Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 19, poslední: 19.10.2017 9:25:2565125.Elektro
Ahoj pratele,
prosim o konzultaci elektrikare - v koupelne je maly ventilator na 230V. Jiz z vyroby ma moznost 2 stupnu (vykonu, otacek). Na stitku jsou hodnoty 10/13 W, 0.08/0.09 A, 2050/2300 ot/min.
Pouzivaji se oba vykonove stupne, ale pri nedavne kontrole jsem zjistil, ze ventilator na nizky stupen bezi tak pomalu, ze sice neni slyset, ale sotva se rozbehne a i pokud bezi, neotevre ani tu skromnou zpetnou klapku za nim.
Po rozebrani jsem zjistil, ze rychlost 2 je ventilator pripojen naprimo, rychlost 1 je se vrazenym odporem, mezi svorkou a motorem je rezistor. Paralelne k motoru je pripojena jeste dvojice kondenzatoru.
Pokud se dobre pamatuji, tak jako novy mel ventilator na stupen 1 otacky vyssi - je mozne, ze by rezistor degradoval a ma nyni po letech vyssi odpor?
A ja se ptam - uvazuji spravne, ze snizeni otacek ve stupni 1 je zpusobeno vlozenym odporem? Postupuji spravne, pokud pro urceni spravne hodnoty odporu postupuji analogicky jako bych kupr. navrhoval odpor k LEDce?
Dekuji.
Opraveno vymenou 0.2 uF kondezatoru, diky moc za rady. Frci jako novej :-) [Jeník] (19.10.2017 9:25:25)
Diky moc za nasmerovani, skocim koupit kondenzatory a vecer spacham upgrade. [Jeník] (18.10.2017 10:44:39)
Jeník: jj můžeš dvojici nahradit třeba novým 1uF . ten druhý letmý kondík je nějaký upgarde starší desky pro jiný motor :-) [Mirek150] (18.10.2017 9:59:21)
Je to tak, čím vyšší kapacita kondenzátoru v LC obvodu (cívka a kondenzátor) tím vyšší proud a otáčky motoru
Tato skoková regulace se používala u starších podomácku vyrobených nabíječkách, kde se do série primárního vinutí trafa připojovaly kondenzátory s různou kapacitou.
[Petan69] (17.10.2017 21:08:32)
Mirku, dekuji za potvrzeni a nasmerovani a potvrzuji Tva slova. Nasel jsem v manualu schema zapojeni - viz http://www.est-praha.cz/montazni_navody/helios/montazni_navod_M1_100_120_CZ.pdf str, 11, ze na vysokou rychlost je motor naprimo, na nizkou pres kondenzator(y) (a paralelne k nemu i ten odpor).
Divam se na fotky plosnaku a nevim, kde jsem prisel na to, ze kondenzator je pripojen paralelne k motoru. Neni, omlouvam se zmateni. Dva kondenzatory jsou pripojeny paralelne, zrejme kvuli dostatecne kapacite.
Rozumim tomu tedy spravne, ze pokud budu chtit vyssi otacky na nizky stupen, pouziju kondenzator s vyssi kapacitou?
Fotky davam do dat, svorkovnice je jasna, vystup na motor je na fastony, ten na dva vodice. Schema potom viz navod, jen s tim, ze paralelne ke kondenzatoru je pripojen (vybijeci) odpor.
[Jeník] (17.10.2017 15:47:33)
po letmém průzkumu sortimentu bývají dvourychl,vetilátory řešeny tak, že na vysokou rychlost je motor připojen na fázi přímo, na nižší rychlost přes seriově vložený kondenzátor (v tomto případě možná složená dvojice+vybíjecí odpor), který narozdíl od rezistoru netopí.
pak je uvedená ztráta otáček způsobena ztrátou kapacity umírajících kondenzátorů.
[Mirek150] (17.10.2017 14:09:20)
rozkresli schema zapojení. kolik má motor drátů a jak jsou připojeny externí součástky.
rezistor 1Mohm je tak na bezpečnostní vybíjení kapacit povypnutí aparátu.
[Mirek150] (17.10.2017 13:45:07)
Takze pratele, pokracovani naseho patrani. Podarilo se mi identifikovat rezistor - a to sice velikost odporu 1 Mohm, coz je ve shode s merenim supermarketovym multimetrem (980 k ohm) - v kazdem pripade je to ale hodnota radove uplne jinde, nez jsem cekal a nez psal Mirek150. Cili rezistor je, zda se, v poradku. (netusim nakolik je mereni bez odletovani smerodatne, prece jen jsou v obvodu jeste kondenzatory - viz nize).
Co mi nejde na rozum je, ze paralelne k motoru jsou 2 (!!) kondenzatory a to velikosti 0.2 uF a 0.5 uF. Nicmene tyto kondenzatory jsou pripojeny stale, na nizsi i vyssi rychlost. Ano, muze byt, ze i na vyssi rychlost ma otacky nizsi, nez by mely mit, ale toto skutecne neni identifikovatelne.
Jinak tedy: nejedna se o hobbymarket ventilator. Nevim proc ho vyhazovat, kdyz na vyssi rychlost funguje zcela dle ocekavani a jak jsem jiz uvedl nize, loziska jsem zkousel menit za nova, ale tesnejsi nova loziska otacky na nizsi rychlost jeste dale snizila.
Zkusil bych se teda zamerit na ty kondenzatory, nic dalsiho me nenapada.
[Jeník] (17.10.2017 9:05:36)
Přijde mi to jako klasický případ nefunkčního bílého obyč větráku ze supermarketu po dvou letech používání.Po čase ti taky točí míň-jedno ložisko umyslně v bronzu a skoro na suchu,a díky tomu po čase odejde vinutí.Osobně bych začal ložiskama,jak píše Ota [Michi] (17.10.2017 7:34:08)
rezistor ve ventilátoru na 220V jsem naposled viděl v akumulačkách a to je řádnej špekáček, časteji se ve ventilátorech používá dvojité vinutí. jelikož tyhle větráky potřebují pro sílu a směr točení motoru kondenzátor, typnul bych to na kondenzátor v čoudu, ten degradovat pomalu může a obvykle to dělá odpor vede nebo shoří. osobně bych zahodil celej vetrák a koupil novej, za dvanáct let co kooperuju s vzduchařskou firmou mě prošlo rukama stovky vetráků a žádný neměl odpor, takže máš nějakej MEZ axiál z roku 80 nebo čínu beztak bez ložisek [krf] (17.10.2017 6:28:42)
On je v autě (třeba zrovna škodofka) přímo v proudu vzduchu, tak se chladí. Ale na ty nejnižší točky nebo třeba při topení to nemusí vydržet. U větráku v koupelně může odejít teplem a vlhkostí. [longr] (16.10.2017 23:31:13)
...nejsou zrovna předimenzované,... [Deadman] (16.10.2017 23:11:18)
Ten rezistor je tam jako výkonovej prvek, protopí nezanedbatelnej výkon srovnatelný s příkonem větráku na nízký stupeň. Jelikož součástky v levných přístrojích (větrák z číny nebo nízkorozpočtové auto), dosahuje dost vysokých teplot, a to cyklicky, což se časem pochopitelně projeví. [Deadman] (16.10.2017 23:10:31)
Na fábce když odejde rezistor, větrák jde jen na max. Když ho přepájíš, zas to jde. Dělal jsem to kamarádovi. Součástka zaa cca 15 kaček a 20 min. drbačky s montáží. Zkus ho vyměnit, taková pálka to zas nebude. [longr] (16.10.2017 15:36:20)
může být, že rezistor po letech umírá. pro tyhle zátěže tam asi nebude dražší drátový rezistor , ale jen levnější nakovená keramika, které část pokovení odešla. pokud z rezistoru nevyčteš údaje, zkus ho nahradit cca 300ohm/2W a uvidíš jak se bude chovat [Mirek150] (16.10.2017 15:31:00)
Mám stejnou zkušenost jako Jad. Když mi na Focusu jel větrák jen na nejvyšší rychlost, byl v pr.. odpor větráku. [Daryth] (16.10.2017 14:46:59)
Taky nejsem elektrikářem. Ale měl jsem Felicii, kde je rychlost větráku taky regulovaná zařazením různých odporů. A tam když začala regulace blbnout, bylo třeba ten bazmek s odpory vyměnit a zas to běželo jak má. Přitom by si člověk řekl, že se na tom nemá co rozbít, když je to jen drát stočený do spirály... [Jad] (16.10.2017 13:40:32)
Bohuzel, Oto, strojarsky pristup zde zklamal. Loziska jsou jako takova v poradku, jsou relativne volna. Naopak, s novymi, nezabehanymi, lozisky (jsou pouzita standardni kryta kulickova loziska) se toci jeste o cosi pomaleji.
V prechodovych odporech take po prvotnim zkouknuti problem nevidim, letovani je provedeno na plosny spoj k konektory.
[Jeník] (16.10.2017 13:37:07)
Ačkoliv nejsem elektrikář, tak bych tipoval, že v rezistoru samotným nebude problém. Ten může být maximálně v přechodových odporech, pokud není kvalitně připájen, ale je přidělán pomocí fast-onů nebo podobně. Ale spíš bych se zaměřil na vyčištění a promazání ložisek větráku, pokud je rozebíratelný. Podle mě je problém v tom, že se přidírá větrák na ložisku a na nižší výkonový stupeň ho to neutáhne. Už jsem viděl i větrák, který se točil pomalu a zrychlil až po chvíli, kdy se v něm patrně rozehřálo zatuhlý mazivo. [Ota] (16.10.2017 12:40:19)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,234 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 26.11.2024 19:11:15