Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
jawa ukostření? [cebul](1.6.2020 23:01:18)
Příspěvků: 11, poslední: 4.6.2020 8:22:0967818.Veteráni
na jawe 350 panelce je dynamo 45w a relátko na dynamu přišroubované, na dynamu není značka, jaká je polarita ukostření...jak to poznat?
ronda502: No jo, v době internetu je shánění informací jednodušší. I když na druhou stranu tam taky člověk najde spoustu blbostí, takže je vždy lepší si informace ověřit a doplnit v knižní literatuře... [Ota] (4.6.2020 8:22:09)
Ota - njn, návod na nabuzení dynama se ke mě tehdy (1980) dostal až později při vymetání antikvariátů. Dřív jsem potkal v nějaké poradně Světa motorů nebo jiného plátku ten lakmus. [ronda502] (3.6.2020 12:14:31)
Má pravdu předseda. Teda Barton :-) nejen přerušený odpor ale i rozhašený regulátor dokáže zničit kontakty. V normálním případě regulátor funguje na pohled tak, že se zvyšujícími se otáčkami kotvička (to železné elko, které se tam "vaklá") nejprve sepne kontakt zpětného spínače. Pak kotvička mírně více vychýlí a začne se jemně až neznatelně chvět, jak mžikově odpojuje jazýček konec budícího vinutí od kontaktu kostry. Proud buzením teče mžikově přímo na kostru a mžikově přes odpor na kostru. Pak se jazýček začne plynule viditelně vychylovat až dosáhne druhého kontaktu, kde začne mžikově připojovat a odpojovat konec budícího vinutí na začátek budícího vinutí. Chvění je opět jen lehké. Takto musí fungovat bez připojené zátěže (vypnutá světla) i s připojenou zátěží (zapnutá světla). Pokud regulátor viditelně více zakmitává (obvykle v nízkém a úzkém pásmu otáček, tak je to špatně. Samozřejmě při nízkých otáčkách motoru jsou otáčky nestabilní a určité vlání kotvičky nastává. Spíše však jen v rozmezí, než sepne zpětný spínač. Ovšem otáčky volnoběhu bývají už dostatečně vysoké, aby zpětný spínač byl normálně sepnutý. Nikdy nemá docházet k viditelným jiskrám mezi kontakty jazýčku, ani zpětného kontaktu. Příčinou rozhašení může být např. opálený kontakt zpětného spínače, rozeštelovaný dlouhý šroubek v jazýčku. rozhašené připevnění (nastavení)kotvičky na planžetě, na které se kotvička kýve.
Kmitání regulátoru může také způsobovat odskakující uhlík, vypálený komutátor, či přerušené nebo zkratované vinutí rotoru. Zkrat v elektroinstalaci, zkratovaný článek v baterce a pod.
[zahradník] (3.6.2020 9:51:23)
Barton - ten regulator je vibracni ,kmita vpodstate porad .Jiskreni a tvorbu pecky odstranuje regulacni odpor.Kontakty se velmi rychle opali pri preruseni odporu.Mluvim o kontaktech regulatoru, ne o kontaktu spinace. [El Fag] (2.6.2020 23:22:24)
Pecka na kontaktech regulátoru se taky může udělat při jeho špatném seřízení, kdy se dostává do zákmitů. [bartoň] (2.6.2020 19:34:14)
Taky pokud ne VAPE a pokoj od všeho za dnes relativně těžký peníz doporučuji jako další dobrou volbu AEV. Nabudit viz Ota, asi ideálně tak, jak to bylo z fabriky, tedy + na kostru a hodit tam AEV regulátor. AEV 0358 je s mínuskostrou a 0358P je s pluskostrou. https://eshop.aev.cz/aev-0358p a fertig. [Verdom] (2.6.2020 13:04:05)
No, mně se to třeba na panelce stalo ;-). Tím nechci říct, že tam byl regulátor extra-hyper-raryta původní. Od té doby mám AEV 0358 a elektrika šlape bez jediné závady. [JZ] (2.6.2020 11:33:16)
JZ: To byl ovšem problém jen u těch nejstarších regulátorů, používaných na pérácích. Od kývaček výše je už regulátoru šumák, s jakou polaritou bude pracovat.
ronda502: Lepší, než cokoliv zjišťovat, je předem (tedy ještě před nastartováním motoru) dynamo nabudit na požadovanou polaritu, odpovídající aktuálnímu zapojení baterie. Pokud totiž baterku připojíš opačně a nastartuješ motor, tak dříve, než něco změříš, se klidně může udělat pecka na kontaktech relátka. Anebo se taky nestane nic a nabudí se to samovolně. Ale na to bych nespoléhal.
[Ota] (2.6.2020 9:54:17)
Pamatuju jako mladej nezkušenej kluk na číze 476 jsem měl s elektrikou furt potíže a nechtěné přepólóvání mi tehdy domrvilo baterii. Tak jsem v nějakých dobových radách nebo knížkách našel návod, jak polaritu zjišťovat pomocí lakmusových papírků (dva navlhčené papírky, o ně opřít kostru a živej, jeden zčervenal). Fungovalo to spolehlivě.
Dneska se to dá poznat i z běžného digitálního měřáku, jestli naměří těch šest nebo dvanáct v plusech nebo mínusech.
[ronda502] (2.6.2020 9:44:38)
Jedna zrada: některé (magnetomechanické) regulátory měly hlavní spínací kontakty z různých materiálů. A, když nabudíš dynamo obráceně, začne se na nich tvořit pecička, která regulátor časem znehodnotí. [JZ] (2.6.2020 9:33:32)
Standardně byl na panelkách ukostřen + pól, ale pokud nevíš jistě, tak je dobré nejdřív nabudit dynamo na žádanou polaritu. To provedeš tak, že baterku připojíš do sítě libovolnou polaritou, která ti vyhovuje, vyndáš živý uhlík, a na cca. 5 sekund ručně sepneš kotvu relátka. Pak vrátíš do šachty uhlík a můžeš jezdit. [Ota] (2.6.2020 7:32:40)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,141 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 18:34:13