Příspěvků: 73, poslední: 24.2.2018 19:59:1865623.Elektro
Zdarec, narazil jsem na tento bezkontakt:
https://motocykle.bazos.sk/inzerat/82649927/Typ-101-Bezkontakt-JAWA-dynamoalternator-a-CZ-dynamostart.php
Tak teď uvažuji nad Vapem, nebo zkusit toto?
No mě právě připadá, že tak jak jsou ty žárovky udělány tak by měly nahradit klasickou žárovku. Ledky mívají už rozptyl i 60 ° a jsou do všech směrů. Ale asi jsi to zkoušel. Nevím, já kupovat nebudu do ničeho by mi to nepasovalo.
[Jarda0022]
(24.2.2018 19:59:18)
Tyhle LED zarovky jsou naprosto na .... Aby to bylo videt, musi byt blinkr od zacatku konstruovany na provoz s LEDkou. V okamizku kdy se na puvodni paraboly cpe smerova LED zarovka bez rozptylky, tak to sice hezky blika, ale je to videt jenom z urciteho uhlu, a z hlediska bezpecnosti na silnici je to sebevrazedny.
[Krizoň IV.]
(24.2.2018 19:17:28)
Jarda: Asi jo, rano mi to nejak nesedelo, to cislo bylo sileny. Kdyz jsem si nasel primo vzorec pro vyjadreni faradu ve wattech, voltech a sekundach, tak to sedi na to tvoje cifro.
Mozna se nad tim zamyslim, na califu bych se rad baterky zbavil uplne, tam na ni proste neni misto, radsi budu vozit dusi a naradi, nez baterku.
LED blinkry nejsou alternativa, zprasit vzhled LED blinkry v zadnem pripade nepripada v uvahu, a nabastlit LEDky do puvodni patice tak aby se zachovala viditelnost je podle me nerealne.
[Krizoň IV.]
(23.2.2018 21:09:11)
ted si všímám, že o pavu už jsi psal.
[Jarda0022]
(23.2.2018 16:43:35)
Krizoň -> no, řekl bych že v tom máš trošičku nepořádek. 20 F kondenzátor by se nevešel do páva. No a ze 40 W je při 12 V proud 3,3 A. Ten potřebujeme po dobu sepnutí blinkru ( 0,35 s) Q= I*t = 3,3 A * 0,35 s = 1,155 C . A z toho kapacita
Q = U * C => C = Q/U = 1,155 C / 12 V = 0,09625 F. Kdyby to bylo na 1s tak by byl zhruba 3* větší. Ale předpoklad je ten, že ten kondenzátor by ty blinkry měl táhnout sám. Přeci jen alternátor pořád bude něco dodávat. Když jsem tímto způsobem dělal přerušovač ( obvod byl napájen přes žárovky a při sepnutým blinkru byl bez napětí tak jsem ho dal dvakrát větší a běhalo to parádně. Ale na takhle kravskej kondík bych se stejně vyprdl a radši bych šel do LED blinkrů. LED žárovky koupíš na ebay za pár peněz, nebo si to přímo sletovat do patice starý žárovky.
[Jarda0022]
(23.2.2018 16:43:12)
Jarda: VAPE dava na volnobezne otacky nejakych 40-50watt. Na webu VAPE je graf. Cili chybi nejakych 30 - 40W vykonu po dobu pul vteriny.
kondenzator o kapacite 1F doda jeden watt vykonu po dobu jedne vteriny (1V pri proudu 1A)
My potrebujem dodat nejakych 18-20F (35 az 40W po dobu pul vteriny)
Kondik co jsi linkoval ma kapacitu 0.1F Cili by jich bylo potreba takovych 180 az 200 kousku, pri cene 1200 kacek za jeden jsme nekde na 200 tisicich az ctvrt mega, nepocitaje nuntos vozit to v PAVu.
Pokud jsem se nekde seknul v cislech, prosim o opravu (:
[Krizoň IV.]
(23.2.2018 8:12:12)
Kondenzátor to překlene na určitou dobu, tady požadujem 0,33 s. Pokud se za další 0,33 s nabije tak by to mělo fungovat. Ale s ohledem na cenu kondenzátoru 100 G to asi nemá cenu řešit, když jsou za to asi 4 baterky a místa to zabere taky stejně. Takže rozcestník bude LED blinkry nebo baterie. Předpokládám, že vape na volnoběh nabíjí. Musel bych změřit při jaké zátěži začne klesat napětí.
[Jarda0022]
(22.2.2018 23:14:44)
Kondenzátor je tam jen kvůli elektronice, nic neuživí. 12V VAPE troubí s 6V klaksonem bez baterky. Klakson opravdu troubí (narozdíl od mňoukání na 6V) ale zas ne tolik aby ho to spálilo. Blinkry s žárovkama ani omylem. Bez blinkrů není pro baterku žádný důvod. Na STK jim nikdy nevadilo, že to potřebuji nakopnout aby to svítilo.
[Deadman]
(22.2.2018 22:56:04)
No ono když tam nic není, tak to uplně nevoní ani tomu regulátoru. Kondenzátor by to podle mě dohnat měl. Jde o to, aby nebyl větší než baterka. Jinak bych si pomohl klidně LED žárovkama. Ale to je na tobě, pokud uživíš baterii, je to asi lepší.
[Jarda0022]
(22.2.2018 22:46:15)
místo baterie jsem používal ten jejich doporučený kondenzátor k Vape bez většího efektu. Teď jezdím s baterkou, tu jsem si na stk stejně půjčoval, když jsem ještě jezdil jen jeden stroj a teď si 2 baterky držím i pro X dalších motorek, mám na nich 2x Vape, proto mi nevadí že je na 6V a žárovek mám dost.
[ventil]
(22.2.2018 19:41:01)
Jarda: Zadnej. Kondenzator ti nedozene chybejicich 30 - 40W vykonu na volnobeh po dobu 1 - 2 vteriny kdy ti sviti blinkry. Ten by mozna pomohl kdybych celou sestavu zkriplil pouzitim bimetal prerusovace, blinkru 15W nebo jenom 10W, a jeste vypinal hlavni svetlo na krizovatce. Coz je pro moje ucely jeste min pouzitelne reseni nez baterka.
[Krizoň IV.]
(22.2.2018 8:08:24)
Krizoň -> a co jsi tam dal za kondenzátor ?
[Jarda0022]
(21.2.2018 23:11:17)
petan69 - jj, to je ono, musely se tam cvaknout ještě kontakty na 30, viz ten odkaz, ale nic zásadního,
[pajiks]
(21.2.2018 22:00:29)
jarda0022, jad - bastlil jsem kvůli vape bošárnu, aby vytáhnutí klíčku nahrazovalo chcípák, návod jsem měl beztak odtud z jvm, teď to rychle nemůžu najít - žádnej mikrospínač naspodku - jen mechanicky úprava spodní části a přidělání kontaktu na přivedení kostry - ze spínací kontaktu špičky klíče udělat rozpínací (při zasunutí). nějakej pátek už to tak mám, zatím bez problému. Byla to otázka tak půl hodiny a jednoho šroubku .. a pravda jedný už do původního stavu neuveditelný spínačky :-)
[pajiks]
(21.2.2018 15:48:36)
Jarda: Ja ted resil blinkry na 634, 12V vape, prerusovac z feldy, ani se to nehne.
VAPE proste nema silu na volnobeh, potrebujes nejakejch 90W (35 + 21 + 21 + 2 + 2 ztraty) a to VAPE na volnobeh neda.
[Krizoň IV.]
(20.2.2018 22:17:13)
Myslím že ak vape nemá baterku, nefunguje klakson, v takom prípade som na jednej kývačke využil tlačidlo klaksonu.
[Velorex]
(20.2.2018 22:13:25)
Krizoň IV.: Však ono i to relé je bastlení... Co se mi zamlouvalo asi nejvíc, je řešení někoho z místních uživatelů, co dal pod bošárnu mikrospínač, ovládaný špičkou zasunutého klíčku. Neznám ale životnost takového řešení. Co se týče tajných vypínačů, vzpomněl jsem si, jak jsme na fichtlu instalovali "imobilizér":-) Byl to z něčeho vykuchaný spínač, ovládaný silným magnetem. Na určité místo na masce se musel přiložit magnet z CD mechaniky, jinak to nejelo:-)
[Jad]
(20.2.2018 20:51:00)
Pak prostě jedině jiná spínačka. Origo upravovat nemá cenu. Jinak jsem dělal přerušovač na simsona aby blinkry chodily bez baterky. Vape by to taky uhnalo si myslím.
[Jarda0022]
(20.2.2018 20:41:42)
Jad: Jenze problem je ze zrovna stroje ktere nemaji chcipak a ani ho nemaji kam dat chci provozovat bez baterky. Kejvacka, perak, proste stroje co nemaji blinkry. Na motorce co ma blinkry je baterka nutnost, tam me to sere, ale ne tolik.
Dostal jsem od jednoho mistniho uzivatel super tipy na to kam dat chcipak aby zaroven slouzil jako tajny vypinac, ale porad je to bastleni.
Jarda: Bez baterky jsem to nezkousel, udajne se to pri poradnym svihu nahodit da, ale je to takovy reseni na picu. Kdyz ti motorka nestartuje, tak nevis proc - zda nerozeplo rele a mas na to dupnout vic, nebo zda je problem nekde jinde.
[Krizoň IV.]
(20.2.2018 19:24:31)
Ačkoliv částečně chápu požadavky lidí na zachování určité "originality", pořád mi přijde nahrazování jednoduše fungujícího chcípacího tlačítka nějakým relé zbytečnou a nešťastnou komplikací. Ale když už tam to relé je a baterka se vybije, tak se prostě z relé vypojí kabel, co vede na kostru a nastartuje se.
[Jad]
(20.2.2018 18:02:46)
Je opravdu pro použití relé na chcípnutí nutná baterka ? Já bych se to snažil řešit určitě bez baterie. Jestli se relé vůbec neodlepí na šlápnutí ? Někde jsem už viděl návod nebo někoho kdo tam dával kondenzátor.
[Jarda0022]
(20.2.2018 17:20:21)
Hlavně Vape podporuje i mrtvou, jinde nepoužitelnou baterku:-) Jen na volnoběh špatně blikají blinkry. Ale po 10 letech už asi koupím novou. Jak už je psáno níže, je to dobrá investice.
[Jad]
(19.2.2018 23:20:09)
Dobra volba. Nezapomen ze VAPE podporuje AGM bezudrzbovou baterku. YTX7L se do 634 kastliku vejde tak akorat, a mas po starostech s dolejvanim destilky a kyselinou rozlitou v kastliku, nemluve o delsi zivosnosti baterky v jawa vibratoru.
[Krizoň IV.]
(19.2.2018 20:05:14)
elstrem: dobrá volba, jak píše Havlis nastavíš a zapomeneš
[ventil]
(19.2.2018 19:23:21)
Tak jsem se rozhodl,že koupím 12v.Vape.Diky všem za diskusi.
[elstrem]
(19.2.2018 17:32:02)
Vape je slusne funkcni jednoduche. Pouziva se i dokonce v zahranici Yamahy Rd ,ale tam se pak jeste pro regulaci predstihu dava mezi snimac a civku Ignitech, Zetronic nebo (puvodni krabicka z vodnika).
Vape se celkem rozsiruje i na ostatni starsi motorky diky tomu, ze po GO nastavis a pak zapomenes.
[Havlis]
(19.2.2018 8:59:19)
fk - > všechny ty zapalování budou fungovat dobře, pokud budou seřízená a celková elektroinstalace bude v dobré kondici. A to včetně kladívek. Jiné zapalování s tam dáváme z důvodů údržby. Jiskru asi nelze měřit a jednotku by měla mít v miliWatech. Nedělal bych hon na čarodejnice, zvláště u jawy kde není potřeba otáčkoměr, když si to člověk může spočítat
[Jarda0022]
(18.2.2018 22:33:27)
Může se prosím někdo rozepsat o intenzitě jiskry, a porovnat níže zmiňované typy zapalek z hlediska miliJuole v průbězích otáček? Dík.
[fk]
(18.2.2018 21:43:58)
westfan634 -> Moje sada MZ 04 drážky neměla. Pokud SZ17 má, jedině dobře. Na vape nijak neútočím, pouze říkám, že toto se mi nelíbí. Názor roadrunnera také sdílím. Pouze doplním že než MZ 04 bych upřednostnil zapalování z inzerce. Cena je opravdu téměř za součástky.
Krizoň, taková spínačka asi nebude. U někoho jsem viděl, že měl kus plechu a spínačku zapuštěnou do něj. Musel bys to vyřešit takto.
[Jarda0022]
(18.2.2018 21:40:42)
Pokud pomineme technicko elektronické aspekty, tak bych to asi uzavřel takto. Kdo potřebuje bezúdržbovou soupravu, který vyřeší primárně dobíjení, tak pořídí vape / argument odlepujících se magnetů už je historická a dnes irelevantní záležitost / Kdo potřebuje koumat s předstihem, pořídí naše IMF JawaCZ Ig. Kdo pak chce levnou alternativu ke kladívkům / pokud pomineme možnost polodrahé varianty malého VAPE MZ-04 na 12V / Tak si pořídí za pár korun, tak si pořídí za pár korun ty desky z inzerátu - ano cena inzerovaných bezkontaktů je opravdu za hubičku a když vemu cenu práce a materiálu, tak je to spíš charita. Nicméně i tak bych vozil v bagáži sadu kladívek - to že to v nějakých podmínkách v pár kusech funguje delší dobu neznamená, že to pak nemusí kapat z uplně malicherných důvodů. Na stole to funguje vždycky :)
[Roadrunner]
(18.2.2018 21:13:19)
Jarda0022: Kde jste přišel na to, že se musí u SZ17 propilovávat drážka na držáku snímače? Ta je tam už z továrny.
A z jakého důvodu byste měl neustále sundavat rotor u Vape?
Kždopádně je fakt, že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
[Westfan634]
(18.2.2018 20:50:42)
Jarda: Hledal jsem spinaci skrinku ktera by zapadla bez upravy masky do vyrez prop bosarnu, nanasel jsem. Zkousel jsem i koupit nejakou indii, ma to jine rozmery. Pokud mas tip na spinacku ktera se da zamontovat do diry po bosarne, a ma kostrici kontakt, idealne pak na klic misto bosaku, sem s ni.
[Krizoň IV.]
(18.2.2018 20:39:06)
Krizoň, místo relé máš ještě možnost vyměnit spínací skříňku. Třeba za nějakou z ebay nebo z čínských mopedů. Aby už kostřící kontakt měla. Ale čekám, že taková úprava se ti moc líbit nebude.
[Jarda0022]
(18.2.2018 19:57:28)
Na Hadráka výborný, za ty love.11x
[monty]
(18.2.2018 19:50:42)
Rozhodně jsem nechtěl směřovat debatu směrem na vape a jeho kužel. Nedovedu si představit že bych měl pokaždé když sundám rotor hledat jeho správnou polohu kvůli předstihu. Co se týká montáže vape, sdílím názor montyho. Jinak bych jeden rotor dynama na panelku potřeboval. Kdyby se někdo z vapařů chtěl zbavit.
[Jarda0022]
(18.2.2018 19:50:35)
Zdravím už dlho som tu nepísal. Ten inzerát je môj, a rovnako je môj výrobok to zapaľovanie + ostatné typy, ktoré momentálne na inzerátoch nie sú. Pre info ostatné typy popisujem tu:
https://uloz.to/!PKpChDm9hC01/selzar-pdf
Keď sa tu v roku 2012 riešila montáž alternátora 638 do kývačiek, paneliek rovnako ako dnes v týchto príspevkoch, bolo na to kopec kritiky ako to nejde. Do DNES tam ten alternátor funguje, má nabehané cez 30000km. Neskôr som to vylepšil a doplnil vlastným bezkontaktom, čo bol úplne prvý prototyp toho čo je na inzeráte dnes.
http://velorex1.rajce.idnes.cz/Alternator_638_v_353/
Tento prvý typ jazdí viac ako 5 rokov a má za sebou viac ako 25000km. Tak ako to vzniklo vtedy, ten bezkontakt funguje dodnes. Prešiel celú juhovýchodnú Európu, Moldavsko, Ukrajinu a podobne. Prežil bez žiadnej zmeny dodnes aj v tropických teplotách. Ani ten optický snímač nijak nezlyhal, o ktorom sa tu toľko píše a písalo.
Čo sa týka tranzistorov, áno úbytok na nich je, pri 6V je menší ako 0,2V. Takže žiadne 4V. Toto sú fakty, nie teória spoza stola. Intenzitu iskry neovplyvňuje iba napätie ale aj rýchlosť rozopnutia kontaktov. A tomu sa kladivko s 250nF kondenzátorom nevyrovná.
Porovnávate to s Vape, ale ako bolo spomenuté, nemá to s tým nič spoločné. Toto zapaľovanie je určené pre ľudí, čo chcú jazdiť a nevŕtať sa furt vo veciach okolo funkčnosti motora. Vďaka žiadnym zásahom do pôvodnej elektriky toto namontujete behom chvíľky len s jedným doplnením kábla na napájanie. Takže skôr by som si na "veteránoch" všímal šróby na krížový šrobovák, nie to čo má pod deklom a nikto to nevidí. Na veterána čo najazdí pár kilometrov za rok si kúpi Vape len málo ľudí.
O spoľahlivosti Vape by sme mohli napísať tiež pár riadkov, ako napríklad odlepujúce sa magnety rotora na začiatku výroby. Určite sa neoháňam tým, že moje zapaľovania sú dokonalé, ale ani sa nechystám nikam stratiť ak by bol problém. Ak budú zapaľovania fungovať, šíriť sa budú samé, ak fungovať nebudú znášať to budem sám, a možno sa tu znova takto stretneme o rok.
Vape nemá riešenie na velorexa a štart dozadu a ani ich nezaujíma niečo také riešiť. Ja som navrhol Typ 601, priamo stavané na štart dozadu aj dopredu. A oproti Vape, moje zapaľovanie hádže iskru pri úplne pomalom ťahaní štart páky, čím sa značne uľahčí štart. O tom by vám porozprávali ľudia čo majú na velorexe Vape, a štart rukou sa rovná niekoľko násobnému šklbanie pákou. A to nevravím o štarte dozadu.
Optika tu má jednoznačne navrch, nakoľko indukčný snímač potrebuje určitú rýchlosť vrtuľky aby vznikla iskra.
Že sa nedá nastaviť predstih zvlášť na každom valci? Na Vape sa dá? Ja mám typ 601. Ak vadí elektronika na motore, na to mám typ 501, ktorý má na motore iba snímač.
Toto zapaľovanie v inzeráte je najjednoduchšie čo sa dalo vymyslieť. A pre kľud duše môžete nosiť dosku s kladivkami, sám ju nosím. Sám mám aj Vape, ale neverím mu natoľko, aby som na dlhšiu jazdu nemal v zálohe náhradné, alebo klasické dynamo.
Moje zapaľovania sú predurčené hlavne na dynamoštartér, tatrana, velorex a podobne, kde Vape v tejto cene nemá žiadne riešenie, a už vôbec neriešia štartovanie.
Takže toľko z mojej strany.
[Velorex]
(18.2.2018 19:30:52)
Klouzec- představuješ si to jednoduše,ale...připoměls mi jednu opravu kde jsem přesně označil polohu a udělali to přesně naopak...
[nunici]
(18.2.2018 19:27:09)
Tak když dáváte nechávat udělat kliku, tak klikaři řekněte že chcete čep dát kolíčkem přesně podle řekněme vyznačený rysky kterou si uděláte a je to OK
[Klouzec]
(18.2.2018 19:18:05)
Mě ten způsob bez kolíčku je taky proti srsti. Vape jsem montoval 6x,všechny mám s kolíčkem. Na snímači se dá nějaký milimetr dohnat dopilováním oválné díry. To pomohlo v pěti případech.
Jednou jsem posunul celý držák snímače, je to otom jen to vyměřit a udělat dva závity M3 - práce na 1/2 hodiny.
[Petan69]
(18.2.2018 19:10:00)
Mám 6V VAPE (dneska bych v rámci unifikace taky dával 12V - nechcete mi to někdo vyměnit?) a až na problém se špatným sháněním halogenek do předního světla spokojenost. Spinačka na nádrži,chcípák zapojený přes druhou klasickou spinačku .Není to echtveterán,je toprovozní moorka.S VAPE najeto zatím 20 tisíc a bez problémů
[nunici]
(18.2.2018 18:43:00)
Průchodku rozstřihneš nakonci a je to OK
[Klouzec]
(18.2.2018 18:39:30)
Standa: Neuznam. tohle zrovna beru jako vlastnost montaze, nijak me to neomezuje v provozu, a nemam s tim problem. Pokud me na VAPE neco vadi, jsou to jiny veci. Napevno pridelany konektory na svazku, pres ktery nejde protahnout pruchodka motoru. Chcipani napevno ukostrednim, a nutnost pouzit rele ktery vyzaduje baterku (To Je z nouze ctnost). Fakt ze se k VAPE nedodava drzak na ram bud vubec, nebo jenom na hranaty jawy. Spousta prostoru pro vylepseni by byla, ale nastaveni predstihu mezi ne fakt nepatri.
[Krizoň IV.]
(18.2.2018 18:33:08)
JArda - otáčení kuželu na klice měla všechny předválečný JAWY(kupodivu to fungovalo, a nikdo nad tím neohrnoval) A zcela běžně i starý anglický motorky.
Za mně
- bud je motorka(myslím Kývačku nebo Péroše) echt veterán, a potom 6V dynamo, mechanickej regler a kladívka.
-nebo je to cestovní užitkový stroj, a potom 12V VAPE.
[monty]
(18.2.2018 17:47:00)
Krizoň: Nemám s tím problém, ale nelíbí se mi to. A uznej, že otáčení rotoru na klice není možnost seřízení ale z nouze ctnost. U svojí optiky jsem ji taky jen namontoval a seřídil a už nesáhl. Jak je dynamo nevím, altík na 350 na kolíku byl.
[Jarda0022]
(18.2.2018 17:21:16)
Jarda0022: Nejak nechapu proc mas takovy problem s tim ze se VAPE rotor nasazuje na kuzel bez kolicku. Uplne stejne drzi na klice dynamo, a tam ti to nevadi ? Jenom protoze rotorem dynama se predstih neserizuje, a rotorem VAPE ano ?
Ten kolicek je tam skutecne pouze kosmetika, jak bylo demonstrovano x krat na Simsonech, kolicek ani klinek nema sanci tezky rotor udrzet.
Proste VAPE nepotrebuje mit vymazleny zpusob serizovani predstihu narozdil od kladivek, protoze VAPE jednom nasadis pri instalaci, a pak na nej nesahnes a predstih neresis dokud nerepasujes kliku nebo ti neodejde gufero.
[Krizoň IV.]
(18.2.2018 16:34:17)
Tak bohužel s tím nesouhlasím. Už je to poměrně dávno co jsem se tímto zabýval. Ale z toho mála co si ještě pamatuji. Vyrábí se dva druhy cívek pro tranzistorová a pro tyristorová zapalování. Tím, že místo kladívka použijete tranzistorový spínač a bezkontaktní snímání polohy, se nic nezkomplikuje. Nevím proč by měla být jiná cívka pro tranzistorový spínač, když tranzistorový spínač pracuje na stejném principu jako kladívka na rozdíl od kapacitního nebo-li tyristorového zapalování. Rozhodující roli u tranzistorového zapalování má právě použitý kondenzátor, který se už nemusí volit s ohledem na potlačení jiskření na kontaktech. Nemluvil jsem o řízení předstihu ale o seřízení předstihu. Protože kliky se lisují s jistou přesností a hlavně u dvouválců má pak každý válec jiný předstih. Vape a náhradu kladívek podle mě nemá moc smysl srovnávat a to jak cenou tak tím, že instalací vape kompletně změníte elektroinstalaci. Z těchto možností bych volil podle využití motocyklu. Pokud se s motorkou bude skutečně jezdit případně cestovat volil bych vape. Já u své panelky zřejmě zachovám i kladívka a baterce vypomůžu konzervátorem, protože na cestování mám jiný stroj. A ještě k tranzistoru, zajímá nás sestupná hrana tedy rozepnutí tranzistoru, při rozepnutí kladívek dochází k vytvoření elektrického oblouku na kladívkách, který působí onu malou strmost proudu. Právě proto je u mechanického zapalování větší kondenzátor, který tvoří s cívkou rezonanční obvod. Já měl na svém zapalování kondenzátor o řád menší. Pokud byste dal jinou cívku musel byste tedy zvolit i jiný kondenzátor. Jiné cívky jsou pro kapacitní zapalování, ale i kapacitní zapalování může fungovat s obyčejnou cívkou, je pro něj ale zbytečně velká. Naopak to ovšem nelze. Cívka pro kapacitní zapalování by při buzení proudem shořela.
[Jarda0022]
(18.2.2018 15:33:12)
Jarda0022: Strmost náběhu proudu u tranzistoru je lepší jen při velmi nízkých otáčkách, třeba při startování. V běžných provozních otáčkách už je to nepodstatné. Indukční zapalování nutno posuzovat jako celek tedy včetně zapalovací cívky. Pokud použijete stávající cívku pro tranzistorový přerušovač, celý systém neúměrně zkomplikujete bez většího efektu. Při použití speciální cívky už taková přestavba není rentabilní.
Vím že Vape funguje jinak, porovnávám ho jako celek z hlediska spolehlivosti a dostupnosti.
Řízení předstihu u dvoutaktu vidím jako zbytečnou komplikaci systému bez výraznějšího vlivu na výkon.
[Tomáš S]
(18.2.2018 15:04:57)
Tak tedy VAPE, patvar opravím. Já měl sadu Z04 nebo něco takového. To že si propilujete drážky u držáku snímače, nebo dokonce vyndáte kolík z čepu a dáte tam rotor na "volno" opravdu neříkám možnost seřízení předstihu, ale nouze nejvyšší. Je ale pravda že jawa až tak přesné nastavení nepotřebuje a vape je samozřejmě dobré řešení, hlavně pokud vyměníte dynamo za alternátor s pernamentním magnetem a ztrátovým regulátorem, pak se můžete i zbavit baterie. K výhodám menší zátěž = menší ztráty. Dostupnost 6V žárovek je pouze důsledkem toho, že se už moc nepoužívají.
[Jarda0022]
(18.2.2018 14:41:05)
Jarda0022: Vape se píše s jednoduchým V, nevím kdo přišel na to, psát to s dvojitým. Je ale fakt, že na netu jsem se s tímhle patvarem už také několikrát setkal, nicméně to je pouze vcelku podružný detail.
Na Vape samozřejmě předstih seřizovat lze, u sady SZ17 posouváním snímače ve výřezu jeho držáku vůči výstupku na rotoru a u sad SZ13 a 14 stačí vyndat kolíček z čepu klikovky a nasadit rotor výstupkem vůči napevno usazenému snímači dle požadované hodnoty předstihu nastavené pootočením čepu kliky.
A dle mnohaletých zkušeností mnoha uživatelů (včetně mě) se nikdy nestalo, že by došlo k protočení rotoru na čepu a tím změně jeho polohy, čímž občas argumentují odpůrci tohoto řešení.
Těch výhod 12V je ještě víc, než jen menší ztráty na přechodech. Také je tu snažší dostupnost žárovek, menší zátěž ve vedení elektroinstalace, atd.
Za sebe můžu Vape pouze vřele doporučit.
[Westfan634]
(18.2.2018 14:26:09)
Jak píší ostatní je to pouze náhrada kladívek. Tedy neřeší to ostatní větší problémy výhoda je zase v tom, že to lze rychle předělat na původní zapalování. Tedy jako náhrada kladívek asi dobrý. Když jsem si takové zapalování dělal tak jsem měl elektroniku umístěnou mimo motor. Najezdil jsem na něm asi 10 000 bez poruchy a seřízení.
Tomáš S: Nevím jak jste přišel na to, že 6V zapalování je u panelky na hranici možností. Ale k tranzistorovým zapalováním, jenom změnou velikosti kondenzátoru a použitím tranzistoru lze dosáhnout větší strmosti proudu a tím i lepší jiskry než s kladívkovým zapalováním. Wape je zapalování tyristorové a vyžaduje úplně jiný zásah do elektroinstalace, nemyslím si tedy že by si tato zapalování měla konkurovat. Ovšem nemožnost seřídit předstih u wape mi přijde značně deklasující. Ještě jednou se prosím ujistěte, že máte znalosti na to abyste zde posuzovat kvalitu řešení různých typů zapalování. Přechod na 12V instalaci znamená menší ztráty na přechodových odporech. Myslím, že především toto je důvod pro přechod na 12V.
[Jarda0022]
(18.2.2018 14:02:21)
jednak to je optika, určitě existují jednodušší a spolehlivější způsoby snímání. Dvanak stejně tam zůstane dynamo a málowattová žárovka. Tohle můžeš vzít jako zkoušku, ale řešení to není, kor pro jednoválec. Na dvouválci může být problém nastavení, pokud klika není přesně po 180°. Čistě bezkontakt má smysl leda na alternátor Pal. 12V vape řeší tak nějak všechno.
[maspe]
(18.2.2018 12:15:31)
Vyšší kompresní poměr = vyšší potřebné napěti na přeskok jiskry (spolu s elektrodovou vzdáleností).
[Bakoun]
(18.2.2018 11:33:23)
Krf: To je jednoduché: Čím vyšší komprese, tím větší tlak ve válci při stlačení a nutnost vyššího zapalovacího napětí pro přeskok jiskry. Určitě znáte případ kdy svíčka venku dává jiskru ale ve válci pod tlakem už ne.
[Tomáš S]
(18.2.2018 11:33:13)
Tipoval bych ze vyssi komprese a vyssi otacky znamena vyssi naroky na kvalitni plneni civky, cehoz se na 6V vstupnim napeti dosahuje hur nez s 12V. Ono nebude nahodou ze v anglii v 50 letech vsichni presli na 12V altiky, to nebylo jen tak ze srandy
[Krizoň IV.]
(18.2.2018 11:29:54)
Tomáš S: dovolím si otázku, co má společného 6V zapalování a vyšší komprese u dvanáctikoňové kývačky?
[krf]
(18.2.2018 10:56:13)
Roadrunner: Je možné že technika pokročila a existují tranzistory s nízkým odporem, ale stejně jste limitovaní 6V napětím. To že tranzistor snese 15A je vám plat prtný když je do stávající cívky prostě nedostanete. Furt vám tam s bídou potečou 3A. Řešit plnění cívky u jednoválce je mimo, tam je času fůra. Navíc nekvalita replikových cívek je další omezení. Sory za kritiku, ale nevěřím tomu že lze ubastlit konkurenceschopné zapalování, byť z profi komponent za cenu nižší než má Vape.
Jen pro zajímavost dodám, že 6V zapalování bylo určené primárně pro péráka. Při použití v kývačce s vyšší kompresí už bylo na hranici svých možností ale soudruzi na to hodili bobek protože by museli překopat celou instalaci na 12V a to už by na ně bylo moc velké sousto.
[Tomáš S]
(18.2.2018 10:37:30)
Nejsem si jist, ale buď o tomhle či o podobné konstrukci se před časem psalo na veteranforu a "výrobce" ani pořádně nedokázal vysvětlit výhody. Já osobně dávám přednost kladívkům, to je převážně jednoduchá mechanická záležitost. Nebo pak VAPE.
[pmr]
(18.2.2018 9:29:33)
Moc nevěřím, že toto z inzerátu vydrží pár tisíc km v JAWÍM motoru při vibracích, těplotě vlhku atd... u našeho JawaCZig to taky trvalo, než se všecno dotáhlo k dokonalosti za použití uplně jiných řad součástek a technologií. Co se týče příspěvku Tomáše S, tak na JawaCZig máme proměnné, počítačem nastavitelné buzení cívek takže není problém přizpůsobit buzení nižšímu napětí. My třeba používáme automotive mosfety na JawaCZ konkrétně na 15A s RdsON 0,085R, tj při klasické palácké cívce je na něm úbytek 0,17V - což není třeba ani kompenzovat úpravou buzení, protože 3x takový úbytek bude mít samotný kus drátu mezi cívkou a zapalováním, ať už jakýmkoli.
[Roadrunner]
(18.2.2018 8:59:13)
do jednoválce jako náhrada kladívek zbytečné :-D, nejhorší slabinou je dynamo, na dobře seřízené kladívko sezonu nešáhneš :-D
[krf]
(18.2.2018 8:17:31)
Jezdím jednou VAPE na 472, Ducati na 487 a na 471 AEV a doma udělaný zapalko s optozávorou. Koupil jsem to na bazoši. Najeto ještě nemám tolik, abych to mohl kloudně zhodnotit. Ale s kladívky a AEV regulátorem už to pár tisíc bylo. Ještě jsem viděl na eBayi nějaký ukrajinsky zapalování i s vlastníma ind. cívkama, cena byla kolem 1500 Kč.
[Bakoun]
(18.2.2018 0:23:23)
jezdím 2x Vape, 1x AEV a je super do dalších strojů mi bude stačit
[ventil]
(17.2.2018 22:59:02)
daveho: a to je vazne takovej financni problem vyplaznout tech sedum stovek s postovnym za AEV a vyresit problemy s dobijenim dynama jednou pro vzdy ?
[Krizoň IV.]
(17.2.2018 22:00:26)
škoda že je velké vape za 5tis-na těch pár vyjížděk do roka se mi to nevyplatí.Do 250 kejvy je kladívko ok.Ale to dobíjení s 6V kyselinovou baterkou je pro mě mor.Baterka trpí neprovozem a vibracema,mechanické relé jednou dobíjí jednou ne(a že jsem jich zkoušel víc-asi ty vibrace to nakonec udolají),a teď musím po delší přestávce vždy nabuzovat dynamo-uhlík ven,pak zpátky-je to pakárna.Mám tu krabici rotorů a relátek-není tu někdo od Kolína kdo by mi to přebral,změřil seřídil a udělal z toho 1-2 funkční sady-stator,relé,rotor?
[daveho]
(17.2.2018 21:19:32)
Imsoft nebo ten bastl z bazoše zcela ignorují fakt, že na elektronice přerušovače je úbytek napětí takže např. při 6V instalaci máte na cívce jen 4V. Takové zapalování bude mít vždy horší výkon než původní kladívka. Správně by měli použít cívku se sníženým odporem. Ta by ale celou konstrukci podstatně prodražila, pokud by ji vůbec sehnali. Ta elektronika přímo na motoru je taky blbost, jak již napsal krizoň.
Vape funguje trochu jinak a je lety prověřené.
[Tomáš S]
(17.2.2018 21:11:25)
ja namontoval imfsoft. jak pise nunici. instalacni program jsem stahnul z internetu. propojil zapalovani s noutbukem. je to dost o tom jak nastavis predstih a program v noutbuku. mam na tom najeto 10tis. zatím to funguje.
[lahvac]
(17.2.2018 20:45:33)
Je to levny, ale spoustu veci to neresi. Porad ti zustane 6V dynamo s mizernym vykonem, eventuelne nutnosti investovat do AEV. A zustanes zaseklej na 6V pochybnejch zarovkach z ciny, bimetal prerusovaci, a otevreny kyselinovy baterce.
Navic na me tahle sranda nepusobi jako neco co by melo vydrzet desitky tisic kilometru v horkym vibrujicim motoru. VAPE ma najeto miliony kilometru na tech vsech motorkach, ma vychytany vyrobni mouchy, a je spolehlivy. Kolik muze mit najezdeno tohle ... ?
[Krizoň IV.]
(17.2.2018 20:16:41)
Už se to inzeruje poměrně dlouho - koukal jsem po tom ALE já bych do toho nešel :-(. Já osobně mám radši originál - je fakt že bývá problém s relátkem tak nechat odborně opravit - seřídit a nebo nahradit AEVéčkem. S vape vlastní zkušenost nemám ALE vím že na to dost lidí jezdí a chválí ho - je to na tobě :-) ať se daří
[skvarek]
(17.2.2018 20:03:04)
tohle ale řeší pouze jiskru a né dobíjení, pořád tam zustane původní, často problémové relé....
Já bych nevymejšlel blbosti a koupil 12V vape
[Kuba z Neve]
(17.2.2018 19:24:27)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,203 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 26.11.2024 2:25:14