Příspěvků: 41, poslední: 3.5.2019 6:16:3666908.Oleje, mazání ...
Zdravím - na starý kolena jsem si pořídil novou hračku a to Hondu FX 650. Předchozí majitel tam dával Motul 5100 10W40 - považuji za nevýhodu že doporučená výměna je po 3 000 km. Kolega mi doporučil abych přešel třeba na 5W40 že tento olej je prý kvalitnější a pak také že by se mohl měnit po více km ?? Má to cenu nějak řešit a nebo raději nelaborovat a dávat i na déle ten 10W40 ? Děkuji za názory -
je to vzducháč olejem chlazený, klidně 15w50, řidinou to rozchrastíš a v -15 nejezdíš a interval se nezmění - je tam toho oleje málo tak proto.
kolega si to asi plete s longlife od vw - neposlouchat ho
[krf]
(3.5.2019 6:16:36)
Jak už píše Labakov nebo maspe - koukni do příručky na viskozitu a minimální specifikaci API výrobce. Pak si vyber konkrétní výrobek splňující tyto podmínky a jezdi :-)
[Paťa]
(30.4.2019 23:03:16)
Řidší olej a měnit později? Bude to stát víc peněz a motor bude hlučnější- a to se vyplatí :-) Nelaborovat, dávat klidně nejlevnější 10W40 pro mokrou spojku a měnit včas.
[Garfield]
(30.4.2019 14:44:20)
Nemám zkušenost s Hondou, ale s Ducati. Do vzducháčů se lije 15W-50 nebo 20W-50 běžně i tady. Pokud bys přeci jen zařadil chladič oleje do okruhu, tak bacha na zapojení, abys po startu nemusel pokaždé tlačit olej do prázdného chladiče, protože po vypnutí motoru vyteče zpět do vany...
[jc3]
(30.4.2019 14:11:01)
Pokud použiješ olej pro motorky a s API minimálně co má být, tak ne. Kdyby si jezdil ve španělsku, turecku, tak tam standardně lihou 20W50 všude.....
[Labakov]
(30.4.2019 12:01:22)
To s tím ol. chladičem byla jen takový nápad když už je doma a předchozí majitel asi věděl proč ho tam nakonec nedal. Pak už jen stojí za úvahu jestli přejít na ten 15w50 který se ti v hicech osvědčil JEN nevím jestli to nebude mít nějaký vliv na spojku ? Dík -
[skvarek]
(30.4.2019 9:48:56)
Ten chladič se snaží na Domino dost lidí dobastlit (taky jsem o tom přemýšlel), ale není to taková prdel - kam to umístit, musíš k tomu dát i nějaký termostat (lidi co to dali bez termostatu často zase řesili podchlazený motor...), kdo nedal termostat, pak řešil zase nějakou krytku/žaluzie a otevírat chladič dle potřeby. Podle mě nesmyslná činnost a budeš pak olej měnit ne po 3tis ale po 4tis? To se prostě nevyplatí. V Hondě nejsou blbci, ten motor to v pohodě dává, jen při provozu v hice je lepší dát vyšší viskozitu podle mé zkušenosti, to je vše:-)
[Labakov]
(29.4.2019 15:33:46)
Koukám že konečně odpovědi k tématu a taky co má hlavu a patu. K motorce jsem ten ol. chladič dostal - předchozí majitel o něm uvažoval ale nedal ho tam. Našel jsem nějaký odkaz kde na podobný motor to někdo dával ale detailněji to tam není. Nevím jestli ho tam montovat - jestli to stojí za to a pak se bude muset asi nenávratně něco upravit :-(. Po tom Brně jezdím dost často a teď zrovna samá objížďka a tak hodně popojíždění. Tak že 15w50 by bolo řešení a co na spojka žádný problém ?? Dík -
[skvarek]
(29.4.2019 14:07:07)
Labakov: no jo, koukám, že olejová nádrž je součástí rámu mezi svody výfuků... Takže, ano, máš pravdu, pak bych skutečně volil něco, co splňuje API/JASO/norma požadovaná výrobcem a má co nejvyšší "letní" číslo.
[JZ]
(29.4.2019 13:34:39)
JZ - vigor je vzduchem chlazeny jednovalec 650ccm, olejova napln je 2l, nema ani chladic oleje - olejovou nadrzi je cast ramu, chladi pouze motorem a "nadrzi" Dominatora (stejny motor a system chlazeni) jsem pri probijeni kolonou v Brne (venku letni hic, tj. ve meste 40st zadny problem) dokazal prehrat tak, ze zacinal tarokovat, z oleje se hodne kourilo (olej 10W40, po tom co jsem presel na 15w50 uz se me to nikdy nestalo).
[Labakov]
(29.4.2019 12:44:07)
Jinak, ještě dovětek: mluvím o vodou chlazeném motoru, který, pokud možno má výměník olej voda. V případě vzduchem chlazených motorů je otázka tepelné stability daleko významnější, ale bohužel nevím, jak je tvůj Vigor konstruován.
[JZ]
(29.4.2019 11:40:09)
A další plk vyletěl z krabičky: PbO se do benzinu nepřidávalo, neboť je to anorganická sloučenina prakticky v čemkoli neagresivním nerozpustná. Přidávalo se tetraethylolovo, jehož spálením vznikala nejrůznější paleta organických i anorganických sloučenin olova, například právě zmiňovaný oxid olovnatý.
Tak a teď ještě jednou k tématu: pokud olej splňuje specifikaci výrobce, tak je pro běžný provoz více méně jedno jestli je 0W30 nebo 10W40. Pokud olej má "letní třídu" 40, tak při 100°C má stejnou (minimální) viskozitu jak 0W40, tak 10W40. Ano pokud bude olej výrazně více tepelně zatížen, tak má cenu zkoumat, jaký je průběh viskozity při vyšších teplotách, ale pro běžný provoz je to více méně jedno (na šálách a v hlavním kanálu se za běžného provozu a moc výše než 100°C nejde). Pokud mám oleje ve stejné výkonové specifikaci (schválené výrobcem pro daný motor) a viskozotních třídách od 0W30 přes 10W40 do 20W50, tak bych 5/10W40 volil pro běžný, řekněme klidný dálniční provoz po ČR, případně pro čisté velmi krátké poskakování po městě (nebude tolik vadit jeho případné naředění nespáleným palivem), 0W30 pro nějaké to dojíždění 10km do práce, kdy se tak akorát tak ohřeje olej, aby se z něj odpařil benzin, ale bude lépe mazat hned od startu. A 10/15/20W50 pro závodění, časté ježdění ve vysokých výkonech v horku. Případně v případě, kdy vím, že nebudu startovat promrzlý motor (-20° a méně) a zároveň má motor problémy s přehříváním oleje.
No a pokud olej, který chceš nalít do motoru, nespňuje specifikaci, tak musíš danou záměnu prokonzultovat s tribologem, který
a) bude schopen zhodnotit snášenlivost materiálů v motoru s olejem a zároveň
b) bude schopen fundovaně prokázat, že olej bude dostatečně (případně výrazně lépe než dostatečně) vytvořit pevné filmy na kritických místech a
c) bude vědět, že nový olej prudce neodplaví staleté nánosy nečistot, které pak za/přicpou olejové cesty.
[JZ]
(29.4.2019 11:23:10)
Dávat olej s nižším prvním číslem místo toho předepsaného (např 5W40 namísto 10W40) bych byl opatrný. Potíž může nastávat zvláště při vyšších teplotách a nízkých otáčkách a sice, že olejové čerpadlo nedokáže s řidším olejem natlačit potřebný tlak. I pokud se nerozsvěcí kontrolka mazání, nemusí to být OK. Kontrolk nezřídka zhasíná už při cca 0,5bar, ale pracovní přetlak oleje bývá cca 3,5bar a ten to třeba nedosáhne.
[Zahradník]
(29.4.2019 7:58:45)
A další plk (opět) vyletěl z krabičky. Olovo. Žádný "olovnatý" benzín, potažmo "olovnatý" přípravek do bezolovnatého benzínu neexistuje. Existuje pouze aditivum na ochranu ventilových sedel starších motorů s litinovými hlavami válců. To žádné olovo - resp. přesněji olovnaté sloučeniny (PbO) - neobsahuje. Stejně, jako je už neobsahoval tzv. "olovnatý" benzín (speciál, super) v závěru své výroby paralelně s naturalem. Funkce PbO byly dvě, jednak zmíněná ochrana ventilových sedel, druhak zvýšení oktanového čísla,
Dnes je obého dosahováno aditivy na jiné bázi (zvídavější čtenář snadno dohledá), která se lijí do benzínu buď přímo v rafinerii (ovlivnění OČ), nebo si je koupíme ve flaštičce u pumpy (ochrana sedel).
[.]
(29.4.2019 4:49:06)
Olovnatý/bezolovnatý benzín nemá u 2-taktu absolútne žiadny zmysel. Je mu to jedno. Pri bezolovnatom dokonca by mala vydržať dlhšie sviečka lebo ju nevyskratuje usadené olovo
[Milos634]
(28.4.2019 22:28:53)
Nebo se člověk dohaduje na benzince že do dvoutaktu se nemusí dávat olověné aditivum .Na druhou stranu - mazací poměry u jawy jsou počítané na olovnatý benzín, takže pokud používám bezolovnatý,měl bych do nádrže sypat broky nebo přidat olej ?
[nunici]
(28.4.2019 21:45:38)
Do kopru to tady jde jen díky hloupostí některých lidí, jako například s těma 2t olejema si myslejí že když dají ,,lepší,, olej tak ho tam můžou dát kapku.. Nebo když dají někam lepší olej že ho můžou měnit po 50 tisících, prostě když to má předepsanej interval 3000, tak ho vyměním ve 3000km, co je na tom ? Pak se nedivte když se tu pořád někdo ptá na nesmysly a čím dál víc lidí kteří tomu nerozumějí se do toho pletou, že si pak člověk z toho dělá legraci, viz věčné mazání dvoutaktu..
[Klouzec]
(28.4.2019 21:38:46)
Osobně to beru tak, že kupuju levný olej specifikace určené výrobcem případně s vyšším druhým číslem, pokud předpokládám provoz při vysokých teplotach a měním v předepsaném intervalu či menším (při velkém zatížení či třeba na LPG). Vše funguje jak má.
[maspe]
(28.4.2019 20:23:41)
Standa2 - díky za pochopení a za zastání. Nějak se už s tím poperu - už bych to nechal plavat.
[skvarek]
(28.4.2019 19:31:52)
Ony se ty oleje porad probiraji protoze to zadrit a potom opravit neco stoji.A vime ze oleje dnesni vyroby jsou jine nez drive, drive nebylo nic jineho nez M2t a jezdili na to vsichni a ani nebylo na vyběr.Dnes vetsina lidi ma zkusenost ze M2t je jina a neveri ze bude mazat dobre, PP 90 je take nejaky jinaci, tak se proste ptaji a hledaji zkusenosti u kolegu.Nebo je to jina?
[Standa2]
(28.4.2019 19:17:31)
Osobně než se zeptám snažím se něco si k tématu dohledat. Vlastnosti olejů se tu protřásají pořád dokola. Taky předpokládám že výrobce ví co jeho výrobku chutná. Něco jiného je to u 60 let starých strojů kde se výrobcem požadovaná maziva obvykle nedají sehnat.
[nunici]
(28.4.2019 18:49:57)
No že já vůl se vůbec ptal - asi tak z 18 příspěvků je tak 5 co mi k něčemu jsou. Pozoruju že díky určité kastě lidí to tady jde totálně do kopru :-(. Těm co odpověděli k věci - děkuji - a těm druhým - jen tak dál pánové. Ať si každý o tom udělá úsudek sám a tradice tady na JM byla KDYSI jiná - dotaz a odpověď k věci.
[skvarek]
(28.4.2019 18:23:57)
klouzec: protože mu znalý kolega asi doporučil laboraci, kolaboraci a potom i delaboraci.
[ventil]
(28.4.2019 17:31:29)
Nedokážu to pochopit když je tam předepsanej určitej olej a určitej počet KM na výměnu, tak proč bych šetřil nebo byl línej a ničil zbytečně motor pozdější výměnou oleje, to je přeci blbost, to je jak s lidma u aut, mění u diesela olej po 15-20-25 tisíc a pak se divěj že jde motor kukat.. Jako nic ve zlým.
[Klouzec]
(28.4.2019 12:23:37)
skvarek: Nechci, protože na hloupou otázku hloupá odpověď, to je tady taková tradice :D
[Klouzec]
(28.4.2019 12:08:10)
Na nějaký syntetika/polosyntetika se vyprdni. To jsou jen reklamní slinty. Důležitá je vykon. specifikace a viskozita.
[Bakoun]
(28.4.2019 12:05:38)
jo a rozhodne neprodluzovat interval vymeny u techto motoru a jestli kolega doporucoval dat nizsi viskozitu a prodlouzit interval tak je to s prominutim naprostej kreten.
[Labakov]
(28.4.2019 9:56:50)
Takze Vigor - motor z Domina,pokud nejezdis v zime, tak tam davej 15w50 - je to vzduchác a jestli si vzpominam dobre, tak nema ani chladic oleje (stejne jako domino) a podle me je tam lepsi davat vyssi viskozitu - pri pojizdeni ve meste neni problem Domino prehrat. V manualu k Dominu je (podle rocniku 10w40 nebo 20w50) s poznamkou, ze 10w40 pouzivat pokude se jezdi pod 0stC. Zaroven ale 10w40 konci teplotne nekde kolem 35stC - na tehle motorech to fakt neni problem prehrat.
Hlavne men olej v cas.
[Labakov]
(28.4.2019 9:53:53)
Abych rekl pravdu, tak z tech zmatku co tady nekteri pisou nejsem vubec moudry a nevim proc, kdyz se proste tazatel pta na to co ho trapi, nekdo odpovida blbosti a dela z tazatele blba.
[Standa2]
(28.4.2019 9:23:38)
skvarek - pokud trochu sleduješ olejářské diskuze, jde o výkonovou specifikaci a v obou může být jak polo,tak plná syntetika.Na druhou stranu položme si otázku co je plná syntetika
[nunici]
(28.4.2019 8:27:15)
Děkuji za názory - nejedná se o FMX ale O FX Vigor a ten kolegův názor vznikl s toho že byl v domnění že 10w40 je polo syntetika a 5w40 plná syntetika. Co jsem dohledal i ten 10w40 je synta a tak zůstanu u něj a nebudu laborovat. MONTY - já něco neřeším abych ušetřil ale i tak díky za tvůj názor který mi hodně pomohl. KLOUZEC - ty tvoje rady (už delší dobu) opravdu stojí za to , než psát za každou cenu nějaké kokotiny není lepší se na to vykašlat ? Děkuji -
[skvarek]
(28.4.2019 8:15:07)
Klouzku: a co Necking? Já v Jawině- zetce motorák zatím nenašel ani v jedný:D. Ale u CX olej dle specofikace 10W, ač jsem měl stejná doporučení na 5W. A měnit hodlám po každé sezoně. Moto z r 1980 ,která vydržela v kondici do dneška, si těch 6-700/rok i s filtrem zaslouží.
[dadajan]
(27.4.2019 23:38:30)
JZ kdoví jestli REPSOL způsobí taky PETTING ?
[Klouzec]
(27.4.2019 22:29:51)
A já v Jawině motorák neměnil za celých 30 let co jezdím
[nunici]
(27.4.2019 22:29:36)
5w40 je viskozita oleje, nikoli výkonová specifikace. Vždy se musí použít olej, který odpovídá výkonové specifikaci uvedené v manuálu, jinak může způsobit problémy v motoru (např. sežrat nějaké těsnění, způsobit pitting, zoxidovat šály, nebude mít dostatečně únosný film...). Jinak číslo před W určuje viskozitu/čerpatelnost oleje za teplot kolem a pod 0°C. Pokud nestartuješ promrzlou motorku, má pro Tebe minimální význam.
[JZ]
(27.4.2019 22:17:50)
5W40 vs 10W40 je rozdiel viskozity, nie kvality. Že je kvalitnejší je hovadina
[Milos634]
(27.4.2019 21:55:53)
Asi je myšleno FMX 650. Motor ze starého dobrého Dominátora který není náročný na kvalitu oleje. Důležité je aby oleje bylo vždy dost, protože na to je tento vzduchem chlazený motor háklivý. Proto je i výměna už po 3000 Km. Když se namontuje chladič oleje, interval se prodlouží. Já používám do Dominatora Starline 10W50 za 190 Kč litr z AutoKelly.
[elevator]
(27.4.2019 21:19:06)
Kolega tomu urcite rozumi, kdyz 5W40 bude lepsi, nez 10W40......
[Jin]
(27.4.2019 20:59:15)
Já bych tam dal REPSOL plnou syntetiku nebo long life ten bych měnil klidně po 50000km
[Klouzec]
(27.4.2019 20:37:23)
Máš motorku za 50 000,- a řešíš ušetřenejch 123,50 na jedné výměně?
[monty]
(27.4.2019 20:27:19)
Dával bych olej té specifikace, kterou doporučuje výrobce. A rozhodně bych ani nedoporučoval překračovat stanovené intervaly pro výměnu oleje.
[Ota]
(27.4.2019 19:52:05)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,156 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 18:34:13