Autor:
Nepřihlášený uživatel
Příspěvek:
0/2000
Příspěvků: 12, poslední: 11.8.2023 22:49:4170806.Informace
Ahoj, mam dotaz, delal jsem go motoru na jawa 50 mustang, mam tam 60 ccm valec, snizenou hlavu (pod valcem je tesneni papir-plech-papir), meril jsem cinovym dratem spalovaci prostor skrz diru na svicku, aby pist nenarazil do hlavy. Je tam cca 1-1,5 mm mezera, kdyz je pist v horni uvrati. Ale pri pohybu pistu, kdyz si tocim magnetem proste slysim takove tuknuti, jako, kdyby pist tuknul o hlavu. Jak to merite a resite vy? Jinak predstih skrz svicku davate 1,6mm pred horni uvrati? Diky
Tu je to krásne vysvetlené aj zmerané, ako reálne vyzerá piest
https://www.youtube.com/watch?v=s5CaFbosUAw
[Milos634] (11.8.2023 22:49:41)
SlMýtus 1 materiál. Kvalitnější materiál se projevuje tak, že vůle pístního čepu může být i za studena větší a pístní čep jde běžně natlačit, do pístu ohřátého v dlani, ručně bez přípravku. U pístů ze starých levných materiálů je to nemyslitelné.
Mýtus 2 kuželovitost. Mezi lidmi se stále omílají poučky z literatury šedesátých let. Písty se deformují různě jak v podélném směru, tak v příčném. Geometrie pláště se tomu přizpůsobuje. Píst by tedy měl být oválný (soudečkovitý) v příčném a oválný v podélném směru. Tvary jsou obecné křivky. Pokud není k dispozici stroj, který umí vysoustružit ovalitu podélnou ani příčnou, nahrazují se obecné plochy kuželovými. Takové písty jsou nevhodné pro vysoké výkony. Musejí být obecně volnější, aby se ani nejkritičtější místa nezadírala. Tvar ideální křivky se nejprve odhadne a na základě zadíracích zkoušek upravuje. To samozřejmě u hobby tuningu a kusové výroby nikdo nedělá. Ovšem pokud je k dispozici stroj, který ovalitu umí, dá se začít s odhadnutou křivkou. Případně jednodušeji okopírovanou z podobného pístu, podobného určení z profesionálního motoru renomovaných značek. Prostě se píst lidově obšlehne.
Typické znaky nedostatečné ovality v podélném směru - zadírá se koruna pístu v rovině ojnice, nebo je přinejmenším silně opotřebovaná, zadírá se hrana mezi pláštěm a korunou, ulomí se límec pístu přejíždějící přes sací kanál.
Nedostatečná příčná ovalita se projevuje typickým zadíráním pláště v oblastech nálitků pro pístní čep. Z výše uvedeného plyne, že píst dobře fungující za standardních podmínek, se může zadírat při vyšším namáhání. Při zvyšování výkonu se standardním pístem je užitečné udělat bezpečně větší výbrus (vůli), ikdyž ideální je vůli zvyšovat jen nejnutněji a modifikovat ovalitu v obou směrech dle skutečné deformace.
[-] (11.8.2023 10:59:40)
[sam559]: Nikoliv. Ve skutečnosti se počítá s tepelnou roztažností materiálu - za studena je píst lehce oválný, za tepla se na určitých místech - definovaných podle tepelného zatížení - roztáhne a měl by se z něho ideálně stát válec. Viz https://ibb.co/wdZxBqJ Ohledně kuželovitosti - pleteš si to se soudečkovitostí. [ladis] (11.8.2023 9:20:43)
Řekl bych , že si pletete ovalitu s kuželovitostí...Ovalita je sud, kuželovitost je káča. Dneska je problém spíš s kvalitou hliníku, než s kvalitou obsluhy strojů nebo se samotnými stroji, i když tohle všechno se pak ve výsledku sčítá.. Dneska se dělaj písty až extrémně kuželové (na pístu o pr. 65mm je rozdíl průměrů i 6 desetin mm!), protože nekvalitní hliník od Inda, co v peci roztavil starou pánvičku svý báby a tety, bobtná jako prase a žádnej pístař nechce slyšet o svých pístech, že se hned zadíraj...nikdo by je nekupoval.Kvalitní píst nemlátí za studena do válce a netrápí litinový kruhy vysokýma teplotama spalin, protože je teplotně stabilní. A na ty naše peklostroje nemůžeme už nikdy čekat kvalitu materiálu jako má dnes Vertex nebo Prox, tedy výrobci pístů pro cross a enduro.zdar sam559 [sam559] (10.8.2023 22:14:32)
Kusovku asi těžko, ale třeba v almetu by to mít mohli. Profi pístaři by měli vědět, jak píst vyrobit. [longr] (10.8.2023 21:47:54)
[longr] už vidím, jak s touhle mašinou bude někdo dělat kusovku nebo malosériovku na pincka. [ladis] (10.8.2023 12:46:24)
Písty není takový problém dělat s ovalitou. Jsou na to stroje a počítám, že výrobce pístů takový stroj má. viz třeba https://www.weisser-web.com/en/produkt/vertor-c-m/ [longr] (10.8.2023 8:30:51)
[-] Co hodně zkušenej, ale hlavně taky hodně dobře vybavenej. Kdo má dneska v době CNC-center ještě vůbec doma Ovalwerk, navíc schopnej dělat i černotu a ne jen dřevo? [ladis] (9.8.2023 13:58:27)
Bakoun: Máš recht, čtu rychle a přeskakuju. [70CB750] (9.8.2023 12:34:44)
70CB750: vzdyt pise: "meril jsem cinovym dratem", modelinou to stoji za prd, je moc mekka. Ten cin je lepsi. [Bakoun] (9.8.2023 12:05:03)
Jinak tohle se dá změřit formelínou. Malou kuličku na píst, nasadit hlavu, pomalu protočit, sundat hlavu a změřit. [70CB750] (9.8.2023 11:59:21)
Při přechodu ojnice přes horní úvrať je píst přitlačen ojnicí z jedné strany na druhou. Píst zkrátka normálně klepne o stěnu válce. Čím větší je vůle, tím je klepnutí hlasitější. Vzhledem k tomu, že máš 60ccm, máš asi záměrně volnější výbrus, abys nezadřel, protože motor bude dostávat většího čouda. Dost možná dělal píst někdo fakt zkušený a vysoustružil jej s větší ovalitou. Jak dostane čouda, tak teprve fakt rozpálený bude válcový. Za studena se takový píst může jevit a chovat jako hodně volný. [-] (9.8.2023 11:28:54)
Kompletní statistiky SQL spojení: 1 (5), 0,047 s v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 16.5.2024 23:10:58