Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 74, poslední: 17.10.2020 8:45:1068005.Elektro
Dnes na poledne u mé Jawy zastavil kámoš na elektroskůtru. Smál se, že dojel za 3 koruny x km a že mám Jawku hodit do škarpy. Večer přijel na svém koni (ano má i svého koně), že neuvěřím co se stalo. Když jel v poledne domů, podíval se mezi nohy co ho tam hřeje a skůtr hořel. Hodil to do škarpy, uhasit to nešlo ani dvojima hasičama. Zůstala jen kostra a brzdy. Hasiči říkali, že se to stává běžně. Fotky mi ukazoval na mobilu - pěkné plameny.
Tvrdit může každý co chce, ale běžné to není. Elektromotorka je skvělý nápad a jedné vážné slabiny to má v dojezdu a v ceně a životnosti baterky. [Robert F.N.] (17.10.2020 8:45:10)
Havlis:
Seš na omylu.
Žádný autonomní vozidla pro běžný silniční provoz dosud neexistujou, řidič tam sedí proto, aby řídil, když ten přiblblej automat nezvládá situace.
[Venca_n] (13.9.2020 5:50:45)
Problem je jinde, autonomni vozitka funguji a automaticke trucky taky. Ten clovek tam sedi, protoze legislativa potrebuje na nekoho hodit vinu. Nelze pravne hodit vinu na AI. Ze by jsme dali AI do vezeni na 5 let?
A druhej problem jsou odbory. Ty lidi uz ted tam byt nemusi. Vemte si treba registr vozidel. Zmena majitele pokud prijdou oba usmeji se do kamery dodaji obcanky a prepis vozidla muze byt do minuty. Jenze by tam 8 z 10 bab nemelo praci. Co se tyce statnich pracovniku, tak by asi stat usetril, kdyz je posle na pracak. Ale poslat nezanedbatelnou cast ridicu kamionu na pracat, to by prisel stat o dost penez.
Proste z hlediska financi statu neni zadna motivace automatizovat. Dokud roboti nebudou platit dane nikam se to nepohne.
[Havlis] (9.9.2020 16:11:05)
Garfield: Mne potřeba jít od zdi ke zdi neuvěřitelně sere! Například šetřivý žárovky, který ti kreténi museli prosadit ačkoliv se skutečně nehoděj všude, nevydržej těch patnáct let nebo kolik inzerujou a když se rozbijou, tak aby člověk volal chemickou brigádu. Nebo úsporná hajzlmísa, kterou splachuješ třikrát - nejdřív abys měl jistotu, že není ucpaná, pak spláchneš hovno a do třetice spláchneš, abys měl jistotu že není ucpaná. Takovejch věcí je, protože blb dokáže rozhodnout od stolu a bez jakéhokoliv technického porozumění o co vlastně jde. [Prokop] (2.9.2020 12:43:39)
Mě spíš fascinuje ta potřeba jít ode zdi ke zdi :-) Ono na spoustu věcí je s rostoucími možnostmi lepší využívat víc automatizace a na spoustu přesně naopak. To samé s elektromobilitou a dalšími věcmi. Udělat to direktivně na všechno nefunguje a nebude fungovat, ale na spoustu věcí to naopak může mít obrovský přínos. Automaticky řizený vlak mezi fabrikama bude nejspíš spolehlivější než lidi, různá elektrická vozítka se ve fabrikách používají už desetiletí, FVE je super pokud potřebuji ostrovní systém ale těžko se s tím uživí celá infrastruktura.....stejně tak jako lidi ale i věci mají svoje limity. A popravdě fascinuje mě jak se řeší, že se auta budou řídit samy v okamžiku kdy nejsme schopní udělat jednoduché adaptivní stroje které by reálně nahradily variabilitu dělníka na pásu. A nevěřim tomu, že jakákoliv UI dokáže řídit zaplatitelnou individuální dopravu v okamžiku kdy se není chopná po velmi krátkém "zaškolení" naučit zašroubovat šroub do pravého rohu 2,5cm od okraje místo 5cm od okraje stejně jako dělník na pásu. Jinak už by u pásu totiž už dávno nikdo nedělal. [Garfield] (31.8.2020 14:54:14)
Vzhledem k tomu, ze znacna cast infrastruktury nam(statu) nepatri, tak nami zvolena vlada(sestavena na zaklade vysledku voleb) nerozhoduje ve prospech obyvatel ale casto ve prospech zahranicnich spolecnosti ktere necha vlastni obyvatele okradat a vnucuje jim technicke i ekonomicke zbytecnosti a nesmysly.Dokazu si predstavit, ze nastane doba,kdy politici rozhodnou, ze umela inteligence je pri rizeni vhodnejsi nez clovek a tim jako ridici skoncime, normalni clovek skonci i jako majitel vozidla, skonci svobodne diskuse kdekoli(Orwel - 1984).Doufam, ze se toho nedoziju , [El Fag] (30.8.2020 20:25:40)
longr:
Samozřejmě, že to značná část lidí nechce. Jak jsem tu psal níž, zatím takto funguje v některých případech kolejová doprava a to ještě za omezených podmínek. A jen připomenu zbuchnutí mostovky 8/8 2008 před EC 108 ve Studénce, pro všechny chytráky, kecající o neuronových sítích.
Nikde v praxi dosud nefunguje nic podobnýho, co by dokázalo bezpečně zvládnout tak náročnou činnost.
Jenže vládnou prachy a některé firmy se celkem slušně živí na vývoji takových zakázek, naivní investoři do toho sypou a než se cyklus uzavře a oni pochopí, že to je slepá cesta, může to ještě řadu let trvat...
[Venca_n] (30.8.2020 17:11:40)
Problém autonomních aut spočívá taky v tom, že mnozí lidé to nikdy dobrovolně nebudou chtít, i kdyby to prokazatelně bylo bezpečnější, než když řídí člověk. Lidé nechtějí, aby za ně rozhodovali jiní (navíc počítač), i kdyby to bylo lepší. Stejně tak se mnozí nevzdají těch jablek z Itálie, protože proč by si je nemohli svobodně koupit? A kdo může zakázat obchod? Stejně tak se dnes paradoxně vyplatí vyrobit sýr v ČR a pak je dovézt do Itošky, tam je naporcovat, zabalit a dovézt zpět. Jak se to může vyplatit, nevím. Ale děje se to. Kdyby to zákazník nekoupil, dokud by to nebylo z čistě vlastní produkce, byla by to jiná. Ale kdo si to na obalu čte a komu to vadí? No a stejné je to s palmáčem nebo řepkou. Ničí to přírodu, biopaliva zasírají nádrže a ničí motory, ale lidé se levných výrobků z toho nevzdají a mnohé vlády zemí třeba ta biopaliva stále protěžují.
Takže ne vše závisí jen na nás. I emisní normy zavedla EU a různé státy po světě (Indie, Argentina ...) a lidí se na to neptali. Takže pokud se něco ukáže jako výhodné, může se stát, že s tím nic neuděláme, protože to rozhodne někdo za nás, případně i za našimi zády.
[longr] (30.8.2020 15:20:28)
Krizoň IV.:
Ahá, tak nám to drhne fakt v USA, a né v Kanadě... tož se omlouvam, ca/ca.gov ...
Ale ty zmíněný pivka u pokecu s googlařema holt nedávaj až takovej přehled, jak u techniků reálná praxe.
Možná tam někde máš cedulku s písmeny "IT", ono to dost frčí, ale základ budeš mít spíš o statistikách a kšeftu (ono se dá poznat...).

Automatické řízení vozidel zatím funguje tam, kde máme koleje. Pokud je vyloučená další rušivá doprava, nejsou nikde přejezdy atd., pak nám frčí třeba metro nebo i vláček na povrchu. Tam jsou ta rizika poměrně malá, máme koleje.
Třeba výběr stopy už je ale jiné kafé, žádnej automat to neudělá tak, jako kvalifikovaná osoba, tj. řidič.

Třeba tady: https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/v-atlante-za-tyden-vyjedou-autonomni-kamiony-ktere-budou-rozvazet-naklad-pro-spolecnost-google-1344402
Tam nám novináři blebtali senzačku, ovšem v reálu panáček za volantem sedí a vždy sedět bude.
Vezmi si, že větrem rozhoupe vzdušné vedení souběžné se silnicí a ohrozí provoz. ŽÁDNÁ neuronová síť tohle nechytí, protože to nechytěj ani ty čidla.
[Venca_n] (30.8.2020 12:25:46)
Takze z prikladu auta ktery neco nema umet, a nikdo nikdy netvrdil ze umi autonomni rizeni vyvozujes ze to nemuze fungovat ani u aut co to umet maji ? Zajimava logika.

Znova, vis zjevne o neuronovejch sitich kulovy. Ja svoje informace nemam od novinaru, ale od lidi kteri v Googlu (ktery je, pro tvoji informaci, na spicce vyvoje ve svete) tyhle veci vyviji a navrhuji.

Ano, Kalifornie je v USA. Z toho URL je dost jasne videt ze jde o americkou vladni stranku, nikoli o kanadskou. Doporucuju nastudovat atlas. Kanada je ta velka placka nad USA, Kalifornie je ta dlouha nudle na zapadnim pobrezi USA.

Co s tim ma spolecneho moje vzdelani ? Pro tvoje info, ne, nezivim se obchodem, jsem vysoce specializovany IT analytik.
[Krizoň IV.] (30.8.2020 12:11:04)
Krizoň IV.:
1.
Teslu jsem zmínil jako jeden z příkladů, jak to "autonomní řízení" funguje v praxi, byť ve stádiu pokusů. U jakýkoli jiný firmy to lepší nebude, protože člověka tohle nenahradí.

2.
Třepající se listí či větve vpravo hore je dost podobný různým druhům nebezpečí, třeba právě tomu sesouvajícímu se nákladu. Člověk tohle vyhodnotí, jakýkoli automat nikoliv - ono o neuronových sítích se moc a moc bájí, takoví už ti novináři jsou, když jdou za senzacemi.

3.
Do tý Kanady nám ňák "vyprchává čas spojení", tak nevím, no...
Apropó, Kalifornie je v USA...

A asi budeš ten ekonom, ne...?
[Venca_n] (30.8.2020 11:49:16)
Co do toho pletes Teslu ? Nikdy jsem nerekl ze Tesla roku 2020 kterou jde koupit v obchode je autonomni vozidlo, ze ma pokrocilou neuronovou sit, a ze je samostatna.
A i kdyby, tak jedna nehoda = cela technologie je totalne nepouzitelna ? To jsou presne takovy kecy jako byly zmineny nize. "Budoucnost patri konim, automobil je hracka"

Dost zjevne vis o neuronovych sitich kulovy. Neuronova sit bez problemu vyhodnocuje obraz ze vsech kamer kolem celyho auta najednou, a nejaky trepajici listi ji nezaskoci, prave protoze ho vyhodnocuje jako listi, pokud je na to spravne naucena. Narozdil od tebe se totiz znam s vyvojari tehle veci, a probiram to s nima na v hospode na pivem, takze mam dost dobrou predstavu co neuronovy site zvladnou, na co se nehodi, a jakym smerem a tempem se pohybuje vyvoj.

A treti vec. Od prosince 2019 je v Kalifornii povolen testovaci provoz plne autonomnich dodavek a pickupu BEZ RIDICE. Nikdo v tom nemusi sedet, staci nejaky operator co to vzdalene sleduje pres kamery. Soucasti tohohle programu je pravidelny report o tom kolik a jak toho auto najezdilo, a presny report a analyza pripadnych bouracek.
https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/

Predpokladam ze tam to povolili a bez problemu provozujou a testujou proste protoze jim zatim nikdo nerekl ze to vlastne fungovat nemuze, co ?
[Krizoň IV.] (30.8.2020 11:08:44)
Ja doufam, ze to nikdy fungovat nebude a ani si to nepreju. Pokud by se udelalo vic Home Office, aby lidi nedojizdeli za praci (pokud to teda jde v tom oboru), aby kamiony nevozily jablka z Italie, kdyz se daji vypestovat v regionu, a jiny blbosti, proste aby zmizela tahle
nenazranost, tak by byl provoz mensi a nemusely by se vymyslet autonomni vozidla a sdileni aut a jiny kraviny.
[vwkäfer] (30.8.2020 8:17:10)
Krizoň IV. - autonómne vozidlo je nereálna utópia ktorá v reálnom svete nikdy nebude fungovať. Skončia potichu rovnako ako 3D televízory. Najprv neskutočná marketingová masáž aké je to super, ako sa to bude vyvíjať a potom zrazu bude ticho. Už takto skončilo veľa premotivovaných blbostí [Milos634] (30.8.2020 0:46:55)
Krizoň IV.:
1.
Aha, takže ty "úspěchy", kde tesla vletěla do kamionu, když řidič nereagoval a ta "inteligentní neuronová síť" ho vyhodnotila jako reklamní plakát - to je ten výsledek pokroku, jo...?

2.
Asi ti nedošlo, že aby ta neuronová síť někde vyhodnocovala řekněme tu drbající se plachtu, musí někdo něčím nasnímat obraz - a těžko asi bude řešit, že prioritu má nějaký pohyb vpravo hore, kde se obyvkle třepe listí stromů.
Zkrátka a jednoduše - tyhle povídačky o neuronových sítích a jejich možnostech jsou jen marketingový tlachy, který působí k tlaku na ty nablblý investory, aby přispěli na tyhle vývoje nesmyslů.

Máš kvalifikaci ekonomického směru...?
[Venca_n] (29.8.2020 22:10:06)
Tohle se presne ted posuzuje ve statech. Ty auta ktery pro tebe nejsou skutecne autonomni tam najizdi tisice a tisice mil, a ukazujou jak dokazou jezdit bez nehod, a muzou to dolozit presnym poctem psu a kocek ktery jim vbehly do cesty, ale ty aute je neprejely, ale vyhnuly se jim.
A zatimco ty budes donekonecna opakovat ze to nikdy nenahradi cloveka a jaka je to blbost, americkym politikum tenhle nazor bude u prdele, a zacnou povolovat autonomni provoz na vetsim a vetsim prostoru. A kazdej dalsi kilometr silnic co ty auta najedou jejich neuronovy site nauci vic a vic, a pridaji dalsi cisla do statistik.

Naopak, jsem hodne technickej typ, a o neuronovejch sitich toho vim nejspis vic nez ty. Takze kdyz rikam ze naucit neuronovou sit poznat trhajici se plachtu je snadny, tak vim o cem mluvim. Skutecnej problem je v tom ze takhle agresivni neuronova sit se nauci neco snadno, ale strasne casto se taky nauci nejakou totalni blbost, a nikdo z vyvojaru poradne netusi proc se to stalo, a jak tu sit optimalizovat tak aby se neucila kraviny, a aby se nestalo ze se auto rozhodne ze nejbezpecnejsi bude jezdit po chodniku.
[Krizoň IV.] (29.8.2020 20:24:31)
Krizoň IV.:
1.
"...V okamziku kdy zachrani vic zivotu nez zabije, muze to na silnice...."

A ty počty se nejdřív posoudí v nějakým virtuálním provozu, než to bude opravdu smět na silnice...?

2.
"...s tim ze trhajici plachta se neda detekovat jses mimo. Tohle zrovna je dneska naprosto vpohode resitelny neuronovou siti..."

Ne, to je velice těžko řešitelný, protože každá ta situace vypadá vizuálně i akusticky úplně jinak, nemluvě třeba o radarovým odrazu.
Ty asi nejsi technická profese...?
[Venca_n] (29.8.2020 19:06:19)
To aby to nahradilo cloveka od toho ale nikdo nechce. Kazdymu je uplne u prdele jestli auto pozna ze to jsou sypajici se trubky, nebo zda si mysli ze je to jednorozec. Podstatny je ze na nejakou takovouhle situaci ktera neni standardni a ktery nerozumi zareagovalo tak ze se tomu vyhne. Pokud se vyhne zbytecne, protoze nebezpeci nehrozi, nic se nedeje. Pokud timhle manevrem naboura nebo nekoho zabije ... blby, ale takovej je zivot. Nekde jinde zase nekomu zivot zachranilo. V okamziku kdy zachrani vic zivotu nez zabije, muze to na silnice.

Navic, s tim ze trhajici plachta se neda detekovat jses mimo. Tohle zrovna je dneska naprosto vpohode resitelny neuronovou siti. Ukazes tomu na kameru par set pripadu kdy nekde za jizdy od auta od tebou neco odpadlo, a auto uz to priste pozna samo. A to je presne to co ty testovaci auta dneska v terenu delaji - sleduji co se kolem deje, a ve vyvojovym centru se to sype do neuronovy site, a uci se co to znamena, zda je to nebezpecny, a jak na to reagovat.
[Krizoň IV.] (29.8.2020 18:43:11)
Krizoň IV.:
"...Autonomni auto ma vepredu senzory ktere nekoukaji na trubky, ale na to ze se tam neco objevilo. Je mu jedno co to je, staci ze mu lidar rekne ze je tam znicehonic nejaka hmota...."

Nepozná, že hrozí nebezpečí - nemá jak. Nevidí nebezpečnou situaci - nějaká trhající se plachta a trubka lezoucí ven se nedá vyhodnotit žádnou soustavou čidel. Může chytit až možná rouru skákající po asfaltě a to ještě s malou pravděpodobností. Člověk to vidí hned a reaguje.

To je ten důvod, proč tyhle voloviny nevyhrajou. Nejsou schopny nahradit člověka, to je celý...
[Venca_n] (29.8.2020 16:23:50)
Zahradnik: To ze se pojistuje auto a ne ridic plati v cechach. Na zapade je bohuzel na prosto bezne ze pojistka plati pro konkretniho ridice, a nikoli pro cele auto. Za to ze muze ridit manzelka se priplaci atd ...
Jinak souhlas. Predstava ze autonomni auta se dostanou na silnici az budou naprosto dokonala a zvladnou 100% kazdou situaci je bezmezne naivni. Bohate bude stacit az budou "good enough" tj lepsi nez prumerny ridic. A vzhledem k tomu kolik nehod lidmi rizenych aut se stava, a kolik lidi umira, je tahle hranice sakra blizko.
[Krizoň IV.] (29.8.2020 16:09:09)
Venca_n: Kdo se bojí, sere v síni. Fyzicky to dopadne tak, že autonomní řízení budou muset mít všechna nová auta a kdo si připlatí, bude mít možnost chytnout si volant :-). Ostatní se spokojí se základem bez manuálu. Když se koukneš na věci reálně, tak dneska už dávno neovládá auto řidič přímo. Plyn přidává řídící jednotka částečně podle plynového pedálu a k tomu podle emisí vibrací ... řidič nemá šanci tohle uhlídat. Řadí automatické převodovky. Do brzd kecá posilovač, ABS a ESP, které už nejde vypnout. Do řízení kecá posilovač a dnes už i kamera, která hlídá, jestli se držíš uvnitř svého pruhu. Záchranku a hasiče při nehodě zavolá taky auto samo. Všechno co umí dnes technika spolehlivěji nebo líp než průměrný řidič, začíná dělat technika. Např bez ABS je brzdná dráha kratší, ale stejně ho všechna nová auta musí mít, protože průměrný řidič to bez ABS neumí tak dobře. ESP jakbysmet.
Ad odpovědnost: Pojišťovny s tím nebudou mít žádný problém. I dnes se pojišťuje auto, a ne řidič. Takže auto je pojištěno, ať už za volantem sedí jakékoli vemeno. Dnes, když třeba kamioňák usne za volantem a někoho sejme, byl bych radši, kdyby řídil automat. A věřím, že pojišťovna by byla raději taky. Za nedlouho bude pojištění vozidla s ručním řízením dražší, než s umělou inteligencí. Dovolím si odhadnout, že dnes se stává mnohem víc nehod tím, že řidič udělal něco co neměl, než že neudělal něco co mohl. Protože to nejjednoduší z celého autonomního řízení je naučit umělou inteligenci pravidla silničního provozu, tak lze celkem dobře vychytat to, aby inteligence nedělala, co nemá. Aby zvládala i to, co je o zkušenostech, to je schopna se naučit. Výhodu má v tom, že se v reálném čase může učit v tisícovkách vozů od řidičů najednou. Jde jen o to, dostat do co největšího počtu aut systém, který se nejprve bude učit. Za nějakou dobu bude systém tak zkušený, že bude možno plně vybavit vozidla autonomním řízením. Zkrátka bude systém zkušenější než průměrný řidič. Průměr je mantra pojišťoven.
[zahradník] (29.8.2020 15:58:18)
Ano, v roce 2020 tam sedi ridic, a nese zodpovednost, protoze v roce 2020 neni povoleno plne autonomni rizeni. Ale to neznamena ze tam ten ridic je potreba pro rizeni auta. A uz vubec to neznamena ze za 5 nebo 10 let bude platit to same.

Autonomni auto ma vepredu senzory ktere nekoukaji na trubky, ale na to ze se tam neco objevilo. Je mu jedno co to je, staci ze mu lidar rekne ze je tam znicehonic nejaka hmota. Vi jaka je teplota a prilnavost vozovky, vi jakou ma brzdnou drahu, vi jakej si ma udrzovat odstup aby pri dane rychlosti zastavil nebo prekazku objel. Vi zda jede neco za nim, a zda to ma strhnout stranou nebo muze brzdit. Vsechno tohle vyhodnoti mnohem rychleji nez clovek.

A presne tyhle situace se dneska autonomni vozidla uci resit, jezdi s "ridicem" a sbiraji udaje ze senzoru, takze priste presne budou vedet jak to vypada kdyz se sypou trubky, a tuhle informaci staci zkopirovat do dalsich aut, a behem 24 hodin to umi vsechny.

Lidsky ridic to v pulce pripadu neubrzdi, a odsere to, protoze "neprizpusobil rychlost stavu vozovky a nedodrzel bezpecny odstup"

Ono se staci podivat na SKUTECNA data toho lonskeho pripadu kdy autonomni auto zabilo zenskou co v noci prechazela dalnici. Viditelnost na hovno, tma, zenska proste nebyla videt, ridic i kdyby si nehral s mobilem nemel sanci cokoli udelat.
Jenze logy z auta ukazaly ze auto o te zenske vedelo dost dlouho dopredu, a bylo by schopne se vyhnout nebo zastavit, kdyby to ovsem melo povolene.
[Krizoň IV.] (29.8.2020 15:52:01)
Krizoň IV.:
1.
"...dneska jezdi stovky plne autonomnich aut, kde "ridic" akorat sedi za volantem,..."
- a ten řidič, co tam sedí, nese plnou odpovědnost => žádné autonomní řízení, ale soustav aasistentů a stále člověk, stále...

2.
"...Je to technologie ktera tu realne je, funguje,..."
- pouze zdánlivě, v řevu masmédií.
V reálu tam sedí řidič a protože jej nelze nahradit, bude tomu tak i nadále.

3.
V provozu nastávají situace, na které není schopen reagovat žádný stroj.
Pokud jako řidič vidím, že na náklaďáku přede mnou se trhá plachta a začínaj padat lešenářský roury, zareaguju hned. Co asi udělá soustava asistentů? Vůbec nic...
[Venca_n] (29.8.2020 14:51:49)
Blbost. Uz dneska jezdi stovky plne autonomnich aut, kde "ridic" akorat sedi za volantem, stoura se v nose, kouka na silnici, a jednou za den slapne na brzdu. Jinak ty auta jezdi naprosto samy. A ne, neziju v medialnim svete scifi povidek, ziju v Zurichu, kde je nejvetsi evropske vyvojove centrum Googlu. Spoustu lidi z googlu znam osobne, a pravidelne chodime na pivko pokecat. A nejenom o autech, vim z prvni ruky co dokazou tensorove karty od googlu pro akceleraci AI postavenych na neuronovych sitich, a jak se kurevsky rychle uci lip a lip rozpoznavat i ty dopravni znacky za tmy a za deste.

Dneska ty auta jezdi tak ze proste maji dokonale zmapovanou oblast kde jezdi, a kazdou znacku maji v pameti, aby se nemusely spolehat jenom na kamery a rozpoznani. A svete div se, ono to funguje.

A i kdyby, tak neni nic jednodussiho nez proste uzakonit ze ve mestech auta smi jezdit jenom pokud mesto upravi vsechny znacky na viditelne / reflexni / strojove citelne. Do tydne na radnici busi ty skutecne bohaty a mocny lidi z mesta, a dohadujou se starostou kde se na to vezmou prachy a kdy se to bude realizovat. V okamziku kdy mesto podle predpisu ty znacky zavede / povoli, tak vyrobci aut aktualizujou mapy, a auto zacne v meste jezdit bez ridice. Simple as that.

To samy zanedbani udrzby - hledas problem tam kde neni. Holt se bude auto vozit misto na STK kazdy rok na certifikaci k vyrobci, ten vystavi stempl ze podle tech a tech predpisu vyhovuje, a pokud to neojebe, jsou vsichni z obliga.

Tobe proste nedochazi ze autonomni auta jsou neco uplne jinyho nez rozvoz elektricky letadla a rozvoz baliku amazonu drony.
Je to technologie ktera tu realne je, funguje, neni tak draha aby si to stredni trida nemohla dovolit, a je neskutecne prinosna a pohodlna kazdy den.
Takze v okamziku kdy ve statech schvali provoz, tak bude 95% lidi natesenejch na to az si to taky budou moct dovolit koupit, a zadny masovy protesty "zastavte zabijacky auta" se konat nebudou. A kdyz lidi neprotestujou a naopak neco chteji, tak politici to rozhodne omezovat nebudou. Tuplem kdyz taky chteji auto ktery je samo odveze vecer domu ozraly z baru.
[Krizoň IV.] (29.8.2020 14:04:20)
Krizoň IV.:
Jakou infrastrukturu? Takovou, co zajistí alespoň omezený provoz např. při zhoršení povětrnostních podmínek.
Koukám, že žiješ víc v médiích, než v reálu - žádný stovky autonomních vozidel nejezdí, vždy je uvnitř řidič odpovědný za jakoukoli kolizi.

Pojišťovna je byznys a spočte si, jaké je riziko. Zatím neexistuje v běžném provozu žádné autonomní vozidlo, protože řidiče žádný robot ještě nenahradil a pojišťovna tak ani nemá z čeho vyjít při stanovení rizik. A bez toho si tu může házet miliardama, jak chceš, ale je to jen plácání.

Je mi celkem jedno, co si ty myslíš, že se kde loguje - faktem je, že o různé technice řídící dopravu toho asi budu vědět víc, než ty, vzhledem k mé pracovní činnosti.

Vypíchnu tohle:
"...Pokud to bylo zpusobene zanedbanim udrzby (jako treba nefunkcni senzor) jde to za majitelem auta...."
Jo? Majitel si bude udržovat čidla? Kontrolovat jejich funkci?
Houby, majitel bude leda mít canc na papíře, který si zaplatí, že ten krám prej funguje správně a papír mu vydá jakási certifikovaná zkušebna, pokud by taková situace už měla nastat.

Ale ono k tomu všemu nedojde - tahle úchylárna se zastaví, stejně jak ty přiblblý letadla na elektriku, drony co nosí zásilky domů a samořiditelný koptéry co vozí lidi. Jen to bude ještě chvíli trvat, protože natroublí investoři v tom vidí příležitost a naivně do toho cpou prachy...
[Venca_n] (29.8.2020 11:18:14)
Jakou infrastrukturu ? O cem to mluvis ? Kouzlo autonomnich vozidel je v tom ze nepotrebujou infrastrukturu, staci normalni silnice. Nebo zijes v iluzi ze ty stovky autonomnich vozidel co dneska jezdi po statech a testujou technologii si sebou vozi specialni silnici ?

Proc by do toho pojistovna nesla ? Specialni pojistka pro autonomni vozidla, bude stat 5x vic nez normalni, a lidi se jen pohrnou.
Dneska platim na povinnym ruceni 20 tisic, a pojistku mam do 1.25 miliardy. Tak proste pokud budu chtit autonomni vozidlo, zaplatim rocne 100 tisic, a pojistka bude hradit skody do 5 miliard.

Uvedomujes si vubec ze to auto naprosto presne loguje co se presne u te bouracky stalo ? Jake melo udaje, zaznamy z kamer a senzoru ? Ze vysetrovani jakekoli bouracky bude 100x jednodussi ? Zadny dohadovani kdo kam komu vjel, jestli jel na cervenou nebo ne, a jak rychle pri tom jel ?

Bohate bude stacit legislativa ktera rekne "pokud to bylo zpusobene chybou v designu auta, jde to za vyrobcem. Pokud to bylo zpusobene zanedbanim udrzby (jako treba nefunkcni senzor) jde to za majitelem auta. Pokud to byla situace neresitelna, tak proste smula, zaplati to pojistka. Jednoduchy, a nepochybuj ani na vterinu o tom ze tohle si ve statech prolobujou a prosadi behem par let. A v okamziku kdy budou mit zada kryty zakonem se zacnou autonomni auta prodavat jako housky na krame. Stejne jako kdyz pred 100 lety zacal Ford mrskat Model T.
[Krizoň IV.] (29.8.2020 10:41:42)
Krizoň IV.:
Nepřevezme. Firma dělá byznys a tohle se nevyplatí.
Odkohože si to nechá zaplatit? Od pojišťovny?
Ne, do toho rizika žádná pojišťovna nevleze.

Že to povolí někdo na dálnicích? A kdo k tomu zaplatí tu drahou infrastrukturu? Kdo bude solit za výdaje s obsluhou na vstupních terminálech na takové trasy?

Za bouračku nebude zodpovědný nikdo?
KDO bude ten, co řekne "shit happens"...?
[Venca_n] (29.8.2020 6:55:03)
Proc by neprevzala ? Zodpovednost za nehody zpusobene chybou jejich softwaru prevezme, a necha si to kurevsky dobre zaplatit. Proto je takovy halo okolo Tesly. Samotny elektromobily na li-ion baterky jsou investorum u prdele, ale to ze je Tesla o roky napred s vyvojem softwaru pro komplet elektronicky auta s autonomnim rizenim je sakra zajimavy. Protoze Tesla je jediny kdo ma uz ted na silnici statisice aut, sbira data, a uci se. A az si za par let politici ve statech samoridici auta opatrne povoli nejdriv na dalnicich a pak i ve meste, tak bude mit tohle know-how dokonale patentovany, a bez Tesly se nikdo ani nehne.
Stejne jako pred 120 lety Sachs vymyslel Torpedo, a pak se desitky let spokojene valel v penezich, protoze nikdo na svete realne nevyrobil jedine kolo bez Torpeda.

Vubec nechapu kde se bere naivni predstava ze za kazdou bouracku zpusobenou autonomnim autem musi byt nekdo zodpovedny a potrestany. Nesmysl, proste se rekne shit happens, pokud to nebylo zpusobene prokazatelnou stupiditou vyrobce (ala Boeing a 737 MAX) tak skodu uhradi pojistka a jede se dal. A nikdo krome par aktivistu proti tomu nerekne ani slovo, protoze kazdej uz se akorat klepe na to az si taky bude moct koupit auto ktery ho odveze rano do prace kolonama samo, odpoledne doveze deti ze skoly, vecer ho odveze z baru domu, a mezitim si samo zajede zaparkovat do garaze, a necha se privolat mobilem podle potreby.
[Krizoň IV.] (28.8.2020 22:29:33)
Krizoň IV.:
Odpovědnost si za tohle nevezme žádná firma. Tím to celý skončí.

V ČR už připravoval návrh změny jistý vypatlaný politický hajzlík, t.č. šéf černoprdelnické strany:

"...§ 5 odst. 4
Řidič vozidla se smí během řízení vozidla pomocí vysoce automatizovaných nebo plně automatizovaných jízdních funkcí odvrátit od dění v provozu na pozemních komunikacích, má však povinnost okamžitě, nestanoví-li výrobce vozidla jinak, převzít řízení vozidla, pokud jej k tomu vysoce automatizovaný nebo plně automatizovaný systém vyzve nebo pokud rozpozná nebo na základě zjevných okolností musí rozpoznat, že již neexistují předpoklady pro využití vysoce nebo plně automatizovaných jízdních funkcí v souladu se stanoveným účelem..."
[Venca_n] (28.8.2020 21:01:48)
Jo, a az se to neprosadi, tak to bude poprve v historii lidstva kdy si ti co maji realne prachy a moc si vylobovat a prosadit plne autonomni rizeni, ktery skutecne hodne moc chteji, se zaleknou toho ze by museli prevzit odpovednost a ze by to bylo moc slozity. [Krizoň IV.] (28.8.2020 20:38:39)
zahradník:
Tzv. "autonomní řízení" se u automobilů v silničním provozu realizovat nebude. Nikdo nepřevezme odpovědnost, nikdo nebude chtít zaplatit infrastrukturu.
Navíc řidiče nelze v normálním silničním provozu nijak nahradit (snadno uvedu příklad...).

Totéž platí pro další nesmysly typu "autonomně řízené koptéry s cestujícími" či "doručování zásilek domů pomocí drónů", "letadla s elektrickým pohonem" aj.
Tyhle médii šířené voloviny jsou nereálné, protože fyzika...

>O}}
[Venca_n] (28.8.2020 19:05:16)
JZ+Zahradník: něco o tom evidentně víte. Sledoval jsem teď nějakou reportáž, kde jezdil secí stroj sám bez obsluhy. S pokáceným sloupem jsi mě pobavil a vrátil o cca 30 let, znám ty ořípady kdy, jich kolegové s E516 pár shodili nejen při couvání, ale kde je dnes vůně spálené nafty... [Banak] (28.8.2020 14:35:36)
Zahradnik: samořiditelný traktor je reálná a skvělá věc: jezdí pomaličku po poli a nejhorším případě pokácí nějaký stožár. Pokud vyjede z určené plochy nebo přijde o GPS signál, tak ho nezávislý watchdog (s dokazatelnou spolehlivostí) okamžitě zastaví. To je podle mého výborné využití samořiditelnosti (nepíšu umělé inteligence, protože na tom není nic inteligentního). Ale jako člověk, který řekněme, že umí programovat, jsem dost skeptický k nasazení autonomních vozidel na jakékoli jiné než kolejové infrastruktuře. [JZ] (28.8.2020 12:56:06)
zahradník: ty jsi hrozný grafoman. Každý tvůj příspěvěk je dlouhý jak týden bez peněz, ale informační hodnota tomu vůbec neodpovídá. A takový je každý tvůj příspěvek. [Bakoun] (28.8.2020 12:28:38)
Bakoun: mluvíš o něčem, o čem víš úplný prd. Co třeba kurýrní společnosti? Myslíš, že u DHL stíhají telefonovat pro další auto a rozhodovat, jestli poslat dvě malá auta hned, nebo jeden kamion později? Jestli poslat balík do německa raději přes polsko ikdyž je to dál, nebo přes ČR, kde něco vázne? Při těch milionech zásilek to není v lidských silách. Šoférům se automaticky generuje jízdní plán a ten se optimalizuje podle přijatých zásilek. Systém sám hledá způsoby, jak docílit toho, aby doručil včas. Vývoj autonomních vozidel se může velmi dobře vyplatit. První zákazníci by byly přepravní společnosti a zemědělství. Je rozdíl, jestli kamion jede 8 hodin a pak řidič odpočívá, nebo když jede 24 hodin. Prostě vydělává třikrát tolik. V zemědělství už to začíná fungovat. Traktory samy vypočítají optimální dráhu na poli a pamatují si, jak jezdily posledně. Zatím v nich teda ještě sedí člověk. To je tak silný motiv, že vývoj skutečně někdo dotáhne do konce.
Císař Vilhelmm II. kdysi řekl: Ich glaube an das Pferd. Das Automobil ist eine vorübergehende Erscheinung. Přeloženo: Věřím na koně. Automobil je jen krátká epizoda. Zájem soukromého sektoru o odstranění nutnosti unavitelných zvířat, stájí a přepřahání byl tak silný, že se automobily prosadily. Není bez zajímavosti, že v leckterých oblastech první automobil, který lidé viděli, byly nákladní vozy a vozy poštovní. Takže zase ta logistika. Koně už jsme nahradili a teď je na řadě řidič jako další slabý a nespolehlivý článek.
[zahradník] (28.8.2020 12:21:28)
Tím chci říct, že pokud to nebude elektromobilita, přijde něco jiného, co se nám bude zdát stejně ujeté, možná i ujetější.
A k té samořiditelnosti, např. dánské metro jezdí bez fíry a jezdí to skvěle. Taky to řídí počítač a funguje to. Kdyby SŽDC s dopravci investovala do kvalitnějšího elektronického zabezpečení menších tratí, nebyl by třeba letošní rok na dráze srážkově nadprůměrný.
[longr] (28.8.2020 12:14:39)
Jad: Jenže příroda, potažmo člověk zbraněmi, to zreguluje shora. Nebude to tak, že by si lidstvo dobrovolně řeklo "Tak fajn, dost bylo srandy, vracíme se o level jinam." Řekne to ten, kdo bude mít lehčí spoušť. Jestli to bude pandemie nebo bomba, kdo ví. Do té doby se to bude nezadržitelně posouvat vpřed, ať tečou prachy. Čím větší masa lidí na planetě je a chce se mít líp, tím nezadržitelnější je ten tlak, který se nějak musí kočírovat. Než rupnou opratě, tak si ještě těch z našeho pohledu volovin užijeme. [longr] (28.8.2020 12:07:29)
longr: To si naštěstí zreguluje příroda sama. Je to stejné, jako když se přemnoží na poli hraboši - rostou a rostou, ale jak je jich příliš, docházejí zdroje, šíří se paraziti a infekce, do toho predátoři a populace zase klesne. My sice nemáme nad sebou predátora, zato máme jaderné zbraně pro budoucí válku o zdroje a jak se ukazuje v současnosti, o zvládnutí nějaké pandemie si můžeme nechat tak akorát zdát. [Jad] (28.8.2020 10:30:45)
zahradníku, ty (zase) mluvíš o něčem, o čem víš úplný prd. Mám zkušenosti s průmyslem 4.0 a nefunguje to a pochybuju, že někdy bude. To samý IoT. Samoříditelná auta jsou dost zatím dost velký průser. Zatím se do toho pupmpují peníze horem dolem, ale nebude to dlouho trvat a přestane to investory zajímat, protože zatím to nic objevného nepřineslo. A investorům se ty prachy musí vrátir, pokud se nevrátí, tak půjdou o dům dál. [Bakoun] (28.8.2020 10:25:29)
Při neustálém rozvoji musíme počítat s tím, že ta naše "fajn" doba jednou skončí. S tím množstvím lidí, stoupajícími zácpami, neorganizací staveb, kdy prostě neschopný lidský faktor zajistí rozmr*ání půlky města v jeden čas kvůli lidmi vymyšlenému a řízenému systému dotací a neschopnosti kooperovat, se to nadále nebude dát zvládat.
Mně se taky nějak nelíbí nový princip, který zas v něčem bere svobodu, ale do budoucna to jinak nepůjde. Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. Dokud nás na planetě nebylo tolik, bylo od jednoho k druhému dál. Dnes jsme díky technologiím tak blízko, že 10 000 km je zanedbatelných a snadno můžeme oslovit a ovlivnit stovky lidí několika slovy, šoupnutými na net. Na jednu stranu svoboda a možnosti jako hrom, na straně druhé všichni o všech všechno vědí během chvilky.
Co si většina lidí dobrovolně vybere? Vrátit se do doby 50., 30. let nebo dokonce ještě dál? Vzdát se vymožeností dnešní doby? Nebo se přizpůsobit? Co nám zbyde? Svět se točí a nelze ho zastavit jen tak, bez tvrdých následků.
Je to už na hony vzdálené téma od starých křápů, co? :)
[longr] (28.8.2020 10:11:44)
Jen doufám, že se toho ideálního a uměle inteligentního světa nedožiju... [Jad] (28.8.2020 9:47:50)
zahradník: Další věcí je pak bezpečnost celého takového systému, kdy už člověk bude jen krůček od scénáře typu SkyNet nebo Já, robot a jiné. Absence morálních a jiných zásad u části populace z toho dělá mocný nástroj. Nehledě na to, že s kybernetickou zločinností je to naopak, než by bylo dobré - někdo využije trhliny a až poté se hledá záplata.... Tedy nevěřím, žeby někdo takovéto autonomní systémy nezačal využívat pro svůj prospěch, případně k likvidaci nepohodlných lidí či větší kontrole populace.... Už z principu odmítám řídit služební auta s GPS, když stejně píšu cesťák kdy kilometry a čas sedí. Z tohohle se mi ježí i chlupy na chlupech... [Borderer] (28.8.2020 9:47:28)
Kapacita baterií je druhotný problém, pokud se opustí zažitý zvyk vlastnit auto. Spousta aut denně vůbec nejezdí a spousta jede třeba jen cca 1 hodinu denně a 23 hodin stojí. To je plýtvání a spousta baterek by nesmyslně stála, místo aby jezdily. Budoucnost je v nevlastněných autonomních vozidlech (autonomní taxíky) a umělou inteligencí řízeném dopravním provozu. Např v mobilu si zadáte, odkud kam a vyhodí to na vás časy a ceny, kdy vás nějeké auto naloží a odveze. Vyberete si a je to. Není problém předplatit si konkrétní časy třeba na dojíždění do práce. Nasednete do vyhřátého vydesinfikovaného auta, nemusíte škrábat okna, nemusíte řešit servis, nestaráte se o parkování, auto si najde vás. Jestliže dnes se lidé dopravují spoustou vlastních aut, pak stejné množství lidí půjde převážet menším nožstvím aut, která budou více v pohybu. Nabíjení, případně přehazování baterek si to zorganizuje samo. mnohem menší počet baterek bude stačit k tomu, aby se lidé dostali tam, kam potřebují. Nakonec se ušetří i energie. není problém, aby auto jelo plně obsazené a jednotlivá místa mohou být zcela oddělená, aby cestující měli soukromí lepší než v autobuse. Problémové pasažery může systém pro příště odmítnout vozit (zbude na ně jen bus), nebo jim zdražit jízdné, aby je motivovali. To co začíná fungovat v průmyslu (industrie 4.0), to půjde spustit i ve veřejném sektoru. Umělá inteligence už zvládá bleskově uřídit tak komplexní procesy, jak je nedokáže uřídit sebelepší mozek na světě. Například v průmyslu v reálném čase v případě i krátkého výpadku/zpoždění nějakého dílu (poškození výrobního nástroje ... okamžitě přeplánovat výrobu, expedici, objednávky, logistiku, přenastavení výrobní linky, výměnu aktuální zásoby připravených dílů na lince tak, že linka minimalizuje prostoje a ekonomické ztráty. Něco takového jsem viděl u AUDI. Do jisté míry tak fungují i e-shopy. Nemají vlastní auta a nemají ani nějak moc zaměstnanců a stejně většinou dokážou dodat zboží na zvolenou adresu včas [zahradník] (28.8.2020 9:01:26)
Stejně jako nelze očůrat fyziku, nelze obejít ani chemii a proto jak jak píše Venca_n, akumulátory z chemických důvodů nikdy nemohou obsahovat při srovnatelné hmotnosti podobné množství energie jako kapalné uhlovodíkové palivo. Navíc platí, že čím větší hustota energie v akumulátoru, tím hrozivější následky v případě vnitřního zkratu, ať už v důsledku nějakého šlendriánu při výrobě, nebo následkem mechanického poškození při nehodě. Video od Verdoma níže, co dokáže relativně malý akumulátor elektrokoloběžky, je myslím dostatečně výmluvné. Co asi pak udělá několik set kg vážící akupack v elektromobilu? Co se stane, dojde-li k požáru/explozi elektromobilu v podzemní garáži mezi desítkami další elektromobilů? Lze takovou situaci (hašení) vůbec technicky zvládnout?
Pro drobnou elektroniku telefony, notebooky, aku nářadí, manipulační vozíky ve skladech je akumulátorový pohon výhodný jak technicky tak zpravidla i ekonomicky, ale zapomeňte na elektroauto, které bude ve všech parametrech stejné či lepší jako současné se spalovacím motorem, myšleno jak technicky, tak ekonomicky. To prostě není možné, neb fyziku a chemii obejít nelze..

Podobně je to s vodíkem - neskutečné problémy se skladováním a nízká energetická hustota - litr kapalného vodíku obsahuje paradoxně méně vodíku, než litr jakéhokoliv uhlovodíkového paliva, v němž jsou chemické vazby mnohem těsnější. Proto ani vodíku nepředpovídám světlou budoucnost.
[T. A. Jawettsson] (28.8.2020 8:57:31)
V akumulátorovém pohonu budoucnost není, krom malých jednoduchých lehkých vozítek s omezenými parametry. Je to dáno vlastnostmi chemických prvků.

Nehořlavé baterky jsou leda snem, protože v případě zkratu uvnitř k požáru dojde - energie se musí někudy uvolnit.

Pokud opadne pseudoekologická hysterie a skončí nesmyslné dotace, tesla vyšumí a ty jejich křápy budou lítat pod buchar...
[Venca_n] (27.8.2020 16:09:57)
Jo, souhlas, o dotovani elektromobility si myslim svoje ... Ale nepletu si to s technickou strankou veci. [Krizoň IV.] (27.8.2020 15:50:27)
Akorát ty notebooky nikdo nedotoval, prosadilo se to samo :-) [Banjokid] (27.8.2020 15:38:34)
Kdesi jsem cetl prirovnani dnesnich elektroaut k notebookum zacatku 90 let. Pouzivaly nimh nebo nicd baterky, byly tezke, neohrabane,s mizernou vydrzi, byly jenom pro nadsence, ale i tak bylo jasne ze to ma budoucnost. Pak se vymyslely li-ion baterky, a dneska bez notebooku nikdo neda ani ranu.

To same ceka elektromobilitu. S li-ion je to drahe, ma to mizernou vydrz i dobu nabijeni, a je to jenom pro nadsence. Osobne nepochybuju o tom ze casem se vhodna technologie baterii najde, a za par desitek let myslenka ze se s autem muselo doject na benzinku nam prijde absurdni.
[Krizoň IV.] (27.8.2020 15:25:57)
V elektřině je možná budoucnost, ale baterky jsou slepá cesta. Energetická hustota by se musela zvýšit asi 10x, aby byl přijatelný poměr dojezd/hmotnost. To ale není možné, protože lítiové baterky se už pomalu blíží teoretickým fyzikálním limitům. K tomu vytvářejí mnohem větší problém než řeší. Výroba i likvidace je u nich chemická katastrofa. CO2 je menší problém. Nevím, kde jsou dnes palivové články. Vodík má sice výbornou energetickou hustotu, ale je téměř neskladovatelný.
V této době jediná plně funkční, účinná a ekologická technologie napájení elektromobilu je trolej. :-)
[Deadman] (27.8.2020 15:11:26)
V elektrice nepochybně budoucnost je, jen ty baterky jsou stále problém. Jiné technologie baterií bez lithia už existují, jsou bezpečné, velmi rychle se nabíjejí. Jenže jsou stále ve fázi prototypů a vývoje, protože je třeba dopracovat také životnost. Zatím to vydrží jen pár cyklů.
Na lítačky po městě by elektrobazmeky byly super. Pokud to půjde dobít během cca 10-20 min. a ujede to kolem 100-150 km, tak to bude vcelku cajk.
Co mi totiž nejvíc vadí, je, že je v tom kopa lithia (které se někde musí vytěžit), je to potenciálně nebezpečné (je mi nepříjemně, když nabíjím obyčejný telefon, který se u toho hřeje jaxviňa) a nabíjení trvá dlouho. Rychlonabíjení výrazně zkracuje životnost. A je to v neposlední řadě dost těžké.
[longr] (27.8.2020 10:51:50)
Potvrzuji. Kamarád si koupil ebabetu - vehement na baterky ve stylu skútru, ale má to šlapadla. Teď jsem na to jel, odpojoval jsem mu omezovač. :) Relativně slušné odpérování, pohodlné sedlo, háček na tašku jak Pionýr. Motor moc výkonný není, udávají 250W (až 500W). Po odpojení omezovače to jede 35 kmh. Na rovině v pohodě, do kopců trochu dýchá, k jeho baráku je prudký kopec, tam jsem musel šlapat, aby to vyjelo. Je to dost těžké, cca 70kg, ale není to cítit. Má centrální stojan i policajta. Váha je daná především bateriemi, pod sedlem jsou 4 baterie jako do UPS - jen ty váží snad 20kg. Ale jsou za pár korun, oproti LiPol za 15000,- a snad ani nehoří. Dojezd není veliký, cca 20-40 km, nevím, ale on si to hodně chválí - na houby a nákup super, je to tiché, sedne, zapne, otočí plynem a jede. [JohnyR] (27.8.2020 10:07:40)
Je to tak. Na elektromoped s rychlostí do 25 km/h není třeba řidičák, registrace, pojistka... Ale musí tam být ty šlapátka, aby to oficiálně spadalo do kategorie elektrokol. Na druhou stranu, kamoš si nechal postavit elektrokolo, co jede bez šlapání 50 km/h. Je to sice nelegální, ale dokud se nestane nějaký průšvih, nikdo to nezjistí. [Jad] (27.8.2020 9:38:00)
Včera odjížděl od hospody šmatlavej chlapík na elektroskútříku. Skútřík i se šlapátky, ale šlapat se na něm nemusí. Měl to zaparkovaný hned u laviček zahrádky a odjel bez hluku a bez smradu. S benzíňákem by ho lidi poslali do pr.ele, kdyby jim nasmrděl a navrčel do píva a utopenců. Co se legislativy týče, jiný mě když tak opraví, ale tuším, že není potřeba RZ, STK, povinné ručení ani přilba. Zkrátka jako bicykl a cyklista. Asi se s tím může i na cyklostezky. Kdo z nějakého důvodu nechce/nemůže jet na kole, pro toho je to solidní možnost. [zahradník] (27.8.2020 8:22:38)
Obrovská výhoda elektrokrámů jsou dotace a různé úlevy od placení za cokoliv, tedy v "cizině". Průjezdy městy, dálniční poplatky, parkování a bůhví co ještě elektro neplatí. Při denním dojíždění za prací supr, úspory jsou značné. Dotace je i při "tankování", prostě selanka. Povinné ručení minimální a případnej oheň řeší pojištění, taky relativně malé. No, neberte to. [OREL] (26.8.2020 22:08:39)
Nj, klasický postup hašení takových je lít vodu co to jde a pak utopit v kontejneru vodou nebo zasypat pískem. Uhasit nelze a i kdyby to byl požár mimo baterii, tak se to musí dlouho sledovat... Prostě naprd. Úplně stejně soláry na střeše, taky velká legrace. [Labakov] (26.8.2020 14:45:31)
Montgomeryx:
Bohužel, ten čas ještě nepřišel a navíc s podporou dotací opět zkouší další křáp: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/tesla-elon-musk-berlin.A200825_111709_automoto_fdv
[Venca_n] (26.8.2020 9:05:23)
Street Punk> Říkal "za 3 koruny x km"? Za tolik jezdím starším 6-válcovým autem: 2Kč/km palivo, 1Kč/km údržba + amortizace. Jeho to na 3Kč/km, spíš mnohem víc, opravdu vyšlo, když vydělí pořizovací cenu těma pár km co najel než mu to shořelo :-)
U motorek mi pak vychází náklady na palivo a amortizaci zhruba 1:1, podle toho jestli to byla slušná ojetina za kilo, nebo vrak za 20. U toho druhého to ale dorovnají náklady na údržbu, takže člověk moc neušetří. Jediný případ, kdy má smysl hledět na náklady na palivo, je když člověk najezdí opravdu hodně, což jde asi jedině pracovně.
[Deadman] (26.8.2020 8:58:12)
Venca_n: Pod bucharem už skoro jsou ne? Při té kvalitě výroby, co Tesla předvádí.. [Montgomeryx] (26.8.2020 8:09:45)
Ono taky ještě žádnýho "geniálního" konstruktéra tútěch elektrických vozítek nenapadlo udělat akumulátor "rychloodhazovací". Třeba tak, aby jedním nebo dvěma klepnutími do páček byl uvolněn a mohl se odkopnout pryč.

Celá ta tzv. "moderní elektromobilita" je úlet. Nikdo z těch natroublých nadšenců nbebere v potaz, že existuje jakási energetická hustota materiálů a ta jasně vymezuje, kde je limit efektivity akumulátorových pohonů - vozítko musí být lehké a jeho akční rádius malý. Pro osobní autíčko má mít pohotovostní hmotnost cca do 800 kg, dojezd nad 150 km je nemístný luxus.

Největší zhovadilostí je TESLA SEMI - tam už čas ukázal, že to je naprosto nanic a proto je kolem toho ticho.
Ostatní magořiny, jako TESLA X s hmotností 2,5 tuny by měly vyšumět úplně stejně.
Jen doufám, že se dočkám, až budou jednou lítat tesly pod buchar...
[Venca_n] (26.8.2020 6:20:43)
Kuba z Neve: je je to ono. [Street Punk] (25.8.2020 14:58:48)
Koupil jsem k baráku strunovku Husqvarna na baterku a spokojenost. K tomu pak ještě malou pilu na stejnou baterku, abych nemusel kvůli každýmu prdu nakopávat velkou Husky. Na tohle jsou baterie skvělý, ale elektro automoto fakt nemusím. A ti pitomci co s tím jezděj si myslej kdovíjak šetřej přírodu - akorát maj vejfuk někde v Ohio nebo Západní Virginii a jedovatej bordel po nich zůstal v Číně a Indii. [Prokop] (25.8.2020 13:20:24)
To je právě důvod proč si cením dvoutaktu, tam je údržba naprosto stejná jako u elektroskůtru (nepočítám výměnu řetězu jednou za X-desítek let). A pokud se vyskytne nějaká závada, tak ti ji na motoru kde kdo opraví. Řídící jednotku elektroskůtru ti ale neopraví nikdo. [Hyblos] (25.8.2020 13:08:19)
Aby se člověk bál, strčit to doma do garáže. Věřím, že do budoucna je to věc řešitelná. Pak jsou výhody jasné. Na krátké vzdálenosti tě to povozí. Nefouká na tebe tolik, jako na elektrokole. Pokud to máš doma u baráku, tak to nabiješ velmi snadno a v podstatě tak i ušetříš čas, kdy bys musel na benzínku zajet natankovat, což zvlášť, když nejezdíš běžně kolem benzínky, je zbytečná zajížďka. V neposlední řadě je snazší údržba. [zahradník] (25.8.2020 10:55:04)
Elektro věci mají jednu obrovskou výhodu. S ohledem na hořlavost a neuhasitelnost Lithiové baterie nepochopitelnou, ale velkou výhodu. Narozdíl od čehokoliv s benzínem a olejem se to smí parkovat ve vnitřních prostorech bytových domů(tj.neodporuje to hasičským předpisům když se parkuje ve sklepě apod). [Garfield] (25.8.2020 10:54:10)
Měl jsem elektroskůtr a jezdil jsem s ním 5 let než odešla baterka. Pak 2 roky ležel a nakonec jsem ho zvrakoval a byl jsem rád. Kupovat novou baterku se nevyplatilo a platit pojištění a technickou také ne. Nechal jsem si jednotku, nápravy a motor a někdy v budoucnu možná pro děcka udělám nějaký vozítko na vyblbnutí. Mám Jawu 350 s oilmasterem a ten skůtr jí nemůže konkurovat. Spotřeba 3,5l (nehoním to) a pohodlí a operativní dojezdy uplně někde jinde. Vyhozený peníze za elektroskůtr. Elektrokolo je o něčem jiném, s tím jsem spokojen. [Hyblos] (25.8.2020 10:51:53)
Nemá to žiadne výhody. Minule na burzu jeden maník dopratal nové elektro-krosky a snažil sa to predať, že je to super. Odpich z miesta to malo super, lebo to nemá prevodovku, a ťahá z nulových otáčok... Zo špecifikácií som sa dozvedel že to má dojazd "až 1 hodinu", lenže keď som si to prerátal, výkon motora, kapacitu baterky, tak tú jednú hodinu by som sa musel voziť s výkonom menším ako 1kW. Na plný "plyn" by to vydržalo asi 4 minúty.... proste elektroodpad [Milos634] (25.8.2020 10:07:07)
A škoda 15 000 bude možná jen na tom poli, kontaminace. Ten skútr, počítám, byl dražší. [longr] (25.8.2020 9:56:51)
Nakonec budou retenční nádrže u silnic a dálnic sloužit jako hasící nádrže, kam se auto po požáru utopí :D [longr] (25.8.2020 9:55:01)
Ono se současným přístupem EU ke klasickým vozidlům se spalovacím motorem dříve či později u koňů skončíme všichni... [Ota] (25.8.2020 9:52:00)
Ono taková elektrokoloběžka s třetinovou baterií co má skůtr, když se "ozve" je taky mazec. https://youtu.be/CiFJ1ALray0
Nicméně elektroauto, to je jiná liga. Toho novýho hybridního bramboráka v Čestlicích hasili v kádi tři dny. https://auto.tn.nova.cz/clanek/slozity-zasah-pozar-v-cestlicich-znovu-ukazal-jak-narocne-je-uhasit-auta-na-baterky.html
[Verdom] (25.8.2020 6:22:23)
To má za to, ze si kupuje kokotiny... [Sukin] (24.8.2020 23:18:11)
No jo, hasit lithiovku je skoro Sisyfovská práce. Už to skoro máš, ale ono to zas chytne. [longr] (24.8.2020 22:36:18)
Karma je zdarma! :))) [Kuba z Neve] (24.8.2020 22:26:16)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,094 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 18:34:13