Příspěvků: 54, poslední: 28.11.2017 20:25:4565272.Informace
Ahoj, nevíte rozměry šroubů zadních tlumiču na jawu 353/354?
jistě jsem z výroby - jakýkoli technik, který ztratí kontakt z výrobou je ztracenej...
jestli věřím simulacím? jsem jako Winston Churchill věřím jenom statistikám, které padělám já...tedy ano simulace používám často a rád, ale jakmile citem cítím, že teoretizuji nad přesnost zjednodušení a okrajových podmínek, tak přestávám a chci stavět prototyp.
[mais]
(28.11.2017 20:13:05)
mais---Nicméně tvůj komentář, že jsem z výroby - ano jsem a jsem na to hrdej, je mi dost věcí jedno, nicméně jsem hrdej na to, že to, co naprojektuju, zkonstruuju, napočítám (včetně simulací pevnosti, modálních analýz a CFD) umím vyrobit a smontovat
pár dní dříve---Ne manažer nejsem, jsem ten blbec, co chodí denně s kůží na trh a přesvědčuje a zdůvodňuje, aby se kvalita a technologie zachovala, takže bych řekl, že o technice (mimochodem i o šroubech - např. VDI 2230) něco málo tuším. Taky něco tuším o tom, jak řada dnešních konstruktérů a techniků (krom zadávání externích prací) naprosto bezmezně věří simulacím a souvislosti a zdravej rozum jsou mimo jejich rozlišovací schopnost
:D taky věříš simulacím?
[jawar559]
(28.11.2017 19:07:42)
ano, tady člověk může být kým chce... :D
já jsem tě nelustroval, jen jsem čekal na tvoji reakci a párkrát se podíval, kdy jsi se přihlásil :D na lustrování je tu snad ta tvoje TOP generace a s naší generací to jde přeci do pr...., ale co se dá dělat, když vaše generace vše rozkradla, dle vašich slov :D
máš aspoň vysokou školu a popřípadě jakou? můžeš mi poslat do SZ odkaz na vaši firmu, chci se něčím inspirovat... díky moc!!! :D
jsem nevěděl, že někdo ještě dělá ve vývoji výkresy rukou, to mi moc nehraje... :)
tak jak jsi vyždímal učitele, tak chci vyždímat tebe a další účasníky této diskuze, abych se naučil co nejvíce od mistrů!!!
ale čím dál zacházíme, tím jde vidět změna názorů a upouštění od původních názorů :D ještě to bude zajímavé...
[jawar559]
(28.11.2017 18:27:07)
jawar559: gratuluji ti, zjistil si kolikrát se mi restartoval počítač za půl dne a obnovil se prohlížeč - obdivuhodný výkon s tím, že jsi si mě lustroval, co jsem tu kde psal a trhal to z kontextu.
Nicméně tvůj komentář, že jsem z výroby - ano jsem a jsem na to hrdej, je mi dost věcí jedno, nicméně jsem hrdej na to, že to, co naprojektuju, zkonstruuju, napočítám (včetně simulací pevnosti, modálních analýz a CFD) umím vyrobit a smontovat, jsem hrdej, že jsem měl tak dobrý učitele, že si umím od 3D cadu stoupnout k prknu a nakreslit co chci vyrobit včetně sestav v pohledech. Jen lituji toho, že jsem své učitele víc neždímal a víc se od nich nedozvěděl... v řadě věcí objevovat to, co oni věděli strašně bolí a stojí čas a bohužel už řada z nich mi nic víc neřekne, protože nejsou mezi námi, naštěstí je pořád dost takových, že pokud člověk jim může zavolat a ví o čem se mluví, se z hodinového rozhovoru s nimi dozví víc, jak za semestr ne vysoké škole. Takže opravdu nemám problém po pěti šesti hodinovém jednání v cizím jazyce shodit sako a jít pomoc smontovat v prototypu to, co jsem vymyslel, abych hned viděl nedokonalosti a možná zlepšení a abych neztratil kontakt s lidmi na dílně, protože to rozhodně pomůže obou stranám a výsledný produkt je výrazně lepší a rychleji je dosaženo požadovaného cíle a kvality. Daň za tenhle přístup a samozřejmě i pokoru k lidskému umu je to, že prakticky nemám volný čas a když už nějaký mám, tak rozhodně není mezi koníčky - a že si opravuju co jde sám? Jistě - jen neustálý tréning dělá mistra, učí vidět jinýma očima a také málokterý řemeslník plní má kritéria na preciznost a kvalitu práce. V případě veteránů to platí dvojnásob
A teď k věci - kdyby jsi byl zkušenej technik, tak si nejlazneš posuvným měřítkem anobrž šuplérou měřit na víc, jak desetinu mm
[mais]
(28.11.2017 17:27:47)
bakoune, já bych na tom netrval normálně, ale mistři tu řeší přeci strojírenství v mm, né jak burani v hospodě :D
[jawar559]
(28.11.2017 16:36:23)
Hlavne ta posuvka musi byt digitalni!
[Bakoun]
(28.11.2017 11:23:37)
já nepíšu nic o tom, že nečím opovrhuji
sám jsem poděkoval montimu za to, že mi něco vysvětlil, jen ty a mais máte věci, které by nikdo neuznal už jen z důvodu jak to tu píšete...
ty tvoje komentáře, že používáš speciální šroub jsi nějak nedopsal, tak mi ten tvůj speciál šroub prosím změř dig.posuvkou... :)
Sim :D dobrý, ještě jsi zapomněl na sedlo!!!! :D jinak nic nového, ale určitě jsme tu psali jen o tom, že ten silentblok je jediný tlumivý prvek... :D
jsem rád, že každý mistr 35+ poučuje o všem, i když tomu sám nerozumí :D pak se nedivím, že se všechno sere, jak píše longr a mais :D pokud bych nenapsal, že jsem student, tak by jste už dávno odpadli ale aspoň máte nějaký argument :D
nezapomeňte zase něco dodat :D
[jawar559]
(28.11.2017 10:09:02)
A pak to tak má vypadat, když mladí kluci nevěří těm starým a opovrhují jejich řešeními. Neříkám, že dělají všechno vždy dobře, ale zatím mám ty nejlepší zkušenosti.
[longr]
(28.11.2017 8:04:52)
Jawar559: Ty asi nevíš, že i přesná, na míru dělaná speciálka má udělanou vůli, ale menší, než obyčejný šroub. Hlava a dřík se soustruží,závit se kvůli pevnosti klasicky válcuje, ale já tady klidně použiju celosoustružený, protože závit zde není tolik namáhaný. Sám jsi i u originálů naměřil méně než 8 mm a já jsem nemluvil o 8 mm. Místo abyses snažil furt smát, radši si dostuduj, co je to přesný šroub. Může se to hodit.
A každý ať si tam dá, co chce. Já věřím konstruktérům, že pevnostní tam má význam. A jiní ať si tam dají klidně mosazný ;)
[longr]
(28.11.2017 7:59:48)
[jawar559] > pokud vezmes nejakou diru, podvozek motorky neni absolutne tuhej - trochu zapruzi kyvka, trochu ram a ve vysledku se to muze kroutit klidne o vic, nez co muze vytlumit silentblok ulozeni tlumice perovani.
[Sim]
(28.11.2017 0:09:26)
mais: stěžuješ si, že na renovace nemáš čas a za rok stihneš na autě vyměnit jen spojku a udělat olej? :D Dle tebe máš super práci a upozorňuješ ostatní na nedostatky v materiálu, už jen podle toho, že si musíš dělat spojku na autě asi odhaduji, že budeš člověk z výroby... Nikoho tu nebudu ponižovat kvůli práci/vzdělání, tak to prosím tě taky nedělej. Je zajímavé, když jsem včera sledoval tvoji aktivitu, tak jsi se zde na manii přihlásil třikrát než napsal longr a čekal jsi až bude někdo reagovat, aby jsi mohl doplnit něco vtipného...
Psal jsem několikrát, že se chci něco dozvědět ale musí to mít podstatné odůvodnění. Zrovna dneska jsem řešil něco společné s tímto tématem a během deseti minut jsem se dozvěděl daleko více, než tady za dva dny...
Montimu děkuji za odpověď a aspoň něco bylo přínosné.
longr - nepřínosné informace, jen tvoje domněnky, prostě jsi starý mistr...
Sim - nic nového, zajimave ale nic nového...
Bavime se tu o moznosti zachytit vykyv s amplitudou maximalne v jednotkach milimetru - to uz pomalu vic pobere rafek s vypletem kola, nebo samotny podvozek motorky! - co myslíš tím podvozek motorky? :D
ještě bych se chtěl zeptat longra, kde bere ty specialni srouby, které mají válcovou část 8,00 mm a jak je dostane do pouzdra toho silentbloku? Ted tu nemam po ruce to pouzdro ani dig. posuvku, abych zmeril prumer, jestli se tam vubec ten 8,00 mm dostane :D
[jawar559]
(27.11.2017 22:12:47)
pěkné pojednání o silentbloku, 90% dochovaných strojů má rozpadlý jen spodní a potom se tlumič opře o oko silentbloku nikoliv přímo o šroub takže s tím střihem to nebude zase tak vážný, oni ve fabrice zase nebyli blbci a není třeba to tak dramatizovat, každý si dáme co uznáme za vhodné, Pro mě dostačuje běžný šroub s plným dříkem.
[ventil]
(27.11.2017 16:53:52)
Tyjo, tady to uz vypada jak na Novinkach nebo Idnesu ... nekoupil to tu Babis?
A ted trochu k veci:
Silentbloky (nebo mozna spis gumove pruchodky) maji dve funkce (resp. tri - viz nize). Prvni, kterou tu snad zatim nikdo nezminil, je umoznit pohyb - resp. prevod z rotacniho pohybu kyvne vidlice na primocary pohyb teleskopu tlumice. Zaroven to umoznuje vyrovnavat ruzne krouceni ramu, aniz by se jakekoliv pricne sily prenasely na tlumic (a tim ho nicily). Kvuli tomu je vhodnejsi pouziti gum, ktere urcity vykyv umoznuji bez poskozeni.
A jako bonus je k tomu pridana druha funkce, tedy pomoc s tlumenim. Ovsem tady je potreba si uvedomit, ze to neni primarni funkce - ten silentblok nema kam predavat pohlcenou energii, hlavnim tlumicim prvkem porad zustavaji pneumatiky spolu s hydraulickym tlumicem. Bavime se tu o moznosti zachytit vykyv s amplitudou maximalne v jednotkach milimetru - to uz pomalu vic pobere rafek s vypletem kola, nebo samotny podvozek motorky!
Zivotnost techto silentbloku primo souvisi se zatezovanim motorky, pripadne s nastavenim podvozku - u kejvacek se muzem bavit o tlaku v pneumatikach, viskozite oleje tlumice a tuhosti pruziny (resp. nastaveni predpeti do dvou poloh). Cim tvrdsi bude nastaveni podvozku, tim vetsi zahul budou dostavat tyto silentbloky. A cim vic toho musi pobirat, tim vic se vymackaji.
Az se v nich vymacka vule, je to prave guma toho silentbloku, ktera jako jedina zamezi sireni razu pri prechodech ze zateze do uvolneni a zpatky. Za cenu toho, ze se jeste rychleji bude vymackavat. Porad ale svoji existenci chrani ostatni komponenty podvozku - byt to natvrdo, razy se prenasi dal.
Prusvih nastane, kdyz se guma na jedne strane promacka skrz a zacne dochazet ke kontaktu ocelove trubicky s vnejsim pouzdrem silentbloku ... tady uz se razy prenasi dal, vule je velka. Sice aspon jednim smerem to porad nejde natvrdo, ale v provozne castejsim smeru zatizeni to natvrdo jde. A v tuhle chvili ty razy prenasi co? No samozrejme ze cep, resp. sroub. A jak dlouho vydrzi obycejny "blatosroub" v rezimu, kdy do nej nekdo vytrvale tuka kladivkem? Klidne malou silou, ale vlastne porad, jakmile motorka jede ...
Proste, pokud to provozovatel chce resit, casto kontrolovat a pri naznaku opotrebeni vzdy vcas menit, klidne at si tam da sroub uplne bezny. Fungovat to bude.
Nicmene diky tomu, ze mi proslo rukama nekolik zanedbanych stroju s ruznymi stupnemi opotrebeni techto silentbloku, je zrovna tohle jedna z veci, na ktere skudlit nehodlam. U jedny z motorek to doslo do stadia, kdy jsem zadni tlumic musel z kyvky vyrezavat flexou - sroub byl nastrihlej, ale drzel pohromade, takze pri povolovani nesel ven a jen odtlacoval packu tlumice se zavitem.
Takze proc si pridelavat zbytecne praci s provozni udrzbou, kdyz existuje jen nepatrne drazsi reseni, ktery zaruci podstatne delsi zivotnost. Rad si priplatim par korun za pevnostni sroub, kdyz diky tomu pak demontaz tlumice probiha bez nasili a nervu.
P.S. co mam zkusenost, tak paradoxne neni az takovy problem, kdyz je zavit delsi - optimalni je samosebou plny prumer, aby tam byla co nejvetsi plocha na opreni trubicky. Slaby misto je v pacce tlumice bez zavitu, tam kdyz se sroub vymacka nebo nastrihne, jde pak ven mnohem hur, nez kdyz delsi zavit trochu "zaroste" v trubicce.
[Sim]
(27.11.2017 11:05:51)
klid, jemu to nevysvětlíte, von umí inventor.... příští semestr se budou učit o štíhlé výrobě, 5S a Kaizenu, tak nás tím bude krmit, jak je to skvělé v malosériové a kusové výrobě..
[mais]
(27.11.2017 8:57:29)
Jawa používala na zadní vidlice nejdřív bronz(asi jen pár let,do kdy přesně nevím)a potom dlouhou dobu litinu, MOSAZ nikdy. Tak to prostě děláme stejně,nevymýšlím vymyšlený.
Taky se měnila konstrukce čepu, úplně první měl vnitřní závit na vytažení, to brzo zrušili.
Většina motorek měla čepy s mazacíma drážkama, ale na posledních Panelkách už nebyly drážky,jen dva otvory. To jsme přestali dělat, protože to je sice originál, levnější,ale zákazníci vyžadují čep s drážkama,tak to tak děláme.
Hlavně máme čepy kývačky vždy BROUŠENÝ, proto dražší než konkurence , která to jen ohrne na cnc soustruhu, + mosazný , případně ocelový pouzdra. Málo to vydrží,ale taky to nějak funguje, a hlavně, je to LEVNÝ !
[monty]
(27.11.2017 7:55:34)
A třeba Monty nebo Etovar dělají podle originálů či výkresů. Materiálem pouzder je buď samomazná litina nebo bronz.
[longr]
(27.11.2017 7:02:30)
Ještě píšeš, že bronz futra se nedělají. Výrobci možná dělají mosaz, že to vypadá stejně. Mosaz je levnější než bronz. Ale zeptej se odborníků, co za materiál se má používat. Nechci zde zatahovat lidi, kteří se neradi pouštějí do takových pří. Ale existují lidé, mající technickou erudici a letité zkušenosti, bez potřeby něco šidit a dokonce často mají i origo výkresy k dílům. Věřím tomu, co používají. Tedy bronz nebo samomaznou litinu. Litina je levnější a stále má pro pouzdra v tomto typu uložení nesrovnatelně vhodnější vlastnosti, než mosaz.
A k tomu konstruktérovi, to bys musel znát okolnosti, které mi nepřísluší vynášet, ale je to tam prostě nahovno. Snaha výrobky zlevnit a ojebat tam, kde to nelze, včetně nezkušenosti daných lidí a bratříčkování místo vědomostí vede k průserům.
[longr]
(27.11.2017 6:59:39)
jeden o voze a druhý o koze...
Takže zaprvé-čerstvého absolventa průmyslovky nezaměstnají hned jako konstruktéra nebo technologa. Pokud ano, tak jako konstruktér udělá výrobek pomocí CADu a předá to technologovi nebo ne? :D Pokud vím, tak absolventi průmyslovky končili u práce na směny, pak jako obchoďáci se vším možným nebo chodí po brigádách. Znám jen jednoho, kterého vzala firma na půlroční zkoušku za směšné peníze. A ano, oni to po něm vůbec nekontrolovali...
Pak píšeš o tom, co se vyrábí nebo vyrábělo... Já jsem se třeba u asi deseti kyvných vidlicí nesetkal s mosaznými pouzdry, chtěl jsem vědět proč tu psali lidi, že jsou k ničemu a jaké s tím mají zkušenosti.
To, co se dává do vidlicí, tak to chápu - hliník, mosaz, bronz. Sám používám nejlevnější hliník, který je bez problémů po pár tisících kilometrech.
Kluzná uložení do převodovky nebudou ze slinutých karbidů? Rád se přiučím...
Moc jsi mi na otázk u/y neodpověděl ale jen to tak trošku obcházíš ale i tak dík za snahu! :)
[jawar559]
(26.11.2017 22:26:25)
Teda k tomu hliniku, aby me nekdo nechytil za slovo, myslim tim, ze je ve zminenem lepsi, nez mosaz a pri nizsi cene.
[longr]
(26.11.2017 20:33:06)
Když mladý kluk nakresli vyrobek a ten se ani radne neotestuje (blbe vedeni), tak se pak reklamuje. A kluk obviňuje svarece, obsluhu apod. Pak se posere dalsi. Pak prdne poddimenzovany cep. A zase za to nemuze konstrukter. On to nakreslil dobre. A kdyz se "nahodou prijde" na to, ze to podelal on a sef, ktery odmitl dostatecne dlouhe testy, mavne se nad tim rukou, ze chybu muze udelat kazdy, pripadnne obvini technologa. Ale kdyz mu rikaji chlapi z vyroby, at to posili, ze se jim to zda slabe, tak se jim smeje, ze se zbytecne boji. Takze tak. A k te mosazi, pocitam, ze treba z hlinikove mosazi se da udelat specificke ulozeni. Ale kdyby konstrukteri chteli usetrit, asi by taky treba futra tlumicu vpredu tocili z mosazi. A ne, delali to z bronzi. A pak z hliniku, ktery se lip obrabi a ma lepsi kluzne vlastnosti. A futra kyvky? Litina a bronz. Proc ne mosaz? Ptal jsem se soustruznika fachmana, leta ve vojenske vyrobe. A rikal, ze proste ma idealni vlastnosti. Proc se na kluzna ulozeni do prevodovky dela bronz? Na vlastni oci jsem videl mosazne pouzdra pridrene. Proc by v OHC vsude cpali bronz, kdyz mohli dat levnejsi mosaz? U nas udelali pri repasi mazane kluzne loziska do elektromotoru z mosazi. Zadrely se. A bronz kupodivu slape bez zavad. "Chtel jsem bronz, dostal jsem mosaz."
[longr]
(26.11.2017 20:26:30)
prosím tě ptám se na konkrétní otázky, nikdo mi na ně nebyl schopný odpovědět, jen to, že asi mezi tím a tím něco odejde, ale pořád tam je to ´asi´ a sám nevíš jestli je to pravda... :D
[jawar559]
(26.11.2017 14:38:13)
děkuji za diskuzi, zatím jsem se nic užitečného nedozvěděl, jen to, že staří dědci vyrábí samé super věci, i když neradi dávají faktury :D
[jawar559]
(26.11.2017 14:36:54)
jawar559:fakt jsi tak naivní... kdy bude promoce?
[mais]
(26.11.2017 14:34:27)
tak ti děkuji, že bojuješ proti té naší špatné době :D
tak mi prosím tě odhal, kdo a za kolik vyrábí přesně materiály dle složení, aby mi ty futra v kyvce vydržely nebo šrouby 8.8 se nestřihli? Popřípadě v jakém ´obchodu´ to kupovat, on je taky rozdíl si hrát u zkoušek materiálů a pak ho převést do praxe za přijatelnou cenu. Řešilo se to tu mockrát dokola, proč prodejci prodávají nekvalitní repliky a monty napsal přeci, že to chce každý levný. Proč kupovat čep do kyvky za 700 nebo 1300, když v jiném obchodě ho mají za 350? Nikdo nepíše nic o složení nebo, že je to testované... U toho motoru ukáže čas, ale jsou tu i jiné tříhrnky s vyšším nájezdem, než je ta záruka 150K a byly bezproblémů ale panika tu musí být, to bychom nebyli přeci Češi, kteří nechtějí platit...
[jawar559]
(26.11.2017 14:11:41)
jawar559: jsi vázně tak naivní, že věříš, že šrouby se nešulí?
Ne manažer nejsem, jsem ten blbec, co chodí denně s kůží na trh a přesvědčuje a zdůvodňuje, aby se kvalita a technologie zachovala, takže bych řekl, že o technice (mimochodem i o šroubech - např. VDI 2230) něco málo tuším. Taky něco tuším o tom, jak řada dnešních konstruktérů a techniků (krom zadávání externích prací) naprosto bezmezně věří simulacím a souvislosti a zdravej rozum jsou mimo jejich rozlišovací schopnost...o kvalitě dnašních produktů svědčí i následující (mimochodem přesně situace na motor 1.0 TSi): jdu koupit auto a chci prodloužit záruku na 5 let/100 000km stojí to 2000 Kč, chci záruku 5let/ 150 000km stojí to 12 000Kč = v tom autě jsou komponenty dimenzovány tak, že mezi 100 a 150 tis s velkou pravděpodobností něco odejde.
Co se píše na forech je mi úplně fuk, stejně informace materiál vydrží nevydrží je mosaz a mosaz, je hliník a hliník, materiál, kterej jsem neviděl na analýze chemického složení a na trhačce pro mě neexistuje a nikdy bych ho v práci nepoužil - viděl jsem papírově nemagnetickou nerez, na kterou jsem dával magnety a držely, viděl jsem hliník s papírovou mezí kluzu 130 MPa, který se při 80 MPa roztrh, viděl jsem přetrhané šrouby, které na hlavě měly vyraženou 8.8 a nedali víc jak 60 procentní dovolené zatížení pro šroub 8.8 a to už vůbec nemluvě o plastech, co mají mít UV stabilitu a za rok za dva se mění v prach
Ale to holt jsou zkušenosti na to každý musí přijít sám, jen to chce poznat, kde je ta hranice, kdy už nemá smysl dál precizovat výpočet a kdy už je zbytečné víc leštit 3D/2D model v počítači, ono oboje je jako oheň výborný sluha, ale zlý pán...
[mais]
(26.11.2017 13:06:33)
tak mám tu před sebou tři šrouby, originál má v místě válcové části cca 7,85 vycházím z více měření, šroub z etovaru 7,80 mm, na 559 jsem měl klasický šroub 8.8 CW se závitem i v místě uložení tlumiče a závit není poškozen-sice má najeto jen 2000 km ale měnit to nebudu, fotky můžu poslat... ještě něco?
[jawar559]
(26.11.2017 12:00:59)
longr ty ....,já jsem se na něco zeptal a řešíš něco úplně jiného :D mosaz stojí 350, litina 300 a bronz se ani nedělá, chtěl jsem vědět rozdíl a to jsem se nedozvěděl, když to prodejci nabízejí... :D s prasklým krkem řízení jsem se setkal jen u 473, kde byl vymletý zámek řízení, nojo vyházely staré fachmany... :D současnou jawu neřeším ale vždyť ji kenny chválí nebo ne?!
monty promiň ale napsal jsem půlcentimetru, aby to zdejší lidé pochopili, i když jsem do tlumičů dal šrouby se závitem nic se nestřihlo, tak v čem je problém?
[jawar559]
(26.11.2017 11:44:35)
Já jsem to ani nezmiňoval, protože používám přesné speciálky.
[longr]
(26.11.2017 8:47:30)
Jen dvě poznámky . ve strojařině se posledních 100 let měří v milimetrech- jak někdo napíše "asi půl centimetru" , tak asi strojař moc není,možná přeučenej zedník.12x
A ke šroubům na tlumiče- nikdo tady neřešíte, že běžný šroub M8 z železářství má válcovou část bez závitu jen 7,5 mm......... Když chci šroub, kterej průměr 8mm až k hlavě a částečný závit, musím někam do speciálního obchodu.
Ale hlavně, že se hádáte o pevnostech a velikosti hlavy.
[monty]
(26.11.2017 8:35:43)
Tak mi napiš ty, kolik jsi najezdil na mosazi a kolik na bronzi a na litině. Zkušební jezdci v Jawě asi byli nanic, ne? To to mohli chlapi od prken rovnou pustit do výroby. A pak praskaly krky řízení, později použili silnější horní trubku, předělávalo se leccos. Já jen že vím, kde kvůli hloupému vedení a mladým klukům bez cítění se sere celá práce a fabrika jde do prdele. Že je to cílené a chtějí se asi levně prodat po tom, co ze státních peněz vybavili vše nově... Jen co vyházeli staré fachmany a dali slovo mladým, nevyjela a neprodala se mašina, kde by se hned neposralo něco, co má na svědomí nějaký mladý kluk, co si nenechá poradit.
Tím netvrdím, že jsi taky takový, tak se nečerti. Ale docela mě zaráží, když kluk se strojařskými zkušenostmi znevažuje něco, co funguje.
Ony tam ty bláta možná 80 % lidí vydrží. Ale jawa tehdy myslela i na těch 20 % a ne jak dnes, kdy se ze stovky motorek u 15 něco posere, protože se na to začíná kašlat.
[longr]
(26.11.2017 8:02:43)
milý uživateli mais, asi jsi to chtěl dorazit ale nepodařilo se ti to, píšeš úplně ke všemu a máš k tomu někdy nějakou užitečnou poznámku? ne! :D Bavíme se tu o šroubech a né o elektronice, která odchází pěčlivě po záruce kvůli kondenzátorům??? můžu se tě zeptat, ty jsi manažer? myslíš, že všechno mají na starosti oni? ono je super, že jsou fora, člověk se tu doví spoustu užitečných věcí co a jak opravit ale to je všechno... Pak po forech koluje plno keců-motory 1.0 TSI, filtry pevných částic,oleje 0W-20... Nic to nevydrží... :D Pak se na to člověk zeptá konstruktéra a řekne mu co si o tom myslí mechoši a on se jen smál :D
Četl jsem tu o mosazi jak je k ničemu u kyvky a nic nevydrží? Tak mi vysvětlete proč se používá u ramen, které zvedají několik tun a několik motohodin denně? Když jsem to rozdělával, tak vždycky byl v prdeli čep a né futro, samozřejmě se to měnilo vždy oboje... Budu rád, když mi to někdo objasní a vysvětlí, díky!
[jawar559]
(25.11.2017 22:59:47)
jawar559: "ale kvalitu si nikdo nedovolí o*ebávat... " měl jsem těžkej tejde, díky za nejlepší vtip týdne... napřed by řada manažerů musela pochopit, že když jedna ženská nosí dítě devět měsíců, že to devět ženských nestihne za měsíc a pak by se možná přestalo jebat na téma, proč je to tak drahý, proč se používá koeficient bezpečnosti, dyť stačí, když to vydrží přesně záruku + 1 den..
[mais]
(25.11.2017 22:13:31)
longr: je to sice pěkné, že přiznáváš, že jsi strojařinou ho*no políben... Já miluji lidi se základním cítěním, tak jak se popisuješ (mechoši, co neumí ani spočítat zlomky)... Šíříte jen bludy. Jsem právě případ toho mladé průmyslováka, který průmyslovku ani nemá a na VŠ se inventorem zabývá. Nevím teď přesně ale nikde jsem se nesetkal s pevnostními šrouby u tlumičů... Všude učí šetřit materiálem a úkony kvůli ceně, ale kvalitu si nikdo nedovolí o*ebávat... On asi bude rozdíl vyrábět věci s třikrát dražším materiálem, když je tam zbytečně... Ale lidi si budou ztěžovat, že je to prostě drahé... Tím myslím sériouvou výrobu a dopad ceny materiálu na konečnou cenu výrobku.
Závit šroubu je jen na uchycení, namáhání střihem je nahoře i dole na dvou místech-takže čtyři místa, které jsou široké půl centimetru? Navíc silentbloky jsou tam na co? Tlumič snad nepracuje tak jak má a je tam napevno? Každý člověk asi pochopí, že tlumič tu ránu pohlcuje, silentbloky byly KO u tlumičů, které byly už bez oleje...
A teď do mně :D
[jawar559]
(25.11.2017 17:02:47)
A pak si lidé stěžují na nekvalitní repliky, když někteří výrobci nemají ani šajnu o tom, co z jakého matroše bylo a proč. A divíte se, když do namáhaného spoje někdo s klidem narve bláto? Nejsem strojař, ale mám myslím aspoň základní cítění. Když vidím některé výrobky některých mladých průmyslováků, kteří třeba hezky kreslí věci v inventoru, ale kde i můj 15tiletý synovec pozná slabé místo, je mi smutno, když si pak otvírají hubu na zkušené šedesátníky ve výrobě, že je to jistě chybou montáže, že jejich prací to být nemůže.
[longr]
(25.11.2017 15:42:28)
maspe: nečil se brachu. Do šroubu jsem řezat nezkoušel, ale tabulky pevnosti šroubů hovoří jasně i pro mě a to jsem strojařinou políben jen minimálně.
[T. A. Jawettsson]
(25.11.2017 14:51:53)
Každej si tam dejte co chcete. Původní je pevnostní, stačí ho zkusit říznout pilkou. Počítám, že ve fabrice tam z nějakého důvodů nedávali standardní šroub. Už mi to připomíná diskusi, že na parabolu není třeba napasovat hliník, ale stačí chrom ve spreji.
[maspe]
(25.11.2017 14:16:39)
tak to strojaři spočtěte, jinak jsou to plky o dvojnásobném střihu 4 ks M8 a obvyklé šíření poplašné zprávy. Demontoval jsem šroubů z tlumičů desítky a žádný nebyl ani nastřižený i když byl siletblok vyžvýkaný.
[ventil]
(25.11.2017 12:41:36)
To je suprová teorie, že vzhledem k přítomnosti silentbloku můžeme použít šroub nejnižší pevnosti. To by těch ani né 5mm gumy muselo bejt ze supr kosmickýho materiálu absolutně pohlcující energii. Silentblok je tam aby se šroub a oka tlumiče nevytloukaly tisícema drobnějších rázů při normální jízdě. Když se vletí do díry s naloženou motorkou, tak je potřeba tam mít kvalitní pevnej šroub. Bohužel kvalita dnešních šroubů je nejistá a pochybná, takže je lepší uvažovat vždy o kvalitativní třídu vejš. Navíc šrouby s vyšší pevností (10.9 a 12.9) jsou i zpracováním lepší.
[Zbýňa]
(25.11.2017 5:55:39)
ano hladký dřík je jasný
[ventil]
(23.11.2017 14:08:52)
Já vám nevím..řekl bych, že tyto šrouby jsou výkresový díl (hlava na klíč #12, velmi krátký závit, žádné značení na hlavě šroubu - alespoň na mém stroji). Únosnost závitu není rozhodující, závit drží jen ve vidličce tlumiče, kde je ho 0,00nic a šroub je namáhán na střih (dvoustřižně) - proto je důležité dodržet délku hladké části dříku bez závitu. Pevnější materiál nebude na škodu, leč vzhledem k přítomnosti silentbloku i šroub z "bláta" (třeba 4.8) bude dostačující, 8.8 je naprostá jistota.
[T. A. Jawettsson]
(23.11.2017 13:11:51)
Šroub je tedy M8x1,25 delka 33 + 5mm hlava.
[assox]
(23.11.2017 10:43:54)
to bude trošku pohádka, tlumiče jsou asi uchyceny pružně přes silentbloky ve fabrice nebyli idioti, nastřižený pevnostní M8 to máte ve dvou 300+kg , další teorie?
[ventil]
(23.11.2017 9:47:07)
Přál bych vám vidět nepevnostní šroub, jak vypadal po vymontování právě z tlumiče. Kdysi tam někdo narval, co bylo a já jsem nebyl štont to rozdělat. Ohnuté, vymačkané a jeden už skoro nastřižený. Ono se to nezdá, ale když na tom jezdí dva, dostává to řádné prdy.
[longr]
(23.11.2017 9:37:32)
a když ten pevnostní zašroubuju do bláta budu ještě víc adidas?
[ventil]
(23.11.2017 8:56:07)
čím víc nerez tím víc adidas, ideálně kouknout do tabulek - základní pevnost 8.8 je lepší jak nějaká nerez.
Oni ve fabrice byli idioti, a nevěděli co dělají, tak tam dali pevnostní i když obyčejný je v pohodě.
[maspe]
(23.11.2017 8:25:58)
Ten závit tam drží jen na kousku - jde o to jestli chceš ORIGO vzhled a na 12ku klíč a nebo JEN aby to drželo a to pak můžeš dát i nerez 13ku.
[skvarek]
(23.11.2017 6:32:59)
aha, tak jo, tlumiče nemëním x krát za sezonu postačí mi obyčejný.
[ventil]
(22.11.2017 23:36:52)
Protože tomu pevnostnímu se tak snadno neomačká závit, takže když ho pak vyšroubuješ, můžeš ho tam v klidu dát zpět, protože nemá místo závitu břečku.
[grošák]
(22.11.2017 23:15:52)
Etovar teď jsem se díval 1ks 52Kč. Mám možnost si to vyrobit šlo mi o jen o rozměr.
[assox]
(22.11.2017 22:34:52)
můžu doporučit třeba etovar, proč hlavně pevnostní?
[ventil]
(22.11.2017 22:02:52)
M8x tak akorát skrz aby držel na celým závitu a nebyl moc dlouhý. Hlavně pevnostní.
[maspe]
(22.11.2017 20:46:41)
Děkuji
[assox]
(22.11.2017 19:48:05)
Podle nabídky p. Michalce (na jeho stránce) 8x33 mm a hlava šroubu je na 12ku klíč.
[skvarek]
(22.11.2017 10:28:34)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,219 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 26.11.2024 12:54:16