Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 11, poslední: 6.4.2019 16:50:3066826.Elektro
Ahoj,
Mám jawu 250 kývačku a chtěl bych se zeptat jaké napětí by mělo být na baterce když je motorka nastartovaná a v dostatečných otáčkách. Teď naměřím +/- 6.05V což mi přijde málo, když dám spínačku do polohy na roztlačení tak mám napětí 6.15V. Z toto jsem usoudil, že motorka asi dobíjí ale málo, protože vybíjí baterku. Baterka má kolem 6.3V.

Koukal jsem na regulátor AEV 0358A, myslíte že by jeho koupí odpadly starosti s dobíjením?

Prosím o radu
Tak jsem se k tomu konečně dostal. Postupoval podle návodu na přepólování: čili přepojil jsem baterku, vytáhl ukostřený uhlík, stiskl kotvu na 5s, očistil a vrátil uhlík (byl mastný).
Po prvním startu to vůbec nedobíjelo, ani chod na roztlačení nešel, potom jsem doma našel pérácké dynamo s ješte nejetým regulátorem a všiml jsem si že tam ta kotva chodí s jiný odporem, tak jsem zkusil povolit pružinku.
Nastartoval jsem, ale furt nic. Zkusil jsem manuálně stisknou kotvu a najednou to dobíjet zažalo na volnoběh 6.2 a pak s otáčkami to rostlo až k 8V a ručička ampérmetru se málem strhla. po vypnutí motoru ale kotva byla stále seplá tak jsem pružinku utáhl a teď to dobijí na volnoběh 6.2 a v otáčkách 6.5, když zapnu světla tak ampérmetr jde do záporných hodnot.
Z tohoto usuzuji, že dynamo jako takové funguje a je problém v regulátoru, který by to chtělo asi jen seřídit. Jinak kotva občas zůstává seplá a pak při vyplém zapalování je ručička úplně v mínusu což momentálně opravuji přepnutím do polohy na roztalčení, v té se ručička vrátí do 0.
[johnyswar] (6.4.2019 16:50:30)
Jinak s tebou uváděnými hodnotami to vypadá, že ti to vůbec nedobíjí. Pokud je vada vy dynamu, nezachrání tě ani novej elektronickej regulátor. Takže dříve, než budeš něco kupovat, se musíš pokusit rozchodit dynamo se stávajícím regulátorem. Nejdříve zapoj baterku tak, jak má bejt, tj. + pólem na kostru. Pak vytáhni jeden uhlík (ideálně ten ukostřenej, protože nebude vadit, když si po vyndání škrtne o kostru). Pak na cca. 5 sekund rukou stiskni kotvu regulátoru. Tím je dynamo nabuzeno na správnou polaritu. Pak vrať uhlík, nastartuj to, a změř znovu hodnoty. Pokud jsi baterii zapojil s opačnou polaritou, než na jakou bylo dynamo nabuzeno, může to být příčinou nedobíjení. Pokud neuspěješ, doporučuju postupovat podle Dočkala a zaměřit se na kontrolu rotoru. Musí být především čistý komutátor a proškrábnuté drážky mezi jednotlivými lamelami. [Ota] (1.4.2019 9:26:23)
Kejvačka měla v originálním zapojení + na kostře. Když baterii přepóluješ, bude ti ukazovat ampérmetr opačně, jak zde již zaznělo. Jinak napětí na baterce v provozních otáčkách by mělo být s rozsícenými světly cca. 7,1 - 7,3 V, a by se baterka správně nabíjela. Bez světel a ve vysokých otáčkách by napětí nemělo překračovat 8 V. Zpětný spínač musí baterii spolehlivě odpojit od dynama, pokud klesne napětí na dynamu pod napětí baterie, tj. cca. při nějakých 6,2 - 6,6 V. Obvykle to bývá seřízené tak, že na volnoběh je baterie odpojená, po zvýšení otáček se baterie připojí k dynamu. [Ota] (1.4.2019 9:15:13)
Keď ampermeter ukazuje obrácene, tak máš naopak zapojenú bateriu, t.j. treba dať + na kostru. Ak by si dával AEV, tak musíš odpojiť (a dobré je aj zdemontovať)regulačný odpor statora - to je tá malá cievka na statore. A keď budeš meniť polaritu ukostrenia, tak musíš prebudiť aj dynamo. Ako sa dynamo prebudí , ako sa zapojí AEV a ďalšie podrobnosti sa tu na JM už preberali, skús si ich nájsť. Do vyhladávača si daj napr. Regulator AEV. [MV] (31.3.2019 20:12:20)
Když jsem měnil baterku tak jsem ji zapojil stejně jak byla původní ( myslel jsem, že byla správně). Baterku mám mínus na kostru ale na dynamu je značka že je plus na kostru. Joo a ampérmetr ukazuje obráceně.
Regulátor je neustále seplý, jak na volnoběh tak v otáčkách.
Myslíte, že když dám na baterce + na kostru tak se to zlepší, nebo alespoň nezhorší, nechci aby mi něco shořelo?
[johnyswar] (31.3.2019 13:25:46)
U 353 - pokud máš ještě s ampérmetrem, si pohlídej jakým pólem byla baterie ukostřená původně. Můžeš sice dynamo přepólovat na libovolnou polaritu, ale bude ti obráceně ukazovat ampérmetr, což je myslím škoda. [Knoxville] (31.3.2019 12:37:47)
Můžeš tam dát i 6V/60W tj. AEV 0360. Dynama mají určitou přetížitelnost, dokonce se na to i zkoušela a musela vydržet přetížení 50% po dobu 2hod. V reálném provozu, když se již dobije baterka toho ani nevyuźiješ. Jinak moc nehleď na Ametr, protože on bude chvíli ukazovat že nabíjí a pak začne pomalu klesat k nule tzn. že baterie se již nabila-vyrovnala se napětí mezi dynamem a baterkou a do baterie již žádný proud neteče. [Milan(OHC)] (31.3.2019 12:19:48)
Díky za rady. to číslo AEV jsem sem hodil jen jako příklad, z hlavy nevím co je na kostře ale to zjistím. Asi koupím ten regulár s ochranou proti přetížení, to dynamo má myslím jen 45W tak tam není moc velká rezerva. [johnyswar] (31.3.2019 11:03:42)
Kterýkoliv regulátor z produkce AEV, který má v označení A pro dynamo Jawa nepoužívat. Jsou určené pro tzv. plusovou regulaci(nemá nic společného s ukostřením baterie)a vyžadují jiné zapojení budícího vinutí. Pokud chceš ukostřený mínus pól baterie tak AEV 0358 nebo i AEV 0360, pro ukostřené plus pak AEV 0358P nebo AEV 0360P. V případě, že nebazíruješ na ochraně dynama proti přetížení tak máš k dispozici regulátory AEV 0429 nebo AEV 0430. [Milan(OHC)] (31.3.2019 9:52:16)
Na dobijeni je tady borec treba Ota, ale co ja myslim tak pri otackach by na baterce melo byt tak 7,2 V. [Standa2] (31.3.2019 8:42:56)
Starost s dobíjením to vyřeší. Já jsem namontoval AEV 0358P, to je na ukostřený plus. To co uvádíš ty tak je na ukostřený mínus. Na to si dávej pozor. [Aleš353] (31.3.2019 8:36:00)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,187 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 18:34:13