Příspěvků: 34, poslední: 29.1.2017 17:28:3963934.Elektro
Zdravím,
nově přibyla dvojice JAW 555 obyč a deluxe za dobrý peníz.
Zkoušel jsem je a neházejí jiskru, zaplko je tam jiné, než znám z JAWY 20/21/23.
V čem tkví problém? Jak vyzkoušet, že není spálený ? Na co trpěly tyhle zapalka?
No vloudila se chyba P=1/2 x L x I x I .
[El Fag]
(29.1.2017 17:28:39)
ENDY -pisu to v textu popisu, 8V civka pouzivana v novych fichtlech je pro zapalovani v 550/555 a v dynamobateriovem zapalovani nevhodna, oproti bezne 6V civce se v ni naakumuluje cca 1/2 energie, pocitano ze zmerene L ,zmereneho R a pro energii v civce P=1/2 x L x L. R a L jsem meril pro vice 6V,12V i 8V civek.Ne ze by s ni zapalovani nefungovalo, ale energie jiskry je mensi,naproti tomu je vhodna pro CDI zapalovani, kde se energie o napeti cca 300-400V akumuluje na kondenzatoru a v okamziku kdy ma dojit k jiskre se pripojuje k civce(VN trafu).
[El Fag]
(29.1.2017 16:56:59)
Fk: mel jsem 05 z 1965 a mela uz nove zapalovani. V katalogu ND je to rozdeleny podle vyr. c.
El Fag: pionyri maji civku 8v, aspon ty novy. To nevadi?
[Endy]
(29.1.2017 16:13:30)
Skodna - to se pletes, Venca k tomu mit pripominky nebude, protoze k vecne spravnym prispevkum pripominky nema.Ostatne on vi jaky je mezi temi zapalovanimi rozdil jen to nedokaze uplne presne popsat a proto to nepise.Je zbytecny se do nej navazet.
To KARLOS - zapalovani muzes vyzkouset tak, ze indukcni civku odpojis od magneta a svorku 15 civky pripojis na + 6V akumulatoru a - AKU pripojis na kostru (civka musi byt 6V).Pokud fichtl pujde, je prerusovac a kondenzator OK a hledat musis v magnetu a jeho nastaveni.Vyzkousej to a pak napis.
[El Fag]
(29.1.2017 10:51:38)
Tak to je pecka. Konečně někdo dokonale popsal zapalko u pařeza tak, že by to měl pochopit každý. Děkuji a možná i za ostatní, do teď jsem měl za to, že je to na stejném principu jak J20 tak J550 jen to má jiný tvar. Jestli si to čte i Venca_n tak se máme na co těšit. To zas bude chytrosti.
[skodna]
(29.1.2017 7:48:27)
Stemi zapalovanimi je to tak:550/555 -zapalovani je zapojeno stejne jako dynamobateriove,magneto je zdrojem napeti , pokud je prerusovac sepnuty, napeti na vinuti magneta tlaci proud do indukcnosti zapalovaci civky a v zapalovaci civce se ve forme magnetickeho pole akumuluje energie, ta je nejvetsi v momente kdy civkou proteka maximalni proud, v tom okamziku by se mel prerusovac rozepnout(nastavuje se polohhou desticky vuci statoru).Pri rozpojeni obvodu prerusovacem se energie akumulovana v zapalovaci civce snazi udrzet proud v obvodu, ale protoze primar je prerusovacem rozpojeny, proud se uzavre pres VN vinuti a jiskriste svicky.Suocasti a funkce :prerusovac a kondenzator -funkce stejna u obou druhu, magneto -zdroj napeti,zapalovaci civka - akumulator energie a VN trafo(musi mit vhodny pomer indukcnosti a odporu, jinak se v ni nenaakumuluje dostatek energie,nevhodna je civka 8V urcena pro novejsi fichtly), vacka -mela by byt optimalizovana pro 4polove magneto.
Nove fichtly - zdrojova civka magneta, prerusovac,kondenzator,indukcni civka jsou zapojeny paralelne. Pri sepnutem prerusovaci jsou vsechny prvky zkratovany a na indukcni civce je 0 V.Napeti, ktere se ve zdrojove civce na statoru tvori se meni na proud zkratovanou zdrojovou civkou a na magneticke pole zdrojove civky.Energie nutna pro vytvoreni jiskry se akumuluje primo ve zdrojove civce magneta.Pri dosazeni maximalniho proudu je energie ve zdrojove civce maximalni a v te chvili by melo dojit k rozpojeni prerusovace(je zaruceno pokud je civka ve spravne pozici, je pouzity spravny rotor vuci statoru, je pouzita spravna vacka).V okamziku rozepnuti prerusovace se prerusi naindukovany proud zdrojove civky a na jeji indukcnosti se objevi velke napeti(stovky voltu) ktere se transformuje zapalovaci civkou na VN. Soucastky a funkce :prerusovac, kondenzator-shodne,magneto - zdrojova civka je je zdrojem i akumulatorem energie, zapalovaci civka -slouzi jen jako VN trafo(jsou na ni mensi naroky nez na civku starsich typu,funguji dobre i 6 V a 12 V civky z dynamobaterioveho zapalovani), vacka - mela by byt optimalizovana pro 6ti polove magneto.
Pri pouziti neoptimalizovanych soucastek je energie v jiskre vetsinou mensi,stejne tak zmensi energii nevhodna kombinace rotor-stator nebo spatna pozice zdrojove civky.
[El Fag]
(28.1.2017 19:50:37)
Venca_n napsal: "Ano, na J550 a J555 (i některých J05) ... než u pozdějších J05".
Ve kterém roce se z některých J05 staly pozdější J05 ? Prostě, kdy došlo ke změně výroby ?
[fk]
(28.1.2017 16:55:12)
Vladab: hlavně by mě zajímalo, jak tohle najdu ve schématu, když jiskru tvoří svíčka a vše ostatní je o tom, jak na ní dostat napětí...teda to jsem to tomu Vencovi nandal usměrnil ho co? :oD:oD, ježíš ten mi zase připomene věcí a vynadá :oD:oD, to bude mustangů (k tomu se hlásím, že jsem řek a doku mi to nevyvrátí, tak na tom budu trvat) a že volím toho a toho (to jsem nikdy neřekl, ale rád mě tím osočuje), holt můj spis u V_Ntb obsahuje i nějaké chyby :oD
[mais]
(27.1.2017 19:11:06)
Vencooooo , žiješ ? Prahneme po odpovědi a ty nás tak neskutečně dlouho napínáš. Nenech se přemlouvat ...
[jawa.velorex]
(27.1.2017 18:36:32)
Ještě jsem si vzpoměl, že jsem jednou opravoval vývozního pařeza se dvěma válci, a tam bylo zapalování řešeno tak, že místo cívek ve statoru nyl namotanej liščí ocásek a rotor byl celej z ebonitu. Ten jak se točil, tak se šmrdolil o chloupky z toho ocásku a pomocí hegerézního ventilu se množství vzniklých jisker usměrňovalo pro jeden a druhý válec. Leč jeden idiot to celý namazal kolomazí a ty chloupky na ocásku se slepily a už to nevyrábělo elektrony a tak jsem to postavil celý k popelnicím a do hodiny to dílo zmizelo. Třeba zrovna okolo jel Venca a od té doby si myslí, že jiskra u pařeza vzniká jinak než obvykle.
[skodna]
(27.1.2017 18:23:32)
Venca hold umí jen slovíčkařit. Napsal jsem že jiskra má jít v horní úvrati. Je jasné, že předstih znamená před horní úvratí, ale ze zkušenosti to nějak jede i když to pálí v úvrati a nebo i za úvratí.Podotýkám nějak. Stejně to je i když někdo neznalý posouvá jen s deskou a ne celým zapalkem. Prostě vždycky to nějak jede a nebo to aspoň hodí jiskru. Teda za předpokladu, že je vše v pořádku co se týče izolací na kladívku, správné funkčnosti kondenzátoru a indukčky a aspoň zhruba na oko nastavené mezery (odtrhu) na kladívku v horní úvrati. Na kvalitě startování a výkonu má s konečnou platností vliv poze přesné a pečlivě nastavené zapalování, oběhanost motoru a stav karburátoru.
[skodna]
(27.1.2017 18:00:38)
Ionty jsem vynechal, ty vozi na malych trakarcich...
[Vladab_nopass]
(27.1.2017 16:52:56)
mais: Třeba existují nějací permoníci Elektrofousové, a ty na zádech nosí elektrony od jedné elektrody k druhé...
[vladab]
(27.1.2017 15:40:43)
jawa.velorex: holt pro nás blbý se bude jiskra dál tvořit napěťovým průrazem dielektrické pevnosti vzduchu mezi elektrodama svíčky no...
[mais]
(27.1.2017 15:15:14)
Venca_n se opět stáhl do své ulity a tiše snižuje uživatelské hodnocení nám všem, kdo jsme se mu znelíbili. Za nějaký čas vystrčí růžky, až někdo nahodí dotaz s problematikou Jawa 50 ... Nešlo by dát takévému individuu tady na JWM distanc?
[jawa.velorex]
(27.1.2017 13:29:44)
Venca_n
Ty jsi jak kafemlejnek !!!!!! Meleš dokola rozdíl v zapojení, ale nenapíšeš ten rozdíl v principu tvorby jiskry. Psal jsem ti i do SZ a stále nic.
Např. zapojení elektriky klasické J350 a Trabanta 601 je rozdílný. To není žádná převratná informace. A mají princip tvorby jiskry stejný.
Tak kde je to tajemství rozdílu J555 a J20? A hlavně nepiš zase v zapojení. To vím, že je odlišné.
[jawa.velorex]
(27.1.2017 10:05:47)
Venca_n:
Prosímtě mohl bys být tak hodný, a podrobně nám tady konečně osvětlit rozdílnost principů tvorby jiskry mezi typy 23 a 555. Děkuji ti.
Karlos81:
Můžeš ještě zkusit připojit zapalování na světelný obvod, jsou fázově posunutý, pokud máš hodně rozhašený mag. odtrh, občas to pomůže. Ale stejně se asi nakonec nevyhneš nastavení mag. odtrhu, případně je možný že magnet už nemá dost sil.
[Medas]
(27.1.2017 9:23:07)
Ota:
Ano, rozdíly v zapojení.
Nejlepší bude, když si to překreslíš na papír, abys viděl zřetelně samotné součástky zapalovacích soustav obou typů, tj. statorovou cívku, VN trafo, přerušovač, kondenzátor.
Pak sám uvidíš, co tam nastává zcela opačně...
[Venca_n]
(27.1.2017 8:29:20)
Venca_n: Nechceš popsat, jak je to s tou jiskrou? Taky mě to zajímá. Teď jsem studoval schémata zapojení jak 550 a 20, a i když jsou rozdíly v zapojení cívky patrné, tak nejsem v elektrice natolik kovanej, abych z toho dokázal vydedukovat rozdíly v principu činnosti obou magnetoalternátorů:-(
[Ota]
(27.1.2017 8:16:19)
Zpátky k dotazu. Samotné magneto bývá docela spolehlivé, ale po tech letech s ním může být hodně věcí. Zesláblé magnety, poškozené vinutí, proražené vinutí na kostru, mezi závitový srkat, upadlí někde drát, špatně nastavená deska pro nejvýši napětí v místě zápalu viz níže....
Asi bych jako první zkusil sundat stator a podívat se jestli není manuálně poškozené vinutí, upadlí drát atd. Pokud je vizuálně v pořádku, vrátil bych zapalování do motoru a seřídil předstih. (Otáčí se celým zapalováním, ne deskou.) Svíčku sklepnou tak 0.4, následně zkusit jiskru. Když nebude házet zkontrolovat žárovku ve předním světle a její zapojení a zkusit, jestli se při roztažení stroje snaží rozsvítit. Pokud bude mít snahu má cenu vyzkoušet funkční indukční cívku, kondenzátor, kablík ke svíčce, fajku ,svíčku a když to nepomůže si poznačit polohu desky na zapalování, pro případný návrat do původního stavu a systémem pokus omyl, ji dostat do správné pozice. Pokud se to nepovede, najít někoho, kdo se věnuje renovacím podobných zapalovaní a svěřit to jemu.
[auuu]
(27.1.2017 2:08:30)
Venca_n píše:
"mais:
Stačí se podívat na schéma zapojení, z něj je patrný rozdíl.
Nestačí?
Mohu i podrobněji - ale dosud jsi ty neučinil vyjádření k tvému tvrzení o Mustangu s chromovými blatníky, o kterém jsi zde psal, že byl v Mototechnách..."
Maisovi to říkat nemusíš, ale mě ten PROZDÍLNÝ PRINCIP TVORBY JISKRY zájímá. Schéma zapojení mám jen na J20-23. I když vlastně nejde o ROZDÍL ZAPOJENÍ ELEKTRIKY, ale o princip tvorby jiskry.
[jawa.velorex]
(26.1.2017 22:01:09)
mais:
Stačí se podívat na schéma zapojení, z něj je patrný rozdíl.
Nestačí?
Mohu i podrobněji - ale dosud jsi ty neučinil vyjádření k tvému tvrzení o Mustangu s chromovými blatníky, o kterém jsi zde psal, že byl v Mototechnách...
[Venca_n]
(26.1.2017 21:50:47)
Venca_n
Opakuji svůj dotaz.
"Ano, na J550 a J555 (i některých J05) byla jiná vačka.
Je tomu proto, že u těchto Pionýrů se tvoří jiskra na jiné principu, než u pozdějších J05 a J20 - 23."
Také by mě zajímal jiný princip tvorby jiskry u J550 a J555.
[jawa.velorex]
(26.1.2017 21:41:51)
Venco a mohl by jsi prosím odpovědět Medasovi a Jawa.velorexovi na jejich dotaz, aby jsi jen neusměrňoval, ale i vzdělával? :) Díky
[mais]
(26.1.2017 21:15:51)
skodna:
Citace:
"... nevhodná vačka a tím pádem to nedá jiskru v horní ouvrati ..."
Ne, jiskra nemá jít v horní úvrati.
Jiskra musí jít PŘED horní úvratí, proto se také nastavuje PŘEDSTIH ZAPALOVÁNÍ.
(...ono je dobré takové základní věci připomenout, aby třeba různí začátečníci či méně znalí vůbec věděli, co a jak funguje...)
[Venca_n]
(26.1.2017 18:26:10)
skodna:
No, ono právě vůbec není jedno, jak vzniká jiskra - jen a pouze kvůli tomu se totiž ty dva zmíněné typy vaček liší. Stačí se podívat na schéma zapojení, z něj je patrný rozdíl.
Napsal jsi tohle:
"...Jinak je docela logické, že když je vinutí po celém obvodu, tak bude napětí vznikat nezávisle na poloze rotoru (magnetů v rotoru) ..."
Ne, to je komplet nesmysl. Samozřejmě, že má stator pólové nástavce a rotor také, konkrétně u J550/555 jsou na rotoru čtyři.
A dále:
"... proměřil bych (propípl), jestli není přerušený jedno nebo druhé vinutí na statoru od svorkovnice proti kostře...."
Tím ovšm nezjistíš ani mezizávotový zkrat, ani průraz na kostru.
[Venca_n]
(26.1.2017 18:12:50)
No ono je v celku jedno, jak se tvoří jiskra v zapalku u pařeza, ale chtěl jsem tím říct, jestli není náhodou ve výše zmiňovaných strojích nevhodná vačka a tím pádem to nedá jiskru v horní ouvrati a nechytne to. Jinak je docela logické, že když je vinutí po celém obvodu, tak bude napětí vznikat nezávisle na poloze rotoru (magnetů v rotoru) To je ale jen moje doměnka a možná s ní nebude někdo souhlasit, tak prosím nerozvíjejme debaty, které nejsou přímo k dotazu. Pokud to nehází jiskru vůbec, proměřil bych (propípl), jestli není přerušený jedno nebo druhé vinutí na statoru od svorkovnice proti kostře. Nebo bych rovnou zkusil zapojit indukčku na světelný okruh bez zapojení drátu ke světlům. Třeba to pomůže.
[skodna]
(26.1.2017 17:29:03)
Jestli jsou na pionýrech bakelitové indukční cívky, hledej chybu v nich. Naprostá většina je jich po letech špatná, popřípadě fungují jen na nezahřátém stroji. Kromě toho nejsou konstruovány na odrušené fajfky/svíčky.
[Pajka]
(26.1.2017 14:17:06)
Venca_n píše:
"Ano, na J550 a J555 (i některých J05) byla jiná vačka.
Je tomu proto, že u těchto Pionýrů se tvoří jiskra na jiné principu, než u pozdějších J05 a J20 - 23."
Také by mě zajímal jiný princip tvorby jiskry u J550 a J555.
[jawa.velorex]
(26.1.2017 13:44:49)
Jestli se můžu zeptat? V čem je ten princip tvorby jiskry odlišný? To by mně zajímalo. Jinak jak psal Jawettsson je třeba dodržet magnetický odtrh.
[Medas]
(26.1.2017 9:05:58)
skodna:
Ano, na J550 a J555 (i některých J05) byla jiná vačka.
Je tomu proto, že u těchto Pionýrů se tvoří jiskra na jiné principu, než u pozdějších J05 a J20 - 23.
[Venca_n]
(26.1.2017 8:38:26)
Pokud se nepletu, tak je taky důležité, že na pařízkách byla jiná vačka než na pionýrech 20-23
[skodna]
(25.1.2017 18:14:21)
Bude klasicky zaoxidovaný kladívko, možná zaoxidovanej spoj fajfka/kabel. Chce to pročistit, dát novou svíčku, podívat se jestli to má odtrh, šlápnout a když se bude jiskřit mezi kontaktama tak bude třeba špatnej kondík atd.
[Klouzec]
(25.1.2017 13:41:36)
Tato zapalování často trpí na blbost předchozích uživatelů, kteří v rozporu s návodem k obsluze ladili předstih pouze otáčením desky s kladívky. Pro sílu jiskry je přitom velmi důležitá vzájemná poloha desky kladívek a statoru zapalování, z výroby by to mělo být zakápnuté barvou. Je-li tato "plomba" neporušená, tak za předpokladu, že kladívka/kondenzátor/cívka jsou ok (vyzkoušené z jiného stroje) mě napadají ještě zesláblé magnety rotoru. Jinak se tam (vyjma nějakého mechanického poškození vinutí statoru) nemá co pokazit.
[T. A. Jawettsson]
(25.1.2017 12:53:38)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,125 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 27.11.2024 10:39:17