Příspěvků: 31, poslední: 14.5.2021 14:41:1268579.všechno ostatní
Zdravím, měním spojku na Mustangu. Pojistné segrovky už působí značně unaveně. Koupil jsem tedy nové 4 mm v železářství. Ty jsou ale drobnější než ty původní a i z tenčího materiálu. Dneska jsem se byl podívat v prodejně dílů, ale také mají jen ty drobnější. V eshopech mají také jiné podložky- takové mističky a já tam mám jen obyčejné, ale asi jsou původní, protuže už jsem měnil lamely na třech mustnzích a obyčejné podložky byly všude. Chci se zeptat jestli s těmi drobnějšími segrovkami máte někdo zkušenost. Pamatuji si, že kdysi když jsem segrovku ztratil použil jsem odštíplou obyčejnou podložku a nebyl problém.
Spojku jsem sestavil s obyčejnými pdložkami, tak děj se vůle boží.
[Honzat1]
(14.5.2021 14:41:12)
Mističkovité podložky montovat dnem dolů, tak aby jistily segrovku. Bez mističek umí segrovka vyletět a pružina začne škrtat o vnitřní stranu spojkového víka. Mám v regále minimálně 2 s vybroušenou kruhovou stopou.
Bez mističky segrovka vyletí, pokud se namontuje "obloučkem ven".
Použití obyčejné podložky bez mističky nebo podložky v kombinaci s mističkou má smysl, když potřebuješ prodloužit životnost totálně sjetých spojkových lamel. Přidáním podložek se víc stlačí pružiny a spojka ještě chvíli funguje. Dávali jsme i dvě podložky pod každou segrovku, ale to mělo zase za následek trhání spojkového lanka a nebo vytržení kolíčků ze spojkového koše. ALe vydrželo nás to vozit o jedno odpoledne déle :-)
[Wiku]
(11.5.2021 11:24:13)
To je pravda, ty různé ruční práce ve škole daly něco i žákům, kteří zrovna neměli k dané činnosti žádný vztah. Pamatuju si, jak jsem ve škole nechtěl přišívat knoflíky, nebo rýt záhony... A ono na to postupem času v životě stejně dojde a jak se to potom hodí.
[Jad]
(11.5.2021 9:13:02)
Ono je to i o šikovnosti a povaze daného člověka, zda se chce naučit něco dělat rukama. Já jsem např. vyrůstal bez otce jen s mamkou a babičkou, takže v rodině jsem se žádnému opravářskému řemeslu nenaučil. Ale právě proto, že ženský si nic neuměly opravit samy, často k nám chodili různí řemeslníci. Já vždy jako dítě trávil čas s nima a okoukal jsem od nich, jak se co dělá. Ty dílny na základce, jak o nich psal Venca, taky nebyly marný. S motorkama jsem začínal až v roce 2002, takže v začínající době internetové, kdy s pomocí jawamanie a nakoupené odborné literatury (Dočkal, návod k obsluze), jsem se vše naučil dělat tak, jak se má. Ale třeba můj bratranec si k řemeslným dovednostem vztah nenašel a neumí vyměnit ani vypínač. Lidé jsou zkrátka různí...
[Ota]
(11.5.2021 8:46:03)
Venca_n: :-D Venco, v zásadě máš pravdu, když ponechám stranou Tvé svérázné vyjadřování a zatrpklost vůči dnešnímu světu... Ale jak dodávají správně jiní, byla to doba, kdy byly informace dostupné naprosto odlišným způsobem než dnes a naopak v naší odlehlé a méně rozvinuté Olomouci :-D :-D jsme my, pinckaři - gymnazisté, patřili mezi elitu, která si byla schopna půjčovat odbornou literaturu k motorkám ve Státní vědecké knihovně. Fakt nechci vidět, jak to mastili jiní bez této literatury... A kupodivu jsme všichni jezdili... Uznávám, že dnešní mládež je vedle nás technicky zcela negramotná, ale proč se vůli tomu topit v takovém negativismu?
[pavel.paja]
(11.5.2021 8:13:01)
Problém je i v tom, že kdysi existovalo trochu jiné školství a na základce se člověk učil řezat, pilovat, brousit, dokonce i vrtat a řezat závity.
Dnes to jaksi "není potřeba". Kolik lidí ví, nakolik může vzít za hliník, nakolik za železo, kde stačí opravdu jen lehce páčit aniž by zůstal otisk a kde už hrozí deformace?
Vytratil se cit pro práci s materiálem i znalosti...
[Venca_n]
(11.5.2021 7:38:24)
Deadman: Ano, to jsi správně dodal. Strejcové byli důležitým prvkem šíření technické osvěty mezi začínající montéry. Když má soused odjakživa motorku, není pro mladého kluka důvod mu nevěřit, když radí půlit motor opatrně po obvodu mezi kartery dlátkem a kladívkem a až bude mezera, páčit velkým šroubovákem. Spíš než že je to dobou, bych se přikláněl k tomu, co píše Venca v posledním příspěvku - záleží na prostředí, kde se člověk pohybuje.
[Jad]
(11.5.2021 0:25:17)
Jad, Deadman:
To je možný, že v oblastech se slabším rozvojem to tak bylo. Já např. pamatuju, jak dlouho měl na talíři jeden expert píst šipkou nahoru, další dostával často jako pozornost opotřebený plech mezi lamely, co už neměl výstupky, protože mu porád klouzala spojka a furt tvrdil, že má všecko cajk atd.
Možná je to tím, že jsem žil blízko fabrik, schopných vyrobit cokoliv či menších provozů, kde nebylo problém generálkovat motory.
[Venca_n]
(10.5.2021 21:01:42)
Já si dobře pamatuji 90. léta (v 80. jsem byl malé dítě), tedy dobu před internetovou. Seriózní informace byly těžko dostupné, ledatak v nějaké technické knihovně. Zato všude byla spousta strejců, co se tvářili jak tomu rozumí a šířili svá moudra, bez výjimky samé bludy. Čím sebevědomější, tím horší bludy. Mnozí z nich ty své bludy desítky let praktikovali a překvapivě se ze svých chyb nepoučili.
Mladí buďto vše ignorantsky bastlili pokus-omyl, nebo si nechali poradit od strejců, zjistili že to prostě nefunguje, tak to následně také bastlili metodou pokus omyl, jak jim to připadalo lepší.
Dnešní doba je mnohem jednodušší. Člověk během chvíle najde na internetu cokoliv od odborné literatury přes zjednodušené návody po skutečné odborníky ochotné pomoci. A také reference na vše zmíněné, takže případný blud je brzy odhalen a veřejně zavrhnut. Kdo nezažil dobu předinternetovou, nepochopí, jak moc je život dnes jiný.
[Deadman]
(10.5.2021 20:23:09)
Venca_n: To jistě nebude žádná vyjímka. Když si vzpomenu, jak u nás na dědině 15 - 16 letí kluci ty fichtly mastili... Taky odlehlá oblast:-) Nějaká otočená podložka bylo to nejmenší. Uživatelskou příručku měl jeden, ostatní to bouchali v garáži jak se jim zdálo správně a učili se pokus-omyl. Dneska naopak kdo chce, díky internetu se dostane k informacím mnohem snáž.
[Jad]
(10.5.2021 17:38:41)
pavel.paja:
To je dost divný, v roce 1986 byla ještě doba průmyslová. Asi šlo o nějakou odlehlou či méně rozvinutou oblast, že tam takto vítězila neznalost.
V současné době bych se tomu ovšem nedivil, dnes kvete blbost mnohem víc.
[Venca_n]
(10.5.2021 16:43:59)
Ona tady bude hrát roli prostá psychologie, takové to kognitivní zkreslení. Na našich Mustanzích v r. 1986 jsme s klukama taky dávali ty podložky dnem vzhůru, líp to tam pocitově pasuje, líp se to stiskne před nasazením ségrovky a nikoho nenapadlo, že by to mohlo ségrovku jistit, navíc, když by se to takto poněkud hůř nasazovalo. Na a tak asi uvažoval každý a s postupem let "dává ruku do ohně", že to bylo jen tak a ne jinak... :-D
[pavel.paja]
(10.5.2021 14:49:02)
Tenhle typ spojky jsem párkrát v ruce měl a byly tam mističky (tak, aby zajišťovaly segrovky), ale jednou i obyč podložky. Holt je někdo při opravě ztratil a chtěl honem jezdit, tak dal obyčejné. Teoreticky se to udrží, ideální je montovat je tak, aby je odstředivá síla držela na místě. Ale dnes, kdy se dají sehnat za pár kaček a na vše je dost času, bych tam dal, co tam patří.
[longr]
(8.5.2021 18:24:39)
Honzat1:
NE.
Mističky se dávají dnem dolů, aby zajistily segrovky.
[Venca_n]
(8.5.2021 13:10:34)
Vzhledem k tomu, že jsem tam měl větší segrovky,které se vaklaly a přesto nevypadly, si myslím že ať tam patří ty mističky jakkoliv, ve finále je to jedno.
[Honzat1]
(8.5.2021 12:05:15)
Honzat1:
Píšeš tohle:
"...jsem si udělal závěr: v případě mističek je jedno jak jsou otočené ..."
NE.
Mističky VŽDY dnem dolů, aby ZAJISTILY segrovku.
.
[Venca_n]
(7.5.2021 19:38:48)
HonzaBK -to jsi se asi špatně díval......Já jsem v originálních montážích viděl mističky jen dnem dolů.Nevěřím ti ani počet ani v tom žes nikdy neviděl mističku dnem dolů.
[El Fag]
(7.5.2021 16:59:33)
Z příspěvků zde a ze svého pozorování jsem si udělal závěr: v případě mističek je jedno jak jsou otočené a fungují i obyčejné podložky. Segrovky dát radši při demontáži nové a nedávat staré unavené. Nekamenujte mně prosím a děkuji za příspěvky.
[Honzat1]
(7.5.2021 14:50:01)
HonzaBK:
Píšeš tohle:
"Segrovka je samojisticí prvek který nemůže vypadnout. Podložky jednoznačně ohybem dolů. Měl jsem rozebráno cca 100 Ks pionýrů, ..."
* * *
TOHLE VŮBEC NEZKOUŠEJ SEM PSÁT, JE TO NESMYSL...!!!
Samozřejmě, že mističky se montujou dnem dolů, aby do byla segrovka jištěná proti vypadnutí.
! ! !
.
[Venca_n]
(7.5.2021 12:55:22)
Segrovka je samojisticí prvek který nemůže vypadnout. Podložky jednoznačně ohybem dolů. Měl jsem rozebráno cca 100 Ks pionýrů, možná i víc a nikdy jsem neviděl podložku ohybem nahoru, pokud to bylo originál. To jestli ke konci výroby ploché, s emě nezdá, protože ty prohnuté jsou podstatně tenší. Asi by se to podstatně hůř nasazovalo při nových lamelách (dobrá každá desetinka, spojka by byla tužší nebo by museli být jiné pružinky.
[HonzaBK]
(7.5.2021 7:04:03)
Sundsl jsem sppjkove víko u dslšího motoru abyly tam ty menší sehrovky podložky jako mističky otočené dolu. Určitě to nebylo původní, protože byly podložené obyčejnými podložkami.
[Honzat1]
(6.5.2021 18:08:30)
Mám doma ještě jeden motor, podívám se jaké jsou tam podložky a ségovky. Na fotkách na netu jsem viděl ty mističky otočené dolů i nahoru.
[Honzat1]
(6.5.2021 13:33:34)
Honzat1: Nešlo by ty původní silnější podložky trochu zmáčknout kleštěma nebo lépe ve svěráku, aby se trochu sevřely a lépe držely?
[Ota]
(6.5.2021 9:20:17)
U Pionýra r. v. 1980 u, kterého se domnívám, že spojku přede mnou nikdo nerozebíral byly podložky ve tvaru mističek ototčené tak, že jistili segrovku.
[Honza (Js)]
(6.5.2021 8:55:23)
HonzaBK: naopak, ta mistička musí být otočena nahoru, aby ségrovka nemohla přes její zvednutou hranu vypadnout. To, jestli pružina (myslels asi pružinu místo podložky, což?) je či není vycentrovaná vzhledem k tyčce zas až tolik nevadí - velký Jawy tu pružinu taky nemají centrovanou (díky ploché podložce). A pojištění ségrovky tu dává smysl díky odstředivé síle. Příklad je i třebas pojistka řetězu (principielně ségrovka), kterou jistíš tím, že ji dáš obloučkem po směru posunu řetězu, jinak má šanci vypadnout. A ano, i ségrovky se pojišťují, když je to třeba a není zbytí (obvykle se ale volí jiné konstrukční řešení).
Honzat1: plochá podložka byla dost možná úspora, dost možná dali, co na skladu měli. Nikomu ty mističky nenutím, sám za sebe bych bez nich po předchozí zkušenosti už spojku neskládal.
[Stíví]
(6.5.2021 8:32:37)
Nemohli se dávat na poslední modely jen obyčejné podložka, protože by to byla velká náhoda, že jsem u tří modelů r.v. 80, 81 našel jen obyčejné podložky? Tloušťka segrovky může být důležitá - nižší pevnost. Mě šlo spíš o to, jestli tám můžu dát ty 4 mm segrovky a dál to neřešit.
[Honzat1]
(6.5.2021 7:29:46)
Podložka je z tenkého plíšku ve tvaru mističky ale je otočena dolů a centruje podložky, nemá nic společného se zajištěním segrovky. Segorvka se nijak nikdy nezajišťuje
[HonzaBK]
(6.5.2021 7:07:12)
Tloušťka ségrovky není až tak směrodatná, neb ji stejně dotlačí na stěnu drážky mistička s pružinou. Pod tu ségrovku patří mistička, která svými okrajemi drží ségrovku na místě. Obyčejné podložce nejde věřit, už se mi v součtu s unavenými pružinami stalo, že ségrovka odkráčela dále do motoru.
[Stíví]
(5.5.2021 18:29:31)
Za život jsem měnil lamely na třech pionýrech (roky výroby 1980 a 1981) a všude byly obyčejné podložky. Mohlo to být nějaké výrobní zjednodušení ke konci výroby, nebo už je někdo vyměnil. Segrovky určitě normalizované jsou, ale ty co jsem tam měl jsou větší a silnější. Jsou celkově volné, proto je chci vyměnit - možná ale, že tam někdo přede mnou použil segrovky 5 mm.
[Honzat1]
(5.5.2021 14:37:14)
Misticka pridrzuje segrovku, aby nevyskocila. Na pionyrech jsem je mival.
[Endy]
(5.5.2021 13:20:20)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,141 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 24.11.2024 6:56:14