A. Jawettsson] (22.11.2016 13:16:04)
jednoválec bych eště pochopil skládat za studena natahovákem, ale rvát za studena čelo kliky u dvouválce... [Kuba z Neve] (22.11.2016 12:43:34)
Kosťa: O co se jedná? [Jin] (22.11.2016 11:05:31)
Rassel - na tvojom mieste by som tam dal FKM/Viton gufero už len kvôli tomu, že sa nedá vymeniť bez polenia keď je medzi ložiskami.

Ja som na mojej 350/634 po GO menil čierné guferá na kľuke po pár stovkách kilometrov lebo boli po smrti. Neviem či ich zožrali eko-sračky v benzíne, ale podľa tohto rozpisu NBR čierne guferá neznesú toho veľa (otáčky, teplota...)
[Milos634] (22.11.2016 10:12:17)
Kosta: natahovak kliky..? :-) [Peterson] (22.11.2016 9:41:09)
guferu teplotou nic neuděláš. Ale od té doby co mám přípraveček, je to lahoda, žádný spálený ruce, nadávky proč mi tam zase nespadla tyčka od vidliček, kurva setřel jsem těsnění... prostě nasadím, popíjím kávičku a točím klíčem. A než je kávička dopita, je spodek motoru hotovej :-) [Kosťa] (22.11.2016 7:31:37)
Gufero v pohodě vydrží 200°C, takže můžeš kartery nahřát až na 150°C a nic se nestane a při této teplotě ti tam spadne ložisko jako do kanálu. [Uďa] (21.11.2016 22:48:24)
Kartery nahrivam v troubě na 120 stupňů, gufera v pohodě, montáž snadná [Kubas] (21.11.2016 22:39:58)
Dělal jsem loni motor čz 487 a nahříval jsem karter i s guferem. Bylo obyčejné černé a přežilo to. [Jad] (21.11.2016 20:58:31)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (6), 0,109 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 27.11.2024 10:39:17