Příspěvků: 8, poslední: 6.1.2021 23:57:2868288.Cizí (tj. ne JAWA a ČZ) motorky
Ahoj, dávám dohromady hondí prskolet. Nechal sem opravit vačkové hřídele ale během opravy sem já nebo servis ztratil pera. Ozubené kolo je nasazené na hřídeli a jeho poloha je daná woodruffovým perem. Kolo je na hřídeli nasazeno s vůlí, dotaženo šroubem M8 momentem 25-29 Nm a šroub je zalepený. Jelikož sem pera ztratil, vyrobil sem nová z obyčejné pásoviny 4 mm. Otázka zní, přenáší se moment pomocí pera nebo pero slouží pouze k nastavení správné polohy?
Jde mě o to, jestli musí být pero kalené a mám radši sehnat originál nebo stačí to vyrobené.
Je to normovaná součást, kup prostě podle rozměru co tam bude pasovat a posekáno.
[Hlade]
(6.1.2021 23:57:28)
Díky za rady, jedná se o GL1000. Čili vačkové hřídele na obou stranách motoru otvírají ventili pouze pro dva válce. Kolem jde otáčet rukou, čili asi tam nějaký extrémní moment nebude. Pro jistotu ale seženu originál pera.
[spec]
(5.1.2021 6:49:28)
nevíme sice, co je to za motor, ani nevíme rozměry, ale jak píše Milan. Nebál bych se. Woodruffovo pero je zde s nejvyšší pravděpodobností jako určení polohy. Na netu jsem dohledal, že na šroubu M8 utahovací moment 24,5Nm vytvoří svěrnou sílu 15242N. To je cca 1,5 tuny. Nevím, jaký je střední průměr styčné plochy čela kola s vačkovou hřídelí, ale pokud je řádově 20mm a pokud koeficient smykového tření uvažuju 0,1 , tak přenositelný točivý moment mezi řemenicí a hřídelí samotným třením je cca 15Nm. Tento spoj přitom musí přenést fakticky pouze dvakrát větší točivý moment, než jaký odpor klade rozvodový mechanismus při otáčení vačky rukou.
Vypadá to dokonce, že šroub není ani utahován tzv na mez kluzu, takže odpadá doporučení použít nový šroub.
[-]
(4.1.2021 18:05:11)
No pokud si dobře vzpomínám, tak drážka pro pero i pero samotné měly nějakou toleraci a byly docela natěsno, protože síla se přenáší přes boční plochy pera. Tohle bych doma ve svěráku nepiloval a nechal vyrobit.
[pračlověk]
(4.1.2021 15:30:42)
Pokud jsem popis pochopil správně a domyslel si nevyřčené, tak ozubené kolo je na konci hřídele a šroub (+ případná podložka, kterou nezmiňuješ) je tam pouze proto, aby kolo nesklouzlo z konce hřídele pryč (zajištění v axiálním směru). Proti otočení je v tohle případě kolo zajištěno pouze perem (nikoli například nalisováním a perem jako u některých převodovek).
Abys měl jistotu, musíš výrobci pera předepsat materiál a případné zušlechtění. Tzn. udělat si kontrolní výpočet pera na smyk a otlačení (vzorce kdekoliv na internetu). Budeš muset vědět (určit, odhadnout) moment působící na hřídeli.
[grošák]
(4.1.2021 15:27:38)
No šlo mě hlavně o to, že u jaw je kolíček pouze na polohu, jinak moment se přenáší kuželem, ale tu kužel není, tak zbívá pouze ten dotažený šroub nebo pero.
[spec]
(4.1.2021 13:36:44)
Pera se standardně vyrábějí z oceli 11600 tzn. pevnostně tedy žádný zázrak. Jinak to pero tam bude sloužit jen pro zajištění polohy a nemusíš mít nějaké obavy. Tady máš ještě odkaz na výrobce Woodruffových per https://www.ferostar.cz/cs/produkty , kdyby si přece jen zatoužil po profesionální práci.
[Milan(OHC)]
(4.1.2021 12:41:46)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,172 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 6:56:14