Příspěvků: 72, poslední: 28.11.2016 13:13:3363674.Informace
Ahoj, tak jsem tak zabrousil na facebok a kámoš tam prdnul fotku svýho pincka. pod tím se spustila debata, kde se každej tetelil a rozplýval jak to bylo super vozidlo a že se na tom učili řídit a jezdili do práce atd... což OK paměť je mrcha a selektivně si pomatuje to dobrý a to špatný tolik ne, a navíc tady nebylo nic jinýho. prostě ruku na srce je to krám a vždycky byl. což neznamená že na pincka nemám dobrý vzpomínky. co mně ale fakt dostalo, nějaká paní tam psala že je vyráběla a pionýr byla velká konkurence pro ostatní výrobce.
Dotaz tedy zní co bylo vlastně v 70-tých letech konkurence pionýra, myslím nejen u nás ve východním bloku, ale hypoteticky celosvětově (samozřejmně s obdobnými parametry = obsah 50ccm)??
Sory za román a díky za tipy.
M
Velkým bych se nenazýval. Zkonstruoval jsem náhradu řadícího automatu, která se výměnou jednoho dílu (kulisy) dá přizpůsobit jakékoli převodovce (3° i 4°). Například čtyřkvaltu vyrobeném úpravou originálních kol.
Jako hlavní cíl jsem si ale zadal zpracovat novou verzi webu a kromě toho mám rozdělané další prioritnější projekty. Takže nemůžu slíbit, kdy se k tomuto znova aktivně vrátím.
[Pajka]
(28.11.2016 13:13:33)
vím vím.. i jsem s vovsem hovořil, je ta cena.. ta cena.. ale nedávno sám velký pajka něco navrhoval na fb, tak snad by byl další dodavatel.. no a jak je konkurence, tak je cena
[riviera kid]
(28.11.2016 10:29:16)
Jen ta cena není moc lidová.
[Bakoun]
(28.11.2016 8:13:46)
riviera kid: vždyť čtyřkvalt a dokonce i pětikvalt je dávno vyvinutý. Dokonce do origo karterů a člověk to z venku nepozná. Vyrábí např. p Voves.
[Bakoun]
(28.11.2016 8:13:36)
zdravím vás všechny... pajko vyprdni se na to a radši vyvýjej ten čtyřkvalt :-) já už ho fakt potřebuju :-) ... sláva fichtlu
[riviera kid]
(26.11.2016 18:54:31)
Pajka:tak sa opýtaj pána Metzkera,prečo nevyrábali Mistrál.mimochodom nie si jediný kto sa s ním pozná a nielen s ním.
[Jumbo]
(26.11.2016 18:28:17)
Neříkej? Já si nic studovat nepotřebuju. Ty asi pana Metzkera znáš z těch nakopírovaných DVD, ale jinak jsi ho nikdy neviděl, co? Řekni mi, co je z toho co jsem tady napsal lež.
S panem Metzkerem se znám osobně a spolupracujeme spolu. Dál to tady rozebírat nebudu. Od tebe se člověk konstruktivního příspěvku nedočká. Diskutování je tedy zbytečné.
[Pajka]
(25.11.2016 22:37:52)
A vůbec nevím proč mě napadáš, že nic nevím. To mám podle tebe popisovat historii PS od jejich vzniku a postupný vývoj všech modelů?
Když už jsi tak chytrý, pracoval jsi v Jawě, podle všeho jsi pracoval i v PS a víš všechno, tak o tom piš nebo objektivně komentuj "natrepané" blbosti. Jinak si to nech pro sebe.
[Pajka]
(25.11.2016 22:31:15)
Rozhodne nebudem písať nezmysly o divadle Mistrál.Zdeno Metzker-konštruktér PS zmapoval históriu PS-je to na6tich CD zamerané hlavne výrobu a vývoj motocyklov.tak ak sa k tomu dostaneš tak si to preštuduj a pochopíš.
[Jumbo]
(25.11.2016 22:30:37)
Jumbo: Napsal jsem snad, že Považské strojárny nebyly nikdy před tím zbrojovkou? A zkus zpochybnit, že SK90 konstrukčně nebyl odvozený od závodních Tatranů. Nebo chceš tvrdit že tomu bylo naopak? Buď napiš nějaké přínosné informace nebo radši nepiš nic.
[Pajka]
(25.11.2016 21:54:35)
Pajka:preštuduj si históriu PS a zistíš,že napr.zbrojárska výroba existovala dávno pred 70rokom.čo má spoločné Tatran a SK90 okrem rotačneho šupátka?nič.jedine na SK 120 sa použil valec z 6kvalt.Tatrana.
[Jumbo]
(25.11.2016 21:10:59)
Jumbo: Jaké nesmysly trepu? Budu rád, když to rozepíšeš...
[Pajka]
(25.11.2016 20:14:00)
Pajka:o PS nevieš nič-tak netrep nezmysly.to isté platí aj o Tatrane a SK.
[Jumbo]
(25.11.2016 17:41:39)
PS měly velkou výhodu v tom, že si vychovali vlatní schopné konstrukční oddělení a v rámci podniku se vyrábělo prakticky všechno. Nebyl pro ně problém si vyvinout a vyrobit závodního Tatrana (obdoba SK-90), vyzkoušet si ho na světových závodních tratích a pak ho v šibeničním termínu několika týdnů přepracovat do cestovní podoby a nachystat výrobní linku. ČZ na tom byla taky ještě celkem dobře, Jawa už ale ve srovnání s nimi podstatně hůř.
Ovšem v době plánovaného hospodářství nebyly pánem "svých" peněz (zpět do podniku se prakticky vracely jen peníze na pokrytí nákladů) a prodej výrobků obstarával jiný podnik (PZO Motokov, Mototechna). Bylo to tak ale všude a ve všem. Když se o něčem "nahoře" rozhodlo, nebylo problém rychle postavit třeba metro nebo fabriku na zelené louce. Ovšem toto byly hlavní cíle režimu: budovat a rozšiřovat, ne inovovat fungující zavedenou výrobu. Jo... Lesk a bída centrálně řízeného plánovaného socialistického hospodářství.
[Pajka]
(25.11.2016 10:25:09)
Ono stejně v Povážských strojírnách se toho do výroby dostalo dost. Od války dvoupístová 90, pak úplně jiný motor pionýr, pak úplně jiný motor na skůtra s dynamostartérem, pak úplně jiný motor sportovní 90 s šoupátkem a 5kvaltem, pak 2 úplně jiné motory na Babetty (1 a 2 rychlostní). Vždycky mi vrtalo hlavou, že si tolik nových typů "prosadili". Že jim komanči ty investice do zavedení výroby nových typů schválili. Když to člověk srovná s Jawou, tam od začátku 60.let jen a pouze evoluce kývačkových motorů 250 a 350 a v ČZM jen a pouze evoluce jednoválcové jednovýfukové 125/175 - u těch motorů se nezměnil za ty desítky let ani vrtální a zdvih, ani počet kvaltů... A to těch různých prototypů 2T i 4T bylo taky spousta, některé i dost zajímavé (třeba model A/627 v Jawě atd.). Asi měly investice do průmyslu na Slovensku v rámci industrializace Slovenska přednost...? Něco takového psal i pan Hrdlička ve své knížce o zrodu Favorita.
[Peterson]
(25.11.2016 9:30:37)
Situace v Považských strojárnách byla komplikovanější.
Výroba prvních dvou modelů pionýra jim byla de facto "svěřena" a teprve až 05 byla jejich vlastní konstrukce. Tam se podařilo zrealizovat úpravu pro dvě osoby, na zásadní přepracování motoru ale nebyly prostředky a dostatek času. Dvacítka byla jen inovace, dočasný model před zavedením výroby zcela nového motocyklu.
Problém přišel po roce 1970, kdy se měnila politika a Slovensko se industrializovalo se zaměřením na zbrojní výrobu. No a největší strojírny (dřívě zbrojovka) vyráběly motocykly? Nepřípustné! Ambiciózní výrobní program byl smeten ze stolu a místo toho se v Považských strojárnách začaly vyrábět součástky (později dokonce celé) proudové motory do letadel a další (zajímavé) výrobky. Ovšemže lidi radši vzpomínají na motorky, na kterých se mohli svézt, než na ty ostatní výrobky.
To divadlo, které se ohledně schvalování výroby Mistralu a nových verzí "devadesátek", předvádělo, bylo jen "pro lidi". Jako ano, byl to "oficiální" důvod, ale pozadí bylo jasné.
[Pajka]
(25.11.2016 8:15:24)
Pincka sem dostal 550 pařeza r.v.1957 a byl jsem za něj vděčný.Rodinu stál v roce 1971 250 korun a to byli tenkrát velký peníze.Moc nejel,ale byl díky malému výkonu,celkem spolehlivý a díky pubertální váze jel maximálně.
[Pucfol]
(24.11.2016 20:31:29)
Soudruzi z NDR opálili vícero našich projektů ve prospěch RVHP nějak se mi začíná vtírat podobnost s EU
[ventil]
(24.11.2016 16:40:10)
Začiatkom 70tych rokov bol v Považských strojárňach postavený prototyp VM 238 Mistrál vrátane projektovej dokumentácie.Motokov projekt zamietol-nebude dostatočný odbyt.Niekedy v tomto období boli súdruhovia z NDR na návšteve PS,kde videli hotový motocykel-za rok alebo dva vyrobili Simsona.
[Jumbo]
(24.11.2016 15:00:39)
Bledemon: Nojo clovece, mas pravdu. Bez omezeni kubatury platilo do roku 2013, od roku 2013 tam pro jednostopy vozidla je tech 50ccm. Uznavam svuj omyl (-:
[Krizoň IV.]
(24.11.2016 11:48:16)
Jinak jeste k puvodnimu tematu: Tady by bylo spis zajimavy svedectvi nekoho z PZO Motokov, nez z fabriky. Je celkem logicky ze ve fabrice byli delnici masirovani tim jak vyrabi uzasny masiny, a jak za par let dozenem zapad. Realny pohled na situaci na trhu meli spis lidi co to na ten zapad prodavali.
[Krizoň IV.]
(24.11.2016 11:04:06)
Konkurence? V pozdější době snad cokoli co mělo dvě kola a dvousedlo. Byla to nevýkonná malorážka s vysokou hmotností a ještě k tomu nemožný tříkvalt na dvoutaktu co dole kloudně nejel a vršek tam stejně nebyl. Sedlo tvaru veka. Charakteristický ohavný řev tomu nasadil korunu. Každý se v tom vrtal ve snaze z toho vymáčknout aspoň půl luční kobylky navíc. Ovšem jeden křivý pohled stačil, aby to ztratilo třeba půl normálního šemíka. Jediná výhoda, že to jelo i na ředidlo ... . Viděl jsem, jak si někdo dal na chrchla výfuk ze simsona a najednou to byla aspoň tišší motorka. Pak ale bylo slyšet tu řehtačku z motoru. Je zvláštní, že jsme přitom dokázali dělat tiché babetty.
[Zahradník]
(24.11.2016 11:01:48)
Davy_ Mais a dalsi: Nicmene ta puvodni otazka neznela jestli byl pionyr neprovozovatelna vrazda, ale jak si v 70 letech stala konkurence. A tam bych trval na tom ze v 70 letech uz byly 20/21/23 beznadejne zastaraly, a konkurovaly skutecne jenom cenou. Zapad byl toud do dobou uz nekde jinde. To samy jako kdyz dneska z ciny kupujem smejdy za par desetikorun i s dopravou. Je treba mit na pameti ze v 70 letech soudruzi prodavali na zapad klidne i pod cenou, jenom aby se dostali k devizam, bez kterejch se tou dobou ekonomika nedala drzet na kapackach.
[Krizoň IV.]
(24.11.2016 11:01:28)
Já si lanka opravoval nalisováním matičky ve svěráku :D
[Ondrero]
(24.11.2016 10:28:28)
Těch 50-tek jsem vystřídal moc, problémy byly snad se vším, ale řešily se kdekoliv a kdykoliv, pamatuju výměnu válce v prachu cesty za 15 minut :-). Nejhorší byly nedostatkový díly, půl roku jsem třeba sháněl lanka, prostě nebyly. Nikdy jsem si ale nestěžoval, možná až do doby, kdy kamarád přijel se Simsonem, to bylo z jiný planety :-D
[Tom_72]
(24.11.2016 10:09:40)
Fichtl byl sice zastaraly (20,21,23) ale jinak spolehlivy, jezdil jsem na tom od 15 let do cca 19 let do skoly v zime v lete, kazdy den min. 30km a zastavilo mne jen prazdny kolo nebo nadrz, pripadne kdyz mi nejakej vtipalek omotal kadivka igelitem nebo ukrad fajfku, ale to byla otazka 5-ti minut a uz se jelo. Zrovna letos jsem ho po 8mi letech vytahl z kulny, vycistil jsem nadrz od ekosracek chytl na druhy slapnuti a druhy den uz mazal po ose do prace a na STK (20km). Takze neni co resit.
[Medas]
(24.11.2016 10:04:43)
Když se tu řeší fekál. Sháním na Mustanga stupačkový kříž,výfukové koleno,výfuk,zadní blatník a zadní světlo s držákem :)
Mám Mustanga s platným TP ale je to vražda hrozná :D
Aby ne za 3 tis :D
[Ondrero]
(24.11.2016 9:45:54)
Z mejch zacatku si pamatuju jako primou konkurenci Simsona. Kdo mel fichtla byl looser, machri meli Simsona. Kdyz jsem na Mustangu coural po Stredohori, tak jsem obcas do kopce Mustangovi musel na jednicku i pomoct odrazenim se nohama. To me pak vzdycky nasralo kdyz me predjel kamarad na Simalovi ve dvou. Sice taky za 1 a krokem, ale jel. Nechapal jsem jaktoze mu to tak jede, kdyz je to taky jen padesatka. Ted mam jednoho Mustanga v garazi taky. S mejma 105 kg ma dost problem, ale je to motorka ktera jede vzdycky. Proste slapnu a jede. Takze ja bych pionyra nezatracoval.
[Davy_]
(24.11.2016 9:43:43)
Zajimave tema. Ke me se dostal pionyr v neznamem nalezovem stavu pred mnoha lety od vzdalenych pribuznych, jako nechtene dedictvi.
Tudiz jsme jej zprovoznili - prakticky stacilo nalit olej do prevodovky, priletovat upadly dratek od civky na statoru, seridit zapalovani, vycistit karburator a doplnit filtr paliva, neb nardz byla uvnitr slusne vyrezla.
Jakmile jsem dosahl prislusneho veku a mel RP, tak jsem jej protahl STK a prepsal na sebe, coz obnaselo jiz mnohokrate zminovane futyrka predni vidlice.
S minimalni udrzbou jsme spolu najezdili cca 25000 km, aniz by se kdo kdy stoural v motoru.
Oproti babette 210, ktera byla v rodine, to jelo, trochu vic brzdilo a hlavne bylo neskutecne spolehlive.
Nedojel jsem 2x - jednou vypadlo gufero na klice pod primarnim koleckem - ovsem od prvnich priznaku jsem ujel jeste dobrych 60km, dokud byl olej v prevodovce - a podruhe kdyz mi dosel vlastni blbosti benzin.
Takovou statistiku mam s motocyklem daleko vehlasnejsi znacky pri mnohem mensim najezdu :-).
[Jeník]
(24.11.2016 9:03:46)
já na fichtlech najezdil něco mezi 10-20 tis. km a opravoval je všem kamarádům okolo (ještě dnes bych asi dokázal složit motor se zavázanýma očima). Samozřejmě na svou dobu to byl vynikající motocykl v době kdy vznikl (po válce). Bohužel to s ním dopadlo stejně jako s pérákem. Prostě skoro žádný vývoj a modernizace (vždyť 634 je pořád skoro stejná jako pérák technicky). Zásadní problém jsem viděl a doposud vidím v těchto věcech - nespolehlivé zapalování a tím špatné starty! Zlatá později babeta - proč nedali stejné zapalko i na fichtla??
Další problém vidím ve výkonu ale nemohu posoudit s jinými padesátkami po válce. Další menší problém vidím v konstrukci přední vidlice - kluzáky a jejich pouzdra. A při jízdě jsem dost vnímal podle mě největší problém a to ležatý motor a tím velmi nízko umístěné koleno výfuku a drhnutí stupačkami a výfukem v zatáčkách Kolikrát jsem jen letěl přes řídítka, když jsem si škrtnul o zem a hodilo mě to na druhou stranu a už jsem letěl. Spojka bez problémů, neviděl jsem žádný problém, samozřejmě nasazování bez přípravku byl problém, ale to je vše když se dělá bez patřičných nástrojů. S karburátorem jsem snad nikdy neměl problém, kromě čištění. Samozřejmě jsem pak toužil po Simsonovi, ale bez známostí nereálné. (týden jsme spali v Brně před mototechnou a dostali jen skútry a MZty, tak jsme si koupil MZtu. Jinak občanka od 70-let určitě nestačila ani na Stadiona ani na fichtla.
Takže bych to asi zhodnotil že na svou dobu to byl dobrý stroj, bohužel bez inovace postupně zastarával až se z něj stal velmi podprůměrný (kulantně řečeno) malý motocykl.
[HonzaBK]
(24.11.2016 7:38:28)
Verdom: japonskou konkurenci byla Honda Super Cub - https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub - on ten princip a design je velice podobny, jen to proste japonci udelali lepe. Z meho pohledu - Parez a 555 byli v ramci sveho obdbobi konkurenceschopne, 05 uz byla pozadu, 20,21,23 uz byla tragedie. Co na tom bylo spatne: Predni vidlice - tenka, slaba + silonova pouzdra; Odpruzeni celkove bylo smesne (i vzadu); Motor (tady je toho vic): silena dira mezi 2kou a 3kou, kontaktni zapalovani (vyzadujici udrzbu, konkurence mela vetsinou uz bezkontakty), hodne problemovy karburator, svicka umistena primo za prednim kolem.
Na fechtlovi jsem toho najezdil spoustu a vzdycky dojel, jen casto s casovou ztratou a od smiru. Po pravde doma byla jeste dvourychlostni babetta, kdyz jsem mohl (nepotrebovala ji mama), tak jsem jel radeji na ni, byla radove spolehlivejsi.
[Labakov]
(24.11.2016 7:32:28)
V Čechách konkurentem fichtla pařez, stadion, babeta. Najít konkurenta fichtlu venku (pominuli zmíněné simsony) je poněkud těžké, svět se začal více ubírat směrem skůtrů, za což se dá vděčit Enricu Piaggiovi a Vespě.
http://www.motorkari.cz/clanky/veterani/vespa-jak-to-vsechno-zacalo-23233.html?kid=22657
Samozřejmě, že Asie se v té době výrobkově hledala a začala spíše vyrábět deriváty vosího špageťáka než aby kopírovali fichtla, který byl koncepcí mimo mísu už v době vzniku. Nedá se mu upřít to, že posloužil jako dopravní prostředek mladé generaci než dosáhla věkem na něco, co opravdu uvezlo dva jako kejva či prase. Pionýr naučil spoustu kluků jezdit a objevovat motoristickou techniku. Dnes, když motorky jezdí a jezdí nám mladá generace trochu degraduje. :) Dalším problémem je to, že od patnácti se na něm nesmí a od šestnáci jde každý po něčem silnějším a símály či fekály nám odstřelili naši kormidelníci šmahem díky legislativě a to, na čem se lítalo bez helmy a stačila občanka a 15let je dnes tak trochu mimo zájem.
[Verdom]
(24.11.2016 6:28:59)
Naše generace na tom vyrostla- v té době stejně nic jinýho nebylo. Můj první stroj byl 555ka za dvosedlama na rovině zaostávala ale do kopců paráda. Drandili jsme s tím jako kluci po celodenních výletech a vždycky se nějak dojelo :). Chodil jsem se kochat do Tuzexu na Honda Monkey.
[skvarek]
(24.11.2016 6:16:15)
auuu: AM neni a nidky nebylo 50ccm. AM je nova kategorie, cokoli co jede maximalne 45kmh. Predtim byla "A s harmonizacnim kodem 150" cili cokoli do 50ccm bez dalsiho omezeni. Tahle kategorie bez nahrady zanikla, ale NENI TO AM !!!
[Krizoň IV.]
(23.11.2016 22:49:54)
Pucfol: Na 125 se může jezdit od 16 ti až od roku 2001. předtím bylo AM to bylo vše do 50cmm a od 17 A to bylo úplně vše co má dvě kola klidně 2500cmm v době vzniku tech motorek u nás nic podobného nebylo.
[auuu]
(23.11.2016 22:43:52)
Kamošova teta jezdí přes 50 let skoro denně v létě v zimě.Počítali jsme kolik je to za 40 let v práci denně 30 km ... pomalu 300 tisíc jen s dvěma GO motoru a pár výbrusma jinak jeden stroj ...
[nunici]
(23.11.2016 22:27:51)
Trochu jsme v tom nadšení vynechali ČZ 125,na které se mohlo jezdit od 16 let.
[Pucfol]
(23.11.2016 21:38:59)
Jawa 50 anobrž zvaná fichtl, pincek, dachl...nevím co ještě měla za úkol motorizovat širokou veřejnost a umožnit náctiletým jezdit, svoji misi splnila dokonale a to dokonce v řadě generací, vždy jsou rodiny, kdy s fichtlem začínal děd, otec, syn, či v extrému praděd, děd, otec a syn, který jiný motocykl toto dokázal? Uvážíme-li, že se to stávalo i na identickém stroji, nejen identickém typu..
Myslíte si, že vespy, lambrety, fichtly, sachsy, puchy či jiné samolezné rozpočtové půldecky byly dokonalé? Podívejte se dneska na rozpočtovky v provedení nejlevnějších skůtrů, italské, francouzské a jiné evropské skůtry, nemluvě o asijské produkci, myslíte, že jsou dokonalé?
Fichtl byl levný, rozpočtový motocykl, který nechal údajně vyvíjet Frei, aby měl po emigraci čím začít v cizině, za své náklady, vzhledem ke způsobu vzniku, nákladům na vývoj atd, to byl z pohledu fabriky velmi úspěšný typ, který splnil a i předčil veškerá očekávání, že postupem času zastaral? A co minulému režimu nezastaralo, co nedělali s křížkem po funuse? Naopak je vidět, jak progresivní a dobré byly technické nápady, před vládou jedné strany...
[mais]
(23.11.2016 21:10:32)
Začínal jsem jak jinak na pincku, na "plachetnici" . Soused dělal v Tatře občas něco spravoval a pak jsem dělal zajížděcího jezdce...jednou se mi na mustangu seknul plyn a ejhle ono to jelo ...kec co jsem běžně dával za 1 najednou brala místy i trojka...pak jsem přesedlal na kývačku a to už bylo jiné svezení...teď jsem se dík mladému vrátil k simsounu ( po známosti se podařilo 2, z toho 1 nepojízdný s papírama, 2. pojízdný bez papírů + VAPE za 12) je to lehké je to živé .. ale když na to sednu z "normální" motorky je to takové vachrlaté...
[nunici]
(23.11.2016 20:18:23)
mám na pio po poctivý go najeto přes 8 tis. a v podstatě jsem na něj za tu dobu nesáhnul,,, závady se vždy projevili pouze na replikovejch dílech v podobě poškození replikovýho kladívka, výměny sekundárního kolečka a jednou jsem musel vyměnit prasklej kroužek,,, karburátor si ani nevzpomínám, jestli jsem za tu dobu někdy čistil...
[LK]
(23.11.2016 18:39:16)
Tak já se Pincka zastanu..:) Co je na něm teda choulostivý je karburátor, který je (z objektivních příčin) malý, tenké kanálky a mnohem snáz se ucpe a blbě se čistí (šlem z kanálků třeba). Chce to vyprat v ultrazvuku a pak zamezit další "příděl" bordelu... Montovat spojku je zatrest, to je fakt, ale zas jak často se mění lamely, nebo půli motor? Já jsem si pečlivě zgenerálkoval Mustanga a funguje dobře. Startuje, drží volnoběh, jede slušně, cestovka kolem 50 km/h aniž bych měl pocit že se trápí. Odpolední projížďka kolem 100 km bez problému.
[Peterson]
(23.11.2016 18:20:50)
ja sem se na 05 najezdil dost a nemuzu si stezovat a jak se psalo nerozumel sem tomu a udrzba nula nikdy mne nenechal ve stychu a jezdil sem i delsi streky dneska lituju ze sem ho za par supu prodal,
[Free]
(23.11.2016 18:16:18)
No nevím pánové,mě ten pincek nikdy pořádně nefungoval.Na jaře se mi z nostakgie zachtělo svého pincka opravit,Rozpůlit motor.vyměnit gufera ,ložiska......Chytlil na první našlápnutí,za týden chtěl riztlačit,pak delší trasu na roztláčení až to nechce jet,kašlu na to se v tom pořád hrabat.Když si vzpomenu na koupi panelky,ejhle ono to funguje jak má?Když potřebuji rychle vyjet,je horko nebo se nechci otáčet v garáži s panelkou,sedu na babettu,jezdí spolehlivě,na rozdíl od pincka.I ten pocit sezení je na pincku, jak na něčem co nmá být opatřeno motorem.Všechny motorky si servisuji sám,s vaší pomocí a paráda,u pincka to holt nestačí.Tím ho nikomu nechci hanit ani urážet,je to má zkušenost.
[Pierre]
(23.11.2016 18:03:07)
Ono je taky kopec a kopec, jenže nikdo z nás neměl řidičák že, tak se muselo jezdit trhákama lesem aby člověk vyjel zadem z města ven
[Klouzec]
(23.11.2016 17:57:52)
a na co šacujete tenhle ? http://jpeg.cz/obrazek/gr7H
teď je na aukru taková vražda a už je to za 7 http://aukro.cz/simson-s51-nahradni-dily-i6615118116.html to mi chcete namluvit že ty simony jsou tak v kurzu, vždyť to neni ani veterán ani žádná raketa, řidičák na to musí bejt A1...
Jinak ve dvou do kopce se musí dát jedna ale jedeš jak pán, to u sebelepšího pincka, co jsme jezdili jako kluci, tak ani hovno, jeden musel slézt a nasedat až výš až to bylo mírnější. My větší kluci teda, takoví ťi 40kg i s postelí a 150cm tam mohli sedět tří :D
[Klouzec]
(23.11.2016 17:54:22)
Klouzec: ano tohle za 3 je standardní stav, takhle to umím sehnat taky:-)
Ještě k símovi: taky si ho nebudeme idealizovat, kámoš co ho měl mi tvrdil, že ve dvou do kopce taky za jedna, stejně jako pionýr. Trochu mi tehdy zkazil mé sny o dospělé motorce. Ale stejně mi ho táta nikdy nekoupil...
[Endy]
(23.11.2016 17:41:49)
Je na to třeba hledět bez nostalgie. Byl to socialistický výmrd už na rýsovacím prkně, navíc dost nepochopitelně karosovaný. Motor měl zoufalou spojku a jestě zoufalejší převodovku. Taky jsem na nich začínal (555, 20, 21), nic jineho nebylo a muselo to stačit. Pal mi kámoš na odpoledne půjčil simaka S51 Enduro a pína jsem málem hodil do pankgejtu a zapálil. Na západě konkurence samozřejmě byla, Sachs, Puch, Kreidler.. Honda.....italové...
[Bubak]
(23.11.2016 17:29:18)
K tomu pionýru 20 a dále si ještě vzpomenu na prakticky neseříditelnej karb, to ucpávání děr ve filtrboxu byla poslední kapka:-). Já se řadím k těm, co tvrdí, že to byl ošizenej sráč. Nevzpomínám na něj v dobrým, ale nic jinýho jsem neměl...
Kejvačka z hlediska údržby byla úplně jinde, blbuvzdornej stroj, jel na jakýkoliv nastavení. jedinej problém dobíjení. Pak už zase seřídit hranatou 350 bylo jak se vrátit k pionýru, hlavně kladívkový zapalování, to jsem na dvouválec neuměl, zkušenosti z pionýra nestačily...
[Endy]
(23.11.2016 17:22:51)
Klouzek: I za trojku bych ho s papiry vzal (:
[Krizoň IV.]
(23.11.2016 17:21:14)
Ono je otázka které roky tě zajímají pionýr se dělal poměrně dlouho jen s drobnými změnami proti posledním pionýrům stál třeba Simson s50 (3 studnový dokonce jich bylo i pár u nás. Poláci dělali něco s motorem s pionýra. Na západe Hondy CB50, puch M50... Už při vzniku mustangu byla konstrukce pionýra neuvěznitelně zastarala.
Ale nic jiného nebylo, když se povedl byl docela spolehliví, byl levně vyrobitelný a opravitelný...
Simson: https://youtu.be/K-NhWZ3DXOc
Honda: https://youtu.be/PyPJW0MVzU4
Puch: https://youtu.be/YEqbrq_hwog
[auuu]
(23.11.2016 17:00:20)
Mno, ja nevim, mel sem v podstate ulozenku fichtla, jezdilo to jak drak - jenze to bylo desne nergonomicky (riditka niz nez sedlo, pozice radicky a brzdy na revmaplechach takova, ze plocha stupatek nesla vyuzit, stupacky tandemisty umisteny na kyvce, takze zadni samonosnej plech krouhal kotniky pri propruzeni) plus ty technicky zalezitosti, co zminuje Krizon (treba zrovna ta spojka na segrovkach je naprosta pakarna), ktery se pridaj ve chvili, kdy se o to chce nekdo starat s veskerou peci a postupne zjistuje, jaka je to pakarna. Treba takova drobnost, jako ze stojanek pod motorem je pridelanej na stejnym sroubu, jakej drzi motor - takze kdyz chce nekdo vyndat motor z ramu, zbytek motorky nestoji sam o sobe. To sou podle me presne ty veci, ktery spoustu pubescentu odradi od toho to delat poradne, bo ono to proste kolikrat uplne poradne v danych podminkach nejde.
Mel jsem tehda takovou laickou predstavu, ze mala motorka = jednoducha udrzba a montazni prace / velka motorka = narocnejsi udrzba a montaze. Jenze zrovna u ficthla tohle neplati - prechod na jakoukoliv kejvacku / panelku byl najednou z hlediska pece o stroj uzasnym zjednodusenim. Neosizena konstrukce, kde se bylo technicky mozny o dany konstrukcni celky oprit - elektrika ma najednou stabilni napeti (takze kdyz rupne jedna zarovka, nepopraskaj vsechny ostatni, zaroven to troubi jak ma a ne jen chrchla pri zhasnutym svetle), ram stoji sam o sobe a postupne jde na nej navesovat "cela motorka", svicka neni prvni na rane pri projeti louzi, celej motor je takovej "nazornejsi, koleno vyfuku neslouzi jako deformacni zona pri prejezdu pricnych nerovnosti, odpruzeni ma aspon nejaky tlumice, motorka dokonce obcas brzdi :-D A kdyz je potreba neco dat na nosic, neroztahne se "podsedlovka" do stran a nepraskne, jako na fichtlu.
Proste jo, pionyr na jednu stranu nebyl vylozene spatnej, ale spousta veci tam byla osizena tak nejak pres caru. Vsechno bylo tak nejak koncipovany na to, aby to aspon nejak fungovalo, ale na to, jak to bylo vsechno principielne jednoduchy to vyzadovalo podstatne vice pece, nez ostatni motorky/mopedy. A v tom vidim proste ten zakladni prusvih, bez ohledu na to, zda za to mohla strana a vlada, nebo (ne)schopnost ve fabrice.
[Sim]
(23.11.2016 16:52:36)
Klouzku, za 1500 jakyhokoli simulanta s papiry okamzite vezmu (:
Bohuzel uz ani simalove dneska za ty prachy nejsou, ani omylem, jsou o dost drazsi nez pionyri.
[Krizoň IV.]
(23.11.2016 16:32:20)
Já podepisuju to co napsal Peterson, začínal jsem defakto na S11 a pak Jawa 550 s motorem z Pionýra, pak všelijaký Mustangy, další 555 atd... Takže to jsou moje začátky motorismu defakto dětství začal jsem jezdit někdy v 11 letech a mám na to krásný vzpomínky, takový ty pověry že to je sráč za takový kecy za to bych kopl do zadnice, vždycky je stav stroje odpovídající chování majitele, JZD hovado nebo naopak kluk 12-13 let, kterej to odepíše za měsíc to se potom na tom stroji ukáže a vznikají fámy.. Jeden rok nedávno jsem celou sezonu jezdil na Pincku a úplně v pohodě, nejčastější závady píchlá guma, vysypaný ložiska v kole (jsem vepř) a prázdná nádrž zrovna když to člověk nejméně čeká. Teď už bych na to kromě okolo komína nesedl protože mě to kloudně neuveze a je nebezpečný jezdit někde okolo kamionů 15 do kopce, jinak nic proti. Teďko jsem dotáhl rarytu jako prase http://jpeg.cz/obrazek/gryz
Co se týče konkurence tak můžu soudit jen co bylo za mně, tak jezdily nejvíc Simsony, to jsme jako kluci každýmu kdo ho měl moc záviděli protože to jelo 65, mělo to 4 kvalty a hlavně jelo to ve dvou do kopce což Pincek ani náhodou a nebo s dvouma hodně štíhlejma a s pořádným rozjezdem, ale nebyly na to peníze, jetej simson 15 až 18 tisíc v dobrým stavu, polovrak jetej elektronik třeba 5-8 tisíc a endura nebyly vůbec k dostání. Teď seženeš simsona i za 1500 :D http://jpeg.cz/obrazek/gr7g
[Klouzec]
(23.11.2016 16:28:44)
Ono obecne, v 70 letech byla jawa a cela CSSR produkce beznadejne zastarala. Kdyz vedle sebe v jedne mistnosti postavim 634ku rok 76 a bonneville rok 78 (oboji reprezentuje spicku toho co se v dane zemi tou dobou vyrabelo), tak to se vubec neda porovnat. A to ani neberu v uvahu ze v roce 78 uz byl defacto britsky motocyklovy prumysl na kapackach, a svetu vladli japonci.
Jenze rozhodovala cena, a proto se az do roku 81 v anglii prodavala hromada cezet - dalo se na tom jezdit bez (plnohodnotneho) ridicaku, bylo to na anglicke pomery fakt levne, a par let provozu to vydrzelo (nez se novopeceny majitel naucil jezdit a udelal si papiry) Pak se to zahodilo do stodoly, a vic se od toho necekalo. Presne to co dnesni cinske skutry za 25 tisic - ceka se od toho ze to prezije zaruku 2 roky, s trochou stesti a oprav mozna i 3 nebo 4 roky provozu, a pak se to proste zahodi, protoze opravovat to nema smysl.
[Krizoň IV.]
(23.11.2016 16:25:48)
Muj nazor je ze pionyr byl konkurenceschopny mozna v 60 letech, v 70 uz byl zastaraly, a konkuroval akorat cenou - byl levny, a jakztakz jezdil.
Kdyz se podivam na ty silenosti v konstrukci - spojka co drzi na segerovkach, s jednou lamelou, odpruzeni bez tlumeni, nylonova futra, savle co se ohnou, extremne spatne odstupnovana prevodovka atd ... nemuzu rict ze by to byla dobra motorka. Ale jak bylo receno nize - nic jineho nebylo. Srovnani pionyra a simsona je pak skutecne nebe a dudy - zlatej simal. Nicmene musi se nechat ze planovany Mistral umel to samy, o furu let driv. Holt soudruzi rozhodli ze socialisticky delnik si niceho takoveho nezada.
[Krizoň IV.]
(23.11.2016 16:20:53)
Peterson: přesněs' popsal příčinu bídného technického stavu většiny pionýrů - i já jej ve svých -nácti drobet zhuntoval, pár věcí při opravách z neznalosti nevratně pokazil a po cca dvou letech jsem původně 20ku přestavěnou na 21 prodal dál o pětikilo dráž, než jsem ji koupil :)
[T. A. Jawettsson]
(23.11.2016 16:13:05)
Můj názor je, že Pionýr (lhostejno zda první 550 či poslední Mustang) byl vzhledem ke své době povedený stroj, bereme-li v potaz poměr cena/jednoduchost/užitná hodnota. Ke konci výroby už bylo jasné že v zahraničí jsou tou dobou někde jinde, zatímco Mustang má stále stejnou koncepci jako první pařez, jen po designové stráce už nevypadá jako z 50. let.
Pověst nespolehlivého křápu má podle mě neprávem - příčinou je u mnohých kusů zanedbaná (či dokonce žádná) údržba, neodborně prováděné opravy alá půlení motoru majzlíkem či páčení rotoru z kliky šroubovákem apod. a často i hrubé zacházení a přetěžování - Pionýr je poměrně subtilní konstrukce a rozhodně nesnese totéž co "dospělé" Jawy/ČZ.
Jeho následovník byl žel shledán výrobně příliš drahým a jak píše Venca_n níže, bylo rozhodnuto další vývoj utnout a dovážet východoněmecké Simsony. O jejich historii od založení firmy Simson & Co. (1856, v té době především výroba bodných a palných zbraní pro pruskou armádu) až po vyhlášení insolvence následnické firmy Simson Motorrad GmbH & Co.KG v roce 2002 si lze (německy) počíst třeba zde http://www.mopedfreunde-oldenburg.de/html/simson_geschichte.html .
Ke kvalitatvnímu srovnání s tehdejší zahraniční produkcí - jak jen to srovnat, když v té době u nás nic jiného než pionýry nebylo?
[T. A. Jawettsson]
(23.11.2016 16:01:12)
Myslím u Pionýra platí úplně to samé jako u ostatních čs.motocyklů té doby. U prvních typů platí, že byly na slušné světové úrovni, pak v 70. letech už přišel úpadek úrovně kvůli zastavení vývoje. Když si člověk přečte zahraniční testy (ze západních motočasopisů), tak v 60.letech nevychází špatně, v 70.letech už je to horší, to už jsou ty stroje zajímavé hlavně cenou a robustností (slušnou životností), co se týče technické úrovně, už byli západní výrobci jinde. Co se týče východního bloku, to je jiná, tam byla konkurence omezená a čs. motorky patřily k tomu nejlepšímu. Např. motory Jawa 20 se vyráběly až do revoluce ročně v desetitisícových množství pro Polsko, kde je montovali do Junáků.
Jinak podle mě určitě neplatí, že by Pionýr byl nějakej strašnej krám - doplácel na to, že to bylo motocykl pro mládež, klasicky ho měl 15 letej kluk, co ho jen huntoval, o údržbě a opravách toho moc nevěděl, spíš se na něm všechno teprve učil, no a za 2 roky ho prodal dalšímu mlaďochovi a tak pořád dokola. Když se Pionýr pečlivě zgenerálkuje a má nějakou údržbu, tak je stejně spolehlivý jako "velké" Jawy a ČZ.
[Peterson]
(23.11.2016 15:56:38)
Venco, nahrady jsou - libovolna cinska 125tka, at uz skutr nebo "motorka". Spousta z nich vychazi prave z toho Super Cubu - tedy to na cem jezdi cela Asie. U nas se prodava treba Honda Wave 110i (nova ne moc uspesne, protoze cinane davaji polovicni cenu). Jinak cena hondy Wave je ted cca 55000 CZK - necele 2 prumerne hrube mesicni mzdy. Mustang stal v roce 1977 4180Kcs pri prumerne mzde 2400kcs ... takze priblizne stejne. Cinana koupis bez problemu za prumernou mesicni mzdu.
[Labakov]
(23.11.2016 15:53:20)
Kamarád, co v 80. letech navštívil s rodiči Rakousko, nám ukazoval fotky padesátek Puch - že to je jako jejich Pionýr. Ovšem kvalitatvní srovnání neznám.
[Jad]
(23.11.2016 15:48:59)
Lehký, jednoduchý a poměrně výkonný stroj.
Místo vylepšení konstrukce se ale stagnovalo, ve finále jej rozkazem RVHP nahradil Simson S-51.
Konkurence kromě Simsona existovala, např. Kreidler, Zündapp, Tomos, apod.
-
V současné době za Pionýra neexistuje náhrada, navíc jej české úřady nechaly masově zlikvidovat konce 90. let hloupou změnou legislativy.
[Venca_n]
(23.11.2016 15:37:34)
Odpoved je jednoducha - byl to srac, ale zde nebylo nic jineho... konkurence bylo moc, vehlasna je treba Honda Super Cub, Vespa... Konkurenci bylo moc.
[Labakov]
(23.11.2016 15:32:21)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (6), 0,109 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 27.11.2024 10:39:17