Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Unavené pružiny [jc3](22.3.2021 12:04:39)
Příspěvků: 28, poslední: 29.3.2021 11:24:3168503.všechno ostatní
Ahoj, řeším nadměrně potopené přední tlumiče (březnické, s hliníkovými kluzáky). Když přeměřím samotné pružiny, tak mají délku jako nové, ale po shození motorky ze stojanu se tlumiče dost "potopí" a jdou často na doraz. S podložkami 10mm je to lepší, ale sneslo by to i víc. Mohou časem pružiny ztratit své vlastnosti, přestože se rozměrově nezměnily? Díky za odpovědi!
Montgomeryx: Proč nezůstane stlačené kolo ve vzdudchu? Protože jsme ještě do celého systému zavěšení kol nezapočítali tyč stabilizátoru. Ta způsobí, že při stlačení jednoho kola, se stlačí i druhé na dané nápravě. Tím samozřejmě dojde k snížení světlé výšky, ale pro návrat do polohy s plnou trakcí je potřeba daleko méně času. [JZ] (29.3.2021 11:24:31)
Dobrý bože, a co tě tak pohoršuje? To že učej, že odpružení má zajistit kontakt kola s vozovkou? To je přece snad logický. To, jak to funguje, už byla moje, asi špatná úvaha. To mě nikdo neučil. Myslim si, že vola už jsem ze sebe udělal dostatečně, tak proč se v tom furt nimrat. [Montgomeryx] (26.3.2021 8:48:05)
Montgomerix + autoškola: Dobrý Bože, jestli tohle taky učí dneska v autoškole, tak se nedivím, že řidiči (nejlépe v koloně) odbočujou doleva od pravého okraje silnice, bliknu pustěj až když do té odbočky vjíždí atd... Přít se s Vámi ani ostatními nebudu, ač jsou většina uvedeného naprosté bláboly.
P.S. V 80. letech jsem vystudoval konstrukci vozidel na VŠ.
[.] (26.3.2021 7:47:50)
Omyl, to patřilo vedle. [rikša] (25.3.2021 22:07:43)
V loni jsem tři motorky ani nevytáh tak těch 100 nebo 150kč za kus je až moc, bral bych system nejezdiš neplatiš, ale to je nerealne. [rikša] (25.3.2021 22:05:46)
Valach> dělali jsme při renovaci vidle na 473 a 475 a obě měly pružiny šrot. Na dalších čz v přípravě jsou totožné a minimálně jedna ještě prasklá. Koupil jsem náhradu pružin tuším v Rožnově, chodí pěkně, ale oproti Jawám se ponoří kluzáky víc. [Banak] (25.3.2021 19:56:16)
Připojím se k dotazu uživatele Banak. Je někomu z vás známa charakteristika pružinových drátů na kulaté čízy? Jakmile sundám moji 475 ze stojanu, vidle jde minimálně o 1/4 až 1/3 dolů, pružiny jsou KO. Díky za postřehy! [valach] (25.3.2021 19:22:06)
Montgomeryx: Zase rozdíl mezi plynokapalinovými a čistě kapalinovými tlumiči. :) [Borderer] (25.3.2021 19:06:39)
Ota: Asi jo, takhle bych to pochopil. Nicméně aby se samovolně propadla pístnice do tlumiče, to mi připadá zvláštní. Nové tlumiče jsem měl z obchodu přepáskované a jakmile jsem pásky přestřihl, tak pístnice vyjela až na doraz. A stlačit to nebyla sranda. [Montgomeryx] (25.3.2021 10:59:44)
Montgomeryx: Při stlačování působí jako tlumič stlačující se pružina, takže není potřeba, aby jí kdovíjak podporoval tlumič. Naopak při roztahování musí tlumič působit, aby se vozidlo na pružinách nerozhoupalo. Funkcí tlumičů je právě zamezení rozhoupání vozidla na pružinách a tím samozřejmě zajištění co nejefektivnějšího kontaktu kol s vozovkou. No a samozřejmě též zajistit komfort jízdy... [Ota] (25.3.2021 9:28:53)
Montgomeryx: Nicméně "." má pravdu. Kdyby to bylo naopak, bude karoserie dostávat takový rázy, že se brzo rozpadne. Nehledě na ty rány, který by dostávaly dorazy v tlumičích. Zrovna nedávno sem dělal horní uložení na předku felicie a když sem měl tlumič na stole, tak pístnice svojí vlastní vahou, takřka bez odporu mizela v tlumiči. Když sem ji ale chtěl vytáhnout, musel sem pořádně zabrat. Tlumiče u staré Š120 to samé.... jednočinné měl tuším maximálně žigul. [Borderer] (25.3.2021 8:28:48)
No a když si ještě vzpomenu, jak jsem měnil tlumiče v autě, tak ty nový mi stlačit zatraceně nešly. Ale když se mi to povedlo, tak zpátky nahoru se vrátily samy. [Montgomeryx] (25.3.2021 6:16:30)
Mě v autoškole při technické výuce říkali, že hlavní funkce pružící jednotky je přitlačovat kolo na vozovku. Komfort je až ta další funkce. A to si dovedu představit jedině tak, že směrem od vozovky by kolo mělo klást odpor, a směrem do vozovky by se mělo co nejrychleji vrátit zpátky. Pokud by to fungovalo obráceně, tak by musely kola být každou chvíli ve vzduchu a za chvíli by měly ošoupané plošky. Tak mi tedy vysvětli, proč to chápu špatně :-) [Montgomeryx] (25.3.2021 6:04:44)
Skoro 100% moderních tlumičů jsou tlumiče dvojčinné. Dvojčinné = fungují v obou dvou směrech. Vždy platí:
- síla na stlačení je realitvně malá (= pohyb kola při stlačování pružiny)
- síla na vytažení je výrazně větší (= pohyb kola při natahování pružiny).
Vůbec tedy nejde o přitlačování kola k vozovce bez odporu tlumiče, právě naopak! Doporučuji krátce nastudovat příslušnou ODBORNOU literaturu (nikoliv "pivní" diskuze a plky z noname fór a blogů).
Dvojčinné byly i předpotopní tlumiče třecí; tam právě byla chyba v to, že nešel pro pohyby nahoru-dolů nastavit různý útlum.
Jednočinné bývaly o něco méně předpotopní pákové hydraulické tlumiče aut. Ty tlumily pouze dolů, nahoru odpor nula!
Kdyby na motorce tlumil silně účinně tlumič při stlačovaní, vyrazila by Vám přední vidlice na větším hrbu zuby, neb by nepružila anžto rychlý pohyb propružení by zadržel tlumič. Stačí přemýšlet...
[.] (25.3.2021 5:43:05)
A jak to tedy je, olej nemá klást odpor při stlačení tlumiče, ale jen při roztažení? Při sundání ze stojanu a nasednutí jezdce chápu, že se tlumič ustaví v poloze závislé na odporu pružiny. Ale že při jízdě dojde často ke stlačení nadoraz, jak píše jc3, to už nezávisí na schopnosti oleje téct uvnitř toho tlumiče? Míra toho "potopení" vidlice může totiž být dost subjektivní, pokud to není nějak změřeno... [Jad] (24.3.2021 19:53:47)
Kuba z Neve: ani ne, ale byly minimálně dva spíše tři průměry drátu. A mám pocit, že dvě délky. Ale jistě to nevím. Musel bych hledat [maspe] (24.3.2021 18:11:30)
Jad - tlmičový olej čo mám do bicyklovej vidlice 5W je skoro ako voda, tak do Jawy používmam motorový olej.
10w40 bola na mňa riedka, 15w40 zasa moc hustá...tak som si namiešal 12,5w40 a je akurát :D
[Milos634] (24.3.2021 17:38:15)
Já mám právě taky takový dojem, že když jsem z neznalosti měl v přední vidlici 634 moc řídký olej (samotný tlumičák), šla na doraz dost snadno. A když jsem ho pak vyměnil za hustší, tak už ne. Ale je to už řada let, vzpomínky mlhavé:-) [Jad] (24.3.2021 17:05:21)
Krizoň IV. - keď som repasoval vidlicu na 634 tak som ju skúšal v rukách bez pružín, s olejom a fungovala tak, že tlmič tlmil aj pri stláčaní. Nekládol odpor ale keď sa blížil spodný doraz tak začínal plynule klásť odpor (asi aby vidlica nesekala tvrdo o doraz).
Pri vyťahovaní vidlice to fungovalo presne opačne, teda na hornom doraze. Čím som ju vyťahoval vyššie, tým väčší odpor.
[Milos634] (24.3.2021 13:49:19)
Při repasi zadních tlumičů měním pružiny a staré mají o milimetry memší délku než nové a zápasím vždy s krytama. Přední pružiny u kulatých čezet jsou pokaždé vytahaný jak kšandy, atomaticky taky měním. Nikdo tady nezná charakteristiku pružinových drátů? [Banak] (24.3.2021 12:08:04)
Montgomeryx: Na silnici netusim, ale horsky kola to maji v terenu, rozlisujou high speed a low speed compression damping, tak aby tlumic byl schopny pobrat jak drobny drncani na nerovnostech tak velky skoky a diry. [Krizoň IV.] (24.3.2021 10:01:20)
Krizoň: K čemu by bylo dobrý tlumení směrem dolů? Přece potřebuješ zajistit, aby bylo kolo neustále přitlačováno k vozovce. Pokud by jsi najel na nerovnost, kolo by díky tlumení dolů bylo delší dobu bez kontaktu s vozovkou, to by potom postrádalo primární smysl odpružení..? [Montgomeryx] (24.3.2021 6:54:09)
Ota: Muze se vylitat ten jezdec v tlumici, zvetsi se mezera, a olej tamtudy protece moc snadno. Breznicke tlumice to resene nemaji, normalni tlumice tam maji O krouzek.

Jad: Smerem dolu na jawe zabira jenom pruzina, tlumic nedela nic. Ten ucinkuje az smerem nahoru.
Velmi pokrocile tlumice tlumi i smerem dolu, na Jawe pocitam ze neco takoveho uvidime kolem roku 2120.
[Krizoň IV.] (23.3.2021 19:32:27)
Jad: Pokud se tlumiče potopí po shození motorky nezatížené jezdcem ze stojanu, tak s tím tlumič nemá co do činění. Navíc, tam se snad ani nemá co ochodit, jak je to konstrukčně jednoduché. [Ota] (23.3.2021 15:13:45)
A nemůže to být vymletý vnitřek toho tlumiče? Že už tam olej protéká s menším odporem. [Jad] (23.3.2021 13:05:36)
Maspe a máš v merku jaký kam patří? Plánuju dát nový péra do 250 sportky, kde mám březnickou vidli. [Kuba z Neve] (23.3.2021 11:46:56)
Motorku mám téměř 20 let, tlumiče jsou původní se zhruba 50tkm. Dříve to nedělalo, unavená pružina by byla nejjednodušší vysvětlení. Nicméně pokud koupím nové pružiny, stejné jako původní, se stejnou délkou - je šance, že se budou chovat jinak? Současné pružiny mají 49,5cm. Proto by mě zajímalo, zda mohou pružiny "změknout", aniž by změnily délku v nezatíženém stavu... [jc3] (22.3.2021 22:16:21)
Těch pruzin se dělala cela řada- na 175, na 350 cz a na jawu. Abys tam měl.ty správně [maspe] (22.3.2021 21:09:09)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (11), 0,094 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 6:56:14