Vzhledem k několika dotazům na kapacitu kondenzátorů se omlouvám za špatnou čitelnost, kapacita není 330uF ale 330nF(zkušenějším to jistě došlo) a chybí ve schematu uzemnění společných vývodů odporů 1k, 10k, 1k. V budoucnu článek budu aktualizovat, opravím chyby, zatím není čas. Do článku jsem také přidal příspěvek Amaroka na úpravu měřáku pro jednoválec/odměřování z jednoho válce, když jsem tvořil pak nový "model" tak jsem si nakreslil celé schéma měřáku a jeho úprava je mi nějak nezdála, pro dvojnasobek ukazovaných otáček jsem proto zdvojnásobil kapacitu C2, napájecí napětí jsem neupravoval, vzhledem k mé lenosti :-))) takže stále ze síťové karty, protože důležitější bylo nejdříve, aby budík správně ukazoval otáčky s jiným měřidlem a napojený jen na jeden válec.
Protože jsem zjistil, že se téma "elektronický otáčkoměr na 350" v poradně omílá pomalu každých 14 dní, tak jsem se rozhodl napsat tenhle kraťoučký návod.
Elektrické schéma je převzaté z internetu bez jakýchkoli úprav, protože se během testování na mojí 350-634 nevyskytly potíže, pokud neberu jako potíž, že jsem si blbě nakreslil spoj a meřilo to pouze z jednoho válce :-)
Pro montáž na JAWU se nejlépe hodí otáčkoměr MELA-LUMEL který má elektroniku pouze s tranzistory, pozdější s integrovaným obvodem MAF115 se nehodí, tedy aspoň podle jiných co je zkoušeli, memůžu doložit vlastní zkušeností. Vlastní budík je stavěny na 12V soustavu, ale uvnitř je podle dostupného schematu od ElFaga zenerova dioda 7V. První možnost řešení napájení u 6V motorek je udělat měnič podle tohohle schématu, ale nemám to ozkoušeno.
Druhou možností je sehnat si starou síťovou kartu a z ní vyletovat měnič z 5V na 9V(pokud ale není ze zapojení do desky jasně vidět co je jaký vývod, chce to kartu zapojit do nějaké staré desky a proměřit, třeba pro mne je to nejjednodušší cesta). Měnič má jednoduché zapojení a tak mu změna vstupního napětí nečiní potíže, napětí je pak v při 6-7V okolo 14V. Právě kvůli tomu, že má jednoduché zapojení ale odebírá naprázdno asi 100mA a tak to chce napojit jeho vstup na spínaný vývod spínačky, kvůli vybití baterky. Blokové schéma dole.
Pro testování jsem si tenkrát navrhnul desku, viz obrázek. Je dělaná na šuplíkový zásoby, na míru součástkám, co byly po ruce.
Spolu s dalšími jsme zjistili, že i na Škodováckých webech jsou špatné informace, a tak jsem na fotku celkového vzhledu testovací verze vyznačil srávné zapojení vývodů otáčkoměru.
Dostal jsem od Amaroka jiný návod, který je spíše pro ty zručnější, kteří si více rozumí s pájkou, nebojí se otevřít budíka a podrobit jeho střeva úpravám. Tato úprava je vhodná i pro jednoválce, protože zcela mění vlastnosti obvodu a již nezáleží na tom, kolik impulzů generuje zapalování za otáčku. Pokud bude mít někdo problémy, tak ať je směruje na Amaroka.
amarok.php5.cz