Vzhledem k tomu že jawa na tyto typy nikdy nedělala nosiče kufru, řeší jeho majitelé nosiče podomácku a to více či méně úspěšně.
Pokusím se sepsat návod na výrobu nosiče který je dle mého názoru povedený a je úspěšně odzkoušený roky ježdění na několika moto někdy i za mimořádně krutých podmínek.
Vyztužení rámu
Zadní část rámu 638 není konstruována na větší zatížení a proto se často ohýbá,její dodatečné vyztužení je proto nezbytnost.
Na odstrojený rám navařte rozpěrnou trubičku – čím dál povede tím líp,manuálně zruční tam můžou navařit i do špičky vytvarovaný jekl.
NEZAPOMEŇTE KONCOVÉ TRUBKY PŘED VYZTUŽENÍM ZKONTROLOVAT A EVENT. SROVNAT ,BÝVAJÍ OHNUTÉ DOLU VELMI ČASTO, PO VYZTUŽENÍ UŽ S NIMY NEPOHNETE J.
Úprava plastů
Do podsedlových plastů vyvrtejte díry dle přiložené šablony (je použitelná oboustranně).
Při vrtání opatrně protože plast je tenký a křehký – doporučuji vyvrtat po obodu malé díry a obrys dopilovat.
Příprava madla
Kupte boční hliníkové držáky a madlo na jawu 350/640 –komplet vychází asi na 500kč ,zde je velký prostor pro jejich náhradu domácí improvizací,ale ušetříte hodně času a super vzhled je předem zajištěn.
Madlo a držáky jsou vyrobeny na přidělání šrouby M6 imbus – převrtejte otvory na šroub M8 – celek je podstatně pevnější a líp to vypadá.
Úchyty
Jako nosný prvek doporučuji pásovinu 8x20mm – rozhodně ne tenčí, nebo jekl 20x20x3.
Boční al. úchyty použijte jako šablonu a s pásovinou svrtejte k sobě – kdo si chce vyhrát může otvory nahradit závity M8.
Odmontujte zadní blatník a strčte madlo i s držáky do plastů a ustavte co nejpřesněji ,podle toho co naměříte odřízněte pásovinu pod úhlem a navařte na ní vodorovný nosník
Poté už hotový nosník zpět namontujte i s madlem co nejpřesněji nastavte polohu a nabodujte co nejpevněji ať se už nepohne.
Následuje demontáž plastů a celkové zavaření – zde doporučuji svařovat s kompletně namontovaným A UTÁHLÝM madlem kvůli zamezení zkroucení.
Madlo je nyní hotové a v případě že se z jakéhokoliv důvodu rozhodnete nosič oddělat stačí koupit nové a můžete kdykoliv jezdit jenom s ním – vypadá velice efektně a je velmi praktické .
Nosič
Na hotové madlo můžete nyní navařit libovolnou konstrukci na kufr dle vlastní fantazie.
Nosič drží velmi dobře i bez vzpěry,ale z důvodu dalšího zvýšení pevnosti doporučuji ještě dovařit šikmé vzpěry po vzoru nosiče jawy 640.
Zde několik inspiračních foto různých verzí nosičů - základ je ale vždy stejný - madlo + držáky z jawy 640.
Několik typů na závěr:
Když patky bočních al. držáků zkrátíte,můžete navařit vzpěry dál od sebe a úložný prostor se o tolik nezmenší – dá se to hnát až do extrému a nosník vytvarovat přesně podle vnitřního profilu plastu .
Pokud se vám nepovede udělat otvory v plastu pěkně nebo přesně,dají se velmi dobře maskovat nábytkářskou tapetou libovolné barvy viz některé foto – drží perfektně.
Jawa přesnost je kapitola sama pro sebe a ani garážová výroba zrovna nepřipomíná podmínky v NASA, takže se víc než na měření metrem soustřeďte na to aby to rovně aspoň vypadalo J.
Zde platí upravené heslo: 2x boduj jednou svařuj.
Při svařování není od věci mít u sebe kelímek s vodou ,krycí hadry chránící chromy a jiné díly rády hoří J, v tomto směru se mi z hlediska nehořlavosti kupodivu osvědčil starý koberec.
Nenavařujte nosníky k rámu natupo ale s několikacentimetrovým přesahem – riziko prasknutí se sníží na minimum i bez vyžíhání.
V každém případě doporučuji jako povrchovku komaxit - jiny lak používaní nevydrží.
Výsledky pro inspiraci:
PS:
V případě že vám hrabe jako mně :-)),lze dovést konstukci zadního nosiče k dokonalosti totálním předěláním zadní části moto: