Příspěvků: 14, poslední: 13.3.2021 23:05:5568474.Elektro
Zdravím hoši.. potřebuji vědět jak přepólovat dynamo na požadovanou polaritu když je z něj vystříhaný regulátor a koukají jen drátky? Klasické přepólování s regulátorem na motorce umím, ale bez regulátoru jsem nikde nic nenašel.. budu montovat aev regulaci s ukostřením + ale nevíme na jakou polaritu to kdysi jezdilo. Díky za odpověď. 🙂 Jawa 250/353
K tomu aby to fungovalo(= dobijelo)musí spravně přiřadit ty dratky od buzení statoru, pokud neví, který byl připojený k živému uhliku a který pres regulator ke kostre,tak je to 50/50 že to půjde/nepůjde.Jediná šance jak to zjistit(pokud nemaš v ruce stator s reglerem a odkoukaš to) je připojit jeden z dratku na zivý uhlík a druhý na kostru a na motoru s tím zatočit, pokud dává napětí je to OK, pokud nedavá tak dratky prehodit a zkusit znova, blbý je, pokud to nedavá napeti ani pri jedné možnosti.Pak zkusit nabudit, k dratkum statoroveho budícího vinutí připojit na chvilku baterku a pokus opakovat.Mezi dratky buzení statoru bys mel namerit cca 3 ohmy.
[El Fag]
(13.3.2021 18:54:26)
A doplním to, ať je to tu správně nesrozumitelné. Tak do toho! Jeden typ regulátoru budí dynamo z baterky, podobně jako u alternátoru, to je můj miláček, připojí se a hotovo. Žádné testy, pokusy, zapojím a jedu. Druhý typ kopíruje práci mechanického regulátoru, ten nemám rád, s tím je moc práce, tam se musí použít systém [maspe]. Oba typy reglerů se dělají pochopitelně pro + i - na kostře, aby se člověk numusel špinit s baterkou a mýt si potom ruce. Hurá a na to!
[OREL]
(13.3.2021 15:57:21)
Abych do toho vznesl větší chaos, lze pak overit, že to jede správně tak, že se dynamo bez reglu hodí do motoru, to co šloufa statoru na živý konec baterky se spojí s živým uhlikem druhý na kostru a nastartuje a měří napětí na živém uhliku. kdyz má správnou polaritu a cca 6-10v tak je to cajk a hurá nahodit regl.
[maspe]
(12.3.2021 23:16:33)
Móc hezkej dotaz. AEV regulátorů se vyrábí asi milion druhů, každej tomu říká všelijak a má to i všelijak zapojené. Některé typy fungují bez jakýchkoliv vopičáren, prostě připojíš a jedeš. Každej dobrej prodejce tam má popis, jak na to, jak to propojit (no, to je moudro). Já jsem používal regulátory, které při prvním zapnutí (klíček) z baterky cpaly do statoru asi 2A (tuším, je to již včera). Nemusel jsem se proto starat o takové nicotnosti, jako přepólování a tak. Akorát se musela dát dobře baterka, jinak byl RIP. No, nemohu radit, ale já bych pohonil internet, juknul, jak na to, potom se třeba zeptal, ale prásknul bych typ a výrobce AEV. Tak ať to frčí!
[OREL]
(11.3.2021 20:08:22)
Jeste teda par vysvetlujicich slov.
Celym ucelem te opicarny s odpojovanim uhliku a mackanim kotvy na relatku je poslat proud z baterky bez omezeni skrze stator, aniz by shorelo neco jineho. V okamziku kdy mas stator venku, a nic jineho na nem neni, tak logicky nic jineho nemuze shoret protoze TO TAM NENI. Takze staci poslat proud skrze stator. To udelas tak ze k nemu pripojis baterku (v tvem pripade plusem na kostru.
Ucelem zjistovani toho jak byl stator nabuzeny je pouze a jenom to aby ses mel podle ceho rozhodnout zda je potreba stator prebudit. Na vysledek to nema zadny vliv. Po nabuzeni na + na konstre je to vzdycky naprosto ten samy stator. V okamziku kdy ti prebuzeni trva 15 vterin nez to zapojis na baterku je absolutne zbytecne travit cas tim ze budes merit jak to bylo predtim, protoze ta informace ti po prebuzeni bude uplne k nicemu.
[Krizoň IV.]
(11.3.2021 14:04:32)
A pokud nemáš ani ten mechanickej regulátor, tak by mělo stačit se podívat do techniky na schéma zapojení jednocívkového regulátoru, nahodit motor, propojit uhlíky, póly statoru a kostru dle zapojení prvního regulačního stupně a zjistit polaritu pro dané zapojení za pomoci multimetru a případně přebudit stator. V žádném případě však v tomhle zapojení výrazněji nezvyšovat otáčky nad volnoběh a test provádět velmi rychle, jinak dynamo udělá pá pá.
[JZ]
(11.3.2021 13:24:05)
Ja uz fakt nevim jak to napsat vic blbuvzdorne.
Dynamo stator je jedna dlouha civka. Vedou z ni dva draty, jeden na kostru, druhej do relatka. Z hlavy ti nereknu kterej kam, ale obracene to zapojit nejde, proste nebudou stacit v okamziku kdy to budes zapojovat do relatka/AEV.
Podle toho zda chces mit na motorce plus nebo minus na kostre vezmes baterku, a bud plus nebo minus pripojis na drat statoru co vede na kostru, druhej drat baterky na druhej drat dynama. Hotovo. Odpojis to. Muzes nekolikrat zopakovat.
[Krizoň IV.]
(11.3.2021 13:16:48)
Moment: pokud máš "dynamo" bez uhlíků, tak zřejmě nemáš dynamo, ale magneto z fichtla a to dává střídavej proud = trvalé magnety na rotoru se vrtí uvnitř vinutí statoru. Stejnosměrnej proud z něho uděláš za použití (pokud možno můstkového) usměrňovače. Dynamo, stejnosměrný točivý stroj a má z principu minimálně čtyři vývody (i když některé mohou dle typu dynama uvnitř propojeny): dva vývody vinutí statoru a dva vývody uhlíků rotoru. Jawí dynamo musí mit uhlíky.
Čili, pokud skutečně máš dynamo (a jen je vybrakované) a potřebuješ zjistit, na jakou polaritu je nabuzeno, tak ho osaď uhlíky, propoj s mechanickým regulátorem, hlavu s polaritou statoru si, myslím, dělat nemusíš, ale nepřipojuj ho k instalaci motorky, ale pomocí diody a žárovky ověř polaritu a tu pak můžeš za pomoci normálního triku s regulátorem obrátit.
[JZ]
(11.3.2021 13:16:39)
Zkusím ještě jednou.. a ne nedělám si srandu pouze jdu pro radu, jestli tě to pohoršuje nemusíš si dělat vrásky.. mám dynamo pouze s vynutim bez relé, odporu, uhlíku atd.. koukají z něj pouze 2 drátky z vynutí..chtěl jsem jen poprosit o jednoduchý návod (jestli to jde) co kam připojit třeba přez baterku abych ho nabudil na požadovanou hodnotu.. nic víc nic míň učený z nebe nespadl.. diky
[Rehnic]
(11.3.2021 12:52:25)
Knoxville: To je sumak. Ty vis kde chces mit plus a minus, protoze vis jak hodlas elektriku zapojit na motorce. Takze na odpovidajici drat zapojis plus a minus. Tecka. Nic dalsiho v tom neni. Zadny sileny orgie s odpojenim / pripojenim uhliku se nekonaji, to vsechno se vztahuje na zapojeny rotor na motorce, kde potrebujes nejaky reseni abys nemusel rotor odpojit a vyndat kvuli prepolovani.
[Krizoň IV.]
(11.3.2021 11:19:59)
To jste mu myslím ani jeden neodpověděli. Na který konec vinutí statoru připojit plus při nabuzení, pokud se mi do ruky dostane stator, na kterém už není regulátor, ani ta malá cívka s odporem. Pak jde těžko zjistit, který konec byl původně spojen se svorkou M. Nejde to odvodit od směru otáčení rotoru? Na tohle jsem před časem taky hledal odpověď, ani žádnou uspokojivou jsem nenašel.
[Knoxville]
(11.3.2021 11:08:28)
Dovolím ci citovat El Faga:"
Odpojis libovolny uhlik - to proto, aby se ti baterka zbytecne nevybijela pres maly odpor rotoru.Od relatka odpojis draty M,B,D. pripojis baterku s polaritou jakou chces mit k rozvodu,drat ktery vedl na M relatka spojis s kostrou, spojis draty B a D na cca 5s(pri skrtani o sebe musi jiskrit), navratis vsechno do puvodniho stavu.To by mel byt funkcni a bezpecny postup pro nabuzeni dynama s elektronickym relatkem. [El Fag] (6.4.2011 15:54:49)"
Pokud nevíš, jakej drát kam napojit, tak si to nastuduj v Dočkalovi. Jeden konec vinutí statoru se spojí s výstupem z živého uhlíku a jdou na svorku D (61) regulátoru - ten pro nabuzení připoj na + pól baterky. Druhej konec vinutí jde na svorku M regulátoru - ten pro to nabuzení ukostři. Hlavně pak ty dráty neprohoď, až budeš zapojovat ten elektronickej regulátor, kterýmu by přehození polarity dynama nemuselo udělat dobře.
[Ota]
(11.3.2021 10:52:00)
To si delas srandu ? (:
Vezmes baterku a pripojis k dynamu v pozadovane polarite. Odpojis. Hotovo.
[Krizoň IV.]
(11.3.2021 10:12:50)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,125 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 6:56:14