Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 63, poslední: 25.6.2023 5:56:4970707.Oleje, mazání ...
Koupil jsem si na stará kolena Verolexa. JAWA 350. Kupující mě informoval o poměru 1 ku 50, zdá se mě málo,máte někdo zkušenost,můžu mazat 1 ku 40 s olejem plná sintetika, nebo M2T.Děkuji za radu.
Tak nám proběhla rozsáhlá debata. Jen připomenu, že pro ten Velorex je výrobcem motoru předepsán mazací poměr 1:20 pro záběh a 1:25 pro další provoz.
Pokud má někdo v hlavě třeba nasráno, může se řídit radami různých vořežprutů a zkoušet třeba nižší poměry nebo nemazat vůbec, je to jeho věc.
A ještě upozorním na nejaktivnějšího žvanila s nickem Krizoň IV. - není to žádný odborník, rád se ovšem ohání, že je tzv. "ajťák" a rozumí všemu. Nikoliv, je to diletant. Kdyby někdo pochyboval, viz dotaz 68005 a jeho naivní pohled na tzv. "autonomní řízení vozidel"...
[Venca_n] (25.6.2023 5:56:49)
Já jsem obecně zvyklý mazat víceméně ledasčím. Doma mám kanystr oleje, který dolejvám tím co mi přijde pod ruku, přes polosyntetiku a M2T až po 4T motorák. Musím říct že momentálně mám na 559 najeto přes 15 tis. a stále pěkný válec a ani hlava není plná karbonu. A to kolikrát mažu až 1:20 a při expedicích nezřídka i nejlevnějším 4T olejem ze supermarketu. Myslím si teda že je lepší více jakéhokoliv oleje, než méně kvalitního.

Jestliže bych ale najel jenom pár kilometrů za rok, tak leju kvalitní polosyntetiku v poměru nejméně 1:30, tím se nic nezkazí...
[559ka] (8.6.2023 18:29:16)
bývalo už v dobách stojanů na ČSPH
sice se nastavilo 1:33, ale teklo z toho 1:40, protože olej do výdejních stojanů byl předředěný
tolik asi k tomu mísícímu poměru, aneb, kdo tenkrát jezdil Special-MIX 1:25, tak vlastně mazal 1:30
[Michal] (6.6.2023 16:18:43)
Stíví: No, dřív jsem si to taky myslel, ale pak jsem pátral a našel několik.
Jinak bacha, třeba Lavio (a mnohé jiné, třeba Valvoline durablend apod.) je již předředěné pro snazší mísení s benzínem. Nevím, jak pak mají vychytané poměry, teoreticky asi bude výsledný poměr třeba 1:50 u předředěného oleje o něco nižší, než u nepředředěného. Osobně to neřeším, ale u vysoce zatížených motorů nebo motorů s již většími vůlemi asi bude rozumnější dávat takového oleje o chlup víc.
[longr] (6.6.2023 10:30:38)
longr: měl jsem za to, že oleje v API TA už vymřely. Díky za osvěžení :o)

Přihřeju si polívčičku: máte někdo tip na olej pro dvoutakt se SAE 50?
[Stíví] (5.6.2023 15:03:56)
Nevýhodou nižšího poměru oleje ale může být zvýšená hlučnost motoru, zvlášť pokud už má ten motor něco za sebou. Více oleje a ještě třeba s větší "hustotou" ten motor zalepí a bude tišší. O celistvosti a odolnosti olejového filmu jako takového to ale nemusí říkat nic. Ovšem platí, že 1:50 M6A bude pro motor horší, než 1:50 polosyntetikou na tento poměr určenou, na druhou stranu 1:25 M6A bude kromě karbonování v pohodě a 1:25 polosyntetikou taktéž. [longr] (5.6.2023 13:11:55)
Myslím, že tohle M2T: https://www.red-rider.cz/489-carline-m2t-super-05l.html je už proti tomuhle: http://www.ekolube.cz/p/madit-m2t-1-l--21268 poněkud jinde a nebude se o mnoho lišit třeba od oleje Lavio. Výhoda 2T olejů je v dobré mísitelnosti a nižší kouřivosti. I v nižším mazacím poměru lépe drží olejový film a nejen díky tomu možnému nižšímu poměru tvoří méně karbonových úsad. Poměrem 1:25 se velorexu neuškodí. Já osobně bych u motoru po GO, na jehlách mazal polosyntetikou API TC Jaso FC 1:40 na normální ježdění a 1:33 při vyšší zátěži v kopcích nebo třeba za velkého vedra.
Jinak ještě poznámka ke křoviňáku. Známý si kdysi půjčil z práce 2T křoviňák OleoMac Sparta. Sekali dva lidé, jeden se 4T křoviňákem a jeden s tou Spartou. Pak si omylem prohodili kanystry. Trvalo docela dlouho, než se Sparta lízla na pístu. Stačilo dát nový píst a kroužek a seče bez ztráty kytičky. Ložiska úplně v pohodě, při rozebírání bylo vevnitř klikové skříně stále mastno.
[longr] (5.6.2023 13:03:04)
je to sranda. kdyby nebylo mazání, tak se nemáme o čem hádat :-)
Tomas, rozdíl mezi motory 354-634 a 638 jsou litinové válce proti vložkám v hliníku.
a taky v tom, že když předepisovali poměr pro 354, dával se do směsi M6A, který nebyl ani pořádně mísitelný a usazoval se. Pro 634 a výše se už počítalo s vysokovýkonným M2T a my dnes mažeme většinou syntetikou nebo aspoň polosyntetikou, která maže lépe než M2T.
je potřeba aby se nezadřela ložiska - na to stačí 1:50. Pak je potřeba, aby se nezadřely pístní čepy - jehly 1:50, bronz 1:33-1:40. A last, but not least - aby se netrhal olejový film na stěnách válce. Tam záleží jak jezdíš a jaký máš válce. S tím souvisí kolik ti to žere, protože když dáš poměr 1:40 a jezdíš za šest jako já, tak tam nateče víc oleje, než když mažeš 1:25 a jezdíš po dědkovsku za 3,5.

Velorex má schovanej motor, chlazení nic moc, a dostává pohulit. Já bych mu dával plnou syntetiku 1:33 a podle mne musí stačit. Nebo M2T 1:25, ale bude to zasraný od karbonu.
[Kosťa] (4.6.2023 11:34:30)
longr: No olšovýma rukama... Možná menší přesnost, možná ne ideálně zvolený motor. Třeba u Stihlu mám u stejné kubatury, u kroviňáku o 40% nižší výkon než u pily. Pila si mezi řezy odpočine, křoviňák v profi využití jede nonstop plný plyn dokud nedojde palivo a tak pořád dokola třeba 8-12 hodin denně. [Kalasnikov Č175] (2.6.2023 14:28:52)
podle mne 1:40 na bronz uplne v pohode najel sem tak 50 tis km a klika dole i nahore byla porad pouzitelna
byla to panelka 250.
v originalnim dodatku k jawe 592 byl vyrobcem uvadeny pomer 1:40
ten dodatek tu jednu dobu i koloval.mazu lavio
[Free] (1.6.2023 21:46:36)
V době, kdy byly oleje motorové a nebyly primárně určeny k mísení s benzínem, doporučoval výrobce poměr třeba 1:25. Pokud je olej přímo pro dvoutakty a navíc má aspoň API TB, ideálně TC, dá se poměr snížit. U strojů se zemědělskými vůlemi nebo u strojů extrémně namáhaných se dá zase naopak zvýšit.
Když si vezmu jakýkoli křovinořez nebo pilu typu Husqvarna, Dolmar, Jonsered apod., mají předepsáno 1:50. Čínský křoviňák (normálně ložiska a nikasil) má předepsáno 1:25. A to podle mě jen proto, aby se prodejci těchto motorů vyhnuli případným reklamacím od lidí s olšovýma rukama. S takovým množstvím oleje se to snad nedá utavit.
[longr] (1.6.2023 21:02:45)
valach: Upřímně: Nejsem si jist, jestli bych ještě dal skoro měsíční odpočet s každodenním přispíváním ve veršovaném duchu. Už jsem dlouho nic nevymýšlel. Možná zkusím posledních 14 dní. Uvidím.
On, ani ten odpočet už není co to bývalo. Dneska se už nesoutěží kdo první napíše odpočet. A dřív bylo něco nepředstavitelného odpočítávání přerušit. Teď už je to jen nostalgie a pousmání se nad příspěvkem odpočtu.
P.s. I to co jsem dnes napsal je jen jeden můj starší příspěvěk k odpočtu, ale myslím, že se sem hodí.
[Daryth] (31.5.2023 23:01:31)
Tak tomu říkám překvapení!
Já tu poezii očekával až s úderem půlnoci.
Nebo to máme považovat pouze za rozcvičku?

Krucu zdar!
[valach] (31.5.2023 20:54:02)
Olej to je velké téma,
to řesil i Gottwald Kléma,
jaký poměr bohužel,
ani Jozíf nevěděl.
[Daryth] (31.5.2023 19:38:46)
Přikláním se za hustý olej. SAE40 byl třebas Mogul TS. A SAE50 jsem jezdil dva oleje od Valvoline, než ho taktéž přestal prodávat. A bylo to s nima znát: motor tichý, ve spodním spektru se ochotněji sbíral. Pod kroužkama byl píst čistý. Pak zásoby došly a přešlo se na SAE30, což je standart pro všechnyt 2T oily. Od těch dob je motor zvonivej a pod kroužkama je očouzený nános na plášti pístu. Asi to neumí těsnit tak dobře. Pravda, z výfuku tekl vždy nespálenej mazut, bo teplota v datasheetu měly oba ty oleje teplotu hoření někde okolo 250°C. Dle specifikace při 100°C má třebas Lavio viskozitu 8,1 vs. 13,8 u Mogulu TS. A abych jen neplkal, tak kdo se chce něco hezkého počíst o poměru oilu s vlivem na pochody v motoru, tůtady (EN článek): https://uloz.to/tamhle/db0QyIenyB7L/name/Nahrano-31-5-2023-v-19-18-15#!ZGZ4AGR2AJZjZGOzMTV1AwxkBGHmAxj3DayWA0LhnQAPAwZjAD==

Jinak za mne: jakýkoliv oil se specifikací API TC, poměr pro jehly 1:40-1:50, poměr pro futra 1:30. Zbytek netřeba řešit.
[Stíví] (31.5.2023 19:21:45)
Prohorovka: Mě by v tomhle kontextu zajímalo, co s těmi specifikacemi provede "prohnání benzínem". Jedna věc je olej v pixle, druhá je olej v motoru. Nejtěžší složky benzínu se vypařují při cca 200°C pokud si dobře pamatuji. Tj. jaký olej je vlastně v motoru? Navíc třeba ve studeném motoru, řekněme do pár minut jízdy? [Tomas] (31.5.2023 17:37:24)
Mě se moc nelíbí, jak stále podcenujete viskozitu oleje :-) Ne vážně, mám na těchhle motorech najeto desítky tisíc km a zkoušel jsem všemožné oleje, a prostě je znát, jestli je ten olej řídký nebo sae 40.... [Prohorovka] (31.5.2023 12:35:31)
Prectete si Jawa kolem sveta, tam je k teto diskuzi a k milio u stejnych predchozich jednoznacny zaver po ujeri 50tisk v tech nejtezsich podminkach. [Pes] (30.5.2023 20:15:25)
Tomas: Vicemene ne, ulozeni pistniho cepu na bronzu je nejslabsi clanek toho motoru. Plus jak bylo zmineno, stredove lozisko. Teoreticky by se to dalo jeste dale tunit temi prototypovymi valci na Califa s nicasilem, ktere kdysi za nesmysl prosly pres aukro - tim zlepsis hladkost pracovni plochy, nebo zavodnimi valci z hliniku s vlozkou - tim zlepsis chlazeni.

Ono ve skutecnosti se v tehle dotazech k tomu jadru pudla nikdy nedoslo - a sice k tomu ze optimalni mazani je funkce o nekolika promennych, jejimz cilem je udrzet na valci olejovy film.
[Krizoň IV.] (30.5.2023 16:16:00)
V čem jiném se nějak zásadně liší motor 638 a 354 z pohledu mazání směsí než je uložení pístního čepu? V čem jsou nějaké "menší vůle", atp.? Že by měla 638 menší rychlost pístu? To asi ne.. Výrobcem doporučené poměry pro 638 jsou přecijen benevolentnější. Není tedy ten klíč, ke kterému se většinou v dotazech o olejích dojde, bronz x jehličky na uložení pístního čepu? Ví někdo, jak má Lujži uložené pístní čepy? Nicméně 1:25 se nic nezkazí... (sám mažu bronz něco mezi 1:25-1:33, a teď to schytám, že nedržím konstantní poměr .-) ) [Tomas] (30.5.2023 16:10:31)
Coz nic nemeni na tom ze tvoje tvrzeni o tom ze misici pomer je porad stejny bez ohledu na to jaky olej se pouzije je blabol ktery neni nicim podlozeny. [Krizoň IV.] (30.5.2023 16:06:28)
Krizoň IV.:
Z prstu sis ty vycucal plky jako "uvedomely soudruh napsal do prirucky,".
[Venca_n] (30.5.2023 15:55:47)
Ne. To je informace kterou sis vycucal z prstu, ze "doporuceni vyrobce" znamena misici pomer bez ohledu na to jaky olej je pouzity.
Ani vyrobce oleje ani vyrobce motoru takovou vec nikdy nikde nenapsali.
[Krizoň IV.] (30.5.2023 15:51:08)
Krizoň JV.:
Výrobce motoru jasně uvedl mazací poměr. A výrobce M2T na obalu uvedl "Doporučený mísící poměr je 1:40 nebo dle doporučení výrobce." - a tím je míněn VÝROBCE MOTORU.
[Venca_n] (30.5.2023 15:46:35)
Ne. Vyrobce zadne doporuceni ohledne misiciho pomeru s olejem M2T nevydal. [Krizoň IV.] (30.5.2023 15:42:52)
Krizoň IV.:
"..doporucujes neco co neni schopen tazatel splnit..."
NE. Já doporučuju to, co ten dotazující snadno provede - koupí olej pro dvoudobé motory, např. M2T a použije mísící poměr určený výrobcem motoru.
[Venca_n] (30.5.2023 15:34:23)
Jenze vyrobce misici pomer pro pouziti oleje M2T neudava. Udava pomer pro olej M13 nebo M5 mix.

Takze porad cekam na tvoji odpoved na to proc doporucujes neco co neni schopen tazatel splnit, a nebo zda to znamena ze doporuceni vyrobce je na pouzitem oleji nezavisle.
[Krizoň IV.] (30.5.2023 15:22:48)
Krizoň IV.:
Takže ti zde opíšu můj příspěvek:

Dávej tam tolik, kolik předepisuje výrobce motoru:
- záběh = 1:20
- provoz = 1:25
Použij olej pro dvoudobé motory, třeba právě M2T, na kterém je uvedeno "Doporučený mísící poměr je 1:40 nebo dle doporučení výrobce." A tím výrobcem je míněn VÝROBCE MOTORU...!!!

Veškeré kecy rádobychytráků o výhodnosti placebo-mazání (až 1:100) a podobné blafy ignoruj. Každou chvíli jsem řešil, že nějaký blb přidřel, stejně jako dorvané řetězy, podhuštěná kola, blbě vedené a nepromazané bowdeny. O atrapách náhradích dílů a následcích jejich používání ani nemluvě. Spousta takových "radilů" zaslouží jen jedno - ránu do držky... [Venca_n] (27.5.2023 17:47:28)

Z něj je zcela jasné, co má tazatel udělat. Nějakému bambulovi to nestačí, musí
stále dokola vymýšlet nesmysly a krafat, že příručku psal soudruh apod.
[Venca_n] (30.5.2023 15:18:28)
Moje otazka byla zda se da mazat jakymkoli olejem v pomeru 1:20.
Original prirucka kterou napsal "odbornik" z jawy, kterou sem linkoval Kalasnikov, jasne rika ze se maze olejem XX v pomeru YY.

Ty tady uz roky kopirujes jenom pulku tohohle tvrzeni, tj mazaci pomer, bez sebemensi zminky o tom ze Jawa predepisuje i typ oleje. Z nejakeho duvodu jsi to tvrzeni z Jawy zasadnim zpusobem upravil, takze chci slyset TVUJ duvod proc to tvrdis, a zda to podle TVEHO nazoru znamena ze na tom jaky olej se pouzije nezalezi, kdyz tuhle informaci systematicky vynechavas a zamlcujes.
[Krizoň IV.] (30.5.2023 15:09:05)
Krizoň IV.:
"To neni odpoved na moji otazku." - to byla tvoje otázka, dokonce jsem ji citoval.
[Venca_n] (30.5.2023 14:51:57)
To neni odpoved na moji otazku. [Krizoň IV.] (30.5.2023 14:48:20)
Krizoň IV.:
"muzu do toho nalejt surovou ropu a umaze se to ?" - ne, opravdu není nutno shánět surovou ropu, ty pako.
[Venca_n] (30.5.2023 14:43:13)
Kalasnikov Č175: Dik, ja to samozrejme vim ze prirucka specifikuje olej, ale chci slyset tady od naseho viteze v soutezi recitaci z prirucky ze na tom jaky olej se pouzije ve skutecnosti nezalezi. [Krizoň IV.] (30.5.2023 14:00:56)
Tady ta příručka říká olej M13 s dobovým přípiskem M6A http://www.jawarmaniak.4fan.cz/CZ/navody/Velorex/16-350/04.jpg

Takže kdo tam nelije 4T olej dělá chybu! :D Samozřejmě bez detergentů protože karbon tvrdý jak šutr je náš kamarád.
[Kalasnikov Č175] (30.5.2023 13:56:12)
Takze rikas ze to staci mazat jakymkoli olejem, v pomeru 1:20 ? Kdyz prirucka nespecifikuje jaky olej ? muzu do toho nalejt surovou ropu a umaze se to ? [Krizoň IV.] (30.5.2023 13:50:38)
Krizoň IV.:
NE. V příručce je jasně uveden mazací poměr pro záběh a pro další provoz. A příručku psal odborník, ne nějaký žvástal.
[Venca_n] (30.5.2023 13:43:25)
Ne, to neni to co prirucka rika. Rika "pri pouziti oleje XXX je mazaci pomer YYY"
Pokud je nekdo bambul a neumi si precist co prirucka rika, tak mu neni pomoci.
[Krizoň IV.] (30.5.2023 13:40:11)
PRO VELOREX 16/350 S MOTOREM JAWA 572 JE URČEN MAZACÍ POMĚR 1:20 PRO ZÁBĚH A 1:25 PRO DALŠÍ PROVOZ.
Pokud je někdo bambul a musí za každou cenu vymýšlet nesmysly a "inovace", ať si tam leje třeba čistý benzín, když někde slyšel, že to nebude vůbec čoudit.
[Venca_n] (30.5.2023 13:14:14)
Deadman:
"Tak proč na kvalitě oleje šetřit?" - tady chtějí šetřit hlupáci na množství oleje, nikoliv na jeho kvalitě.
[Venca_n] (30.5.2023 13:10:06)
Krizoň IV.:
"uvedomely soudruh napsal do prirucky," - tak určitě, příručky k vozidlům psali nikoli techničtí odborníci, ale asi politici.
[Venca_n] (30.5.2023 13:07:47)
HonzaBK:
Tvoje IN = "u nových olejů je to zbytečnost". Lepší tam lejt míň, jen tak...
[Venca_n] (30.5.2023 13:04:55)
Jsou tu dva tábory. Jeden chce využít průmyslového pokroku, mazat něčím lepším a jinak. Druhý chce mazat sotva destilovanou ropou ve velkém množství tak jak před 80 lety. Oboje nějak funguje, s rozdílnými výsledky zapadajícími do různých dob.
Moje zkušenosti s Jawou 638, což je jen facelift péráka: Dokud jsem mazal Mogulem TS a podobnýma sračkama, klika i výbrus mi vydržel 20 tis.km nebo jen o málo déle. To bylo v dávných dobách normální, díly se vyráběli velkosériově, klikař i výbrusář byl v každém městě, ceny všeho nízké, za úsporu provozních nákladů to stálo.
Pak jsem při generálce namontoval oilmaster a nalil tam nejlepší "plnou syntetiku" (dnes matoucí marketinkové označení). Od té doby jsem na tu kliku i výbrus najel 80 tisíc a oboje je pořád zdravé. Spotřeba oleje je poloviční, výfuk čistý, žádné úsady. Za mnou není žádné bojové zadýmení, takže se mě už nesnaží každý za každou cenu předjet, jízda je tedy bezpečnější.
Dnes už asi nikdo nejezdíme na Jawě denně do práce, takže provozní náklady jsou irelevantní. Doba se změnila ještě víc. Kvalitní díly jsou nedostatkové a ne levné, práce specialistů (klika, výbrus) je drahá. Zato litrovka špičkového oleje dnes stojí stejně jako 3 obědy v práci a většině lidí vystačí na rok. Tak proč na kvalitě oleje šetřit?
[Deadman] (30.5.2023 11:28:15)
Venco: o asi odpovídáš někomu jinému, já o někom že by chtěl být IN nepíšu. A výrobce motru v dnešní doběě který by testoval oleje je kdo?? Já jen psal co ajak. Znovu ale teď už jen pro tebe zopakuji, ostatní to nečtite. Vývoj olejů je někde jinde, pokud budu mít doma sud starýho M2T z doby sociálismu, samozřejmě namažu dle předpisu výrobce, pokud budu mít nový olej a hlavně jinou klikovku - což už dnes máme skoro všichni (jehle), tak budu mazat jinak.
Ještě drobný příklad. Takže te´d přestaneme všichni jezdit, protože na 90 % našich strojů je předepsanej jinej benzín než se teď prodává, začneme tedy všichni doma nějak separovat z benzínu biosložku, když ju tam výrobce motorů nepředepisoval? Do převodovky budeme dávat jaký olej, když výrobce v té době doporučoval úplně jinej než se není vyrábí (složení)?? A takovýchto příkladů najdeme v dnešní době kvanta a to nejen v našem oboru zájmu.
[HonzaBK] (30.5.2023 7:04:37)
Tak sis mohl přečíst různé názory.Názory dost odlišné ale s jedním souhlasí všichni, víc oleje nic nezkazí, maximálně budeš řešit karbon na hlavě, pístech a výfuku při použití něčeho nekvalitního.Já mažu TSF(loni jsem si koupil 20 l a s tím už asi vystačím do smrti) a mažu s tím fichtla, CZ 175/450 a VARI 1/33 , křovinak a pilu 1/40.Nikomu to nevnucuju, každý ať si za svoje peníze experimentuje jak chce.Vzhledem k tomu, co tě asi stál ten velouš jsou náklady na olej zanedbatelná položka a asi chceš bezproblémově jezdit a ne řešit přidřený motor. [El Fag] (29.5.2023 22:18:31)
Uďa : To co pises je nesmysl, "selskym rozumem" vymyslena v hospode. Realita toho jak olej funguje je jina. Je ti uplne ukradeny jak hustej ten olej je i jak tlusta vrstva oleje tam je. To je naprosto podruzny. Tebe zajima JEN A POUZE jestli ten olej dokaze udrzet olejovy film, jestli ho dokaze udrzet i na ne zcela hladkem povrchu (tj nezajetem motoru) pri jake teplote, jak tlusty ten film musi byt atd atd.
A tyhle parametry jsou samozrejme lepsi s tim jak je olej modernejsi a kvalitnejsi. Presne to sedi na to co psal o kus nize anonymni pomlcka. V okamziku kdy mazes olej od pocatku kvalitnim olejem, tak ten olej je realne schopen bezproblemu udrzet olejovy film, a timpadem umazat i syrovy motor, a v realu nedochazi k zabehu, cili k mikrozaderum ktere vyhladi plochu valce. Az kdyz do toho nalil sracku jako M2T, tak se mu ten motor zacal zajizdet. V tom ze ten motor je naprosto zoufaly zemedelsky kladivo, ktery pracuje pri teplotach a tlacich kdy to umaze naprosto cokoli mas pravdu. A lejt do toho spickovou syntetiku urcenou pro mazani ostrejch dvoutaktu s nikasilem a vulema uplne jinde nez ma Jawa je sice naprosty hazeni perel svinim, ale neuskodi to tomu.

To ze tady jisty uzivatel (nemyslim tim tebe) o olejich vi totalni hovno, absolutne nechape jak olej funguje, a jaky je timpadem rozdil mezi olejem z 60 nebo 70 let, a olejem roku 2023, a jako spravne vycviceny soudruh akorat opakuje to co kdysi jiny uvedomely soudruh napsal do prirucky, je pak uplne jina vec.
[Krizoň IV.] (29.5.2023 22:02:32)
HonzaBK:
Místo předepsaného poměru raději méně oleje, abys byl "IN", protože výrobce motoru je blbec, že...?

:O))
[Venca_n] (29.5.2023 21:00:41)
Úďo, taky jde o to kterej "radič", jezdi kolem komína a kterej s tim ma nalitano 100 000km. [Mates] (29.5.2023 10:06:44)
Tyhle diskuse jsou vždycky taková sranda!!!! Jedni radí dávej míň oleje, dneska jsou oleje jinde, druzí zase, dávej víc, nebo přidřeš a pod. Všechny tyhle kecy jsou úplně k hovnu. Uvědomte si konstrukci motoru! Ten motor je koncepčně a konstrukčně někde z 30. let minulého století. Je na něm těžká klikovka a velký zdvih a malými otáčkami. Takové motory potřebují mazání olejem s větší hustotou, aby kluzná vrstva (olejový film) byla dostatečně silná a při velikých rázech (absence vyvažovacího hřídele) z provozu motoru. Takže otázka zní jaký olej takovou vrstvu vytvoří? Řídká sintetika určená pro vysokootáčkové dvoutaktní motory, a nebo starší koncepce minerálního, nebo polosintetiky? Také při tom záleží na poměru mazání. Pokud máte alespoň trochu technické myšlení, tak si odpovíte sami. Mimochodem když dáte do 4T motoru oleje pod minimem, tzn. méně, jak dlouho ten motor vydrží. Vždyť jste tam dali olej vyšší specifikace jako předepisuje výrobce a oleje jsou dneska lepší ne?! [Uďa] (29.5.2023 9:48:25)
Chtěl bych jen podotknout, že 350 se sice umaže i s menším množstvím oleje (písty ojnice..), ale ne tak úplně středové ložisko na klice. Proto radši více oleje... [Banjokid] (29.5.2023 8:14:42)
Jezdím Velorexem více jak 20 let. Ze začátku jsem jezdil M2T a míchal jsem 1:33. Už cca 15 let jezdím na TSF a míchám 1:40. Když dáš víc oleje bude to víc hulit. Na TSF jsem přešel z pohodlnosti, jen proto, že se nezasírají výfuky karbonem. Na 1:40 jsem jezdil jak na bronzovývh pístních ložiskách, tak nyní na jehlových. Na původní klikovce (bronz) jsme měl najeto přes 20 tis. km, nyní na jehlách už mám najeto 35 tis. km. Výrobce motorů bohužel nevěděl nic o dnešních olejích, tak nám nemohl žádný míchací poměr doporučit. Nebo že by podle Venci_n byli ve fabrice jasnovidci? Samozřejmě, pokud máš doma sud oleje vyrobenýho za hlubokého socialismu, tak mazej dle příručky. U nových olejů je to zbytečnost - viz diskuze. [HonzaBK] (29.5.2023 7:28:54)
Typické rady, kterou není záhodno se řídit:
- Milos634, "Extrémne rady z minulého storočia s pomerom 1:20 nepočúvaj"
- "jakoby syrový" od jakéhosi "-"
- od oka kolem 1:30/50 a urcite ho nezkurvis. [Pes]

TAKŽE PRO VELOREX 16/350 S MOTOREM JAWA 572 JE URČEN MAZACÍ POMĚR 1:20 PRO ZÁBĚH A 1:25 PRO DALŠÍ PROVOZ...!
[Venca_n] (29.5.2023 7:10:28)
Ja bych to moc neresil,uz nejses nejmladsi a rychle zjistis ze to na naky velky jezdeni neni, takze moc v provozu nebude, tj. tam nali nejakej levnej olej od oka kolem 1:30/50 a urcite ho nezkurvis. [Pes] (28.5.2023 14:19:52)
Že se oleje a tím i potřebný mazací poměr vyvíjí, jde vidět třeba když si na Sesových stránkách otevřete návod na 640 z roku 1991 a 2000. V prvním je uveden M2T 1:40, v novějším pak API-TC 1:60. A kdo se zde maže třiapůli 1:60, aby striktně dodržel doporučení výrobce motoru? Stejný extrém je lít tam olej 1:25, jak doporučoval výrobce někdy v 60. letech. Takže jestli předchozímu majiteli jezdil hadrák na směs 1:50, zřejmě to fungovat bude, ale poměrem 1:40 se tomu neuškodí. [Jad] (28.5.2023 13:48:23)
Kalasnikov Č175 - dobrý olej, prešiel som naň po zrušení výroby TSF. Motul 510 kupujem v 4L bandaske, oplatí sa viac [Milos634] (28.5.2023 13:45:48)
Hlavně Mogul už neexistuje. A kupovat M2T od nějaké pseudo-firmy co tam leje kdoví co?

Motul 510 taky není nedražší.
[Kalasnikov Č175] (28.5.2023 10:03:56)
1:33 je strop. Na oleji neusetris. Co ušetříš na oleji nekolilanasobne zaplatíš na opravach. [Mates] (28.5.2023 9:16:07)
Jak píše Krizoň, nemá smysl řešit, jestli je na flašce napsané M2T nebo nějaký jiný název. Je lepší se dívat na specifikace SAE, API a JASO. Původní M2T mělo SAE 40. [Honza (Js)] (28.5.2023 9:12:04)
Bronzové futro - 1:30 až 1:33 podle toho, jak jsem to kdy podle odměrky trefil. Jehličky 1:40 - 1:50. Některými opěvované M2T nepoužívám. Vysvětlím proč: Na 639 jsem kdysi měnil válce a písty za nové. Motor pak byl docela dlouho jakoby syrový. Jednou jsem na vejletě zapoměl vzít olej a jednu nádrž namíchal s flaštičkou M2T na benzíce. Motor se po vyjetí nádrže uvolnil (zaběhl). Jelikož už víc vyhoblovat motor nepotřebuju, M2T už jsem nikdy víckrát nepoužil. [-] (28.5.2023 7:56:36)
Anebo taky muzes narozdil od nekterych mistnich uzivatelu pouzit mozek, a uvedomit si ze M2T ktere predepisuje VYROBCE MOTORU uz se dobre desitky let nevyrabi, a stavajici M2T s tim ma spolecneho jenom ten nazev. A pripadne si nastudovat nejake seriozni informace o olejich roku 2023, o tom proc "plna sintetika" je kravina a proc se mineralni olej realne uz taky koupit neda. [Krizoň IV.] (27.5.2023 22:49:55)
Kupuju lavio a ani v pomeru 1:25 nehuli, takze leju oleje kolik je treba, nestoji randal jako syntetika a okoli neobtezuju tunou smradu a koure jak na m2t [Maspe] (27.5.2023 20:47:31)
Víc bych věřil výrobci motoru, který musel poměr řádně otestovat, než různým povídačkám. Olej není v celkových nákladech na provoz žádná zásadní položka, tak nevidím důvod šetřit na množství oleje. [Honza (Js)] (27.5.2023 20:32:40)
Lujži - ak sú ojnice uložené na bronze tak 1:30, ak na ihličkových ložiskách tak 1:50, s normálnym dnešným 2T olejom

Dneska sú oleje inde ako 50 - 60 rokov dozadu.
Extrémne rady z minulého storočia s pomerom 1:20 nepočúvaj, tak isto ani 1:100
[Milos634] (27.5.2023 20:22:04)
Dávej tam tolik, kolik předepisuje výrobce motoru:
- záběh = 1:20
- provoz = 1:25
Použij olej pro dvoudobé motory, třeba právě M2T, na kterém je uvedeno "Doporučený mísící poměr je 1:40 nebo dle doporučení výrobce." A tím výrobcem je míněn VÝROBCE MOTORU...!!!

Veškeré kecy rádobychytráků o výhodnosti placebo-mazání (až 1:100) a podobné blafy ignoruj. Každou chvíli jsem řešil, že nějaký blb přidřel, stejně jako dorvané řetězy, podhuštěná kola, blbě vedené a nepromazané bowdeny. O atrapách náhradích dílů a následcích jejich používání ani nemluvě. Spousta takových "radilů" zaslouží jen jedno - ránu do držky...
[Venca_n] (27.5.2023 17:47:28)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,031 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 17.5.2024 9:12:58