Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 17, poslední: 12.2.2019 19:21:2566687.Informace
Dneska mám na Vás dotaz ohledně mopedů Jawettu.

1) Existuje nějaká publikace, která se zabývá historií těchto mopedů podobně jako například dvoudílná práce Petra Hošťálka o mopedech S11, S22 a S23?

2) Jaký máte názor na moped Jawetta celkove? Požadujete jo za opravdu dobrý moped?

3) Nevíte od kdy do kdy se moped Jawetta vyráběl? Všude se uvádí 1958 až 1962, ale popravdě jsem vždy viděl kusy vyrobené v letech 1959, 1960 a 1961, jiné ne.... A proč byla vlastně výroba zastavěna, když S22 se dělal až do roku 1964?

Díky moc.
petr: vida, zajímavá informace - já vždy viděl na originálech jen ty "vločky" a ono byly minimálně dva vzory potahu (ostatně i kovová kostra sedla existuje minimálně ve třech provedeních). Člověk se stále učí.. [T. A. Jawettsson] (12.2.2019 19:21:25)
Jawettsson: Někdy před vánocemi se potahy řešily na veteranforu. Jsou tam fota originálních potahů jak kosočtverce(Retrotip) tak i těch vloček či co to je. Psal tam někdo z Retrotipu že formu na potah dělali dle originálu(přiložil i foto). Takže vzory byly minimálně dva. [petr] (12.2.2019 18:51:06)
Pajka: s uvedením zdroje můžeš, jinak viz vzkazy.
petr: ten replikový potah sedla je opravdu bytelný, po cca 3.000km na jiném stroji stále drží a krom zašpinění/oleštění žádné opotřebení. Jediná nepodstatná vada na kráse je, že strukturovaný povrch replikového potahu neodpovídá originálu.
[T. A. Jawettsson] (12.2.2019 10:34:57)
Jawettsson: Můžu když tak pro tvorbu webu použít fotky z tvého rajčete? [Pajka] (12.2.2019 6:35:33)
Krásná práce na Jawetce. Mám úplně stejnou v podobném stavu,jen se na ní ještě nedostalo.I ten replikový potah dostala,vypadá bytelně.Ty fotky by si zasloužily být na vebu pro info a inspiraci ostatním.Vzhledově jsou Jawetky jinde než Staďáky pro svůj ladný tvar. [petr] (11.2.2019 18:37:50)
Jawettsson: Nemusíš být úplný odborník a nechci po tobě žádné slohovky. Bohatě by mi třeba pomohla jakákoliv méně známá fakta, která bych kloudně přimíchal do omáčky. Prostě aby bylo se od čeho odstrčit. [Pajka] (11.2.2019 9:43:57)
Pajka: nemyslím si, že bych ohledně znalosti Jawett nějak extra povolaný. Navíc bohužel trpím nedostatkem volného času, ostatně tady na JWM jsem dnes po hodně dlouhé době.. [T. A. Jawettsson] (11.2.2019 9:34:12)
Jawettsson: Předpokládám, že už jen kvůli nicku se v Jawettách dost vyznáš. Nechtěl bys mi trochu pomoct s tvorbou článku na webu? [Pajka] (11.2.2019 7:49:39)
ad 1) pokud vím, tak bohužel ne; přitom historie by byla myslím neméně zajímavá jako u Stadionů (a navíc se s nimi v mnoha bodech prolíná); věděli jste, že existovalo i dvousedadlové provedení? Narozdíl od Stadionů nejen jako prorotyp, ale prodávalo se, byť nejspíš v nepříliš velkém množství.

ad 2) po vychytání much prima stroj, výrazně komfortnější než S11, leč tuhost kastle je dostatečná pouze pro normální použití a zatížení - trubkový rám Stadionů snese bez újmy drsnější zacházení a přetížení. Výrazně menší vibrace oproti Stadionům, díky zadnímu odpružení komfortní jízda, hlubší blatníky oproti S11 dobře chrání před vodou/blátem. Oproti S11 výrazně tišší motor - v určitých jízdních režimech hluk motoru ustupuje před hlukem z primárního převodu, neb motor je svorníky sevřen v kastli natvrdo bez silentbloků a tato funguje jako výborná ozvučnice :). Největší nevýhoda Jt je mizerný přístup ke karburátoru, než vychytáte všechny mouchy, budete si vroucně přát mít na každém prstu alespoň dva do všech směrů pohyblivé články navíc :); nicméně pokud vše funguje jak má, netřeba se v tom zbytečně vrtat. Spíše už jen zajímavost je, že u Jt se nevyndavá motor z kastle, ale moped se sundavá z motoru s kyvkou a zadním kolem https://z477.rajce.idnes.cz/Pomnenka/#IMG_06341.jpg :D

3) to by mě samotného zajímalo; zcela jistě se Jawetty vyráběly ve strašnické Jawě, ale období od-do se mi zjistit nepodařilo; v Rakousku se Jt Sport prodávala ještě v r. 1964, ale nevím zda se nejednalo o doprodej dříve vyrobených kusů.
[T. A. Jawettsson] (11.2.2019 7:28:13)
Mel jsem standardku. Ve svy dobe byla karoserie technicky i designove zajimava, ale uzitnost spatna - pristup ke karbu. Stadik jednoznacne lepsi, i kdyz taky zadnej zazrak, karb a zapalovani povazuju u pionyra mnohem pristupnejsi.
Dnes je to rarita. Podle meho nazoru se neda jezdit ani na jawette ani stadiku. Ja se toho zbavil.
[Endy] (9.2.2019 9:45:38)
Nerad bych Jawettu nějak obhajoval, nebo vydzvihoval, nějaký mouchy to mělo, dost jich šlo řešit. Rám byl sice prasklej, nad motorem a vzadu i karburátor byl nad objímkou prasklý, ale sledoval jsem to, žádná z prasklin nerostla dál :D drželo to pohromadě na něčí čestný slovo, dodneška nevím na jaký :D Na karburátoru jsem měl prodlouženou trysku, teda na trysce byl našroubovanej nástavec takže tou dírou v rámu šla v jedný krásný poloze tryska nasunout a zašroubovat jenže za celou dobu se mi ta tryska né a né zasrat. Protože jsem četl nějakou shodou náhod knihu Šťastný František kde na ní Mistr jezdil a kde mu chytla plamenem :D tak jsem často zíral na hadičku a podniknul všechno proto, aby benzín, odkudkoliv, nemohl někde udělat z Jawetty pochodeň a doplnil jsem kolínko na kterým karbec sedí o pečlivě zbroušenou hadici, na tý seděla odkapová miska, z odkapový misky byla hadička a na konci hadičky nádobka na kterou sem občas zíral počas jízdy, a když se mi začala plnit a to se stalo tak dvakrát za mnohaleté užívání (karbec se přeplavoval, asi smítko v jehle plováku) tak sem se vůbec nedivil, že je to možný, klidně zapálit, plamenem nechytla, ale klidně kdykoliv může- (furt máte rozpálenej válec a výfuk pod motorem).
Prasklou přírubu jsem měl "opravenou" tak, že se do tý mezery v objímce vrazil šroubovák, ta objímka se nepatrně roztáhla, pak sem tam naskládal dokola lístky z alobalu a těsně nasunul na hrdlo, vytrhnul se šroubovák, a utáhlo se to, pojistil jsem to stahovací páskou a ani se to nehlo. Beru, že dost lidem ta objímka praskla úplně, ale po stažení šroubu to sedělo a dál jsem už sundával komplet karbec i s tím hrdlem. Nahoře jsem měl místo plastovýho kolínka kolínko šedý, gumový z pračky. Filtr sání jsel měl vevnitř vymazanej vazelínou, ale pokaždý když jsem ho vysunul ven, byl čistej, nevím, co by dozadu do tý dutiny v rámu muselo vlítnout, snad hejno chmýří z pampelišek aby se filtr ucpal.. Zadní pružinu kyvný vidlice jsem měl (narozdíl od originálu, kde je takovej gumovej sráč kterej nešel v tý době sehnat) schovanou do manžety brzdovýho válce z vleku no a krom dolívání oleje do motoru kterej mizel ven tím "bezúdržbovým systémem" mazání čepu a pouzder kyvný vidlice která nějak nešla utěsnit jsem vlastně o nějakých problémech nevěděl a jezdil. Ten můj kus měl strašně malou spotřebu, hučelo to jako vario u traktoru, ale na dvojku to vyjelo dost. Dnes jezdím S11 a na srazu když vidím Jawettu, kolikrát bych se na ní vrátil zpátky a užíval si ten komfort :D
Oproti Stadionu se líp vede zapalovací kabel od zapalovací cívky ven z motoru.
[ondrak] (8.2.2019 20:11:35)
Je super, když se dá trošku dohromady. I spolehlivý to je. Mám sportku a jízdu na ní si vždycky užívám :D [LK] (8.2.2019 20:01:04)
2) výborný, výborný ... :D [Klouzec] (8.2.2019 19:08:26)
Mám publikaci JAWA 1929 - 1979 a tam je o Jawetě pouze jeden malý odstavec s tím, že byla vyráběna V Praze Strašnicích. [pmr] (8.2.2019 18:45:55)
Samonosná karoserie Jawetty nebyl špatný nápad. Rám byl tuhý a jednoduchý(dva svařené výlisky plechu),problém byl nedostupný karburátor a filtr vzduchu.Jízdní vlastnosti byli díky tuhosti rámu lepší než S 11,možná i S 22.I koncepce karburátoru byla špatná a praskal v přírubě.Převodovku a spojku měli stejnou.Nejlepší moped byl S 11 a kdyby se dnes vyráběl,byl bych první,kdo by si ho koupil. http://www.jawa-50.cz/clanek/jawa-50-typ-551-jawetta-standard-sport-informace-a-vyvoj-prototypy-export.html [Pucfol] (8.2.2019 18:07:21)
Knížka podle mně neexistuje.

Moped je to dobrej, jen se trošku víc sere než Stadík,a hůř opravuje (praskaj rámy, a dostat se k motoru a karbu v rámu jde hodně blbě)

Dělat se přestal, protože byl složitější než Stadík, nebyl na to odbyt(Stadíky nakonec z Mototechny stáhli, rozebrali a vyvezli do Turecka, aby se jich zbavili) a taky asi JAWA potřebovala kapacity na výrobu do SSSR.
[monty] (8.2.2019 17:11:15)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,063 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 19.4.2024 14:36:30