Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Neparove kartre [razor666](24.9.2021 18:43:42)
Příspěvků: 25, poslední: 23.10.2021 21:33:0468825.Tuning a přestavby
Zdravim skladal uz niekto motor z neparovimy kartrami (rozdielne cisla) da sa to funguje to?
Sľúbil som nájsť tú diskuziu na Veteranfóru. Kto má záujem, nech sa páči oboznámiť sa, žiaľ aj s osočovaním... Link: https://www.veteranforum.cz/index.php?id=11&idkat=117&idtop=291497 . [MV] (23.10.2021 21:33:04)
A co díry pro spojovací šrouby? Budou sedět do závitů? [pračlověk] (9.10.2021 22:04:16)
Bez ohledu na to, jaký byl postup výroby, bych před smontováním zkontroloval, jak ty půlky motoru k sobě sedí. Jak už bylo popsáno, díry pro ložiska a středící kolíky... Jedna věc je teorie, ale důležité je, co mi skutečně leží v dílně na ponku. [Jad] (8.10.2021 20:36:38)
Na videu je jasně vidět, že se vše vrtá zároveň, díry pro ložiska i pro kolíky. Jediný důvod pro párování je karbec a válce. [spec] (8.10.2021 16:18:13)
MV: otvor pro středové čelo obrobili souose s otvorem pro ložisko v dané půlce karteru, jak to technologicky udělali je víc možností... Potom to osazení středového čela po slícování přes otvory ložisek muselo sedět... [Peterson] (7.10.2021 19:19:05)
Jumbo: presne tak, ako píšeš. Presne to som písal a existuje o tom aj video. Mimochodom, ešte mi nik nevysvetlil, ako by robili (lícovali)otvor pre stredové čelo pre dvojvalec pri spojených kartroch. Predpokladám, že o 2 roky sa tu táto téma znovu rozvinie... [MV] (6.10.2021 20:33:07)
V sériovej výrobe sa žiadne otvory na ložiska nezvrtavali.ani u dvojvalca,čo je nemožné,dupľovane to nerobili u jednovalca.spolocne sa opracovali len otvorpre valec,svorníky,dosadacia plocha valca,karburátora+otvory pre štifty,dosadacia plocha karburátora a u dvojvalca ešte otvor pre vložku medzi valcami. [Jumbo] (3.10.2021 8:37:06)
Jen tak pro nic za nic se to ve výrobě nepárovalo. Jednou to může vyjít bez problémů, jiné dva odlitky prostě sedět něbudou. Kdyby by byla možnost vzít několik párů karterů na jednoválce i dvouválce a pak je mezi sebou nepárově pokřížit a oměřit odchylky, tak by bylo jasno. Dnes, kdy už 350-640 sekají na CNC, by ta přesnost mohla být vyšší. Ale zas je to jenom Jawa :) [longr] (29.9.2021 11:53:05)
MV- U jednoválce bych se toho nebál, protože je klika uložená na dvou místech, tam bych věřil, že to pobere, ale u 2- válce je klika uložená ještě uprostřed a tam bych už viděl rizika. [Sukin] (29.9.2021 10:01:47)
-: Pravdu díš. Nezabíhal jsem do detailů, jen že to přes trny jde spárovat. [Tomáš S.] (28.9.2021 18:51:12)
Navlečení karterů na středící trny a následné svrtání děr pro středící pouzdra dává smysl. Krom toho ještě po spárování přefrézovat dosedací plochu pro válce a u 350 ještě zavrtat díru pro vložku do karteru mezi válce. [-] (28.9.2021 10:07:06)
Sukin: Píšeš, že 250 ako tak, no 350 by si do toho nešiel. A práve 350 neurobíš otvory na kľukovku po zoskrutkovaní kartrov. Na ložiská by to ešte šlo, ale je tam otvor na stredové čelo, a ten môžeš urobiť len na kartri sólo, že? Inak to nejde... [MV] (27.9.2021 18:43:20)
Žil jsem v představě, že kartery se vyráběly tak, že se obroušené půlky sešroubovaly a pak projeli obě díry na ložiska najednou, jak kliku tak i převodovku. Cokoliv jiného mi přišlo pomalé a tedy drahé pro seriovou produkci levných motorek. [Deadman] (27.9.2021 13:26:47)
měl jsem nepárové kartery na péráka a po sesazení na středící kolíky byla "díra" pro válec o půl centimetru přesazená. I v jawě se technologie vyvíjela - nejméně se přešlo od lití do písku k lití do kokily, což muselo v tomto ohledu znamenat posun.
osobně celkem souhlasím s názorem Jakuba - aspoň u novějších motorů, podle mne obrobili skříň a pak ji sesadili a svrtali středící kolíky tak, aby to sedělo. U péráka a tím pádem de facto předválečných technologií bych na to moc nesázel.
mimochodem, ty nepárové pérácké jsem tehdy dal kamarádovi do renomované nástrojárny aby to zkusil a po týdnu mi to vrátil a vrtěl u toho hlavou, že jako sory ale fakt to nešlo.
[Kosťa] (27.9.2021 12:48:37)
Orel: Honda začala dělat moto od roku 1949, Suzuki 1958 a tak dále. To už bude taky 70 let. Ono to letí :) Stroje na kterých to vyráběli byli stejné, možná že Jawa měla i lepší :)
Jedinej rozdíl v kvalitě bych viděl Japan dělník vs Czech dělník :)
[Jakub PB] (26.9.2021 19:50:13)
Vzhledem k tomu , že jsou na karterech párová čísla , určitě je nějak kompletovali k sobě. On i každý motor si vyběhá časem své vůle po svém .
Jen jsem hodil ten link co zmiňoval ,,MV,,
Když není pamětník , musel určitě existovat technologický postup skládání motoru , možná by stačilo podat dotaz do Jawa muzea ? Pokud to chce někdo rozštípnout..
[richard] (26.9.2021 17:02:58)
Motor na Jawu vznikal skoro před 100 lety, srovnávat to s dnešním japoncem, no nevím. Dříve se spíše výrobky dávaly po měření do skupin s povolenou tolerancí. To, co se nehodilo, se potom prodalo v Mototechně. Znal jsem pána, dělal mechanika F. Šťastnému, no, již mu opravuje mašinu někde jinde.... [Orel] (26.9.2021 13:28:58)
JakubPB: Hádáš správně. Podobným způsobem jsem spasoval k sobě nepárové kartery. Srovnat na trny, stáhnout šrouby a převrtat a přestružit díry na středící pouzdra. Vyrobit nová větší středící pouzdra a bylo spárováno. [Tomáš S.] (25.9.2021 22:26:19)
Na videu už není další postup. Taky se mohly kartery po obrobení ložiskových děr smontovat L+P, prohnat přesnými trny do ložisek a poté svrtat kolíky.
To jen hádám :), u japonských motorů lze koupit karter zvlášt a je záměnný.
Sehnat pána co u toho byl, aby řekl přesně co s tím tenkrát. To už asi bude, ale problém, pokud ještě žije tak bude trochu jinde :)
[Jakub PB] (25.9.2021 21:50:14)
U jednoválce bych se toho nebál. U dvouválce už bych do toho asi nešel. [Sukin] (25.9.2021 21:31:34)
Mv- každý dle svého. Psalo tu i par lidi, že jim neparova skříň žere ložiska. Netuším jaká je tolerance souososti. Nicméně pokud se nejedná o nějaké speciální nesehnatelne kartery, tak bych radši sehnal párové. Třeba zrovna těch na 450 bude dost párových. [maspe] (25.9.2021 12:20:26)
Skladal som o.i. asi 4 motory s nepárovými kartrami. Všetky motory fungujú bez problémov. Medzi motoristami prevláda všeobecný názor, že diery v kartroch sa robili na jedno upnutie. Nie je to pravda. Na Vetranforum bola o to polemika. Vyriešil to jeden chalan, ktorý tam uverejnil link z výroby motorov a je tam jasne vidieť, že každý karter sa robil (vyvrtával) zvlášt, teda sólo. Teraz si viacerí z čítajúcich asi povedia: Ak to tvrdíš, zverejni ten link. Nemám to uložené, skúsim v histórii pohľadať. [MV] (24.9.2021 21:36:55)
Dostal som do radu nejake diely je tam 455 250 aj 175 450 [razor666] (24.9.2021 19:19:45)
Je to loterie, nikdo to nedá záruku, že to fungovat bude nebo ne. Na jakou motorku? [maspe] (24.9.2021 19:17:56)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,062 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 23.4.2024 5:36:33