Příspěvků: 27, poslední: 29.10.2024 21:34:1572310.Informace
Ahoj, měl bych jeden dotaz na vás zkušený. Po kolik cca km je dostatečně ohřátý motor Jawa 350/360 Panelka který už lze točit do plných otáček ? U čtyřtaktů se píše snad po cca 10 km nebo nejlépe mít teploměr oleje a až bude olej na 80 stupních. Ale nikde jsem nečetl jak jsou na tom dvoutakty ohřeje se dříve nebo naopak později? Děkuji.
longr: naprostý souhlas, nemyslel jsem točit to hned do plných, jen, že není potřeba zvláštních rituálnich tanců, motor si řekne sám...
[Tomas]
(29.10.2024 21:34:15)
O ložiska až tak nejde, ty jsou u elektromotorů s tvalou náplní a v motorce v nich vždy aspoň nějaká ta slza oleje zůstane. Pístové kompresory drží stabilní otáčky kolem cca 900-1500 ot/min. Volnoběh u třipade je cca 1100 ot/min. To je trochu jinačí, než vytáčení, kdy třeba zmíněná 350 točí i přes 6000 ot.
Jawa není raketoplán, ale třeba závodní motorky se před jízdou zahřívají, a to i dvoutakty. Není potřeba nechávat to brumlat na volnoběh (to může u některých motorů být i na škodu), klidně se může sednout a vyrazit, ale i tak tvrdím, že trápit to hned po startu do plných je špatně.
[longr]
(29.10.2024 13:37:16)
V tomhle mi přijde 2T podobný kompresoru, toho se také nikdo neptá na nějaké pomalé zahřívání. A třeba ložiska, u elektromotorů jdou také hned do plných otáček. U 2T se mi celkem osvěčila dobová rada, že 2T je hlavně potřeba točit :-) .
[Tomas]
(28.10.2024 21:25:34)
350/360 sytič nemá, jen přeplavení.
[El Fag]
(27.10.2024 22:05:19)
Pravdu mají všichni. Je to ale vždy jen část ke vztahu k Džáwě. Kupříkladu: u 2T existuje pojem studené (při/)zadření, což je dáno velkou vůlí pístu za studena vůči válci, klopným momentem a otáčkami/vysokou střední pístovou rychlostí. Platí ale pro vysokoobrátkové motory (10 k ot/min +), navíc s více přesazeným čepem vůči ose, což se ani jedno na Jawu nevztahuje.
Jednoduše: Nastartuješ, nandáš helmu a jedeš. Stejně ti do vypnutí sytiče nepojede víc, než by motoru škodilo.
[Stíví]
(27.10.2024 15:13:43)
Milos634: tohle samozřejmě platí - a bavíme-li se o řídkém asfaltu s označením M2T, M6A se specifikací API-TA či nižší. U dnes běžných olejů bych řekl, že to je trochu jinak. Osobně se radši řídím praxí - tedy když mi člověk, co za 10 let najede na kejvaččce 150 000km řekne, že to na dnešních olejích je jedno, tak to beru, že to tak je.
[maspe]
(26.10.2024 18:31:47)
Milos634: Bullshit. Jasne, zni to krasne a rozumne, ale je to bullshit. Poucka pro lidi kteri nechteji premyslet, a jenom se ridit tim co jim "chytra hlava" rekne.
Navic je to rada ktera sama o sobe nicemu neskodi, a v pripade jawy i castecne plati, jak jsem zminil, studeny motor proste nijak uzasne nepojede a a nevytoci se, kvuli spatne smesi ve studenem valci.
Kdyz se nad tim zamyslis, opravdu zamyslis, misto opakovani "odbornych knih" tak v jawim motoru nenajdes jedinou komponentu ktera by nejak trpela ze zatizeni bez prohrati. Nema to tlakove mazani, nema to saly na klice, nema ventily a jejich voditka, neresi to tesnost studeneho ventilu vuci hlave, nema to ojnice z presne krystalizovane slitiny, nema to turbo s lopatkama ze special slitin.
Ma to obyc kulickovy loziska urceny pro pouziti kdekoli, a bronzovy futra. Kdo z vas ohrejvacu pred kazdou jizdou ohriva loziska v kolech horkovzduskou na optimalni teplotu ? Nikdo ? proc ne ? jsou to ty samy loziska, a v kolech to problem neni ?
A ta teorie o tom ze studeny neodpareny benzin naredi olej tak ze se to bude hure mazat ... coze ? proboha to si jako predstavujete jak ? ze na valci vzniknou louzicky benzinu kde nebude zadny olej, a bude to drhnout kov o kov jako pri zabehu ? uvedomujete si vubec co se realne se smesi ve valci deje ?
[Krizoň IV.]
(26.10.2024 11:55:42)
Majkl - raději na tom nejezdi abys to nevhodnou teplotou nepoškodil a jen se na ni dívej, tak zároven snížíš svoji uhlíkovou stopu, a to se počítá.
[El Fag]
(25.10.2024 22:21:33)
Krizoň IV - zjednoduším to, lebo už sa miešajú hrušky s jablkami... každý motor potrebuje zohriať, je jedno či je to 2T-4T-Wankel, či má stratové mazanie, tlakové alebo olej iba rozhadzuje lyžica na kľuke. Lebo je navrhnutý na takú teplotu a má pri nej pracovať ideálne nepretržite
[Milos634]
(25.10.2024 13:57:54)
Hodně záleží i na typu motoru. Třeba motorová pila, křovinořez apod. to mají jinak. Tam se dá sytič, nastartuje se a vlastně skoro hned, jak pila dovolí, se řeže nebo seče. Ale i tak se doporučuje motor nechat chviličku zahřát. Celoslitinový válec s nikasilem a píst se zahřívají rychle.
Dvoutakty bývají promaštěné docela kvalitně a naprostá většina jich pracuje s uložením na valivá ložiska. Tam stačí oleje maličko a hned se tam začne dostávat olej nový. U čtyřtaktu musí čerpadlo natlačit olej do šálů, uložení vaček apod. Některé motory mají pod vačkami pánvičku a naberou si špetku oleje, jiné zas třeba mají rolny, ale i tak je vhodné motorům před "trápením" dát chvilku.
[longr]
(25.10.2024 13:43:42)
350/360 nema oilmaster
[Davy_]
(25.10.2024 13:00:39)
Krizoň: Logičtější mi přijde to, co píše Milos634. Množství oleje, který dopravuje oilmaster do motoru je v porovnání s velikostí a hmotnosti motoru tak malé, že předpokládám, že olej téměř okamžitě srovná svojí teplotu s teplotou motoru. Domnívám se, že ve studeným motoru bude olej více naředěný benzínem a takový olej bude hůře mazat.
[Honza (Js)]
(25.10.2024 12:37:39)
Pre mazanie dvojtaktu je teplota klúčový faktor.
[Z]
(25.10.2024 12:10:15)
Ohřátí motoru záleží na víc faktorech, než jsou kilometry. Teplota, rychlost, sajda - to všechno to ovlivňuje.
U Hondy mám na pravý straně motoru mechanický tlakoměr oleje a když na volnoběh ukazuje 20 psi - 1.37 baru - tak je motor plně ohřátý.
Taky mne baví sledovat jak tlak stoupá při dlouhejch sjezdech na volnoběh, ale já sem takovej prosťáček, mne pobaví ledacos.
[70CB]
(25.10.2024 0:34:10)
Milos634: Zkus se alespon elementarne zamyslet nez neco takoveho placnes. Protoze podle tvoji logiky by se melo cekat nez se olej v nadobce oilmasteru poradne zahreje, nez se bude dat dvoutakt tocit. A idealne i poradne ohrat olej v nadrzi s mixem.
A to nemluvim o faktu ze existuji i ctyrtakty se ztratovym mazanim, bez olejoveho cerpadla.
Kolik z tech tvych odbornych knizek se venuje specielne mazani dvoutaktu ? a zminuje pomerne dost zasadni rozdil mezi tim zda klika a pisty bezi na kluznych loziskach nebo na kulickovych/jehlovych ?
[Krizoň IV.]
(24.10.2024 23:35:39)
hoši, vy mu dáváte :-)
přitom v každé příručce, je jasně napsáno, že motor 350/354 se může vytáčet až po ujetí 7,2km
360 je novější, ta již po 5,4km
jehlové, tedy 634, 638 a tak dále již po 1,8-2,2km
kdo má 640 s turbem a maže syntetikou 1:70, tak ten může točit motor už v garáži
[Michal]
(24.10.2024 21:27:33)
Davy_: na jawě turbo dochlazju běžně.
Já se k tomu stavím tak, že když motor poslouchám, tak poznám jak se cítí a podle toho se k němu chovám.
[maspe]
(24.10.2024 16:32:41)
Taky je potřeba po jízdě nechat dochladit turbo, to se taky píše v odbornejch knížkách. ;)
[Davy_]
(24.10.2024 16:08:29)
Krizoň IV. - tvojou logikou sa potom 4T môže hneď riadne točiť, lebo olejové čerpadlo po štarte natlačí olej všade kde treba :)
Motor sa potrebuje zohriať aby všade boli požadované vôle. Mám tu viac odbornejších kníh o motoroch a všade je uvedené že okolo 80% celkového opotrebovania motora vzniká po jeho štarte a počas zohrievania
[Milos634]
(24.10.2024 14:31:34)
Jediny kdy je treba motor zahřát je na dragsterech, kde potrebujes hned plnej vykon. V normálním provozu,nez vyjedes na hlavní máš ohřáto. Motor ti sám dovoli co je pro nej v aktuální situaci maximum. Par vteřin trva, než se pist roztahne na idealni průměr.Ohledne oleje není třeba u dvoutaktu resit. Jestli si nekdy rozdelaval motor,tak víš,ze uvnitr je to mastný dost, pokud tedy mažeš,jako člověk a ne jako alchymista.
[Mates]
(24.10.2024 11:18:20)
Me prestava kaslat po cca 100 az 200 metrech. Pokud je motor zabehnutej, tak nic vic nema smysl resit. Po pul kilometru najizdim na dlanici a to uz jede osumdesat na trojku.
[Davy_]
(24.10.2024 8:50:17)
Po 100 m od baráku mi už motor jede normálně a jak vyjedu na silnici, tak mu dám rovnou 80. Spíš se musím já vždycky pár zatáček aklimatizovat a dostat se do tempa, takže se motor mezitím v klidu ohřeje. Rozhodně to neohřívám na volnoběh u báráku, to se akorát zalepí svíčka a výfuky. Abych se vrátil k otázce: řekl bych, že tenhle motor se ohřeje rozhodně dříve než nějaký vodou chlazený 4T
[Banjokid]
(24.10.2024 7:23:56)
Já motorky vytáčím po cca půl kilometru, čouda ale dávám až cca po kilometru. U třípade panelky s otevřeným sáním zavírám sytič po cca 200 metrech, podle venkovní teploty.
Ať si kdo chce co chce říká, snažit se vytáčet zbytečně studený motor mi je eklhaft. Vždycky se snažím jej trochu zahřát.
[longr]
(24.10.2024 7:22:29)
Milos634: Nesmysl. V tom studenem motoru je od minule jizdy dost oleje na to aby to vpohode umazalo dokud se nezahreje, a nejake uvahy o tom ze studeny motor ma olej vic naredeny neoparenym benzinem jsou zcestne. I kdyz do dvoutaktu nalejes cisty benzin, ujedes na nem prekvapive dost kilometru nez to kompletne hryznes ve valci, jenom z mazani toho oleje co v nem zustal.
Studena loziska a krouzky jsou tomu motoru uplne sumak, primarne narazis na to ze studeny motor proste neodpari benzin, bude mit fakt mizernou smes, a nijak uzasne se vytocit neda. Nemluve o faktu ze tech par tisic otacek co ze sebe panelkovy motor vypoti se da oznacit jako leccos, ale rozhodne ne jako toceni do otacek (:
[Krizoň IV.]
(23.10.2024 22:21:55)
Aj 2T so stratovým mazaním potrebuje zohriať, nie je to iba o oleji, ale aj vôľach ktoré ten motor má na ložiskách, krúžkoch...
A za studena je rozdiel aj v mazaním lebo je olej viac nariedený studeným neodpareným benzínom pod kľukou...
Ja to riešim tak, že skúsim rukou...keď je motor tak akurát teplý tak už to točím. Záleži ako je horko vonku, ale väčšinou sa valce zohrejú za pár minút
[Milos634]
(23.10.2024 21:19:34)
U dvoutaktu se to neudava, protoze je to dost jedno. Ma to 100% ztratove mazani, a teplota oleje je irelevantni. Tocit to muzes vlastne okamzite, pokud ten studeny motor do otacek vubec dostanes.
Co se ohrati valcu na uroven kdy uz nepotrebuji preplavit / sytic, tak moje zkusenost je neco kolem kilometru. Kdyz v Letnanech na sidlisti naslapnu motor 638 ktery je tak studeny ze vyzaduje sytic, tak nez dojedu kolem Tesca na hlavni, tak uz na ten sytic zacina chcipat.
[Krizoň IV.]
(23.10.2024 19:32:36)
Kompletní statistiky
SQL spojení: 1 (5), 0,203 s
v1.0.6221, Made by HejtmaMa (c)2005-2008, last restart: 22.11.2024 9:25:12