Stáří příspěvků: 1 Hodina : 1 Den : 3 Dny : Starší
Příspěvků: 60, poslední: 11.10.2023 14:00:1670878.Informace
https://medium.seznam.cz/clanek/pokrokovy-euroobcan-je-prilis-jednoduche-poridit-si-automobil-pojdme-to-zmenit-inspirovano-piraty-3333
Smutná nadsázka,největší motoristickou svobodu jsme si už asi užili nebo právě užíváme.
Napsal jsem par vet o Th a U, nic moc jedovateho. Ale musel jsem to vymazat na text viz nize, protoze jsem byl CENZUROVAN!
Vzdy stejne:
Your access is denied
Access denied due to firewall policy violation
Your issue ID for support is: 65268d5f-1-d3e3b57f-c0000008
Je mozne sprovoznit https pro JWM?
[Havlis]
(11.10.2023 14:00:16)
Z hlediska bezpecnosti by byli nejlepi Thorium-solne reaktory. Pokud se zastavi tak se sam neprehreje a reakce se sama utlumi.
Pokud cisla co dava Deadman jsou pravda, tak to neni zadna katastrofa.
Viz https://remap.jrc.ec.europa.eu/Atlas.aspx
[Havlis]
(11.10.2023 13:48:17)
K té Fukushimě je nutné kromě seizmicky aktivní oblasti dodat a zdůraznit, že se začla stavět v 60. letech podle tehdejších standardů a dokončila v letech 70.tých. Úroveň bezpečnosti a záloh chlazení byla značně pozadu. K tomu měli hodně špatný management, který roky ignoroval upozornění, že diesel generátorům hrozí zaplavení a obsluha nikdy prakticky netrénovala nouzové situace. Vůbec nevěděli, co dělat a spoustu toho neudělali dobře. Přes to vše ty rektory udržely komplet roztavení, unikly jen nějaké plyny. Zamořené oblasti mají dnes v průměru 1.2uSv/h, hot spoty 5uSv/h. Tedy celkem nic, vůbec bych se tam nebál bydlet.
[Deadman]
(10.10.2023 23:57:15)
Díky za informace. Vím, že zabezpečení naších jaderek je na vysoké úrovni. Bohužel i přes veškeré zabezpeční a předpisy je to bohužel jen otázka pravděpodobnosti, než se někde stane další jaderná havárie. Samozřejmě si to nepřeju a věřím, že to statisticky bude odpovídat opatřením, tedy to bude za hodně dlouho a co nejdál od nás.
Jako jasně, nemá smysl kvůli tomu hysterčit, jen to prostě tak je. A závěry Německa a jejich překonté zrušení jádra určitě hysterické jsou. Dneska je větší šance, že na nás Rusko pošle atomovku, než že zhavaruje elektrárna.
[Bart.]
(10.10.2023 20:18:16)
Bakoun: stupeň už si nevzpomenu. Když s tím začínali šaškovat, já byl už zrovna na odchodu a osobně jsem to měl už na salámu, ale vím že kluci z toho měli hlavu v pejru. Dávali všechny podklady (výpisy z účtů, hypotéky, darovací smlouvy, půjčky, vysvědčení, výpisy z katastru atd) dohromady, pak jim SŮJB napsala, že chce vědět, co znamená přijatá platba 50t. Kč před 5 lety..malý částky neřešili, větší už ano, to museli vysvětlit, všechno písemně a doporučeně, pak jeli na pohovor, pak se znova čekalo a většinou tu prověrku každý dostal. Ale kontrolovali všechno a dost pečlivě. Prostě ses před nima svlíknul do naha..A museli-musí to mít všichni, kdo šel za plot (do areálu JE). Spousta byrokracie byla jedním z důvodů, proč z Temoše hodně vyhořenejch lidí odchází a nejhorší je, že je to čím dál horší. U ČEZu maj na to speciální oddělení lidí, který musí vykazovat činnost za každou cenu...a tak se vymýšlí novinky, které už ale s kvalifikací zaměstnanců nemají pranic společného. zdar sam559
[sam559]
(10.10.2023 14:57:51)
sam559: pro zajimavost, ktery stupen proverky musi mit? Vyhrazene, duverne, tajne, prisne tajne? Treba to vyhrazene je vlastne jen ceska narodnost a cisty trestni rejstrik.
[Bakoun]
(10.10.2023 13:47:51)
Jo, ale jen o pár minut:-)
Ještě se vrátím k požadavkům na zaměstnance a celkově provozu, protože tomu je věnována opravdu velká péče. Ponaučení z minulých chyb tady bezesporu je...
Pokud je např. odstávka a chlapík (předpoklad je aktuální školení, zdr. prohlídka a XY dalších podmínek vůbec pro vstup do areálu JE)z dodavatelské firmy dostane nějaký úkol, nějakou práci, dostane tzv. Pracovní příkaz, kde je uvedeno, co má udělat s přesným postupem demontáže a montáže, kde se místo práce nachází, na jaké technologii (každá trubka, každý ventil, motor, kabel má svoje jedinečné označení), zkrátka dostane kompletní informace, aby nemohlo dojít k jakékoliv seberealizaci. Každý pracovní úkol-příkaz je schvalován jako součást projektu strojního nebo elektro kolečkem cca 20 lidí ze všech profesí. Každý se k tomu může vyjádřit a dopřesnit postup práce, pomůcky. Velké téma je také ZAVCIP, což je zamezení vniknutí cizího předmětu do roztěsněné technologie, které se zabývá tím, aby lidem nepadali klíče a šrouby do trubek, např. při výměně čerpadla.Všechno se musí zakrývat, klíče na šnůrkách, šroubky a matice v pytlíkách se počítají a zapisují před a po práci...
Zkrátka co by tě doma v garáži ani nenapadlo, tak na jaderce se řeší do posledního puntíku a je tvrdě vyžadováno. Za všechno jsou zapsány odpovědné osoby a nevyplatí se cokoliv snažit ojebat,protože za každý průser jsou brutál pokuty a pokud by díky pochybení došlo až snad k zastavení provozu bloku...ČEZu vzniká každý den odstávky Temelína škoda 6mil. Kč a bude to chtít zaplatit.
Absolutní elita, a to po všech stránkách, jsou pak operátoři bloku-mají na starost provoz celé elektrárny. 4 směny chlapíků, které se točí 365/24/7
Kromě jiného je nutnost od 2019 mít bezpečnostní prověrku od NBÚ.Je nutné dodat seznam majetku,výpisy účtu za několik let zpět..Takže si prosím nemyslete, že dělat na jaderce je nějaký chlív, kde dělaj amatérský blbci. VŠE je podřízeno max. bezpečnosti, která je často kontrolována jak SÚJB tak I
[sam559]
(10.10.2023 13:09:06)
Koukám, že mě Sam předběhl:-)
[Ota]
(10.10.2023 11:14:09)
Bart.: ano, právě havárie ve Fukušimě nejspíš zavdala příčinu k "davové hysterii" a stojí za postupným odstavením německých elektráren. Jenomže podmínky v Japonsku, kdy za tamní havárií mohla vlna tsunami, která v našich vnitrozemských podmínkách opravdu nehrozí, jsou nesrovnatelné. Navíc u nás nehrozí ani zemětřesení a sopečné erupce, které by pro jadernou elektrárnu mohly znamenat obdobné riziko. Pokud se tedy elektrárny budou stavět mimo záplavové oblasti, rizika havárií spojená s přírodními katastrofami lze z 99 % vyloučit.
Černobyl - tam probíhal technologický experiment, zda je elektrárna schopná při jejím odstavování vyrobit dostatek elektřiny potřebné pro pohon chladících čerpadel. Bohužel se obsluze experiment vymkl z rukou, kdy výkon reaktoru klesl pod kritickou mez a obsluha místo toho, aby ho okamžitě odstavila, obešla veškeré automatické zabezpečovací systémy a pokusila se výkon opět zvednout, čímž došlo k lokálnímu přehřátí a zbytek známe všichni.
K chybě lidského faktoru může dojít vždycky, ale předpokládám, že se jednak odborníci z Černobylu poučili a dále, že v dnešní době jsou již pokročilejší automatické zabezpečovací systémy, které by nedovolily, aby je obsluha obešla a manuálně zrušila zastavení štěpné reakce.
Takže atomová elektrárna je, podobně jako oheň, dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud se s nimi zachází opatrně a s náležitou péčí, je riziko popálení nebo požáru minimální...
[Ota]
(10.10.2023 11:11:53)
Nelze srovnávat situaci u nás a Fukušimu! Japonsko je velice tektonicky aktivní, každou chvíli tam maj zemětřesení a tsunami, přesto si tam vesele staví jaderky na pobřeží, protože...protože money first!-odpadá stavba chladících věží pro terciální okruh a voda, které je potřeba při provozu hodně, je hned u huby. Takže byť můžeme vnímat japonce jako světovou spičku technologie a kvality,tak na bezpečnost jaderných elektráren prostě kašlou.Teď začali vypouštět radiaktivitu do vody, protože neví co s ní:pěkně naředit a je to cajk s povolením mez. jad. organizace!!30let stovky tisíc m3!
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-svet-fukusima-vypousti-radioaktivni-vodu-do-oceanu-40441512
U nás máme štěstí, že tady takový přírodní katastrofy nehrozí. Nějaké povodně Temelín nemůžou nikdy ohrozit, protože je od Vltavy daleko a s převýšením asi 100metrů. Ale i Temoš potřebuje hodně vody, kterou používá pro chlazení (38 mil. m3 za rok)a po úpravě i jako pitnou (přes 100 tis m3 za rok).
K bezpečnosti: Temelín je postaven podle sovětského projektu a je řízen americkým systémem Westinghouse. Tzn. naprosto ideální spojení předimenzované technologie se spolehlivým řízením a ovládáním! Všechny zásadní systémy jsou jištěné 3x-naprosto mezi sebou nezávislými.Je to jako by jste měli doma 4 kompletní vodárny, 4 přívody vody ze studny a pokud se jedno čerpadlo zastaví, přepnete na čerpadlo č.2 a pořád máte ještě 2 vodárny jako rezervu! Šance, že budete bez vody, je prakticky nulová.Takhle bezpečně se už dnes jaderky nedělaj, to by nikdo nezaplatil!!
Navíc se každý rok koná odstávka,tedy vypnutí bloků a rozebrání podstatné části primárního provozu, jeho kontrola, výměny, opravy, čerpadla, motory, ventily, kilometry potrubí, vše se kontroluje nebo mění. Tisíce pracovních úkolů a stovky hodin
Ale bezpečnost provozu zajišťují lidé.Každý sekuriťák i uklízečka díky X školení ročně ví, jak jaderka funguje a jak se musí chovat.Znalosti+psychotesty+zdrav.prohlídky+kontroly vstupů=reali
[sam559]
(10.10.2023 11:05:09)
Vnímám to tak, že se u nás s výstavbou bloků tak nějak počítalo. Němci a Rakušáci se jádra bojí, ale u nás by ho spíš tolerovali než na svém území. Ale u nás byl moc velký vliv Ruska, tlak buď ruské řešení a nebo nic a tudíž se nic za ty léta nevymyslelo ani nepostavilo. Teď to vypadá, že iniciativu převezmou Poláci.
Osobně se jádra, stejně jako většina Čechů nějak zvlášť nebojím, ale chápu i ty Němce. Fukušima ukázala, jak jednoduché to může být a odepíšete půl země na stovky let. Naštěstí to nakonec dopadlo relativně dobře, ale ukázalo to, že nejen v SSSR, ale i v civilizovaném světě se můžou stát nehody, které budou mít fatální následky. Evropa je relativně malá, naše země je mrňavá. Kdyby se nedej bože něco stalo, tak sbalíme kufry a žádná ČR už nebude, jen zakázaná zóna. Málokdo z nás si to umí jen představit. Na jednu stranu všichní vidí, co je u nás za chlív a na druhou stranu slepě věříme, že jaderný provoz nemá chybu :).
A že se politici chovají populisticky? To je logický, pokud jim to lidi žerou, tak se tak chovat budou. Nabídka, poptávka, těžko jim to mít za zlé, ne :)
[Bart.]
(10.10.2023 9:33:29)
longr> Ne, není. Stejné fixní náklady a papírování jako u velkého reaktoru, ale méně elektřiny = vyšší cena za kWh. Předpokládaná úspora z rozsahu při výrobě stojí na masové výrobě. S jejíž absencí se rozplyne. Úspora z rozsahu se dá dosáhnout i hromadnou výrobou velkých reaktorů. A protože jen my bychom jich potřebovali 6 a Poláci 15, nemluvě o mnoha dalších zemích, smysl by to mělo. Současná situace, kdy každý s výrobců reaktorů jich podle jednoho projektu vyrobí 1 až 2 kusy za 15 let je silně neekonomická, když 1 reaktor musí zaplatit celý vývoj, papírování a výrobní prostředky.
[Deadman]
(9.10.2023 21:11:24)
Bohužel modulární reaktory musíš chránit proti různým blbům stejně jako reaktor velký.Rozmístění např v blízkosti velkých měst dává možnost využití odpadního tepla,klade menší nároky na přenosovou soustavu, výpadek jednoho není tak problematický jako výpadek velkého bloku.Jako možný problém vidím, že se zaktivují protijaderní aktivisté a bude problém získat potřebná povolení.Rusové mají jeden na lodi a napájí s ním nějaké město na Sibiři.Výhodou by samozřejmě byla výroba mimo místo určení a rutinní smontování na místě.
[El Fag]
(9.10.2023 20:25:44)
Daleko větší budoucnost je v modulárních reaktorech.
[longr]
(9.10.2023 14:56:27)
Bohužel nelze než souhlasit s předřečníky, že ač je za dnešního stavu technologií jaderná energetika stále nejvhodnějším řešením, ať již z pohledu ekologie provozu, tak ekonomiky (byť vstupní náklady na výstavbu jsou astronomické), masivní výstavbě jaderných elektráren dnešní doba nepřeje. Je jasné, že by financování stavby musel garantovat stát (ať již přímo nebo nepřímo systémem státních půjček či záruk), jenomže problém je shoda na podpoře takového projektu napříč spektrem všech politických stran, což je podmínkou toho, aby se takový dlouhodobý projekt mohl vůbec rozjet, aniž by do toho po změně vlády vždy někdo nehodil vidle. Pak je zde ten nesmyslný odpor k jaderné energetice ze strany EU, tlačený především z Německa a Rakouska, pramenící z údajných ekologických rizik a rizik z provozu. Že by se ale někdo odpovědně zamyslel, dal si na papír všechna pro a proti, to se asi nikdy nestane. Nějaká rizika jsou zde vždycky a je zkrátka nutno rozhodnout, co je menším zlem... Politici bohužel v současné době vždy jednají populisticky a jde jim především o vlastní židli, takže se hlavně starají o to, aby se zalíbili lidem a zajistili si tak hlasy voličů. Možná teprve tehdy, až tvrdě narazíme po odstavení uhelných elektráren, kdy se naplno projeví nerovnoměrnost a nespolehlivost dodávek z fotovoltaických a větrných elektráren, se najde shoda k výstavbě nových jaderných zdrojů, protože to bude nutnost. To už ale ovšem bude pozdě, protože stavba jaderné elektrárny je běh na dlouhou trať.
[Ota]
(9.10.2023 10:52:24)
Ještě se vrátím k lidskému potenciálu a řeším situaci pouze v ČR. Pozitivní je, že zájem o techniku je vysoký, středoškoláci mají velký zájem např. o jadernou fyziku:
https://www.novinky.cz/clanek/veda-skoly-zajemci-o-studium-na-jaderne-fakulte-cvut-se-mohou-hlasit-jeste-v-zari-40328548
Problém je jeden. Stovky jaderných inženýrů, ale všichni se těší na manažerské pozice do kanclu. Běhat po elektrárně, soboty, neděle a třeba i v noci, když hoří termíny - to nechce z nich NIKDO.Hodně absolventů vyžere ČEZ a jeho dcery, protože umí zkrátka nabídnout nejvíc: plat, výhody, bonusy, vše je na jiném levlu, než soukromé sro-čko, kterým to přidělává vrásky. Z těchto firem už lidé, co postavili Tem+Duko., dávno odešli do důchodu a novým provozákům nemá tudíž kdo předat zkušenosti a praxi, což nováčkům přináší stres a frustraci. Pokud se ale zkušenej člověk ve středním věku(svářeč, technolog, kontrolor svárů atd.)rozhodně změnit zaměstnavatele, všichni se o něj perou a udělají mu nabídku snů!
Další problém a velice zásadní: ano, je to o vůli, o politické vůli. Současná "vláda" rozhodně nemá zájem vůbec o nějaké výstavbě JE přemýšlet, mají dost starostí ohledně zaplacení stíhaček od USA a jak zkrotit rozpočet pod minus 250-350mld. Kč.Tady vůle není a min. 2roky ještě nebude, protože Němci si jádro odstavili a u nás není nikdo z gulema, aby novou výstavbu u nás prosadil a dotáhl.
Další problém jsou prachy:výstavba JE obrovská administrativa a proteče obrovský množství prachů, které zkrátka nemáme. Ano, všechno zaplatí stát z našich daní a pokud se najde hodně našich sub-dodavatelů, hodně prachů zůstane doma.
Další problém je materiál: spotřeba ocelových polotovarů, nerezu, kabelů ale třeba i betonu je při výstavbě obrovská.Bez dlouhodobé dostupnosti nelze plnit termíny a termín spuštění se natahuje. O kvalitě ani nemluvím, evropské hutě jsou v rozpadu a u čínských ocelí jsme detekovali metalurgické vady ve velkém rozsahu.V mat. trubek jsou bubliny a pak nevycházejí RTG kont
[sam559]
(9.10.2023 8:37:54)
Vše je otázkou vůle. Jinak by jaderky nevznikly ani v minulosti. Francouzi se po ropné krizi vypracovali z ničeho do stavu, kdy uváděli do provozu 6 reaktorů ročně. Dnes nejsou připravení lidé u nás ani jinde, protože posledních 40 let se jaderky téměř nestavěly. Nyní máme ale novou energetickou krizi způsobenou kombinací idiocie (energiewende), plynového šoku (politicko-strategické mocenské boje) a prostý fakt, že Evropě vlastní fosilní zdroje docházejí. To je velká příležitost k národní i nadnárodní vůli a úsilí znovu vybudovat jaderný průmysl. Je to mnohem méně náročný cíl, než lety na Měsíc a na Mars.
Samozřejmě, že to nemůže dělat soukromý sektor. Jaderná elektrárna je mezigenerační investice. 20 let se investuje, pak to 50-70 let vydělává. Já teď sklízím plody mojich rodičů, z jejichž daní se postavil Temelín. Z mojich daní se budou stavět nové reaktory, jejichž provoz uvidím asi až v důchodu. Moje děti z toho budou mít prospěch po celý jejich život. Akcionáři tohle financovat nemohou, ti musí vidět návratnost během maximálně 3 let, jinak to pro ně nemá smysl.
[Deadman]
(8.10.2023 12:49:13)
same: problém s nedostatkem kvalitních lidí vidím jednoduše - jsou, ale firmy je nechtějí zaplatit a místo toho proměňují funkční managementy na moneyžermenty, najímají prakticky neschopné moneyžery, kteří to nevyřeší, ale vygenerují potřebu posílení moneyžermentu. Když dneska nabídneš seřizovači oken tolik, co certifikovanému svářecímu inženýrovi, který má certifikaci pro železnici, tlaková, paroplynná a já nevím, jaká další zařízení, tak kde jsme? Samozřejmě, že takovej člověk jde buď dělat na sebe, nebo do zahraničí...a firmy řízené moneyžermentem se diví.
[mais]
(8.10.2023 12:48:41)
Když už jsme u těch jaderek, dovolím si pár slov. Vzhledem k tomu, že jsem na Temelíně dělal přes 10 let u dodavatelské firmy, trochu jsem se do té problematiky dostal a můžu s klidem říci, že šance, že se u nás rozjede znovu výběrové řízení na dodavatele technologie, že bude vybrán vítěz bez soudních sporů, že se opravdu začne stavět a že bude v rozumném čase dokončen byť jen jediný jaderný blok a bez problémů spuštěn do provozu...je v současné době NU-LO-VÁ. Je nulová šance, že se v ČR do 15. let postaví a spustí nový jaderný blok! Vysvětlím proč.Jednoduše nejsou kvalitní lidi, nejsou odborníci a chybí i vůle. Nehledě na kvalitu politického kádru..Samotný provoz našich 2 JE je pro ČEZ, resp. pro dceru ČEZ Energoservis a dodavatele tak náročný, že pracuje neustále s nedostatkem svářečů, rentgenářů, technologů, elektrikářů.Odstávky bloků jsou plánovány tak, aby se nepřekrívali a technici pendlují mezi Tem. a Duk. po celý rok. Po pár letech, kdy se z nich stanou ostřílení borci, to vzdávají, protože to je náročné a rozpadají se jim rodiny.A do primáru, kde to svítí i při odstávce, se taky každému moc nechce.Do toho se sám ČEZ střílí do nohy až absurdní admistrativou a požadavky na lidi.A to je jen provoz, výstavba nového bloku je něco úplně jiného. Tam potřebujete desítky dalších profesí, desítky kvalitních firem s životnostní vyšší než 2 roky ..Vždyť si každý může najít příběh horkovodu z Temoše do českých Budějovic. .Taky může být varováním jaderka Mochovce na Slovensku, ta se začala stavět v roce 87 a za tu dobu si prožila opravdu zajímavý příběh, aneb když chceš něco posrat, pusť k tomu taliána. Na Temelíně jsme o tamních problémech věděli a některé byly dost úsměvné, např. když italové natáhli 10 km kabelů a pak ÚJD SR zjistil, že nevyhovuje požární odolnost: https://ekonomickydenik.cz/slovensky-nekonecny-pribeh-treti-blok-elektrarny-mochovce-bude-po-14-letech-praci-konecne-spusten/ A takových faux-pas byly spousty, až jsme se divili, jak velký to jsou amatéři-
[sam559]
(7.10.2023 21:40:09)
Příspěvků: 3, poslední: 2.10.2023 10:36:4970877.Veteráni
Dokážete prosím někdo identifikovat původ tohoto sedla? Z čeho to je?
https://1iq.cz/i/album/XrS2jxd
Držák sedla bude ze Stadiona.
[longr]
(2.10.2023 10:36:49)
Souhlasím s Kubou - použitelný je jen ten plech sedáku
[skvarek]
(1.10.2023 19:24:32)
Sedák je z péráka a držák je zbastlenec pérák+eště něco
[Kuba z Neve]
(1.10.2023 8:01:02)
Příspěvků: 8, poslední: 4.10.2023 14:31:5870876.Informace
Zdarec pánové, jednoduchý dotaz, když porovnám nastavení karburátoru vzhledem na teplotu, je směs bohatší při 0°C nebo při 30°C?
Jinými slovy: kdo chce předělat Jawu na Messerschmitta, ať míchá olej do bandasky a do oilmasteru leje vodu s metanolem fifty-fifty... :D
[ladis]
(4.10.2023 14:31:58)
k nadmořské výšce jen tolik, že když jsem jezdil po Alpách s turbodieselem, tak nad 1600-1800 metrů turbo krásně "pískalo"
inu bylo řízené jen na tlak, tak se snažilo, ho vytvořit
no a holt se muselo snažit víc :-)
mluvím o něčem mezi EU1 a EU2 ; žádné řízení, jen plnící tlak
[Michal]
(3.10.2023 20:57:37)
Je to tak, jak píší předřečníci. S tím i koresponduje fakt, který všichni známe ze zkušeností, a sice, že v extrémních vedrech bývá obvykle nutné směs trochu ochudit, a naopak při nízkých teplotách bývá nutné směs obohatit. Obdobně to platí ve vysokých nadmořských výškách, kde ubývá kyslíku, a proto se směs stává bohatší.
[Ota]
(3.10.2023 13:53:10)
říká se, že:
• vlhký vzduch má nižší hustotu než suchý vzduch. To znamená, že do motoru vstupuje více kyslíku a tím se zvyšuje oktanové číslo směsi. Tím se zvyšuje se výkon motoru.
• vlhký vzduch a tím pádem studenejší vzduch snižuje teplotu spalovacího prostoru. Tím se zlepšuje plnění válců a zvyšuje se výkon motoru.
Pak je známo, že při dešti to proste jede lépe. Jednak platí bod výše, tedy že vlhko a chlad jsou v ruku v ruce. Dále pak dešťové kapky zlepšují vyplachování spalovacího prostoru čistou směsí. Tím se zvyšuje účinnost spalování a výkon motoru. Tohle bývá krásně znát na motorové pile, když s ní člověk dělá v dešti.
Z toho bych také vyvozoval to co vy, že bohatší směs bude při vyšší teplotě a menší vlhkosti.
[Bart.]
(3.10.2023 10:18:07)
Ja by som nepovedal že teplotu sa bude meniť bohatosť... Studený vzduch je "hustejší" vplyvom tepelnej roztiažnosti, ale zasa keď ho prejde viac karburátorom, tak si strhne viac paliva. A teplý "riedky" vzduch si zasa strhne menej paliva = takže bohatosť bude furt rovnaká.
"Hustejší" studený vzduch iba lepšie naplní valce, preto to ide lepšie za hmly alebo tesne po daždi kedy je ešte aj vlhký vzduch
[Milos634]
(2.10.2023 18:55:33)
Studeného vzduchu se do válce dostane objemově víc a proto je u studeného motoru potřeba dát více paliva. Teplý vzduch má větší objem a směs tak teoreticky bude bohatší.
[longr]
(1.10.2023 18:23:11)
Studený vzduch obsahuje více kyslíku, teplý méně. Z toho usuzuji, že nám to v dešti a po ránu když je chladno jezdí lépe. A v odpoledních horkách to má snahu na vyšší volnoběh a nepravidelný chod motoru. Takže, kdyby ty naše stroje měly řídící jednotku a lambdu tak to v horku směs obohatí. Ale to je moje teorie.
[lahvac]
(1.10.2023 11:14:41)
Podle mě je bohatší při teplejším vzduchu. Vlivem větší teploty je kyslíku ve vzduchu menší množstvi objemu v vlivem tepelné roztažnosti, než za teplot okolo 0°C. Znalejší to vysvětlí, případně opravy.
[PB]
(1.10.2023 10:56:56)
Příspěvků: 11, poslední: 5.10.2023 7:46:3070875.Cizí (tj. ne JAWA a ČZ) motorky
Potřeboval bych poradit, zda se na mechanismu spojky Honda NT650V nachází nějaké speciální ložisko, nebo je to ložisko běžné bez zásadních požadavků. Je to ložisko 6001 a nachází se na pozici č. 22 viz obrázek: https://www.rajce.idnes.cz/tr71/album/lozisko-6001-deauville/1611120112 Originální díl stojí 351 Kč bez dopravy. Jedná se mi o to, jestli můžu požít obyčejné ložisko v ceně od 50 - 100 Kč. Díky za odpovědi.
To je normální chování přeprodejce. Když koupím olej Castrol Syntrans Transaxle 75W-90, seženu ho kolem 300-400 Kč. Originál Škoda (nejspíš jen zabalený Castrol) je kolem 1000-1600 Kč.
[longr]
(5.10.2023 7:46:30)
Deadman: mam stejnou zkusenost u KTM i Cagivy.
[Bakoun]
(4.10.2023 22:50:00)
Ta cena odpovídá obyč ložisku. Cenová politika Hondy u motocyklových dílů je, že vezme díl dodavatele (v případě ložisek obvykle NSK), zataví ho do pytlíku s červenou nálepkou Honda Genuine Parts a cenu vynásobí pěti.
[Deadman]
(4.10.2023 21:30:44)
Ano, záleží, co je za tím číslem. Když tam není nic, je obyčejné. Proto třeba u Jawy je značení ložisek na kliku C3 - větší radiální vůle.
Jen když pro zajímavost kouknu na cmsnl.com, vidím, že tam mají ložisko Nachi 6001, obyčejné, ale s napálenou cenou. Obyčejné ložisko třeba od SKF (a podle mě i od ZKL) udělá stejnou službu. Jak jsem psal, kdyby to člověk chtěl řešit, může tam dát ložisko s kosoúhlým stykem, ale to už vyjde na násobně jiné prachy, než origo Honda obyčejné ložisko.
[longr]
(3.10.2023 13:24:15)
Ložisek 6001 je mnoho druhů, zaleží co je za tím číslem!! Stačí otevřít normu. Vezmu jedno ložisko 6001, namontji a za měsíc ho vyhodím rozsypaný, vezmu druhý 6001, namontuji a vydrží třeba 10 let. Obě stejně kvalitní od stejného výrobce, ale každé jiné dle technické specifikace. Není ložisko 6001 jako ložisko 6001, už jsme se o tom uřili na střední a pak na výšce.
[HonzaBK]
(3.10.2023 7:00:22)
Ale kdyby to chtěl hodně řešit, může dát ložisko s kosoúhlým stykem, třeba 7001.
[longr]
(2.10.2023 10:50:07)
Jednořadé kuličkové ložisko 6001-Z - kuličkové ložisko ZKL je velmi univerzální ložisko. Má jednoduchou konstrukci, je nerozebíratelné, může pracovat s vysokými a velmi vysokými otáčkami, je neobyčejně odolné a vyžaduje zanedbatelnou údržbu. Ložisko se vyznačuje hlubokými oběžnými drahami a vysokým stupněm přimknutí mezi oběžnými drahami a kuličkami, což umožňuje přenášet kromě radiálního zatížení i axiální zatížení v obou směrech, a to i při vysokých otáčkách.Jednořadé kuličkové ložisko představuje nejpoužívanější typ ložisek.
[longr]
(2.10.2023 10:46:22)
Marlboro a Longr, ale to jste mu odpověděli přesně špatně. Ložisko 6001 a všechny jiná nejen kuličková ložiska je několik druhů, ale správně píšeš normovaných. Takže by bylo potřeba zjsitit jaké to ložisko 6001 tam patří a pak koupit. nebudu zde psát druhy a rozdíly, dá s eot najít v normách a je to na velmi dlouhý příspěvek.
[HonzaBK]
(2.10.2023 7:36:23)
Díky za názory a informace.
[Pettr335]
(1.10.2023 9:33:53)
Kuličková ložiska se v přítlačáku u motorek používají celkem běžně, zvládnou přenášet axiální sílu. Jak píše Marlboro, vyber si oblíbenou značku a dej ho tam.
[longr]
(30.9.2023 23:40:13)
ložisko je normovaný díl, má daný rozměr, toleranci, zatížení a to by mělo splňovat ať koupíš jakýhokoli výrobce. Určitě neexistuje ložisko 6001 "Honda only" Pokud je to opravdu 6001, tak kup nejkvalitnější jaký seženeš a dej ho tam. Cena je prostě jen napálená, aby dotyčný vydělal a zákazník měl dobrej pocit, že má Hondí ložisko
[Marlboro]
(30.9.2023 20:44:42)
Příspěvků: 9, poslední: 6.10.2023 7:02:4570874.Elektro
Mám tu jednu chuťovku, počas ladenia karbedu Dellorto na 350 motore s VAPE som zistil ze medzi motorom a karbecom iskrí v rytme zapalovania. Kovový šrobovák opretý o karter a pri priblížení ku skrutke zmesi to iskrí - taká malá zapaľovacia sviečka :)
Video tu https://youtube.com/shorts/vkLkd-AN-6k
Eśte som sa s tým nestretol, tak ma to zaujalo ako je to možné. Mi to príde akoby sa na plynové lanko indukovalo napätie zo sviečkových káblov (sú blízko plynového lanka). Karbec je odizolovaný od kartrov (je v gumenej prírube), takže je spojený s kostrou prostredníctvom plynového lanka, ale samozrejme nie dokonale (telo karbecu-supatko-lanko-riaditko atd), pri vypnutom motore som medzi motorom a karbecom nameral odpor cca 1 Ohm.
Sviečkové káble sú klasické medené červené, fajky neodrušené.
Mal by pre tento jav niekto lepšie vysvetlenie?
cau boco, potrebujes ukostroit karburator poriadnym lankom, aspon 10mm, alebo medenou pasovinou a problem zmizne :)
[janci]
(6.10.2023 7:02:45)
Ja mám DellOrto od motora odizolované - hrdlo karbecu je len v gumenej prírube, viz foto v mojich dátach, jediné prepojenie je cez lanko.
Keď to počas chodu motora "skratujem" (medzi kartrom a telom karbecu) nič sa nedeje (motor otáčky nemení), takže predpokladám že ide naozaj len o naindukovanú energiu na plynovom lanku. Prechodový odpor je malý ale merateľný, ale treba si uvedomiť že ku karbecu je to prechod motor-rám, prechod v krku cez ložiská držiak riadítok, následne pravé riadítko (mám Peraka), krutiruk, element v krutiruku a lanko... A tam už sa tie odpory nasčítajú (cca 1 Ohm). Motor je spojený s kostrou dobre, odpor blizky nule (nemerateľné na štandardnom multimetri).
Podobne je to s karbecom 638-639, aj ten je odizolovaný, viz foto od Akamu. Ja mám na vstupe otvorené sanie, čiže zase bez spojenia s kostrou.
[Boco]
(3.10.2023 20:11:57)
Taky bych nejdříve vyzkoušel, zda je motor dobře ukostřený. Můžeš ho na zkoušku ukostřit přímo drátem na baterku. pokud to jiskření přestane, tak víš, v čem je problém.
[Ota]
(3.10.2023 14:01:36)
Na 639 je lanko plynu ukončeno v plastové krabičce přepínače a rukojeť plynu je taky plastová, takže karburátor může být uložen izolovaně od motoru.
[pračlověk]
(3.10.2023 11:10:19)
Akamu a jak mám 639 odizolovanej karburátor, tam nejsou ocelový štefty a matice? A která motorka má plastový řidítka, já vím o těch dětských motorkách na baterky, který jsou celý z plastu, ale motorku s plastový řidítkama jsem ještě neviděl, ani o tom nečetl.
A teď vážně, zkus vzít stratovací kabel a propojit motor s kostrou na zkoušku jak kvalitní máš uzemnění motoru, pokud to přestane, asi by stačilo po šroubama očisti barvu? Zkontrolovat dráty, fastony atd. Předpokládám že VN to nebude to by asi nejelo.
[HonzaBK]
(3.10.2023 7:05:53)
El Fag-> A je teda potom lepší mít karbec spojenej s motorem jako maj mý čízy (šrouby do motoru), nebo komplet oddělenej jako má 639? (guma a klingerit, lanko taky v plastovejch řídítkách)
Aby to nedokázalo hodit jiskru...
[Akamu]
(2.10.2023 21:19:50)
Ty hele, nemáš příliš přihnuté konektory z indukček příliš blízko kostry/nádrže? Já na tuhle blbost tenkrát zapoměl, a vždy když jsem usedl za řídítka,nastartoval, a vzal je do rukou, tak jsem dostal ránu. Tenkrát jsem o tom tady psal..
[Michi]
(2.10.2023 12:19:48)
Tvoje vysvětlení je nejspíš správné, ohmický odpor enmusí být úplně směrodatný, připojení na kostru muže být přes indukčnost(tu má každý drát) a tak na lanku můžou být úzké VN impulsy.Zkusil jsi sílu prstem?
[El Fag]
(1.10.2023 22:03:50)
Příspěvků: 15, poslední: 7.4.2024 13:51:5070873.Tuning a přestavby
Ahoj všem , prosím Vás, chci se zeptat, jaké máte zkušenosti s dnešní legislativou. Dříve bylo možné udělat přestavbu (rám, kola, motor) z Kývačky na Péráka. To vím, že už dnes nelze, že jde udělat jen přestavba jedna, buď rám, nebo motor nebo velikost kol. Ale jak je to v případě, že máte doma 559, chcete v ní vyměnit motor za 353 a ještě připojit sajdkáru. To lze, nebo už to jsou 2 přestavby a není to možné? Díky moc za postřehy.
V TP na Jawa 350/360 má zapsán motor typ 354. Ve skutečnosti mám na motorce ten správný typ 360. Na evidenčce mi to zapsali jako závadu, sice to přihlásit šlo, ale až budu dělat technickou, chci to mít v pořádku. Musím žádat v Jawě přestavbu?
[Janek]
(7.4.2024 13:51:50)
To je fajn změna.
[longr]
(4.10.2023 18:28:47)
A je to zase trochu jinak, od letoška platí nová vyhláška (153/2023 Sb.), která říká:
§ 8
Přestavba vozidla
...
(4) V případě přestavby vozidla, včetně následné, musí zůstat zachována alespoň jedna původní podstatná část mechanismu nebo konstrukce vozidla.
...
[JZ]
(4.10.2023 16:46:45)
Typ motoru u obsahu 350 (344) ccm je třeba 12, 18, 354, 360, 361, 362, 632, 633, 634, 638, 639, 640.
[longr]
(4.10.2023 13:42:42)
HonzaBK: Však já zase jasně píšu, že je to chyba úřadu. Typ motoru Jawa 350 neexistuje.
[longr]
(4.10.2023 13:36:40)
Jasně píšu v TP mám "TYP MOTORU" napsán Jawa 350!!
[HonzaBK]
(4.10.2023 7:33:46)
[HonzaBK]: teď to tu kluci psali. Nemůěš, musí se shodovat s prvním trojčíslím(vlevo před pomlčkou), a to je ta typová řada motoru
[Michi]
(3.10.2023 11:58:02)
mužu dát do kývačky jakýkoli motor 350 - od 11 po 639, když mám v TP napsán typ motoru Jawa 350? Asi ano?
[HonzaBK]
(3.10.2023 7:07:39)
Chtěl jsem udělat výmaz čísla motoru u pionýra a bylo mi řečeno na odboru dopravy magistrátu, že číslo motoru se již neeviduje. Jen typ, který musí sedět s TP. Je to 3 neděle zpátky.
[Prohorovka]
(2.10.2023 21:38:27)
Když se mění motor za jiný stejného typu, musí se jít na evidenčku, tam napíšou, že typ motoru je v pořádku, ale číslo nevyhovuje a na úřadě to za poplatek (bylo to 50 Kč) změní. Někde to provedou bez vyjádření výrobce (Jawa), někde i na tohle chtěli vyjádření. Dělával se i výmaz čísla motoru, pak se evidoval jen typ. Dnes už se, pokud se nepletu, číslo zase zapisuje i u vyměněného.
[longr]
(2.10.2023 14:41:02)
PB: Je fakt, že motor náhradní díl je, ale na STK mi vždy koukali na typovou řadu motoru. Druhé číslo je už nezajímalo.
[Michi]
(2.10.2023 12:23:14)
PB, ale stejného typu.
[holdas]
(1.10.2023 22:15:56)
Změna motoru z 559 na 353 už je přestavba. Je to použití jiného typu motoru. Dnes se povoluje pouze jedna přestavba. Netuším, jestli by se to podařilo protlačit s motorem i sajdou.
[longr]
(1.10.2023 18:31:17)
Motor je snad pořád nahradní díl? To by mělo řešit povolení z Jawy. Sajdkara už je přestavba(jednostopé vozidlo a dvoustope) Ideální se zeptat na úřadě.
[PB]
(1.10.2023 11:04:07)
Příspěvků: 4, poslední: 30.9.2023 7:57:0670872.Nejede nebo nestartuje
Stalo se mi to opakovaně, jak u typu 207, tak i u 210. Babetta dlouho stála, karburátor se vyčistil všemi možnými způsoby, moped jde nastartovat, běží na volnoběh, po přidání plynu se dusí nebo ůplně chcípne. Vše je průchozí jak má. Kde je chyba?
Nedostatek paliva. Tryska, jehlák, kohout, sítko...
[longr]
(30.9.2023 7:57:06)
Já bych se zaměřil na jehlový ventilek - mohlo by to být nedotékající palivo. Já ho na své 210ce mněnil už 2x a pak se naštval a dal tam dellorto - ať se daří
[skvarek]
(29.9.2023 19:17:07)
Nový benzín samozřejmě, případně i tyristor - proč to funguje na sytič a na volnoběh?
[JardaZ.]
(29.9.2023 19:02:45)
Nový benzín. Třeba Vervu. Vyčistit vložku výfuku. Pak to může být taky tyristor. Víc už toho na bábě snad ani není.
[-]
(29.9.2023 15:41:48)
Příspěvků: 1, poslední: 27.10.2023 21:23:3270871.Informace
Ahoj,
nemáte někdo výkres s kontrolními rozměry pro klikovou hřídel Jawa-ČZ 175/356?
Klikovka byla už jednou opravovaná a potřeboval bych ověřit moje oměřené rozměry. Jedná se hloubku zalisování čepů, tloušťka klikovky atd.
Díky
Vyřešeno, takže téma může zapadnout do smetiště dějin.
[dave-lister]
(27.10.2023 21:23:32)
Příspěvků: 1, poslední: 2.10.2023 7:41:5970870.Automobily a jiné vehikly
Ahoj. Měl bych dotaz ohledně dokladů na Trabanta. Našel jsem doma jedny zrušené v roce 2003. Existuje pořád ta výjimka, že by to šlo vrátit zpátky do registru? Poslední majitel jsem tam psaný já, tak by mě zajímalo, pokud to půjde zpátky přihlásit, jestli budu platit Eko daň. Auto už samozřejmě neexistuje, jaký by byl teda postup v případě že bych je chtěl obnovit? Nebo za co by se to případně dalo prodat? Díky za rady. Aleš
Je potřeba si najít zda je to vyřazeno v období, kdy to jde znovu přihlásit /nechce se mě to hledat ale na internetu a možná i tady někde ve starší diskuzi to je/. Pak musíš mít Trabanta s výrobním číslem a štítkama dle dokladů. Jak to získáš tady ale psát nebudu. Pak STK a přihlásit. Asi bude nejjednodušší se jít zeptat na registrační místo nebo tam zavolat aby ti řekli přesné podmínky, nebo najít na webu. Prodej opět záleží na tom zda je to z období kdy tojde dát zpět na značky, nebo ne.
[HonzaBK]
(2.10.2023 7:41:59)
Příspěvků: 2, poslední: 17.10.2023 11:22:1970869.Informace
Poraďte kdo na Táborsku opravuje motory.
Děkuji za pomc.
[weret]
(17.10.2023 11:22:19)
Pan Slunečko, Mladá Vožice. Tel:605751184
[berda]
(27.9.2023 9:15:20)
Příspěvků: 16, poslední: 1.10.2023 21:44:0970868.Informace
Dobrý den mohl by někdo poslat foto upevnění nádstavce krytu řetězu u Jawa 250 353/04.Ja to tam nemám a nevím jak to tam má být a jak je to řešeno. Děkuji za odpověď.
https://www.motokramek.cz/nadstavec-krytu-retezu-j250-s-uchytem
Ano čekám jak překvapivé. Vidím že se zde rady nedočkáme. Nashledanou Jawamania.
[flakatos]
(1.10.2023 21:44:09)
Ano čekám jak překvapivé. Vidím že se zde rady nedočkáme. Nashledanou Jawamania.
[flakatos]
(1.10.2023 19:29:57)
Jinak to, že tam žádná guma není, je zase dobře vidět i z katalogu ND.
[longr]
(1.10.2023 18:36:02)
Ok omlouvám se za špatně specifikovaný dotaz.
[flakatos]
(1.10.2023 15:39:16)
flakatos: tak se zeptám: "nepatří pod nadstavec krytu nějaká guma?" Z tvého dotazu všichni pochopili, že nevíš jak tam nádstavec patří. Nic víc nic míň
[Marlboro]
(1.10.2023 14:54:21)
Mě šlo o to zda tam je ještě nějaká guma, těsnění nebo co já vím. O polohu jak to tam má být mě nešlo. Kdo chtěl tak odpověděl, Od od toho ta poradna je nebo se mýlím. Jinak díky za fotky a už se na nic ptát nebudu. Děkuji.
[flakatos]
(1.10.2023 13:02:49)
Ano čekám jak překvapivé. Vidím že se zde rady nedočkáme. Nashledanou Jawamania.
[flakatos]
(1.10.2023 12:57:14)
Ještě jsi měl vyfotit, jaký nástroj se použije na ty šrouby a jak se drží v ruce, pro sichr...
[pračlověk]
(1.10.2023 12:50:07)
já ti to během dneška vyfotím :-)
[Marlboro]
(1.10.2023 9:45:36)
Ano čekám jak překvapivé. Vidím že se zde rady nedočkáme. Nashledanou Jawamania.
[flakatos]
(1.10.2023 7:48:18)
To fakt tejden čekáš na fotku?
Než se ohnout a zkusit ten kus plechu položit na motor?
[monty]
(30.9.2023 22:29:22)
Opravdu to někdo nemá na foceno? Kdysi dávno zde někdo dával celou fotogalerii jak renovoval Normandií a nemohu to vyhledat. Díky za odpovědi.
[flakatos]
(30.9.2023 21:42:19)
Podívej se do katalogu náhradních dílů. Pokud kryt vložíš do motoru (řetěz musí být pryč), tak sedne na dvě díry. Do nich patří šrouby M6 se zapuštěnou hlavou - jeden má délku 15mm a druhý 70mm, ten zároveň stahuje i obě poloviny motoru k sobě. Je možné, že ten šroub v motoru už máš a díra tak není vidět.
[pračlověk]
(27.9.2023 10:47:52)
Příspěvků: 7, poslední: 3.10.2023 14:09:0170867.Elektro
Ahoj kluci, po delsi dobe resim problem s jawou. Mam tam uz leta VAPE SZ17 najeto asi 20tkm. Nejdriv mi odesel prerusovac blinkru pak baterka, po zkoumani jsem zjistil ze moto dobiji na volnobeh 31-39V po pridani plynu pres 55V. Koupil jsem novy regulator R67 a novou baterii. Stav je ale porad stejny, nevite nekdo kde hledat problem? Mohlo by to delat vynuti? Nic jineho me nenapada… Dik za napady
Nemůže být chyba v ukostření regulátoru?
[Ota]
(3.10.2023 14:09:01)
Když budeš mít na baterce 17V, bude tě honit po dvoře. To je moc, viz [El Fag]. Nebude se to líbit žárovkám, většinou odejdou. Spojuješ si pravděpodobně 2 závady, které spolu nesouvisejí. Dvě součástky se stejnou závadou, no, stává se, ale pravděpodobnost je zatraceně malá. Spíš tam bude něco shnilého v kabeláži, nějaká zem. Velmi slušný metr koupíš dneska za litr, nebo si to nech opravit, třeba to bude levnější. Ať se ti daří.
[OREL]
(28.9.2023 15:20:39)
Jak píše Monty, jediné co mě napadá by mohlo být proražené vinutí na kostru, jeden i druhý černý drát ze statoru by měly mít proti kostře nekonečný odpor.Zkontrolovat konektory u regulátoru a ukostření regulátoru.Z principu na baterce nemůže být větší napětí než nějakých 17V a to už by byla pořádně horká a vařila, nevhodný měřák.
[El Fag]
(28.9.2023 10:23:56)
viz monty, Lidl měřák mi ukazoval 157V, když jsem ho položil ma karter, a bylo po měřáku.Na tohle měření byly analogy nejlepší
[Michi]
(27.9.2023 19:41:42)
a potom někde v zapojení. Nemůžete mít smůlu na dva špatný regulátory- VAPE není čínská věc.
[monty]
(27.9.2023 15:02:48)
chyba bude jednak v měřáku(levnej digitál z Lídla ukazuje prostě blbosti, ruší to zapalování) a
[monty]
(27.9.2023 15:01:57)
55 voltů, to snad ani není možné, když je připojená baterka. Tohle je asi kabeláž. Těch 55 voltů si naměřil na svorkách baterky? Jakým měřákem si to měřil?
[spec]
(27.9.2023 10:57:55)
Příspěvků: 5, poslední: 11.10.2023 9:34:1770866.Informace
Ahoj... sháním po eshopech pístky do předního brzdiče na 639.. buď nemají skladem vubec a nebo kde mají uvedeno že ho mají tak také nemají... nemáte někdo doma nejaké dva slušné použitelné? díky
spec-> jojo, koukal sem jenom narychlo podle obrázku, že to může bejt bezbarvá povrchovka mi nenapadlo. A když sou pístky standardně z hliníku, tak bych čekal že to má svuj důvod, osobně bych materiál neměnil
[Akamu]
(11.10.2023 9:34:17)
Jak víš, že nemají povrchovou úpravu? Podle barvy? Tipoval bych, že elox mají, jen bez barvy. Ten elox je tam kvůli kluzným vlastnostem, ne? Než to nechat dělat z hliníku a elexovat, nebylo by to lepší udělat z nerezu?
[spec]
(9.10.2023 10:30:40)
Hezké, já už přemejšlel nad výrobou. Nechat vytočit a eloxovat.
Sedí to? co sem koukal, tak nemaj povrchovou úpravu, to by šlo snadno stočit na správnou vejšku
[Akamu]
(8.10.2023 22:12:37)
ahoj akamu.. no dohledal jsem že stejný průměr (40mm) mají pístky pro MZ 150.. jsou jen o 1mm vyšší.. což by nemuselo vadit.. zitra snad přijdou tak uvidím.
[JAWA-ceZetak]
(2.10.2023 23:00:28)
Ahoj
možná bych vyhrabal starý, ale už byly chycený. Jinak bych je neměnil, že?
Tušim že nebyly úplně oprejskaný, jako nouzovka by asi ještě postačily. Ovšem sou to brzdy, takže radší prostě shánět a shánět :/
[Akamu]
(2.10.2023 21:43:44)
Příspěvků: 2, poslední: 8.10.2023 22:18:5170865.Informace
Zdravím vás, kolik lidí se na jihočesku zabývá centrováním motokol? Dával sem centrovat kolo na pincka do štěpánovic a řekli si 400,- nevím jestli je to už běžné, nebo se nechá i levněji popřípadě u koho? Ať se daří a mašiny jezdí
a ne každej cykloservis je ochotnej dělat kola na motorky. I kdyby jenom na fichtla
[Akamu]
(8.10.2023 22:18:51)
Třeba v cykloservisu mají různé ceny, od cca 150,- až klidně i pětikilo za kolo. Dost záleží na pracnosti.
[longr]
(3.10.2023 17:28:55)
Příspěvků: 3, poslední: 4.10.2023 12:37:4970864.Tuning a přestavby
Zdravím
dělám GO motoru a chtěl bych tomu trošku přilepšit. Proto než dám válce na výbrus, rád bych se prosím zeptal, jestli někdo nemá zkušenosti s upravenými válci. Např. zde https://www.ms50.cz/_v_o.html pan Stejskal dělá "cestovní úpravu". Jenom by mne zajímalo, jak to jezdí a jestli má cenu do toho investovat.
Díky moc
Mne Stesjky kdysi par valcu delal. Prace krasna, cista, v te dobe jste pomerne levna, ale docela dlouha cekacka. Nicmene bych se jeho prace nebal a jen malo lidi dneska upravuje 638 valce.
[Bakoun]
(4.10.2023 12:37:49)
sice trochu mimo mísu, ale dva měsíce zpátky sem taky dělal 639 motor. Zkontroluj si jestli ti sedí středovej labyrint na klice. Sice sem měl českou výrobu, ale kanálky na mazání středovejch ložisek byly o 5 mm vedle, takže by tam nemohla proudit absolutně žádná směs....
[Akamu]
(2.10.2023 21:38:23)
Prvně dobře slícuj a začisti kanály a dej si pozor, ať těsnění nezasahuje do průřezu přefuků. Někdy to překvapivě znatelně pomůže.
[longr]
(28.9.2023 11:12:34)
Příspěvků: 13, poslední: 4.10.2023 22:52:0870863.Informace
Zdravím vespolek,
řeším zvuk z motoru jakoby cinkání (něco podobnýho jako když zvoněj ventily na podtočeným motoru) když je motor v režimu bez zátěže tzn mezi tahem a bržděním motorem, obvykle při jízdě na "malej plyn". Myslel jsem že je to klec na pístním čepu, tak jsem dal volný jehly a je to stejný. Motor je 3500km po GO, nová ojnice, ložiska KOYO. Jinak jede dobře...
Válec jsi měl sundaný, když jsi měnil místo klecí sypané jehly, tak jsi určitě kontroloval stav - jestli nejsou vůle na ojničním ložisku, jestli klika nelítá v hlavních ložiskách, kroužky, pístní čep v pístu, vůle pístu ve válci. - Jestli jsi nic špatného nenašel, tak to domnívám se můžeš brát jako vlastnost, a jezdit... :-)
[Peterson]
(4.10.2023 22:52:08)
Takový to řinčení - zejména při přeřazování, brždění motorem atd. - to je typická vlastnost těchto motorů. Dělají to i když jsou mechanicky naprosto v pořádku a mají před sebou ještě desítky tisíc kilometrů. Moje teorie je, že to dělají kroužky - Zetka je proti Jawě taková točivější, sportovnější - má širší kanály, ve kterých se kroužky víc ozývají než u Jawy.
[Peterson]
(4.10.2023 22:46:19)
Je to vlastnost těchto motorů. Píst bude předpokládám Maďar. Ten má ve směsi více křemíku a je tvrdší a zvnonivější. Řešil jsem to samé na ČZ 250/471. Pomohla až výměna pístu za CZ písty Almet.
[Jin]
(1.10.2023 19:24:42)
To že hranaté čízy zní jako příborník padající ze schodů je dáno designem žeber hlavy, je to jak ladička. Stačí na žebra položit ruku a je ticho. Když se nastrkají kusy gumové hadičky mezi žebra tak je taky klid.
Na kolik to platí u kulatých nevím.
[Kalasnikov Č175]
(26.9.2023 10:26:52)
Tak zkus natočit video, tohle je věštění z křišťálový koule. :)
[Borderer]
(26.9.2023 8:42:25)
Tak su bez bot…
[valach]
(25.9.2023 20:38:00)
Tohle řinčení je standard, dĕlá to i 175/487.Myslým že jsou to pístní kroužky ale tohle jsem nemyslel.
[Zbynek]
(25.9.2023 19:46:47)
Docela bych vsadil boty, že se jedná o zcela typický projev čezetího motoru když klesají vysoké otáčky. Poměrně dobře je to slyšet tady na tom videu v čase 0:45-0:47 https://youtu.be/pRCFrH_Oyao?si=0PkV0FBwgtdHdTJn kdy tomu naloží a zavře plyn. Jestli se skutečně jedná o tenhle zvuk, tak je to vlastnost, ne chyba. Docela by mě ale zajímalo, čím je to způsobeno.
[valach]
(25.9.2023 16:45:05)
Jelikož je ojnice nová a klika po GO, předpokládám že je v pořádku...(repase u Padalíka Hovorany). Pod hlavou je těsnění hliník 0,5mm.Pokud by píst narážel tak by to cinkalo pořád ne?
[Zbynek]
(25.9.2023 14:13:14)
Jaké těsnění je pod hlavou, píst do hlavy nenaráží? U nových pístů u motorů 455/485 byl vždy problém, že píst chytal ve spodní části o setrvačníky, tak bych se zaměřil i na to.
[Čezet-rider]
(25.9.2023 14:02:06)
To je u ČZ běžné. Jak je na tom ojnice ve spodním uložení?
[Čezet-rider]
(25.9.2023 14:00:53)
Hrany byly sraženy, kroužky to nebudou. Těžko specifikovat ten zvuk, něco jako ťukání kladívkem na kovadlinu...
[Zbynek]
(25.9.2023 13:51:55)
Jsou sražené hrany u pístních kroužků a sražené hrany kanálů ve válci?
[Čezet-rider]
(25.9.2023 12:32:10)
Příspěvků: 24, poslední: 4.10.2023 13:51:4070862.Informace
Zdravím, nejsem schopný sehnat pertinaxovou podložku pod jawí karbec. Nové údajně nestojí za nic. Má někdo zkušenosti s fíbrovou podložkou,případně proč by nemohla fungovat?Díky
A co by byl bakelit jiného, než termoset? :) Zatepla se vyformuje a teplem už nelze znovu formovat. Při vyhledání spojení "bakelit termoset" vyběhne několik potvrzení tohoto faktu, od wikipedie třeba po výrobce zásobníků do kalachu.
[longr]
(4.10.2023 13:51:40)
HonzaBK: Bakelit je právě jeden z hlavních představitelů termosetů, jak nás učili ve škole. Termoplasty se vlivem teploty deformují a taví, kdežto termosety nikoliv, ty si udržují tvarovou stálost i při tepelném zatížení (dokud neshoří).
[Ota]
(4.10.2023 12:57:12)
No nevím jestli je bakelit Termoset asi ne?? viz:
Bakelit je fenolformaldehydový polykondenzát (pryskyřice), který v roce 1907 jako první připravil belgický chemik Leo Hendrik Baekeland (1863–1944).
Termosety jsou plasty, pryskyřice není plast viz: Reaktoplasty (dříve termosety, duromery, duroplasty) jsou zesíťované polymery, které vytvářejí prostorovou trojrozměrnou síť. Ale nejsu chemik ale strojař.
[HonzaBK]
(4.10.2023 7:37:44)
Bakelit je taky termoset :)
[longr]
(3.10.2023 17:19:37)
Jawa samozřejmě umělohmotná - asi nějaký Termoset originál, myslím že bakelit to nebyl.
[HonzaBK]
(2.10.2023 7:38:06)
Ještě k té replice - hlavně mívá nerovnou dosedací plochu. Asi dáno smrštěním plastu při vychladnutí? Pokud se ale z obou stran lehce lízne na smirku nebo širokém pilníku, tak se to srovná a klasicky se dvěma těsněními použít jde.
[longr]
(28.9.2023 8:11:32)
Kývačka ANO,akorát jsem ji zapoměl zmínit.kdybych se ptal na PIO, nepíšu JAWÍ ale PIO karbec .Tímto se omlouvám za trochu zmatek
[nunici]
(27.9.2023 19:51:30)
HonzaBK: Řeč byla původně o kývačce a tam bakelitový mezikus byl :) Proto píšu, že nahrazovat jej něčím tlustým a relativně měkkým nebude to pravé.
Klingerit u pincka nerozporuju.
[longr]
(27.9.2023 7:35:06)
Longr originál tam nikdy nic bakelitového nebylo (žádný metikus nikdy nebyl), podívej se do katalogu, takže mohla být uštípnutá akorát příruba, což jsem taky párkrát viděl.
[HonzaBK]
(27.9.2023 7:00:30)
Klingerit je měkký. V případě tlustého klingeritu (víc než 2 mm) je potřeba dost utáhnout matice, aby karburátor seděl a těsnil, jinak si to sedne a uvolní se. Pak se ráda ohne příruba. Když se použije tvrdá vložka a dvě slabé papírové těsnění, stačí přitáhnout na citovku a nic se moc nesmačkává. Právě dorvávání na hulváta se starým těsněním mělo nejčastěji na svědomí prasklé nebo u šteftů oštípané bakelitové mezikusy a ohnuté příruby karburátoru.
Fíbr je zajímavý matroš. Zasucha tvrdý a málo smáčknutelný, ale když nasaje, bobtná a měkne, umí se bobtnáním sám dotěsnit. Proto je dobrý jako těsnění do šroubení, pod palivové kohoutky apod. ale pod přírubu karburátoru bych ho nedával.
[longr]
(26.9.2023 10:11:09)
HonzaBK : Píšu o podložce, předpoklad papírové těsnění z obou stran.Takže v případě klingerutu další těsnění netřeba
[nunici]
(26.9.2023 8:34:48)
Jednoznačně tlustý klingerit bez ocelové vložky, růžový, žlutý, modrý, šedý. Mám jich ještě pár doma originálních. Nemůže být z textitu nebo pertinaxu apod., to není těsnění, to by byla distanční vložka, pak by tam musely být další 2 kusy těsnění (alespoň papírové), aby ti utěsnily plochy mezi válcem a tou vložkou a mezi vložkou a kolínkem. Muselo by to být stejné jako u stadionů, kde je vložka hliníková. Nikdy jsem neviděl žádný fíbrový těsnění, Fíbr je tvrdej nestlačitelnej, těsnění musí být měký stlačitelný - i tenký papír je stalčitelný. Sttejné řešení jako píšete vy je např u starých Octavií, Felicii, kde je sání, papírové těsnění, tvrdá vložka, další papírové těsnění a teprve karburátor.
[HonzaBK]
(26.9.2023 7:22:46)
Fíbr je tvrdý, to těsnění pod kolínkem je měký,myslím že je to normální tlusté papírové těsnění,souhlas s honzou BK.
[El Fag]
(25.9.2023 19:54:03)
pračlověk: Tak já viděl vždycky ke kolínku fíbrový a klingeritový k výfuku. Netvrdím, že jsem viděl všechno.
[Honza (Js)]
(25.9.2023 11:58:55)
A pod parohy na půllitra jsem dělal taky podložky, pro změnu z pertinaxu, aby se karburátor hřál míň. Taky v pohodě. Tloušťku vyber tak, ať s dvěma těsněními pasuje kryt karburátoru. Ideálně podle původní.
[longr]
(25.9.2023 8:54:57)
Není problém vyrobit to z textitu (texgumoid) nebo kartitu (pertinax). Obojí je odolné benzínu a oleji. Na babettě jsem vyráběl nástavec pod koupené kolínko z 15mm textitu, abych dostal dellorto výš nad hlavu a do malinko jiného sklonu. Funguje skvěle.
[longr]
(25.9.2023 8:51:44)
No, těsnění ke kolinku na pincka ze starých zásob, co mám doma, jsou z tlustého klingeritu
[pračlověk]
(25.9.2023 8:02:06)
HonzaBk: Z čeho myslíš, že to tlustý těsnění je?
[Honza (Js)]
(25.9.2023 7:14:55)
a kterej fichtl? 05,20,21 a 23 tam žádnej fibr ani pertinax nemají a nikdy neměli. Měli tam jen tlustý těsnění
[HonzaBK]
(25.9.2023 7:04:47)
Příspěvků: 6, poslední: 25.9.2023 12:44:0170861.Nejede nebo nestartuje
Zdar kluciii.
Mám dotaz ohledně výše uvedeného stroje. Je to cvajtaktní stará kroska, která jede jako šlak, ale bohužel jen chvíli . Nastartuju, zahřeju, ujedu cca.3km a plyn si dělá co chce až to nakonec chcípne :-( Když pak startuju tak střílí do vejfucku a když chytne tak vůbec nejde za plynem (za studena, nebo po ohřátí přidám trochu plyn a krásně drží otáčky). Jakmile to ale po těch pár km chcípne tak když se mi ji podaří nastartovat tak když přidám plyn tak otáčky lítaj nahoru dolu.
Nějaké nápady kde by mohl být problém??? Mohlo by to dělat gufero pod zapalkem, který po zahřátí přestane těsnit???
Díky za rady
Gratuluji! Mít v současné době takto velký 2T a jezdit na něm...palec nahoru! Já měl mj. KX500 1991, ale musela jít bohužel pryč, protože prachy.
K problému:
kontrola těsnosti klikové skříně (nový orig gufera samozřejmostí, jestli je jejich stav neznámý)
kontrola těsnosti tria skříň-válec-hlava,
kontrola stavu gumové přechodky válec-karb, (povrchové praskliny nevadí, ale hlubší můžou vadit)
kontrola karbu-dokonalá čistota je samozřejmost, stav šoupěte, jeho vůle, kontrola těsnosti horního víka karbu, kontrola správného otryskování (můžeš mít problém sehnat tovární info..)
vzduchový filtr, 100% průchodnost a čistota je samozřejmostí, nikdy motor neladit bez filtru vzduchu!
Tedy, hledal bych jakoukoliv netěsnost, za tepla se ti to ochuzuje..Je to 40 let starej dinosaurus a na tratích dostala svoje. Oprav si jí, poznáš jí!
Brutálním 2T ZDAR!!
[sam559]
(25.9.2023 12:44:01)
Vzhledem k tomu, že lítají otáčky i na volnoběh, bude to spíš falešný vzduch než elektrika. Viz maspe.
[longr]
(23.9.2023 15:15:21)
Tohle mi dělala vysokonapěťová cívka. Ujelo to 3km a pak jsem čekal do druhého dne..
[grošák]
(23.9.2023 12:29:59)
Případně kombinace obojího. Užil jsem si na Simsonu SR a bylo to k uzoufání. Gufero je prkotina, ale jestli to má podobně geniální elektriku jako dederón, tak potéš koště.
[ladis]
(23.9.2023 9:13:08)
Jak u ní vypadá zapalování? Nemůže to být načatá zapalovací cívka či jiný komponent, kterému se "přestaly líbit" vyšší teploty?
[Tomas]
(22.9.2023 23:48:37)
V zakladu bych vzal startsprej, cistic na brzdy nebo neco takovyho a zkusil tesnost celeho sani a pripadne toho gufera. Zacal bych na prechodu karb-klapka-skrin.
[maspe]
(22.9.2023 21:54:41)
Příspěvků: 7, poslední: 24.9.2023 21:16:0070860.Tuning a přestavby
Zdravim,
robi niekto na SK alebo CZ komplet repas kolies pre Jawa 250 559?
Mam povodne kolesa, chcelo by to nove loziska, novy chrom a vycentrovat
Dakujem!
Klidně.Ale bude to dražší.
[monty]
(24.9.2023 21:16:00)
Monty, děláte i půlbubny výměnnýn způsobem?
[nunici]
(24.9.2023 15:18:56)
Po opakovaném zklamání z repasovaných kol od renovátorů si kola už děláme kromě centrování sami. Pozor na "repasované" bubny, ložiska v nich kvedlají jak lulan v gumáku.
[Banak]
(23.9.2023 12:44:32)
Mam na panelce kola od Montyho a spokojenost maximalni.
[Jenda.592]
(23.9.2023 11:47:33)
Když si dojedete, mám hotový kola výměnou. Indický ráfky, chrom dráty, nový ložiska, vyleštěný hliník. Cena 3500,- za jedno.
Je to kousek od Brna, posílat nebudu.
[monty]
(23.9.2023 9:57:36)
Ráfky na 559 jsem kupoval https://www.ceskerafky.cz/e-shop/ a dráty šroub Marek.Rafky jsou celkem drahé ale kvalita.Stare ráfky vyhodit.Nikdo to nechce dělat.Priprava na chrom je dost broušení a ráfek se tím zesláblý a to nechceš.Cenrovaní motoservis.Loziska vymeniš sám.
[Viky559]
(23.9.2023 9:05:36)
Co se ráfků týče, tak jestli to je na ježdění, tak doporučuju fungl nové...
Mám velmi dobrou zkušenost s ráfky Mandapp (Indie), osobně mi přijdou lepší než české.
Co se drátů týče, tak ty jsou taky lepší nový, ale opět, záleží jak se na tom bude jezdit.
Výměnu ložisek není náročné, dá se jednoduše zvládnout doma, pokud člověk není úplné kopyto (zvlášť když to je panelka, ne kejvačka která nemá ocelovou vložku).
Vycentrovat by potom mohli zvládnout v každém motoservisu, bubny na celobubnu se cetrují primitivně, oproti kotouči, či půlbubnu.
[559ka]
(22.9.2023 22:45:37)
Příspěvků: 10, poslední: 2.10.2023 14:38:5670859.Veteráni
Ahoj, chtěl jsem se zeptat zda-li někdo řešil zakázkovou výrobu pružiny pro sedlo na Péráku, případně jestli se někde vyrábí tužší pružiny. Mám replikovou pružinu, je to strašně měkký, sice jsem si vyrobil doraz sedla, takže sedím dobře ale nepéruji :-). Vážím víc než bylo dřív obvyklé 110kg, ale zase nedávno jsem jel na původní ČZ125C a tam bylo všechno v pohodě, takže mi to zase začalo vrtat hlavou co je špatně... Je tedy fakt, že pružina ČZ je znatelně vyššího průměru.
2 pružiny jak píše Monty, vrátíš se tím vlastně ke konceptu, co mají Německé před a těsně poválečné myotocykly.
[Sukin]
(2.10.2023 14:38:56)
Kusová i seriová výroba per na Jižní Moravě (i když už je to Olomoucký kraj) Grewis Plumlov. Te´d mě tam dělají dva hlavní listy na čtvrteleptický listový péro na auto z roku 1926, a děljí i vinutý pružiny. Slíbili do 10 dnů.
[HonzaBK]
(26.9.2023 7:27:31)
V pérovně umí změřit parametry pružiny a udělat stejnou tužší. Lepší je udělat a nachromovat novou, vyjde to s výrobou nových kusů možná šul nul. Příprava staré pružiny pro chrom je dost náročná - drahá. Hlavně ať to v galvanovně nechají ihned po chromování odvodíkovat, jinak to pak praská.
[longr]
(25.9.2023 16:34:31)
Jo taky jsem se s tím setkal, že je replika měkká.
Asi je to taková knížecí rada, ale originál se dá pořád ještě slušně sehnat. A nachromovat se to dá taky, kdysi jsem to řešil a výsledek slušný.
[Bart.]
(25.9.2023 11:57:25)
nevím odkud jsi,ale Bystroň ve Valmezu ( a možná i jiní) má na výběr dost pružin a dělá i na objednávku
[nunici]
(24.9.2023 15:20:18)
Díky, dám dvě pružiny, to se mi zdá nejsanzší. Původní pružinu a ještě k tomu v chromu to už je dnes nereálné sehnat. Ale divím se, že někdo za tu dobu už nevyrobil pevnější pružinu jako byl originál.
[edward]
(24.9.2023 14:22:21)
Jednou jsem to dělal.
Tu 10 kulatinu na předním konci jsem udělal dlouhou, a pružiny zvenku místo zevnitř držáku sedla.
A vzadu pásovinu asi 10x25,nebo tak něco. Co jsem našel. Napříč za rámem, dvě díry 8 na seřizovací šrouby pružin. Uprostřed jen 4 díra a soustruženej čep na aretaci (v místě původní pružiny)
[monty]
(23.9.2023 20:49:16)
Ten nápad je Monty vystřelený od stolu a nebo to už někdo takto řešil ? Moc si teda nedovedu představit to skládat se dvěma pružinami. Já na svém měl původní stav - orezlou a přestříkanou barvou a fungovala v pohodě. Taky mám přes 100 kg a když jsem to chtěl mít v chromu tak na to padli dvě repliky které se časem vytahali (hold repliky a stěžovalo se na ně víc lidí) a tak se mi podařilo sehnat originál s obstojným chromem a fungujue bez problémů. Ať se daží -
[skvarek]
(23.9.2023 7:48:06)
dát dvě pružiny vedle sebe. Seřizovací šroub pak nepůjde středem rámu,ale zleva a zprava.A nový delší čep .
[monty]
(22.9.2023 23:06:33)
Žádné příspěvky71080.Cizí (tj. ne JAWA a ČZ) motorky
Kolega z práce prodává Simsona.
Tuším že snad by to měl být S 51.
Papírovej, na značkách má vape.
Cena nevím jestli je reálná ale snad kolem 50 tis.
Jen vážní zájemci kontakt do SZ.
Kontakt předám majiteli ale záleží na něm jestli bude reagovat vaši nabídku přijme.
Žádné příspěvky71065.všechno ostatní
Ahoj, sháním "machra na rámy" z Prahy nebo okolí. Koupil jsem rám na kejvu (asi 1956) a půjde na písek a lak. Potřeboval bych ho před tím zkontrolovat od někoho, kdo ten rám zná a umí zjistit, co tam přebývá/chybí a dokáže to dovařit.
Určitě chybí zadní držáky vejfuků/stupaček, držák bat. kasílku není na pohled nic moc, ale snad bude držet a u krku má drobnou prasklinu.
Všechen matroš a rozumnou hodinovku samozřejmě dodám/zaplatím. Nehledám charitu :-)
http://www.jawamania.info/moto/detail.aspx?motoid=9952
Dík, Vojta
Žádné příspěvky71006.Elektro
Rychlý dotaz ohledně Vape SZ120. Může mi prosím někdo, kdo má na stadíku vape s velkým rotorem zjistit v jaké poloze statoru vůči rotoru hází jiskru? Vychází ryska na rotoru v okamžiku zážehu na střed snímače nebo kam? Stačí mi to opravdu přibližně. Ptám se proto, že dáváme upravený vape ze stadíka na jiný levotočivý motor a potřebujeme nastavit předstih nasazením rotoru na kliku v určitý poloze vůči statoru (snad se chápeme). Díky :-)
Žádné příspěvky70637.Tento web
Přátelé, chodí nás sem pravidelně určitě pár desítek a nepravidelně hromada dalších. Když se podíváte na 20 posledních přispívatelů na provoz, tak je to za 4 roky zpět dost bídné. Velmi si vážím toho, že zde neotravují vyskakující okna reklam na kdeco. I spamových nabídek půjček apod. je zanedbatelně. Rád se podívám co řeší figury s podobnou zálibou jako já, vrátím se k něčemu zaparkovanému ve svých "oblíbených" nebo si najdu něco starého co potřebuji. A nebo se zeptám. Za těch 9 let jsem zde získal i trvalé osobní kontakty. Diskuze sice už asi před rokem vyprchala, ale i tak sem chodíme. Když pošlu někomu dotaz-"vzkaz" , tak se prakticky vždy dočkám odpovědi. Jsme si v tom postižení podobni! Poslat mobilem pár korun nezabere tolik času a ve srovnání s cenou třeba jednoho piva nebo čehokoliv jiného je to celkem prospěšná investice. Přehled nejdete kliknutím na "Návštěvnost". Pro jistotu sem kopíruji platební údaje. Moc děkuji SPRÁVCI webu a všem rádcům a dotazujícím i prostým návštěvníkům.
Věřím, že jsem vás neurazil, jen bych byl nerad kdybychom se neměli kam podívat jak na Jawu nebo Zetku.
Citace z tohoto webu:
"Přispět můžete na účet:
Číslo účtu: 180336758/0600
IBAN: CZ61 0600 0000 0001 8033 6758
Konstantní symbol: 0308
Variabilní symbol: měsíc a rok dohromady (např.: 092007)."