Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 44, poslední: 16.8.2023 21:22:3070791.Veteráni
Dobrý den,
Potřeboval bych poradit.
Mam Jawu 250/353 s motorem po kompletní GO.
Najeto mám cca 120km, mažu 1:25 (aspoň prvních 500km),svíčka černější, karburátor se čistil benzínem a jehlu mám na prostřední pozici
Při běžném ježdění a větší akceleraci motorka jezdí naprosto parádně a hladce, ale jakmile narazím na prudký kopec, tak motorka se začne po malé chvilce dusit.
Jakmile vyjedu kopec tak motorka jezdí zase krásně bez problému.
Může být problém v karburátoru ?

Děkuji za odpovědi a rady

S pozdravem
Mudrous
po tom, co benzín po roce rozleptal můj oblíbený hranatý filtr s červeným sítkem (nový) tak, že mu upadla nožička a já stál na benzínce bez hadičky, kterou jsem po asi 15ti letech vytáhl z motorky a zapomněl vrátit, jsem se rovněž stal spokojeným uživatelem uzlofiltru :-)

ad oleje-člověk by řekl, že to je za ty dekády už vyřešeno, ale očividně to vyřešeno nebude nikdy, já jsem teda taky jeden z těch kacířů, kteří nemažou dle doporučení výrobce, ale dle doporučení výrobce radši ani nefoukám pneu 😁
[jaw250] (16.8.2023 21:22:30)
kdo je Šperl? [No_-_name] (9.8.2023 7:16:42)
Tady se může každý podívat, jak se "vyplatí" tam dávat menší množství oleje: http://www.jawamania.info/poradna/detail.aspx?questionid=57465

A samozřejmě i tam je v debatě dost pitomců, co tohle "šetření" budou obhajovat, svou vyžranou hubu musel otevřít i grázl Šperl.
[Venca_n] (7.8.2023 19:09:43)
Genau. To ale někteří nejsou sto pochopit... [vladab] (1.8.2023 19:09:46)
Novější oleje (proti třeba M6A) udrží olejový film s mazacími schopnostmi i při nižším mazacím poměru. Motor sice může být na poslech trochu hlučnější, ale dostatečný mazací film se udrží. M6A nebyl dělaný na mazání směsí, naopak, u čtyřdobých motorů nejen válcům nedělá dobře, když se benzín dostává do oleje. Oleje určené pro dvoutakty jsou na ředění benzínem naopak dělané.
Důležitý faktor je množství kluzných prvků. Bronzové futro je háklivější, než jehly nebo kuličky. Proto se má futro mazat víc. Zajetý píst, pokud to není bobtnavý nebo těsný aušus, si vystačí celkem s málem. Další faktor je zátěž. To celkem dobře řeší oilmaster. V zatížení v krizových chvílích může mazat klidně 1:20, zatímco na volnoběh třeba i 1:100. Další faktor je teplota a zatížení motoru. Motory s větším namáháním a za horka (bez nuceného chlazení) ocení oleje více.
Takže, kdo nechce experimentovat a riskovat, může s klidem mazat (a smrdět) dle příručky. Kdo má trochu citu (nejen vůči motoru, ale třeba i vůči dalším ůčastníkům provozu), může poměr rozumně snížit/zvýšit adekvátně použitému oleji.
[longr] (1.8.2023 13:01:40)
Borderer: Vysvětlení změn v ředění oleje už jsem tady taky kdysi četl. Nechci křivdit, nepamatuju si, jestli od Vency. Teorie hovořila o tom, že tak proběhlo na základě tlaku ekoteroristů a motor se sníženým množstvím oleje stejně nebude dobře fungovat, i když to píše výrobce. Jen mě překvapilo, že najednou nevadilo upřednostnit nepodložené domněnky před manuálem:-) [Jad] (1.8.2023 8:48:29)
Venca_n: A tu MF vysvětlíš jak? :) [Borderer] (1.8.2023 7:27:51)
pračlověk: to neříkám, nicméně na dně plovákovky byl bordýlek tak nějak v normě. V uzlu se zasekly větší kusy ale jemný šmelc neucpe trysky a proletí motorem. Což mi tak nějak stačí :-) [No_-_name] (31.7.2023 7:09:45)
Možná pouze záleží na místu použití hadičkofiltru. Mohu však prohlásit, že v oblasti východně od Humpolce a západně od Vsetína nefunguje, bordel je strháván dále. [pračlověk] (29.7.2023 10:18:56)
mám uzlofiltr na sajdě a vše je cajk.
ale filtry nejsou moje profese, tak nemohu radit. Vlastně mohl by mi někdo říct, co mohu radit? Kromě pokládání, tam je má kvalifikace obecně známá
[maspe] (28.7.2023 20:01:01)
Borderer:
S oilmasterem to není totéž, co mazání rovnou z palivové směsi.
[Venca_n] (28.7.2023 16:10:57)
Venca_n: Tak mi řekni ty chytrej, jaktože sem svou J640 za ty roky ještě nezadřel a motor nevydřel do sraček, když mám s oilmasterem průměrnou spotřebu oleje někde 1:70. :-D Nebo mi řekni, proč třeba Agrozet a vlastně i Jawa na stejném motoru doporučovali nejdřív 1:33, pak 1:40 a nakonec i 1:50 v případě Jawy. V případě MF 70 byl vychozí poměr 1:25 postupně zvedaný na 1:40... A můžu ti garantovat, že ty motory jsou na chlup stejný. [Borderer] (28.7.2023 13:25:20)
Miloš. Přesně tak. Pokud benzín fakt teče dobře, strhne při otevření kohoutku binec s sebou. Když se ovšem udělá smyčka hodně vysoká, tak už ten nejtěžší binec dole zůstane, ale právě když je smyčka hodně vysoká, nechce bublina jít smyčkou dolů. Je to jako se zavzdušněným samotížným ústředním topením. Bublina vzduchu je schopna zpomalit i zastavit oběh vody. [-] (28.7.2023 8:54:41)
Mudrous:
Lej tam poměr dle výrobce motoru, tím nemáš co zkazit.
Naopak zkoušet experimenty, kolik to nejmíň snese, jak tu radí neználci, je leda cesta k problému.
[Venca_n] (27.7.2023 16:18:55)
Krizoň IV.:
Společný je to, že to není tvoje profese, zkušenosti s tím nemáš, ale snažíš se radit, aby ses cítil chytře.
[Venca_n] (27.7.2023 16:17:10)
Uzol nepoužívam...vždy keď tam bolo niečo usadené tak pri otvorení nádrže, ventilu, keď tieklo do karburátora tak to silný prúd aj tak strhol ďalej :D [Milos634] (27.7.2023 15:38:40)
Uzlofiltr mam na 2 motorkach a zadny problem jsem zatim nepozoroval. Najeto par desitek tisic km. [Bakoun] (27.7.2023 14:53:56)
tak to se mi ještě nikdy nestalo. Ale počkám na zhodnocení dalších uživatelů uzlu :-) [No_-_name] (27.7.2023 13:56:32)
Smyčku na hadičce nedoporučuju. Zůstává v ní nahoře bublina a když je v nádrži málo benzínu, tak to brzdí a nestačí do karbecu dotíkat benzín. Potrápilo mě to, když jsem jel na rezervu. Od té doby jen rovnou hadičku bez žádného filtru. 639 když chce, musí dostat napít. [-] (27.7.2023 12:22:13)
Udělej si na hadicce volnej uzel, to je nejlevnější filtr :-) bordel se drží ve spodním zahybu a čas od času odpojis hadicku do skleničky a prolejes bordel ven. [No_-_name] (27.7.2023 7:02:12)
Taky zkoukni gumičku v kohoutku, po čase to nabobtná a dírky se zmenší. [Sliz] (26.7.2023 21:41:53)
Jinak s výbrusem zajímavý poznatek.
Samozřejmě jsem si výbrus nechal dělat, ale museli ho dělat dvakrát.
Ten první se prý nějak nepovedl.
Tak snad nebudu mít takovou smůlu ;)
Každopádně přes ten papírový filtr to teklo fakticky nějak méně.
Mám to zatím bez filtru a uvidíme jestli bude nějaký problém s ucpáním trysky apod.
[Mudrous] (26.7.2023 20:30:02)
Hlavně prosím žádný hádky borci.
Já jen, že všude čtu trošku něco jiného ohledně mazání
[Mudrous] (26.7.2023 20:24:20)
V karburátoru to být může. Chudá směs. Nebo nestíhá dotíkat benzín. Může být zbytečně velký předstih. Může být těsný výbrus. Může být špatně vyúhlovaná ojnice. Můžou být těsné pístní kroužky=malá vůle v zámcích. Můžou to být předčasné samozápaly z nejrůznějších příčin. Může to být kde co.
U olejů se tu prakticky vždycky pohádáme. Jel jsem nedávno za trabantem který pravděpodobně mazal podle kumránských svitků a asi i podobně moderním olejem. Modrobílý fakt
hustý dým a smrad jak když hoří skládka pneumatik.
Co se mě a druhu oleje týká, v kuchyni používám převážně slunečnicový.
[-] (26.7.2023 15:43:50)
Co to s tim ma co spolecnyho ? Jestli tady nekdo necemu absolutne nerozumi, tak jses to ty. Zjevne o tom jak funguje mazani nevis vubec nic, jediny co zvladas je recitovat 60 let stary prirucky. [Krizoň IV.] (26.7.2023 13:47:43)
Krizoň IV.: Nejsi technická profese, pohybuješ se někde kolem programování čehosi. Nezkoušej tu dávat rady, když tomu nerozumíš. [Venca_n] (26.7.2023 13:25:45)
Venca_n : vyrobce doporucuje mazaci pomer pro olej ktery se dneska da koupit ? Nebo zase radis pouzit pomer urceny pro "automobilovy olej DT" s tim ze vsechny oleje mazou stejne ? [Krizoň IV.] (26.7.2023 9:39:16)
Mám 353 s pístním čepem na jehlách a zajížděl jsem 1:33 prvních 1500 km s jehlou zvednutou o jeden zářez, projev motoru byl teda hodně bídnej, něco jako popisuješ ty.
Nicméně postupně se to začalo zlepšovat až do plné spokojenosti, množství oleje jsem snížil na 1:40. Olej Lavio MOTO SYNT 2T. Teď má najeto cca 25000, za celou dobu po záběhu jsem nezpozoroval nějaký náznak úbytku výkonu nebo přidření.

P.S.: Do pionýra leju stejný olej 1:50 (čep na jehlách), za 10 let a cca 20 000 km nebyl potřeba výbrus, žádné zadření se nekonalo a jezdí stále stejně.
[vladab] (26.7.2023 8:44:45)
Mudrous:
Jen tam lej tolik, co doporučuje výrobce motoru, tj. 1:25. Chytrých radilů je mnoho, následky jejich doporučení jsem měl v ruce často (různý 1:50 do Pionýra). Nač chodit problému naproti...?
[Venca_n] (25.7.2023 21:14:30)
Mudrous: 1:25 na záběh, 1:33 po záběhu. [longr] (25.7.2023 10:19:47)
Aha
Přijde mi 1:25 docela dost, takže na 1:33 se mam vykašlat? To jsem si myslel že je takova standartní hodnota
[Mudrous] (24.7.2023 21:01:02)
Tak podle návodu k použití se kejvačka měla do ujetí 1000 km mazat v poměru 1:18; do 1500 km 1:20 a po 1500 - 2000 km 1:25. Ano, platilo to pro tehdejší oleje, nicméně pokud máš pístní čep na bronzovém futru, tak ani po záběhu nedávej oleje méně, než 1:33. A těch 1:25 klidně maž celej záběh. Rozhodně tím nic nezkazíš. Kdo maže, ten jede. [Ota] (24.7.2023 21:00:39)
Ideálně pořád :)
Já osobně zajíždím 2000 km, z toho 1000 km na bohatší směs...
[559ka] (24.7.2023 20:25:59)
Jak dlouho by se mělo držet 1:25 benzín/olej ? Někde jsem četl, že by to mělo být +- těch 500 km aspoň [Mudrous] (24.7.2023 20:22:26)
Resit uz motorky co ma najeto 120km po vybrusu vykon je absolut nesmysl. Ladit a serizovat karburator ma smysl az bude mit nalitano 2500km a bude plne zajeta. [Krizoň IV.] (24.7.2023 11:13:41)
Pokud má motor najeto 120 km po GO, je v záběhu a tudíž se od něj nemohou očekávat plné výkony. Teprve se postupně uvolňuje. Do kopce včas podřaď a jeď vždy tak, aby se motor nedusil, ale šel lehce za plynem. Holt pojedeš pomaleji. V záběhu je důležité motor ani nepodtáčet, ani nepřetáčet. Je ale dobré často střídat otáčky. Směs samozřejmě musí být bohatší a mastnější. Toho oleje neubírej ani po 500 km. Ještě bacha - po vyjetí kopce hned nezavírej plyn - mohl bys zadřít. Dobré je na vršku kopce vymáčknout spojku a motor trochu protůrovat, aby se zchladil a promazal. Teprve pak pokračovat v jízdě s menším množstvím plynu. Pokud po kopci následuje prudší klesání, vyřaď a jeď na neutrál, občas tak trochu motor protůruj. [Ota] (24.7.2023 10:10:38)
S papírovým filtrem průtok ani nezkoušejte a nezdržujte se, ztráta času. Hned vyhodit a nahradit sítkem nebo jen hadičkou bez, jak radí kolega níže. Na benzín s olejem a ještě k tomu ve spádové cestě paliva bez čerpadla se (nový) po krátkém čase provozu ucpe, ověřeno na 200%. [.] (24.7.2023 6:32:18)
Omlouvám se, poslal jsem to znovu.
Dobrá, kouknu jak teče benzín a vyměním palivový filtr.
Karburátor mám klasickej SBD s oválnou plovákovou komorou
Díky moc za rady ! :)
[Mudrous] (23.7.2023 22:46:37)
Palivový filtr použitý je. Mám náhradní tak zkusím dát nový.
Jehla je třetí zářez shora a ten šroub, je to ten vedle vzdušníku jak vede směrem dolů ?
[Mudrous] (23.7.2023 22:43:54)
Pokud je palivový filtr papírový, tak zahodit hodně daleko. Zalepí se a zavzdušňnuje se, poté nedotíká palivo. Doporučuji použít sítkový palivový filtr. [Čezet-rider] (23.7.2023 22:30:28)
Tipuji nedotékající palivo. Když vytáhneš hadičku od karburátoru a pustíš kohout, tak to musí proudem téct. Jaký máš karburátor? Klasiku SBD nebo ten pokus M s hranatou plovákovkou co se montoval 1958/59? Ten mě potrápil podobně. [Jer250] (23.7.2023 17:18:50)
Palivový filtr použitý je. Mám náhradní tak zkusím dát nový.
Jehla je třetí zářez shora a ten šroub, je to ten vedle vzdušníku jak vede směrem dolů ?
[Mudrous] (23.7.2023 15:49:58)
Zkontroloval bych i palivovou cestu, zda má palivový kohout dostatečný průtok. Je použit palivový filtr? [Čezet-rider] (23.7.2023 14:31:02)
Jaké je přesné nastavení karburátoru - jaký zářez jehly shora a poloha šroubku bohatosti směsi? [Čezet-rider] (23.7.2023 14:29:55)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,141 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 23.11.2024 1:56:14