Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 38, poslední: 28.6.2021 8:58:0468667.Elektro
Ahoj vespolek, praská mi furt žárovka na 350/634 s VAPE 12V. Zároveň mi VAPE nestíhá vyrábět elektriku, když pustím blinkry (i na vyšší otáčky), tak mi pohasíná přední světlo s H4. Mám tam kondík a ne batrerku. Nevíte co s tím? Napadlo mě dát do blinkrů a na koncové a brzdové světlo LED žárovky. Je to dobrý nápad? Dík.
HonzaBK: To víš, souboj světla s tmou je krutý, ale tma je silná a vlákno slabé... [longr] (28.6.2021 8:58:04)
žárovka se málo kdy pokazí, většinou se pokazí jen t vlákno uvnitř! [HonzaBK] (28.6.2021 6:58:01)
černání žárovky je jasné
žárovka nesvítí
žárovka pohlcuje tmu
a když je tmy plná, tak už se do ní žádná další nevejde
to je snad učivo 5. třídy ZŠ
:-)
[Michal] (24.6.2021 23:12:45)
Řešil jsem to samé na 592 vape 12V,baterie, hlavní žárovka h4.
Zjistil jsem že mám přehozené kontakty na žárovce a hlavní žárovku ukostřenou přes vlákno, přesto jela může to být příčina ?
Po správném zapojení klid a vzadu už nic neprasklo.
[Cholerix] (24.6.2021 22:20:46)
Žárovka černá vypařováním materiálu vlákna a jeho ukládáním na stěnách baňky. Pokud není uvnitř žárovky optimální atmosféra, může tmavnout rychleji. [Jad] (24.6.2021 12:10:46)
Co se kondenzátoru týká, tak jestli není vadný, tak by měl být zcela dostatečný. Mně funguje 6800uF, to je 6,8mF. Ty máš 24mF, takže jsi na tom ještě líp.

Praskání žárovky může mít na svědomí taky špatný kontakt někde. Když žárovka pomrkává (za jízdy kvůli vibracím a nemusíš si toho normálně všimnout) tak jde rychle do kopru.

Kdyby z nevysvětlitelného důvodu žárovka praskala furt, tak by se dala napájet přes diodu a tím na ní srazit napětí o nějakých 0,5 až 1V. Ovšem nevýhoda je, že to napětí bude sražené vždy, tedy ikdyž je "elektriky málo" bude žárovka svítit ještě míň, než by svítila bez diody.

Jinak jak píše JZ. Černání je celkem běžný jev. Samosebou může být podpořeno výrobní vadou žárovky. Několikrát mi hodně zčernala a brzo praskla žárovka klasická 230V. prostě šmejd. Přitom standardně žárovky prakticky nečernají a jen svítí a pak prostě shoří.
[-] (24.6.2021 9:25:48)
Černá žárovka, s tím již zápasil Edison osobně. Jo, a na nic nepřišel. Vyhodit. Je to pravděpodobně drobná chybička ve výrobě, když to zčerná za pár minut. Taky může být žárovka připojena na trochu jiné napětí a nelíbí se jí to. Potvora.
Konda máš, předpokládám, na 12V instalaci.
Jinak, sufitka se prodává také v LED provedení, ale nevím, jak je to s homologací.
[Bakoun] dík, mám ušetřenou práci za odpověď pro [JZ].
[Orel] (24.6.2021 0:55:06)
A nejhorší ze všeho jsou trpaslíci. Ty potvory vám vlezou všude...
Nové žárovky nevydrží tolik, co staré. U staré se ale někdy mírně uvolní baňka v tom struskovém tmelu, co ji drží v patici. Skoro to není ani znát, ale uklepe se kontakt. Podobně se u staré žárovky někudy může za ty roky dostat trošku vzduchu a uhoří rychleji. Chtělo by to taky změřit případné špičky. Jinak se k žárovce dá posadit transil, podobně jako u fábií s H7, bylo období, kdy mi shořely dvě měsíčně, koupil jsem transil a stačí ho vozit v kastlíku a je po hoření :D
[longr] (23.6.2021 22:57:03)
A vibrace... ty žárovkám vůbec neprospívají. [Petan69] (23.6.2021 22:19:46)
No esipa ta žárovka nehoří právě proto, že je stará...🤔 [pračlověk] (23.6.2021 15:58:13)
Kdysi jsem měl 634 s Vape a baterkou, tam mi také stále hořela koncová žárovka. Nepodařilo se mi zjistit proč. Teď provozuji Vape bez baterie s kondíkem na sportce a zadní sufitka drží. Tak nevím, jestli je odolnější, či co... [Banjokid] (23.6.2021 13:34:03)
Žárovka mi praská koncová, 12V/5W. Pokaždé zčernalá. Byly to historické zásoby žárovek, teď tam dávám nové, ale s těmi jsem to ještě nevyzkoušel. Ten kondenzátor má na sobě napsáno 12V 24mF, kupovaný na motokrámku před pár lety. VAPE je SZ13, takže 150W. [Jawa_forever] (23.6.2021 12:44:15)
Praskání žárovek je nejspíš problém nekvality žárovek. Teda jestli používáš dnešní nové a ne původní sysláty z minulého století. Mně loni praskla původní žárovka 12V2W po 30 letech provozu, z toho 15 let s Vape. Nová nevydržela ani rok. A to moc nejezdím.
Ledky do vnějšího osvětlení motocyklu bych nedával právě kvůli legislativnímu riziku. Ikdyž my co jezdíme bez baterky tak jako tak jsme asi s legislativou v konfliktu, protože moto neodpovídá homologaci a není tak v náležitém technickém stavu. De facto narážka na špatnou viditelnost se nás týká, protože nám to taky nesvítí vždy plně a ve všech předepsaných případech.
Pohasínání světel při blinkrech a nízká viditelnost by šla zmírnit bastl řešením tak, aby žárovky blikaly střídavě a ne současně. Bylo by to sakra znát. Ale je to taky zásah do instalace a může se to s vyšší pravděpodobností posrat. Ikdyby se ti v tom nikdo legislativně nešťoural, co je to platný, když se válíš po zemi, protože tě někdo neviděl, když se bastl posral. Proto jsem tuto myšlenku zatím zavrhl.
Jinak jestli máš Vape s rotorem průměr 103mm (výkon 140W) tak u tebe je situace horší. U 639 mám sadu SZ17. Ta má rotor 112mm a výkon 185W tam proud alternátoru roste s otáčkami strměji. H4 + blinkry + brzdovka to slušně utáhne už při celkem nízkých otáčkách. Mám navíc nastavený vyšší volnoběh a u mně pohasínání není až tak tragické. Krom toho, když potřebuju o sobě na křižovatce dát spolehlivě víc vědět, tak povrkávám lehce plynem. Za jízdy se motor furt točí. Na neutrál sjíždím jen dlouhé sjezdy a to taky povrkávám plynem když je třeba.
Ad kondík, jezdím tuším 6800uF. Přerušovač blinkrů z feldy. Spokojenost.
[-] (23.6.2021 11:57:18)
Když nad tím tak přemýšlím, tak mě napadá ještě jedna věc: gelové akumulátory se používají v různých UPS systémech. Tam by v případě i mírného plynování mohla vzniknout doslova výbušná atmosféra... Což se musí zohlednit v bezpečnostních předpisech a mít bezpečnostní rezervu: pokud bude jeden z šesti článků slabý, bude při nabíjení 14,4 volty na tomto článku snadno napětí vyšší, bude plynovat a v UPS místnosti se hromadit překvapení. Tím chci říct, že tyhle systémy se nikdy nebudou nabíjet na plné napětí/kapacitu v zájmu bezpečnosti.

A možná odtud s přispěním nízké odolnosti proti plynování vychází to moudro o nutnosti speciálního regulátoru s nižším jmenovitým napětím... Ano, vím, že ho VAPE nabízí, ale výrobci gelových baterií jej nevyžadují.
[JZ] (23.6.2021 9:11:32)
Bakoun: no, nevim, no... Pak mi tedy vysvětli, proč se jinde AGM (a to včetně oficiální dokumentace) doporučují pro vozidla trpící SS systémem a "inteligentním" dobíjením, kde napětí palubní sítě může přesáhnout 15V. Což je v přímém rozporu s tím, co je v odkazu od Tebe...
Ano máš pravdu v tom, že v gelovém akumulátoru nesmí dojít k masivnímu plynování, což by však neměl být případ VAPE, které deklaruje regulaci v rozsahu 14,0-14,4 V.
[JZ] (23.6.2021 7:38:50)
JZ: doporučuju doplnit mezery ve vzdělaní: https://www.skola-auto.cz/wp-content/uploads/2019/06/Lux_Akumulatory.pdf
Ne nadarmo VAPE na pro gelový baterie jiný regulátor.
[Bakoun] (23.6.2021 7:11:51)
Orel: trochu jsem pátral a Varta, Exide ani Banner pro svoje motocyklové gelové baterie (gelové, nemluvím o AGM) v katalozích noc neříkají o nižším nabíjecím napětí. A při vší úctě je pro mě dokumentace výrobce směrodatnější než, byť dobře míněná, rada. Jinými slovy, pokud máš dokumentaci výrobce ke gelové olověné baterii, která se nabíjí nižším napětím, hoď ki na ni, prosím, link. Mně se to najít nepodařilo... [JZ] (23.6.2021 5:58:15)
To (JZ), no ono to hospodské tlachání na téma různé konečné nabíjecí napětí pro gelovky, AGM a klasické baterky jest jaksi pravdivé. Krizoň IV má pravdu. Dovolím si doporučit si něco o tom počíst. Dále konda 24G je dobrá hodnota, pakliže tuto kapacitu kond opravdu má. Lepší digitál to umí změřit. A dále Jawa nepíše, jaká žárovka mu praská. Vlákno nemusí odejít jenom přepětím, dá se taky uklepat. A jak tu již bylo řečeno, experimentovat s ledkama jest jaksi o ústa. Ale to je jen můj názor, tím se nemusí nikdo řídit. Ať se zadaří! [Orel] (23.6.2021 1:14:54)
Kondík už nevím jaký, ale mám pocit, že 25 V a pár tis. mikrofaradů. Já jezdím stejný v kývačce a kalifu, teda bez blinkrů. [longr] (22.6.2021 21:39:42)
Já teda nevím, ale bráchovi blinkry na volnoběh bez baterky s kondíkem a rozsvícenými světly blikají. Jasně že to není bůhví co, ale normálně to je vidět a světlo taky svítí. [longr] (22.6.2021 21:37:41)
Mám tam kondenzátor 24mF. [Jawa_forever] (22.6.2021 21:14:02)
Jenik: Jenze tohle presne potvrzuje co rikam - homologovat LEDku tak aby svitila korektne ve vsech parabolach je vpodstate nemozne. Proto je to schvalene jenom pro pouziti v konkretnich modelech aut a konkretnich svetlech. A to u H7 vubec nemusi resit problem vlnove delky svetla versus barvy sklicka. [Krizoň IV.] (22.6.2021 20:35:46)
V Nemecku regulerne schvalena nahrada H7 za LED pro potkavaci (a nektere dalkove) svetla - pro vybrana starsi auta. https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp
Takze to jde. A sviti to opravdu nadherne - doufam, ze to nebude jedina vlastovka a projde to jednou i globalni homologaci.
[Jeník] (22.6.2021 19:30:00)
JZ: Dost o tom pochybuju, ze by byla tendence homologovat filamentovy LEDky do starsich aut .. trend je dostat starsi vozidla ze silnic, ne jim to usnadnovat.

Ano, komplet LED blinkry a LED svetla jsou a existujou, ale to nejsou LED zarovky do starych svetel.

Co se dobijeni gelovky tyce, resil jsem to kdysi s VAPE, bylo mi receno ze proste se tim zakladnim reglem se gelovka prebiji, a pokud chci provozovat gelovku, potrebuju nejakej ten R100 nebo kolik regl.

Longr: To ze s VAPE na volnobeh blinkry pohasinaji je normalni. Ono se totiz povetsinou blika na volnobeh na krizovatce. A kondik to fakt nevyresi, VAPE ten vykon na to aby utahlo hlavni svetlo a dve 21W zarovky plus nejaky drobny na volnobeh proste nema.
[Krizoň IV.] (22.6.2021 18:50:59)
Jaký kondík tam máš? Je dost velký? U VAPE by neměly krom volnoběhu pohasínat světla při blinkrech. A žárovky by taky praskat neměly. [longr] (22.6.2021 18:42:36)
Krizoň: S tím, že nikdy nebude, bych byl opatrný, stačí drobná inovace v luminoforu použitém v LED zdrojích a pár set stránek nařízení z Bruselu a budou se filamentové LED homologovat o 106. Nicméně dnešní stav je takový, jaký říkáš, avšak existují homologované LED blinkry jako montážní celek, ale nejsou zadarmo...

Nemyslíš si, že to s nižším nabíjecím napětím gelových baterií je spíš taková hospodská legenda? Nikde jsem neviděl autoritativní sdělení výrobce, že se gelová baterie musí nabíjet nižším napětím... Stále je to baterie VRLA článků, které se z fyzikálně-chemického principu chovají stejně a tudíž pro plné nabití by se mělo dosáhnout stejného napětí...
[JZ] (22.6.2021 17:54:01)
Neznám ledžárovky, jestli třeba existuje víc druhů. Ale měl jsem jednu od předchozího majitele v brzdovém světle. Normální žárovka svítí při nedostatku energie slabě, ale tahle svítila stylem buď naplno, nebo vůbec, když na volnoběh nestíhalo dobíjení. Takže takovou ne. [Jad] (22.6.2021 16:22:06)
LED zarovky do svetel jsou v doprave spatny napad, pruser, bez vyjimky. LEDky maji pevne danou teplotu svetla, jakekoli barevne sklicko na nich totalne zabije viditelnost pokud vlnova delka svetla LEDky fakt nesedi.
LEDky jsou narozdil od zarovky silne smerove, a odrazna plocha svetla konstruovana pro zarovku s LEDkou proste nefunguje a fungovat nebude, cili LEDky funguji jako uzky kuzel svetla ktery neni videt z uhlu na ktere bylo puvodni svetlo konstruovane.

Proto neni a nikdy nebude na trhu jedina LED zarovka ktera by byla homologovana pro provoz v klasickem svetle.

Takze nacpat do Jawy LED zarovky znamena ze drasticky snizujes svoji viditelnost (na motorce ktera je sama o sobe o drzku v provozu v roce 2021) a v pripade jakehokoli pruseru davas protistrane dukaz proti sobe. Staci aby ridic auta co te prevalcovalo bude tvrdit ze nevidel blinkry, policajt co to bude vysetrovat v blinkru najde nehomologovanou LED zarovku, a jses totalne v hajzlu.
[Krizoň IV.] (22.6.2021 16:21:08)
Nebylo by jednodussi se vysrat na Jawu a poridit si normalni motorku ? Nemel bys s Jawou zadnou starost ... [Krizoň IV.] (22.6.2021 16:12:42)
Nebylo by nejlepší dát na blinkry LED žárovky a vyměnit přerušovač?
Neměl bych s baterkou vůbec žádnou starost.
[Jawa_forever] (22.6.2021 15:54:45)
JZ: Neni. Otevrena baterka se musi dolejvat, blbe se prevazi domu na zimu, je s ni vic srani a obecne vydrzi min nez AGM. Gelovku nemuzes dobijet z VAPE protoze ma nizsi dobijeci napeti. [Krizoň IV.] (22.6.2021 15:34:41)
Bakoun: pokud se s tou baterkou nebude krmit startér a má VAPE, tak je to celkem jedno, jestli zalitá, gelovka nebo AGM. [JZ] (22.6.2021 15:14:07)
Nechci tam dávat baterku do UPS, ale nevím, co tam patří.
Můžeš mi prosím poslat odkaz na vhodnou baterku?
[Jawa_forever] (22.6.2021 15:06:17)
Za 350 Kc jde koupit 12V AGM baterie určená pro přímo pro motocykl s kapacitou 3-4 AH. Tak nač tam cpát baterku do UPS? [Bakoun] (22.6.2021 14:19:20)
Jaký tam mám tedy dát akumulátor? [Jawa_forever] (22.6.2021 13:41:26)
Mluvíš o gelovkce a dáš odkaz na AGM baterii. Neplést! [Bakoun] (22.6.2021 11:58:42)
Myslíš gelovku? Něco takového? https://www.gme.cz/oloveny-akumulator-westinghouse-wa1250-12v-5ah-4-8mm
Nebo máš lepší nápad?
[Jawa_forever] (22.6.2021 11:49:33)
Tak ten kondík vyhoď a dej tam uzavřenou baterku za 3 kila a bude ti to fungovat. [Kuba z Neve] (22.6.2021 7:42:57)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (7), 0,078 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 19.4.2024 12:08:32